MapleSirup Skrevet 15. juli 2021 #41 Skrevet 15. juli 2021 Arbeiderpartiet som unngikk kommunismen, bygde opp landet etter 2VK, etablerte velferdsstaten med pensjon, barnetrygd, sykepenger mm, husbanken og boligpolitikk som gjorde at familier kunne vokse. For å nevne noe… 5
Imariuz Skrevet 15. juli 2021 #42 Skrevet 15. juli 2021 Pippi Lotta skrev (22 minutter siden): For det første arbeiderpartiet ble stiftet i 1887 stemmerett for kviner ble vedtatt i 1913. Høyre jobbet ikke for at kvinner skule få stemmerett i over 20 år, arbeiderbevegelsen startet kampanjen Høyre aksepterte den. I din kilde står det at Høyre jobbet konsekvent mot alle forslag om og utvide stemmeretten til både men og kviner. Det står også at de SENERE stemte for forslaget, det gjorde de etter at arbeiderbevegelsen hadde gjort det populært. Hva mener du står i setningen jeg har limt inn under? og hvordan henger det samen med din oppfatning av historien? Det første valget de stilte i var i 1906, da fikk de 15,9% oppslutning og det var klart borgerlig flertall. Det var det også i 1913 da det ble vedtatt. Som vanlig tar AP æren for andres politikk. 2
Pippi Lotta Skrevet 15. juli 2021 #43 Skrevet 15. juli 2021 (endret) Imariuz skrev (1 time siden): Det første valget de stilte i var i 1906, da fikk de 15,9% oppslutning og det var klart borgerlig flertall. Det var det også i 1913 da det ble vedtatt. Som vanlig tar AP æren for andres politikk. Hvem har sakt at Ap skal ha all æren for og innføre kvinnelig stemmerett? Jeg har skrevet om arbeiderbevegelsen og venstresiden av politikken. Jeg nevnte Ap for de du sa Høyre støtet kvinnelig stemmerett siden før Ap ble stiftet, det var jo feil. Om du nå vil endre utsagnet dit til Høyre har vert for kvinnelig stemmerett siden før Ap fikk en statsminister så er det mulig du har rett i det. Hvorfor kommenterer du ikke det som står skrevet i på siden du linket til? Jeg får litt følelsen av og diskutere med et barn som leker bakvendt land her😅 Som er lit irriterende, for det hadde vert interessant og forstå hvor du får teoriene dine fra. Men når argumentene dine er og vise en kilde som sier Høyre jobbet mot alle forslag om stemmerett for kvinner, tolke det til at Høyre ville ha stemmerett til kviner, for så og nekte og kommentere det som står i din egen kilde...... Jeg begynner og tro du har det morsomt på min bekostning her😂 Endret 15. juli 2021 av Pippi Lotta 3
Imariuz Skrevet 15. juli 2021 #44 Skrevet 15. juli 2021 Pippi Lotta skrev (1 time siden): Hvem har sakt at Ap skal ha all æren for og innføre kvinnelig stemmerett? Jeg har skrevet om arbeiderbevegelsen og venstresiden av politikken. Jeg nevnte Ap for de du sa Høyre støtet kvinnelig stemmerett siden før Ap ble stiftet, det var jo feil. Om du nå vil endre utsagnet dit til Høyre har vert for kvinnelig stemmerett siden før Ap fikk en statsminister så er det mulig du har rett i det. Høyre støttet det før AP faktisk ble en politisk maktfaktor med innflytelse til å påvirke politikken. Så AP har bare tatt æren for andres politikk. 1
Pippi Lotta Skrevet 15. juli 2021 #45 Skrevet 15. juli 2021 Imariuz skrev (12 minutter siden): Høyre støttet det før AP faktisk ble en politisk maktfaktor med innflytelse til å påvirke politikken. Så AP har bare tatt æren for andres politikk. Igjen hvor har du det fra at Ap har tatt æra for at det kom stemmerett til kviner? Du finner jo bare på ting virker det som. Om du ikke greier og kommentere det som står på siden du selv linka til, så tror jeg at jeg må gi opp og prøve og forstå hvordan du tenker. Jeg har aldri sett noe som indikerer at Høyresiden av politikken i Norge var ansvarlig for at kvinner fikk stemmerett 🤷♀️ 1
Imariuz Skrevet 15. juli 2021 #46 Skrevet 15. juli 2021 Pippi Lotta skrev (4 minutter siden): Igjen hvor har du det fra at Ap har tatt æra for at det kom stemmerett til kviner? Du finner jo bare på ting virker det som. Om du ikke greier og kommentere det som står på siden du selv linka til, så tror jeg at jeg må gi opp og prøve og forstå hvordan du tenker. Jeg har aldri sett noe som indikerer at Høyresiden av politikken i Norge var ansvarlig for at kvinner fikk stemmerett 🤷♀️ Høyre var ikke imot stemmerett for kvinner etter århundreskiftet og stemte som forklart for at dette skulle innføres gradvis. AP kom som vanlig etter og tok hele æren for noe det var politisk enighet om. 1
Pippi Lotta Skrevet 15. juli 2021 #47 Skrevet 15. juli 2021 Imariuz skrev (2 minutter siden): Høyre var ikke imot stemmerett for kvinner etter århundreskiftet og stemte som forklart for at dette skulle innføres gradvis. AP kom som vanlig etter og tok hele æren for noe det var politisk enighet om. Så du er enig i at Høyre først motarbeidet det før århundreskifte, for så og skifte mening etter århundre skifte😃 Da er vi jo faktisk enig om rekkefølgen på hvordan noe skjede 🙂 Men jeg forstår ikke hvorfor du mener Ap har stjålet æra?
Imariuz Skrevet 15. juli 2021 #48 Skrevet 15. juli 2021 Pippi Lotta skrev (19 minutter siden): Men jeg forstår ikke hvorfor du mener Ap har stjålet æra? AP later som om det kun er de som har æren for alt som er bra, selv om det som sagt var bredt flertall for disse sakene i Stortinget, og bredt flertall gjennom Fellesprogrammet etter krigen for å bygge opp velferdsstaten. 2
Charlie Amberson Skrevet 15. juli 2021 #49 Skrevet 15. juli 2021 "Hvorfor har det vært så vanskelig å skrive om interne stridigheter? " Har det? Jeg har lest flere bøker om Arbeiderpartiet og norsk politisk etterkrigshistorie. Og konfliktene i AP er godt dekket. Det gjelder også de to siste jeg leste som var biografien til Reiulf Steen og Jens Stoltenbergs selvbiografi ("Min historie"). De nyeste tingene må vi selvfølgelig vente noen år på før det kommer i bokform, det er aldri lurt å skrive historiebøker nærmest mens det skjer.
Charlie Amberson Skrevet 15. juli 2021 #50 Skrevet 15. juli 2021 AP har så klart vært Norges viktigste parti i perioder når de har gjort gode valg, men at de nærmest egenhendig skapte det norske samfunnet etter krigen er usant. Hvordan forklarer man isåfall at mange andre europeiske land har store likhetstrekk med Norge? Var det Arbeiderpartiet som skapte samfunnet i disse landene også? 1
Sunbrain Skrevet 15. juli 2021 #51 Skrevet 15. juli 2021 Zooey skrev (7 timer siden): Partiet som etablerte velferdsstaten - takk skal du ha, Ap! https://www.dagbladet.no/kultur/myter-om-velferd/63721829 les og lær, hvis du tør og avsløre ditt kunnskapsnivå. De fleste du omgåes med vet nok dette og ler bak din rygg når du ytrer om AP etablerte dette 🤣😳😱🤣 2
Drizzt Skrevet 16. juli 2021 #52 Skrevet 16. juli 2021 Paramount skrev (20 timer siden): Det overordnede problemet er den evige gruppetanken. En tanke som går igjen over alt i samfunnet, om at vi skal jobbe i grupper, samarbeide, stå sammen i store grupper. Det hele starter i barnehagen, fortsetter i skolen og inn i arbeidslivet. Det er en fin teori, men i praksis trampes enkeltindividene ned. Ingen kjenner seg igjen i en stor gruppe, men den er trygg å gjemme seg bak når overgrep skal utføres. Individets frihet (og ansvar), til å prøve og feile må få fokus. Flertallstyranniet må bekjempes. Mangfoldet i mennesket må prioriteres, ikke en konstant streben etter store grupper som tilsynelatende er enige, noe de ikke er. AP egner seg godt som studium mtp hvordan individet mister sin innflytelse til fordel for det maktmonsteret som den store homogene gruppen utgjør. Vinden av kommunismen som ødela så mange samfunn og liv i historien. 1
Commander Skrevet 16. juli 2021 #53 Skrevet 16. juli 2021 Mitt ankepunkt med AP er formynderiet. Enten forbudt, sterkt regulert eller utenfor rekkevidde pga avgifter. Og det gjelder alt, absolutt alt. Jeg vokste opp i et Norge som hadde blitt arbeiderpartistyrt lenge. Alle kjenner til skateboard forbudet, eller sparkesykkel forbud, hestekreft avgift osv. Norge hadde Europas eldste og dårligste bilpark med mange unødvendige døde og skadde. Og det var ikke før Willoch på 80 tallet vi kunne handle etter kl 17:00, kun på torsdag hvor butikken var opp til 19:00. Og kun til 13:00 på lørdag. Vi hadde tv monopolet hvor NRK styrte alt og AP medlemmer var leder. A pressen styrte aviser. Og AP visste hva det norske folk skulle være opptatt av. Osv. Formynderiet og mangel på frihet lærte vi oss og mislike. AP har lite til felles med dagens "arbeidsfolk" men de vil gjerne bestemme, passe på og bestemme for dem. Lite har endret seg der. 3
PeeWee Skrevet 16. juli 2021 #54 Skrevet 16. juli 2021 Commander skrev (10 minutter siden): Norge hadde Europas eldste og dårligste bilpark med mange unødvendige døde og skadde. Dette henger dårlig sammen med det faktum at Norge er av de landene med absolutt færrest dødsfall i trafikken.
Linebekk Skrevet 16. juli 2021 Forfatter #55 Skrevet 16. juli 2021 Paramount skrev (På 15.7.2021 den 11.44): Det overordnede problemet er den evige gruppetanken. En tanke som går igjen over alt i samfunnet, om at vi skal jobbe i grupper, samarbeide, stå sammen i store grupper. Det hele starter i barnehagen, fortsetter i skolen og inn i arbeidslivet. Det er en fin teori, men i praksis trampes enkeltindividene ned. Ingen kjenner seg igjen i en stor gruppe, men den er trygg å gjemme seg bak når overgrep skal utføres. Individets frihet (og ansvar), til å prøve og feile må få fokus. Flertallstyranniet må bekjempes. Mangfoldet i mennesket må prioriteres, ikke en konstant streben etter store grupper som tilsynelatende er enige, noe de ikke er. AP egner seg godt som studium mtp hvordan individet mister sin innflytelse til fordel for det maktmonsteret som den store homogene gruppen utgjør. Fin analyse. Nordmenn er gjennomsnittlig ødelagt av det konforme, fryser deg ut på no-time om du ikke følger regimet innad i gruppen. Dette ser man også i arbeidslivet, der er det ofte grupperinger/gjenger. På barneskolen skal man bli diktert hvem som skal komme i bursdagen, selv en mobber av barnet ditt skal inviteres. Flaut å være Norsk, men jeg er så heldig at jeg klarer å stå selvstendig utenfor saueflokkmentaliteten. Du må være sterkest alene 🙂 Ikke i gruppe! 1
Linebekk Skrevet 16. juli 2021 Forfatter #56 Skrevet 16. juli 2021 (endret) Drizzt skrev (4 timer siden): Vinden av kommunismen som ødela så mange samfunn og liv i historien. AP ville hindre kommunismen, men de innførte sin egen utgave. Noen kalte jo Norge for siste sovjetstat. Endret 16. juli 2021 av Linebekk 2
Katten.2.0 Skrevet 16. juli 2021 #57 Skrevet 16. juli 2021 13 hours ago, Pippi Lotta said: Så du er enig i at Høyre først motarbeidet det før århundreskifte, for så og skifte mening etter århundre skifte😃 Da er vi jo faktisk enig om rekkefølgen på hvordan noe skjede 🙂 Men jeg forstår ikke hvorfor du mener Ap har stjålet æra? Tålmodigheten din imponerer!
PeeWee Skrevet 16. juli 2021 #58 Skrevet 16. juli 2021 Linebekk skrev (4 timer siden): Nordmenn er gjennomsnittlig ødelagt av det konforme, fryser deg ut på no-time om du ikke følger regimet innad i gruppen. Dette ser man også i arbeidslivet, der er det ofte grupperinger/gjenger. Hvor er det ikke slik?
Pippi Lotta Skrevet 16. juli 2021 #59 Skrevet 16. juli 2021 Imariuz skrev (16 timer siden): AP later som om det kun er de som har æren for alt som er bra, selv om det som sagt var bredt flertall for disse sakene i Stortinget, og bredt flertall gjennom Fellesprogrammet etter krigen for å bygge opp velferdsstaten. Det jeg lurte på er hvor du har det fra at Ap har tatt all æra for og ha innført kvinnelig stemmerett?
OlsenHansen Skrevet 16. juli 2021 #60 Skrevet 16. juli 2021 PeeWee skrev (6 timer siden): Dette henger dårlig sammen med det faktum at Norge er av de landene med absolutt færrest dødsfall i trafikken. Hadde. Trafikkdødsfall har blitt redusert med 70% de siste 20 årene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå