AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #1 Del Skrevet 15. juli 2021 Kan en 12 åring ta toget alene fra Åndalsnes til Drammen? Tolvåringen har tatt toget mange ganger sammen med foreldrene, og er vant til å ta bussen alene Anonymkode: 608b5...9a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #2 Del Skrevet 15. juli 2021 Hvis han er konfirmert kan han reise. Anonymkode: 9fa4e...71e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #3 Del Skrevet 15. juli 2021 Uten å kjenne din 12 åring så kan jeg si at jeg hadde lett sendt min (nå 13-åring) alene i fjor både på buss, tog eller fly. Så lenge du stoler på barnet og at barnet føler seg trygg på hvor man skal gå av osv så er det null stress. Bunkre opp med lesestoff, snacks og nok mobildata Anonymkode: 79cc2...109 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #4 Del Skrevet 15. juli 2021 Tja, jeg gjorde reiste selv alene med toget som 12-åring, og jeg mener at min straks 12-åring også hadde vært moden for alenetur med toget. Anonymkode: a60c2...eb9 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #5 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis han er konfirmert kan han reise. Anonymkode: 9fa4e...71e Hvilken 12-åring er konfirmert her i landet? 😮 Og hva har det med saken å gjøre? Anonymkode: 44291...2e3 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #6 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uten å kjenne din 12 åring så kan jeg si at jeg hadde lett sendt min (nå 13-åring) alene i fjor både på buss, tog eller fly. Så lenge du stoler på barnet og at barnet føler seg trygg på hvor man skal gå av osv så er det null stress. Bunkre opp med lesestoff, snacks og nok mobildata Anonymkode: 79cc2...109 Jeg tenker jo selvfølgelig å gi beskjed til konduktøren at 12-åringen reiser alene, og at de må hjelpe henne å huske at hun skal gå av i Drammen. Kan legge til at hun er voksen for alderen, utadvendt, har mobil og er ikke redd for å spørre, hvis det er noe hun lurer på. Faren mener jeg skal følge henne på toget helt til Drammen, for så å reise den lange veien tilbake igjen. Ts Anonymkode: 608b5...9a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #7 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker jo selvfølgelig å gi beskjed til konduktøren at 12-åringen reiser alene, og at de må hjelpe henne å huske at hun skal gå av i Drammen. Kan legge til at hun er voksen for alderen, utadvendt, har mobil og er ikke redd for å spørre, hvis det er noe hun lurer på. Faren mener jeg skal følge henne på toget helt til Drammen, for så å reise den lange veien tilbake igjen. Ts Anonymkode: 608b5...9a0 Da hadde jeg lett sendt henne avgårde, så lenge hun er trygg på å reise selv Anonymkode: 79cc2...109 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #8 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da hadde jeg lett sendt henne avgårde, så lenge hun er trygg på å reise selv Anonymkode: 79cc2...109 Vi har ikke spurt henne enda, og hun har ikke reist lengre med bussen enn en halvtime, men jeg er ganske sikker på at det går fint så lenge hun får ha med seg nettbrett, mat/drikke, blir fulgt inn på toget og vi forsikrer henne om at konduktøren vet at hun skal av i Drammen. Ts Anonymkode: 608b5...9a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #9 Del Skrevet 15. juli 2021 Hvis hun selv ønsker det og du synes det er greit, er det ikke noe i veien for å sende henne alene. Min 12åring hadde jeg lett sendt alene. Broren derimot, var usikker og ville nok ikke blitt sendt alene før han var 14. Unger er forskjellige. Anonymkode: 03166...03d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #10 Del Skrevet 15. juli 2021 Hvis faren insisterer på at hun må med noen, så får han selv ta toget å hente henne da. Hvis hun selv synes det er greit er det ikke noe problematisk å la en 12 åring reise alene 🌞 Anonymkode: 56c33...b37 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #11 Del Skrevet 15. juli 2021 Folk sender jo 5 åringer alene med fly, da kan vel en 12 åring ta tog? Anonymkode: 11c30...0e2 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #12 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har ikke spurt henne enda, og hun har ikke reist lengre med bussen enn en halvtime, men jeg er ganske sikker på at det går fint så lenge hun får ha med seg nettbrett, mat/drikke, blir fulgt inn på toget og vi forsikrer henne om at konduktøren vet at hun skal av i Drammen. Ts Anonymkode: 608b5...9a0 Det med å huske å gå av er kanskje største usikkerhetsmomentet, så hold kontakt gjennom turen og oppdater henne med omtrent hvor lenge det er igjen nå. Med dagens internettsamfunn er det lett for dere å følge med på hvor toget