Gå til innhold

Baby 7 mnd- samboer er sint fordi mor vil de skal dele på nettene i ferien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Vi har en baby på 7 mnd som ikke må ammes om natta. Babyen sover natta igjennom, men vi er nødt til å gi henne smokken noen ganger ila natten. Dette er det eneste barnet.

Hittil har mor tatt alle netter (inkl helger), frem til barnet var 6 mnd var det amming annenhver time . De første 3- 4 mnd var nettene grusomme. Barnet har hatt kolikksmerter frem til 4 mnd alder noe som har medført lite søvn på mor. Ved ca 6 1/2 mnd alderen løsnet endelig nettene og nå er det kun litt hjelp til å finne smokken som trengs.

I ferien har vi stått opp annenhver morning ( ca kl 7) med babyen. Det er mor som gir baby smokk alle nettene. Denne natta foreslo hun til samboer at de kunne ta smokk annenhver natt også. Dette falt ikke i god jord. Ettersom han har ferie og hun har permisjon. 

Mor sto på sitt og samboer tok i natt sin første natt. Samboer er nå kjempe sur for at han har måtte ta natten. 

Hvilken tanker har dere om dette? Noen råd? 

Anonymkode: 4554a...45e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at mor kan ta ferie mens far er i permisjon, og overlater da ALT ansvar til far :)

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at han selvfølgelig skal bistå når han har ferie. Hvis ikke må dere sette opp en ferie på mor også, hvor far tar alle nettene.

mangel på sammenhengende søvn og søvn generelt er jo ekstremt krevende. 
Jeg husker selv hvordan jeg fantaserte om å skade meg såpass mye at jeg måtte på sykehus noen dager så jeg fikk sove.

Anonymkode: b5d0f...fa2

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Trist at han ikke unner deg å sove gjennom når han har mulighet til å hjelpe mtp at han har ferie. Hvis du har vært smålig eller laget dårlig stemning over at det har vært deg som har gjort mesteparten hittil er det kanskje noe som må tas tak i først? Hvis du har gjort det med «glede» og unnet han gode netter hittil er det kanskje greit å formidle at det er noe du skulle ønske han ga deg tilbake.. 

Anonymkode: e15ff...7ec

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Far må bli voksen og ta jobben som far. Det er greit nok at han har gledet seg til ferie, men det må da kunne gå an å forstå at mor også trenger å sove en hel natt gjennom en gang i blant?

Hvorfor har du skjemt han sånn bort, TS? Bør dere ikke straks innføre at dere tar barnet hver deres natt i helgen slik at far forstår hvor tøft dette er og har mer respekt for deg, samt tar seg av sitt eget barn?

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (1 minutt siden):

Far må bli voksen og ta jobben som far. Det er greit nok at han har gledet seg til ferie, men det må da kunne gå an å forstå at mor også trenger å sove en hel natt gjennom en gang i blant?

Hvorfor har du skjemt han sånn bort, TS? Bør dere ikke straks innføre at dere tar barnet hver deres natt i helgen slik at far forstår hvor tøft dette er og har mer respekt for deg, samt tar seg av sitt eget barn?

«Hvorfor har du skjemt han sånn bort, TS?» 

hvorfor skyver du skylden over på henne? 

• Liker 19
Skrevet

Mor har kun permisjon på dagtid. Så selvfølgelig skal far dele på nettene i ferien sin. At far blir sur og kranglete for å ta sin del av nettene er et dårlig tegn på hvordan fremtiden blir er jeg redd. 

• Liker 21
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Far er urimelig og tenker kun på seg selv og sitt velbefinnende . Dette må du ikke akseptere. Selvsagt skal han ta sin tørn :) 

AnonymBruker
Skrevet

Far skal ta ansvaret når det er hans perm. Mor må jo selvfølgelig gi mammamelk når det må. Hilsen en pappa selv

Anonymkode: 85997...680

AnonymBruker
Skrevet

Barnet har 2 foreldre og da må begge deler ansvaret. Her må pappaen kammen ta sin del av ansvaret. Du har virkelig stått på i ammetidene så jeg skjønner deg godt.

Anonymkode: b9b08...94c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var han dårlig forberedt på hva et barn krever? 

Jeg skjønner det når han er på jobb, men helger og ferier er det en familie og et felles barn. Barn krever jobb, sånn er det bare. Det er drit kjipt å få uavbrutt søvn, men det er like kjipt for deg også. 

Ta en prat om dette i fredstid og ikke en morgen etter uavbrutt søvn. 

Anonymkode: 61285...b19

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mor er frikjøpt fra arbeidsstedet sitt i arbeidstiden, for å ta seg av babyen. Resten av døgnet må faktisk ansvaret deles 50/50, så her kan far ta seg ei bolle og ta sin del av ansvaret. 

Anonymkode: a3d32...026

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Far skal ta ansvaret når det er hans perm. Mor må jo selvfølgelig gi mammamelk når det må. Hilsen en pappa selv

Anonymkode: 85997...680

Det var ikke ammingen som var problemet her, det var det med å gi smokken om natten. Forslaget var å ta annenhver natt sånn at mor kan få litt sammenhengende søvn om natten og. Det er ikke sånn at det er kun den som har permisjon som har ansvaret 24/7, de har delt ansvar når pappa er ferdig på jobb. Nå har pappa ferie og da er det bare rimelig at han hjelper til mer, da moren teknisk sett enda er på jobb.

Anonymkode: 6c006...5cd

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

Vi har en baby på 7 mnd som ikke må ammes om natta. Babyen sover natta igjennom, men vi er nødt til å gi henne smokken noen ganger ila natten. Dette er det eneste barnet.

Hittil har mor tatt alle netter (inkl helger), frem til barnet var 6 mnd var det amming annenhver time . De første 3- 4 mnd var nettene grusomme. Barnet har hatt kolikksmerter frem til 4 mnd alder noe som har medført lite søvn på mor. Ved ca 6 1/2 mnd alderen løsnet endelig nettene og nå er det kun litt hjelp til å finne smokken som trengs.

I ferien har vi stått opp annenhver morning ( ca kl 7) med babyen. Det er mor som gir baby smokk alle nettene. Denne natta foreslo hun til samboer at de kunne ta smokk annenhver natt også. Dette falt ikke i god jord. Ettersom han har ferie og hun har permisjon. 

Mor sto på sitt og samboer tok i natt sin første natt. Samboer er nå kjempe sur for at han har måtte ta natten. 

Hvilken tanker har dere om dette? Noen råd? 

Typisk menn. 

Anonymkode: 1398c...a1b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Din permisjon varer fra 8-16. Resten av døgnet deler dere  50/50, sånn hvis han skal være så teknisk og kranglete. Man får ikke 100% ferie når man er blitt pappa. 

Anonymkode: 9f6f5...261

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Din permisjon varer fra 8-16. Resten av døgnet deler dere  50/50, sånn hvis han skal være så teknisk og kranglete. Man får ikke 100% ferie når man er blitt pappa. 

8-16, mandag til fredag. Eller tilsvarende hvilken stillingsprosent du har permisjon fra. 

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synes du ikke spørsmålet er legitimt? Det er jo selvfølgelig ikke hennes feil at han ikke har tatt ansvar tidligere. Det er likevel på tide at det nå stilles krav. Og en av de tingene TS må lære seg er at surmuling fra barnets fars side har bare en hensikt: å få mor til å velge det minste av to onder: sur mann eller være trøtt selv. Og så må hun stille krav om deling av helger fra nå av. 

Skrevet

Selvsagt må far ta sin del av nettene, noe annet er fullstendig urimelig. Og det burde han gjort for lenge siden. Så veldig bra at mor nå har satt ned foten, ikke en dag for sent. 

Så et lite tips: legg mange smokker i senga til barnet, hun begynner å bli så stor at hun kan gripe selv nå, og da vil hun kunne slenge ut en arm og selv finne en smokk. Så kanskje hun sover seg gjennom nettene uten at verken mor eller far må opp 🙂 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi de er to foreldre, ikke en. Fordi barnet er 7 mnd, og mor har tatt hver natt siden fødsel, til tross for at hun ikke ammer og det derfor ikke er noen legitim årsak til at far skal slippe nettene. Fordi mor må sette krav selv, ikke bare forvente at ting skjer av seg selv 🤷🏼‍♀️ Å la dette foregå, er å skjemme bort mannen. Å la han bli sur, og stille spørsmål på KG om det er legitimt, er fordummende. En hver burde skjønne at mannen er på kjøret som blir sint for å måtte stappe i en sutt et par ganger om natten. Her tok mannen våkenetter fra dag 1, selvsagt ikke hver natt - for vi byttet på det, og jeg ammet. Man er to om barnet, fra samleiet skjer og til barnet kan forsørge seg selv. Det er ingen pauser om natten. 

Anonymkode: 53c6a...2a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ååå takk for alle gode råd ❤❤ Jeg tror ikke jeg klarer denne kampen😭😭 Han er fremdeles sur og har vært borte i mange timer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...