Gå til innhold

merkelig katt


Olivia

Anbefalte innlegg

katten min har alltid hatt mye merkelig for seg..som alle katter har.

Men nå har hun begynt å sleike på teppet under salong bordet..noen som har vært borti det?

Har lukta, og det har ikke vært hannkatter der, heller ikke har vi sølt noe. Hun slår seg til forskejllige steder på teppet, og sleiker det intenst, akkurat som hun vasker..lurte litt på om det kunne være et innbilt svangerskap? at hun vasker en innbilt kattunge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kinga

Tror nok du sitter med svaret der, ja, om katten ellers er sunn og frisk og får et balansert kosthold?

Slikking/spising av objekter som ikke naturlig er ment som kattemat kan komme av mangelsykdommer. Får katten et godt kattefôr/ikke blir fôret ensidig, er dette lite sannsynlig.

Har du ellers merket forandringer i kattens oppførsel?

Vibeke icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje hun har noen mangler av noe? hun får vanlig tørrmat..stort sett. Pluss at jeg prøver med masse forskjellig annen mat..hun er fryktelig kresen..så hun liker stort sett ikke noe. Hun er veldig merkelig på mange måter nå. Maser om mat selv om hun har tørrmaten sin. skal inn i alle skuffer og skap, oppi badekaret for å slikke vann (hun har friskt vann tilgjengelig hele tiden)

Men kan hun få noen mangler når hun får tørrmat? det skal vel inneholde alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Høres ut som om pus får det den skal av næringsstoffer.

Nå skal ikke jeg sette igang et skrekkscenario for deg, men om kattens oppførsel har endret seg merkbart, er det grunn til å vurdere om noe ikke er som det skal være.

Om katten har "mammaadferd", bygger "rede", pattene vokser o.l. er dette enten tegn på svangerskap eller pseudosvangerskap. Innbilt svangerskap er imidlertid ikke så veldig vanlig hos katt. Vi kan derfor ta for oss flere problemstillinger.

Om hun drikker mer enn vanlig, kan det hende vi må ha diabetes i tankene. Dette kan også føre til endret appetitt.

Slikking kan også komme av stress. Dette er en såkalt fortrengings-adferd; katten får utløp for stress ved overdreven slikking.

Økt/endret appetitt kan komme av flere hormonforstyrrelser som systiske ovarier, hypertyreoidose. Slikking av fremmedobjekter er også et symptom på slikt.

Er du litt engstelig, ville jeg kontaktet veterinær om jeg var deg. Bedre med en telefon/et besøk for mye enn for lite! Om så bare for å bli beroliget med at alt er i sin skjønneste orden.

Kos pus fra meg!

_________________

Vibeke icon_smile.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Vibeke den 2002-03-11 20:54 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et skinn av ei katte som alltid hoppet inn i dusjen når vi hadde dusjet. Der stod pelsen og lepjet i seg varmt såpevann. Etterpå gikk han og la seg i skittentøyskurven for morgenduppen sin. (ja, det siste kan jeg forstå, godt og varmt og luktet av menneskene hans, men...). Når han hadde hatt duppen sin så pleide han, når mor ikke var hjemme og så ham (trodde han, ja) å ligge på kjøkkenbordet på ryggen og strekke alle fire ut i alle hjørner. Sånn kunne han ligge i timesvis.

Katter er kjemperare - savner å ha en...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten som jeg har, vil jeg nok anta er en av di mest geniale og smarte katter som jeg har sett.

Den er født av villkatter derfor er hun en uspekulert morder blant mus og råtter, selvfølgelig trist nok fugler og.

Katten min leiter stort sett etter reir eller rede hele tiden, den er ikke stressa i hvertfall ikke av menneskene rundt den, men den sleiker teppe hihi, tenkte kansje den prøver å rense tunga si eller noe. Den spiser av og til gress på sommeren men det er jo får å fjerne hår på samme måter som hunden gjør når det blir hårballer i halsen.

Viss den er urolig og snakker mye så er det noe den vil, katten som jeg har er veldig pratsom, men går den rastløs rundt så vil den som regel ut.

Katten forlanger også friskt vann rett fra krana, den spiser alt som er av kvalitet, så når jeg handler på butikken feks kjøttdeig tester jeg den på henne først, spiser hun den er den flott. Gjør hun ikke det hiver jeg den, for den katta er sulten hele tia selv om den er slank..

Katter er verdens råeste dyr.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...