er. Anonymkode: 03166...03d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #13 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Folk sender jo 5 åringer alene med fly, da kan vel en 12 åring ta tog? Anonymkode: 11c30...0e2 Da betaler man for at en person skal følge dem fra den som leverer og helt inn på flyet, og samme når de lander. Og de blir tatt godt vare på av flyvertene under turen. De små trenger ikke å tenke på noe selv. Anonymkode: 03166...03d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #14 Del Skrevet 15. juli 2021 Jeg hadde ikke sendt min 12-åring alene. Datteren din må antagelig skifte tog på Oslo S, for å komme fram til Drammen? Det er vel buss for tog på deler av strekningen Oslo-Drammen og, nå i juli. Samt korona. Det er ikke bare det å huske at hun skal av i Drammen, det er det å skjønne at hun faktisk er på stasjonen i Drammen når hun er der. Anonymkode: 5d0d2...574 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #15 Del Skrevet 15. juli 2021 Jeg tok toget alene da jeg var tolv. Hvis barnet synes det er greit og det er vant til å reise litt alene, er det bare å gjøre det, men sett på en alarm på mobilen hennes, i tillegg til på din egen. Og så ringer du henne og sørger for at hun ikke glemmer å gå av i Drammen. Anonymkode: ab8fa...e39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulSitron Skrevet 15. juli 2021 #16 Del Skrevet 15. juli 2021 Hos vy betaler man barnebillett fra barnet er 6år og har lov å reise alene. Da jeg tok tog for første gang alene så sa mamma ifra til kondoktøren at jeg skulle av på svingen stasjon, og kondoktøren sa ifra før vi var fremme og hjalp meg av toget. Jeg hadde nok satt pris på å bli møtt ved bussen av den jeg skal til, så er jeg sikker på at jeg kommer meg helt frem 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #17 Del Skrevet 15. juli 2021 Jeg tok toget alene fra Bergen til Oslo alene som tolvåring. Men husk at det er ikke sikkert konduktøren har mulighet til å passe på at hun kommer seg av på riktig stasjon. Sitat Vi tilbyr ikke reiseassistanse til barn som reiser alene. Personalet om bord på togene har dessverre ikke anledning til å ta seg av barn som reiser alene, derfor er det viktig at barna er modne nok til å klare seg alene. Personalet har heller ingen lovpålagt plikt til å ta spesielt vare på ditt barn under reisen. Vi har ikke en nedre aldersgrense for barn som reiser uten følge med voksne. Det er derfor opp til foreldre å avgjøre hvorvidt et barn er skikket eller ikke, tatt i betraktning at uforutsette hendelser kan skje. Noen råd for reisen: forbered barna på hva det vil si å reise alene lag avtaler for hva barna skal gjøre om det oppstår noe på reisen ha fulladet mobiltelefon med riktige mobilnumre vær tilgjengelig for barnet underveis og når toget kommer frem reis gjerne sammen med barnet de første gangene slik at både barn og voksne blir trygge https://www.vy.no/kundeservice/sporsmal-og-svar/sporsmal-og-svar-om-tog/bagasje-og-spesielle-behov?item=2799 Anonymkode: 77cec...00a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #18 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da betaler man for at en person skal følge dem fra den som leverer og helt inn på flyet, og samme når de lander. Og de blir tatt godt vare på av flyvertene under turen. De små trenger ikke å tenke på noe selv. Anonymkode: 03166...03d Okey, ja da blir det noe annet Anonymkode: 11c30...0e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. juli 2021 #19 Del Skrevet 15. juli 2021 Jeg hadde lett sendt min 12-åring alene på toget ja. Han/hun har jo telefon og kan kontakte deg om noe skjer og er vel i stand til å si i fra til en konduktør om det skulle være noe. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rampeguri Skrevet 15. juli 2021 #20 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kan en 12 åring ta toget alene fra Åndalsnes til Drammen? Tolvåringen har tatt toget mange ganger sammen med foreldrene, og er vant til å ta bussen alene Anonymkode: 608b5...9a0 Jeg tenker det kommer an på antall bytter. Det er lenge siden jeg har tatt tog fra Åndalsnes nå - er det fortsatt slik at man må bytte tog på Dombås? I så fall blir det nok sannsynligvis også bytte et sted til - regner ikke med at det går helt til Oslo? Ville i så fall heller latt 12-åringen bytte tog på Lillehammer enn på Oslo S - mindre forhold og mindre sjans for å gå seg bort. Og lettere å få hjelp av personale vil jeg tro. Men, og akkurat nå er det et stort men, det er buss for tog fra Oslo S og til Drammen. Om den som skal ta i mot 12-åringen har mulighet til å komme og møte jenta i Oslo hadde nok det vært det enkleste. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå