Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går var alt hyggelig og som normalt inntil det brakte løs med krangel.

Samboer og jeg spiste middag. Vi har hatt det trangt på boden og i alle skap, særlig på kjøkkenet. Vi bor ganske trangt.

Vi er enige om å selge en stor juice-maskin vi bruker for lite til å ha den stående. Han har lagt sin elsk på en en ny damp- komfyr, som han mener vi bør få oss. Jeg reagerte nok litt negativt ved å si " jeg hadde gledet meg til mer skapplass". Noe vi ikke får hvis vi skal bygge inn en dampovn.

Reaksjonen ble brutal. Han sa han skulle kvitte seg med alt, all glede, alt! Ut med alt! Han rasket tak i juicemaskinen mens jeg fortsatt satt ved middagsbordet og spiste. Han sa han skulle kvitte seg med dritten jeg hatet med det samme og trampet av gårde i sinne.  Han klarte da å slippe den i gulvet og det ble hakk. Han bannet og svertet. Han hadde fullstendig raserianfall. Jeg forsøkte å si at jeg synes vi kan få orden på det viktige før vi går til innkjøp av gadgets og mer ting. Da ble han fornærmet og fortalte meg at jeg er en stor egoist som har overtatt huset fordi mine ting og prioriteringer er viktigere enn hans. Vi har 2 kaffetraktere, 3 støvsugere, 2 griller, 2 tv'er, 2 fjernkontroller, 2 toastjern. Jeg setter ned foten fordi vi ikke har råd til spisebord, men kjøper relativt dyr elektronikk som vi allerede har en av fra før. Det skal alltid kjøpes noe, og mentaliteten er " liker ikke kaffetrakteren, så kjøper heller en ny". Han gjør mye for å glede meg, så det er vel en skuffelse som ligger til grunn.

Jeg fikk kjeft for ikke å sette pris på at han kjøpte pizzaovn til oss fordi jeg prioriterte andre ting ( vaske klær og støvsuge) heller enn å bake med han. Jeg kom til dekket bord ( helt utslitt etter 8 timer arbeidsdag, rydding, vasking) og det tolket han som en slags " utakknemmelighet". Jeg takket han for pizza. Jeg takket for en nydelig kveld og han smilte. Jeg fikk sjokk da det kom frem i krangelen at han egentlig var misfornøyd den kvelden.

Anonymkode: b39a4...1a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, måtte flire litt. Hvorfor tror du han reagerte slik?

Anonymkode: 516a6...d96

Skrevet

Jaja 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Han har lagt sin elsk på en en ny damp- komfyr, som han mener vi bør få oss. Jeg reagerte nok litt negativt ved å si " jeg hadde gledet meg til mer skapplass". Noe vi ikke får hvis vi skal bygge inn en dampovn.

Anonymkode: b39a4...1a5

Nettopp. Og der har du årsaken til hans reaksjon. 

Anonymkode: fc071...01d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at intet av dette er normalt, ts? At dere ikke lever som dere burde leve? Et samliv bør ikke inneholde krangler. Et liv bør ikke inneholde «rydde og vaske» i så store mengder at ne blir verken sliten eller lei.

Sett deg ned. Se for deg ditt drømmeliv om 10 år. Kvitt deg med alt (ting, folk, jobb, hobby, aktiviteter) som ikke bidrar til drømmen. Sett av all din tid til å nå den. Og, nei, folk sitt drømmeliv inneholder ikke å kaste bort livet på ting som «krangle om skapplass» eller «vaske badet» eller «kjøpe ting». 

Folk sitt drømmeliv inneholder ting som «en uke til fjells med venner», «lære meg å padle i solnedgang» eller «nyte kvelden med vin og en bok». Så gjør de tingene.

Anonymkode: 65e75...98a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det du eller han som kjøpte nye gadgets når den gamle ikke var god nok? Hvis det var du, så skjønner jeg at han var sur.

Men om dere har to av alt, så må det vel være mulig å kaste noe av det gamle før dere ender opp i slike krangler? Er det nødvendig å ha 2 kaffetraktere og brødristere stående til dere blir pensjonister? Er det ikke salgbart, så hiv det i søpla! Bedre det enn å ødelegge parketten og forholdet!

Anonymkode: 1b800...3a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du vet at intet av dette er normalt, ts? At dere ikke lever som dere burde leve? Et samliv bør ikke inneholde krangler. Et liv bør ikke inneholde «rydde og vaske» i så store mengder at ne blir verken sliten eller lei.

Sett deg ned. Se for deg ditt drømmeliv om 10 år. Kvitt deg med alt (ting, folk, jobb, hobby, aktiviteter) som ikke bidrar til drømmen. Sett av all din tid til å nå den. Og, nei, folk sitt drømmeliv inneholder ikke å kaste bort livet på ting som «krangle om skapplass» eller «vaske badet» eller «kjøpe ting». 

Folk sitt drømmeliv inneholder ting som «en uke til fjells med venner», «lære meg å padle i solnedgang» eller «nyte kvelden med vin og en bok». Så gjør de tingene.

Det er ganske normalt å krangle i en samboerforhold fordi man er to forskjellige mennesker, med to forskjellige holdninger,meninger og erfaringer. Greia er at man må lære seg hva man kan leve med og hva man ikke kan leve med. Og er det for mange ting man ikke kan leve med så må man gjøre tiltak. 

Et liv inneholder både rydding og vasking, og kanotur med venner. Det ene utelukker ikke det andre og vi må alle gjøre ting vi liker og ting vi ikke liker, men som må gjøres likevel. 

Ts, jeg skjønner at du syns reaksjonen var voldsom, og det syns jeg du skal ta opp med han på en ordentlig måte. Si at du skjønner at han ble skuffet og at du ikke mente å svare han surt, men at du hadde håpet at dere sammen kunne se over de tingene dere har dobbelt av og kvitte dere med litt - sånn at det blir mer plass til det dere faktisk ønsker dere sammen og kommer til å bruke. Hvis jeg skjønner deg riktig så har du flyttet knn hos han, og han kan nok føle på at du "tar over" hans hus hvis han har bodd der lenge. Da må dere sette dere ned og ha en forventningsavklaring. Hva forventer han av deg, og du av han? Kan det være aktuelt å selge og heller kjøpe noe sammen, som også er ditt? 

Reaksjonen hans er voldsom, men følelsene hans er ekte, og de må du ta på alvor! (Og han må gjøre det samme med deg!)

Anonymkode: 32478...0c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger litt decluttering i livet ditt. Det kan også innebære å rydde i nære relasjoner.  

Anonymkode: 221fc...1aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

🤯😳🙈🙉🙊🤯😳🤥

Anonymkode: a9176...13e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...