Gå til innhold

Kan en barnevakt hente barna når noen i husstanden er i karantene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt forkjølet, og skal ta koronatest i dag. Vet jeg da blir satt i karantene til svar foreligger. Mest sannsynlig er det ikke korona. Bor i en så og si smittefri kommune hvor alle innbyggere har fått første dose, ble selv vaksinert for to uker siden. Uansett. Samboer jobber kveld og natt og sover på dag (ny jobb så kan ikke bruke egenmelding for syk barnepass heller), barnehagen er stengt, og jeg er temmelig utslitt av å skulle underholde en 3- og 4-åring når jeg selv er slapp, sliten og bør være inne. 

Kan jeg spørre om farmor vil komme innom og ta med seg barna ut noen timer, eller er det dumt med tanke på at jeg er forkjølet og i karantene? 

Anonymkode: 7af52...f4f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ER korona, da? Hva skjer med farmor og de som har vært rundt dem mens de var ute da?

Skjønner at det er kjipt, men det er snakk om et døgn....

Anonymkode: 0f99d...10c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis det ER korona, da? Hva skjer med farmor og de som har vært rundt dem mens de var ute da?

Skjønner at det er kjipt, men det er snakk om et døgn....

Anonymkode: 0f99d...10c

Æsj. Det tenkte jeg ikke på. Men farmor er fullvaksinert. Sånn sett mye større krise for den nye jobben til samboer da.. men du har jo rett. 

Skrevet

Det går helt fint. Farmor kunne ha hentet ungene hos deg og levert i barnehage også. Hadde du derimot vært nærkontakt til koronasmittet og derfor var i karantene og så fått symptomer ville jeg holdt ungene hjemme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor "bør du være inne"? I sommervarmen ville jeg tenkt at frisk luft bare er bra for luftveiene, faktisk bedre enn støvete og ofte tørrere, inneluft....

Så jeg hadde ikke vært redd for å sitte ute, så kan barna leke ute om det er noe alternativ, om dere har noe hage eller bakgård? De synes nok det er mer spennende enn å være inne hele dagen, og jo mer de får lekt fra seg ute, jo mindre mas blir det for deg.

Jeg tenker jo at man i utgangspunktet er i stand til å passe sine egne barn selv om man er forkjøla. Da jeg var liten husker jeg jo at mamma var syk flere ganger, og det var vel aldri noe alternativ om å sende vekk meg og søsteren min av den grunn... 

Anonymkode: 91bae...9cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hvorfor "bør du være inne"? I sommervarmen ville jeg tenkt at frisk luft bare er bra for luftveiene, faktisk bedre enn støvete og ofte tørrere, inneluft....

Så jeg hadde ikke vært redd for å sitte ute, så kan barna leke ute om det er noe alternativ, om dere har noe hage eller bakgård? De synes nok det er mer spennende enn å være inne hele dagen, og jo mer de får lekt fra seg ute, jo mindre mas blir det for deg.

Jeg tenker jo at man i utgangspunktet er i stand til å passe sine egne barn selv om man er forkjøla. Da jeg var liten husker jeg jo at mamma var syk flere ganger, og det var vel aldri noe alternativ om å sende vekk meg og søsteren min av den grunn... 

Anonymkode: 91bae...9cd

Tja, nå tenker jeg at man kanskje at vi definerer forkjølelse litt ulikt. Når jeg er sånn at jeg tenker jeg bør være inne, så er det fordi jeg helst burde holde senga og sove av meg dritten, eller hvertfall slappe av på sofaen. Jeg er ikke spesielt glad i 28 grader i skyggen når jeg er klam og småsyk. Da er det bedre med innetemp og aircondition. Forkjølelse er et ganske bredt spekter fra at man fint klarer å se etter unger og til at det bare er slitsomt for både mor og barn. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Alvario skrev (15 minutter siden):

Det går helt fint. Farmor kunne ha hentet ungene hos deg og levert i barnehage også. Hadde du derimot vært nærkontakt til koronasmittet og derfor var i karantene og så fått symptomer ville jeg holdt ungene hjemme.

Ja det er sant. Jeg kan jo alltids høre med farmor hva hun tenker om saken også. 

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut med kommunen om ungene skal være i ventekarantene inntil du har negativ test.

Anonymkode: 3ee79...793

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sjekk ut med kommunen om ungene skal være i ventekarantene inntil du har negativ test.

Anonymkode: 3ee79...793

Det var lurt! Da sjekker jeg det når jeg tar testen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...