AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #1 Skrevet 15. juli 2021 Hei hagedamer. Som splitter ny hageeier har jeg et spørsmål rundt plantestøtte som følger med trær og busker du kjøper på hagesenter: Fjerner dere disse støttene? Jeg har kjøpt meg en dvergsyrin og en svarthyll. Begge med støtte. Svarthyllen har til og med to pinner som støtter opp, er festet med en gummistrikk og knyttet to steder med noe som ligner på gavebånd. Skal alt dette være på treet etter at jeg har satt det i jorda eller vil det hindre treet (stammen) i år utvide seg? Hvor lenge skal støtten stå evt? Anonymkode: 522a1...a82
Mt3 Skrevet 15. juli 2021 #2 Skrevet 15. juli 2021 Pinner som støtter planten bør få være på til planten har rotet seg godt. På trær byttes de gjerne ut med 2-3 kraftigere påler som settes litt lengre unna treet med myke gummistropper mellom trestamme og påle for å sikre at treet vokser rett, disse fjernes gjerne etter noen år når treet er veletablert. Noen busker må ha støtte hele livet mens andre trenger det ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå