AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #61 Del Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kom med smutthullene da, så jeg kan revurdere. Hvis det noen gang blir lovlig å reise igjen, vel og merke. Anonymkode: 16464...b40 Lovlig? Har reist gjennom 2020 og 2021 jeg. Null problem. Men må kjøpe tilleggsforsikring. IKKE kredittkort Anonymkode: d716b...fa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #62 Del Skrevet 16. juli 2021 Just now, AnonymBruker said: Lovlig? Har reist gjennom 2020 og 2021 jeg. Null problem. Men må kjøpe tilleggsforsikring. IKKE kredittkort Anonymkode: d716b...fa1 Det er ikke aktuelt å reise så lenge det blir nesetortur og karantener her og der. For ikke å snakke om at alt man planlegger kan bli avlyst på kort varsel. Hvis det blir slutt på restriksjonene en gang, kan jeg love deg at visakortene går varme Anonymkode: 16464...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lass4r Skrevet 16. juli 2021 #63 Del Skrevet 16. juli 2021 Her ble det amper stemning xD Det er klart at det lønner seg jo egentlig ikke å ha forsikring, ellers ville ikke forsikringsselskapene tjent noe penger på det. Du kjøper deg forutsigbarhet. Men jeg vil ikke dra så mye til utlandet og særlig det siste året har jo reiseforsikring vært mindre verdt. Så jeg har sagt opp min reiseforsikring midlertidig. Det er heller ikke sånn at alle reiseforsikringer dekker deg i det du går ut døra som noen her sier. Det er bare de beste som gjør det, og gjerne de dyreste. Og om man har en god forsikring som også dekker sykkelturen til jobb er det begrenset hvor store økonomiske tap du kan lide på den turen. Dette har nok forsikringsselskapene regnestykker med gode marginer på 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #64 Del Skrevet 17. juli 2021 Jeg har tjent inn den skarve tusenlappen jeg betaler i reiseforsikring for lengst! Måtte hasteopereres i utlandet til den nette sum av 180.000kr, fikk se regningen og oversikt over hva ALT kostet etterpå. Betalte ikke ei eneste krone selv, forsikringen dekket ALT, pluss at jeg fikk igjen penger for tapt ferie de dagene jeg lå på sykehus. Så jeg betaler reiseforsikring med GLEDE. Galskap at folk reiser uten. Anonymkode: 2f937...989 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #65 Del Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har tjent inn den skarve tusenlappen jeg betaler i reiseforsikring for lengst! Måtte hasteopereres i utlandet til den nette sum av 180.000kr, fikk se regningen og oversikt over hva ALT kostet etterpå. Betalte ikke ei eneste krone selv, forsikringen dekket ALT, pluss at jeg fikk igjen penger for tapt ferie de dagene jeg lå på sykehus. Så jeg betaler reiseforsikring med GLEDE. Galskap at folk reiser uten. Anonymkode: 2f937...989 Enig at det er et sjansespill å ikke reise uten forsikring. Husker jeg var i syden for mange år siden og jeg var den eneste som brukte noen ekstra kroner på forsikring. Da vi alle mistet bagasjen, ville de andre at jeg skulle føre opp ALLE bagasjene som tap/mistet på min forsikring. Det nektet jeg og den sydenturen ble ikke så hyggelig lenger, når mesteparten av deres lommepenger gikk til å kjøpe klær istedenfor alkohol😅 Og jeg var egoisten. Anonymkode: cb0c7...05a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #66 Del Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har tjent inn den skarve tusenlappen jeg betaler i reiseforsikring for lengst! Måtte hasteopereres i utlandet til den nette sum av 180.000kr, fikk se regningen og oversikt over hva ALT kostet etterpå. Betalte ikke ei eneste krone selv, forsikringen dekket ALT, pluss at jeg fikk igjen penger for tapt ferie de dagene jeg lå på sykehus. Så jeg betaler reiseforsikring med GLEDE. Galskap at folk reiser uten. Anonymkode: 2f937...989 Ja, er nettopp det. Jeg forsikrer ikke katten. Da jeg vet forsikringsselskapene tjener rått på dette, jeg fint kan ta en dyrlegeregning på flere titusener, eller medisin for kronisk sykdom. Og sprer risikoen over veldig mange år som katteeier. Men reiseforsikring hadde jeg aldri reist uten. Respirator kan for eksempel i enkelte land koste hundretusen per døgn. Og hjemreise i ambulansefly flere millioner. Anonymkode: d716b...fa1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #67 Del Skrevet 17. juli 2021 Jeg skjønner heller ikke de som tør å reise på utenlandsferie uten reiseforsikring, eller med kun et kredittkort. Jeg har helårsreiseforsikring og den 100lappen pr mnd velger jeg å ha Anonymkode: 533bb...89c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #68 Del Skrevet 17. juli 2021 Minner om at de fleste innboforsikringer også gjelder på reise innad i Norge, så det er ofte unødvendig å ha en ekstra reiseforsikring dersom man kun oppholder seg i Norge. Anonymkode: 9561e...268 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #69 Del Skrevet 18. juli 2021 On 7/17/2021 at 3:42 PM, AnonymBruker said: Jeg skjønner heller ikke de som tør å reise på utenlandsferie uten reiseforsikring, eller med kun et kredittkort. Jeg har helårsreiseforsikring og den 100lappen pr mnd velger jeg å ha Anonymkode: 533bb...89c Savner fortsatt en begrunnelse for at forsikring på kredittkort ikke duger. Jeg har lest artikler som sier det samme, men også der uten at de har kommet med konkrete eksempler. Anonymkode: 16464...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #70 Del Skrevet 18. juli 2021 Nikitaspin skrev (På 15.7.2021 den 10.39): Ting kjøper jeg, har bare noen klær i bagasjen, er ikke så dyrt. Har ikke noen verdisaker utover mobil og den kan jeg kjøpe ny, trenger ingen overpriset iphone. Trenger ikke privatfly, holder med vanlig fly etter sykehusopphold. Hotell i utlandet er ikke så dyrt om man ikke trenger luksus. På alle årene jeg ikke har hatt forsikring har jeg sikkert spart opp nok til å dekke dette uansett. Reiser ikke utenfor Europa uten forsikring. Problemet er ikke du, du bestemmer helt selv hva du vil risikere økonomisk. Problemer er at det er familien din som ender opp med regningen om det skjer noe alvorlig. Om du er i en bilulykke og havner i respirator så er det eneste alternativet for deg å fraktes i ambulansefly med legepersonell. Om du dør så er det familien din som må betale for å få deg hjem. Det er snakk om flere hundrede tusen kroner som familien din må ut med. Jeg jobber i forsikringsbransjen og har sett foreldre som må selge husene sine for å betale for dette. I tillegg har jeg vært ute for kunder som har skadet rygg, nakke eller bekken og som da ikke kan sitte i fly eller bil. Hvis du tror at det værste som kannskje med deg når du er på tur gjør at du bare kan hinke deg inn på et charterfly etterpå så er du ekstremt naiv. Håper det ikke går ut over de pårørende. Du er rett og slett dum om du reiser uten forsikring. Anonymkode: 9cffb...23a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #71 Del Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Savner fortsatt en begrunnelse for at forsikring på kredittkort ikke duger. Jeg har lest artikler som sier det samme, men også der uten at de har kommet med konkrete eksempler. Anonymkode: 16464...b40 Det vi gjerne ser hos de som har belaget seg på kun kredittkort (altså da gjerne reisefølget til våre kunder) er at for det første så er det mange fallgruver. Ofte er det krav til at en viss prosentandel (somregel 50 eller 100%) av reisen må være betalt med kortet, hvis ikke er den ugyldig. I tillegg så kan det være vanskelig å orientere seg rundt vilkårene fordi de kan endres fra tur til tur ettersom hva som lønner seg for kredittkortselskapet. Man må derfor passe på å lese igjennom hva den dekker og kriteriene fra gang til gang. Det kan også være begrensninger på summene den dekker, typ den kan sette grense på 500 000 kr i medisinske utgifter. Det kan være veldig skummelt om noe veldig alvorlig skjer. Det mangler gjerne også vesentlige dekninger som å fraktes hjem ved død osv. En ting som også er skummelt med kredittkortforsikring er at de ofte kun har utlegg for så å få tilbakebetalt etterpå. Det kan bli et stort problem for de som ikke har pengene på konto, og regningene kan bli massive. I tillegg så er det få som vet hvem de skal kontakte og hvordan de skal få hjelp når noe først skjer. Det kan såklart løses ved å sette seg skikkelig inn i det på forhånd, men det er også en negativ side mtp brukervennlighet på lik linje som at det kan endres vilkår fra gang til gang. I tillegg så får man ikke det samme nettverket hvis noe skulle skje. Da tsunamien traff i Thailand så hadde flere selskaper fly på plass til å hente kundene sine før noen andre, og det var mange som måtte vente i ukesvis på å komme seg hjem etter katastrofen som ikke hadde tilgang på samme type hjelp. Alt i alt, du får det du betaler for. Å tro at man skal få det samme for noe som kommer "gratis" som man får hvis man faktisk betaler til et selskap som jobber med det er urealistisk. Selvfølgelig kan kredittkortforsikring være supert hvis man treffer på de skadene som faktisk dekker innenfor de grensene som er satt. Og det kan hende at noen av de gir en dekning man er godt fornøyd med generelt. Det må man isåfall sjekke godt opp i før man reiser. Anonymkode: 9cffb...23a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #72 Del Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 17.7.2021 den 15.55): Minner om at de fleste innboforsikringer også gjelder på reise innad i Norge, så det er ofte unødvendig å ha en ekstra reiseforsikring dersom man kun oppholder seg i Norge. Anonymkode: 9561e...268 Man har jo ikke reiseforsikring fordi man er redd for å knuse mobiltelefonen sin............................... Innboforsikring kan på ingen måte sammenlignes med en reiseforsikring, denne vil ikke ta hånd om deg på noen måte om noe skjer. Vi var på Norgesferie for noen år siden og 14 timer hjemmefra så fikk både mann og barn lungebetennelse med 40 i feber. Det var ikke dramatisk fordi vi fikk gratis legehjelp selvfølgelig, men vi kunne ikke reise videre som planlagt og heller ikke kjøre hjem. Vi fikk ikke benyttet oss av turen på color line som planlagt og fikk returnert de 14 000 kr vi tapte på det. Vi måtte booke inn på hotell midt i fellesferien uten forhåndsbooking og det var derfor kun suite ledig. Denne kostet 5000 kr natta og vi var stuck i 7 døgn før vi kunne kjøre hjemover etter feil antibiotikakur og 4 besøk på sykehuset (minste var bare 6 mnd og mannen responderte ikke på antibiotika første runde). Prislappen totalt kom på 50 000 kr, og dette dekket reiseforsikringen. Det var ikke dramatisk, men det var sinnsykt dyrt å bli rammet av sykdom 14 timer hjemmefra uten plass å bo (vi bodde egentlig i telt). Anonymkode: 9cffb...23a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #73 Del Skrevet 18. juli 2021 Belima skrev (På 16.7.2021 den 19.42): Du får mest sannsynlig ingen reiseforsikring til Spania i og med at Spania er rødt. Joda, flere forsikringer dekker reisene fullt ut i EU og Schengen nå, med unntak av avbestillingsforsikring så lenge du bestiller mens landet er rødt. Forskjellen er om UD fraråder reise eller ikke, men det er FHI som setter fargene og ikke UD. Både If og Gjensidige dekker, Gjensidige har unntak for koronarelaterte hendelser. Anonymkode: 9cffb...23a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 18. juli 2021 #74 Del Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Joda, flere forsikringer dekker reisene fullt ut i EU og Schengen nå, med unntak av avbestillingsforsikring så lenge du bestiller mens landet er rødt. Forskjellen er om UD fraråder reise eller ikke, men det er FHI som setter fargene og ikke UD. Både If og Gjensidige dekker, Gjensidige har unntak for koronarelaterte hendelser. Anonymkode: 9cffb...23a Et vennepar av meg sa de ikke fikk reiseforsikring til Spania, men det kan jo hende at de ikke ville reise pga unntakene med corona. Spurte ikke så mye da de sa det. Vet heller ikke hvilket selskap de har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #75 Del Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man har jo ikke reiseforsikring fordi man er redd for å knuse mobiltelefonen sin............................... Innboforsikring kan på ingen måte sammenlignes med en reiseforsikring, denne vil ikke ta hånd om deg på noen måte om noe skjer. Vi var på Norgesferie for noen år siden og 14 timer hjemmefra så fikk både mann og barn lungebetennelse med 40 i feber. Det var ikke dramatisk fordi vi fikk gratis legehjelp selvfølgelig, men vi kunne ikke reise videre som planlagt og heller ikke kjøre hjem. Vi fikk ikke benyttet oss av turen på color line som planlagt og fikk returnert de 14 000 kr vi tapte på det. Vi måtte booke inn på hotell midt i fellesferien uten forhåndsbooking og det var derfor kun suite ledig. Denne kostet 5000 kr natta og vi var stuck i 7 døgn før vi kunne kjøre hjemover etter feil antibiotikakur og 4 besøk på sykehuset (minste var bare 6 mnd og mannen responderte ikke på antibiotika første runde). Prislappen totalt kom på 50 000 kr, og dette dekket reiseforsikringen. Det var ikke dramatisk, men det var sinnsykt dyrt å bli rammet av sykdom 14 timer hjemmefra uten plass å bo (vi bodde egentlig i telt). Anonymkode: 9cffb...23a Det svaret var ment til en som skrev at man bør ha reiseforsikring som dekker deg når du reiser til og fra jobb hver dag, men siteringen forsvant av en eller annen grunn. Anonymkode: 9561e...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #76 Del Skrevet 19. juli 2021 Belima skrev (9 timer siden): Et vennepar av meg sa de ikke fikk reiseforsikring til Spania, men det kan jo hende at de ikke ville reise pga unntakene med corona. Spurte ikke så mye da de sa det. Vet heller ikke hvilket selskap de har. Det er ihvertfall ikke noe problem å få reiseforsikring i EU nå, men den dekker jo ikke karantene osv så for mange så er det ikke et alternativ uansett. Også er det jo skummelt å reise en plass hvor man risikerer at sykehuset rett og slett er fullt om noe skjer. Feks Mallorca. Så jeg hadde definitivt ikke reist. Anonymkode: 9cffb...23a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #77 Del Skrevet 19. juli 2021 På grunn av alvorlig skade på ferie fikk jeg dekket kostnader til 1,5 mill av forsikringsselskapet. Etter det har jeg alltid passet på forsikringene mine. Jeg hadde gått konkurs uten. Anonymkode: 3fc97...d54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 19. juli 2021 #78 Del Skrevet 19. juli 2021 (endret) Jeg har ikke reiseforsikring akkurat nå etter at jeg avsluttet studentforsikringen ved overgang til arbeidslivet. Men jeg har alltid en gyldig reiseforsikring om jeg skulle befinne meg i utlandet. Akkurat nå er det ikke relevant, har ingen planer om utlandet med det første, og har ikke vært der siden 2018 heller. Man kan sikkert spare noen kroner om man er så uheldig å få bruk for den i Norge, men jeg har råd til å dekke uforutsette kostnader. Jeg drar aldri langt i Norge og med fly, jeg kommer ikke til å miste noe fly innenlands i Norge, siden jeg aldri flyr. Har aldri mistet en buss, men de bussene jeg har tatt koster en billett maks 400-500 kr på langdistanse. Jeg har bil nå, så jeg kjører, så å miste bagasjen min på reise er litt usannsynlig. Jeg kan ikke helt skjønne at jeg skulle få innbrudd i bilen når jeg ikke er tilstede eller er på butikken, jeg har nyere bil med bilalarm, og jeg lar selvfølgelig ikke bagasjen min stå ubevoktet over natta i bilen. Mobilen min er 2 år nå og knust skjerm som jeg er skyld i selv. Om jeg skulle bli frastjålet mobilen er det neppe mye å spare, det er jo en egenandel også. Kjøper heller enn ny modell, som jeg har hatt lyst til en stund. Jeg blir neppe veldig skadelidende i Norge av å ikke ha forsikring, heldigvis har vi godt helsevesenet i akuttsituasjoner, og har selv brukt pasientreiser ved behov, og det er billig. De store regningene kommer helst på utelandsturer. Endret 19. juli 2021 av missmcbeal 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 19. juli 2021 #79 Del Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 15.7.2021 den 20.05): Dette! Det koster ikke mange kronene og få fraktet en bil fra sør til nord. Har en et nogenlunde nettverk skal det svært mye til for at ikke noen kjenner noen som kjenner noen som gidder å kjøre en bil for bensinpenger, matpenger, en overnatting og litt lommepenger for jobben. Det samme gjelder en ekstra flybillett, ikke de store summene. Og så lenge man oppholder seg i Norge burde dette gå helt fint. Har man ikke 10-15000 som en buffer til slike uforutsatte ting har man heller ikke råd til å kjøre på ferie fra nord til sør. Anonymkode: bf4ef...98e Åh, dere er uføretrygda! For oss andre så regnes tapt inntekt inn i regnskapet. Så henting i Bodø, som typisk krever 4 dager og tre overnattinger, evt fly og en overnatting, så blir det ofte litt kost. Selvfølgelig kan man ta 10 000 -15 000 av bufferkonto, men det er en tåpelig risiko basert på kostnaden av reise forsikring. Jeg har ikke problemer med sånne som deg, som tydeligvis har tenkt. Desverre har flertallet ikke gjordt det; de forventer at helsekortet løser alt og at andre hjelper dem, og de er de som havner i pressen. Men så har jeg hentet mye mer inn på forsikringen enn jeg har betalt, og jeg har stort sett brukt kredittkort forsikringen, selv om jeg har flere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #80 Del Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 16.7.2021 den 19.34): 10 000? Jøje meg. Tror ikke verdien i min koffert passerer 1000 en gang. Men selv hvis man reiser rundt med verdier for 10 000, så må man jo miste kofferten en del ganger i løpet av livet for at det alene skal forsvare behovet for reiseforsikring. Anonymkode: 16464...b40 10000 kr er lite for å dekke alt du putter i en koffert på ferie. AnonymBruker skrev (På 16.7.2021 den 19.57): En kjapp omramsing av en helt vanlig tur: Elektrisk tannbørste 1000, dagkrem 500, øyekrem 500, nattkrem 500, shampo/balsam/dusjsåpe/hårolje 700, hårbørste 200, sminke 1000, 5 x truser 500, 2 x bh 500, 2 x bukse 1500, 1 par sko 800, 5 x topper/bluser 1500, kjole 700, sokker 100 = 10 000,- Anonymkode: 23ae0...45e Jeg kjenner ingen som har med så lite klær, i hvert fall ikke på norgesferie. Her mangler jo yttertøy. AnonymBruker skrev (På 16.7.2021 den 20.01): Splitter pine. Du har større verdier bare i kremer i kofferten enn jeg har brukt på et helt liv. Klarer meg med solkrem fra Normal til 30 kroner og tannkremen til en tier. 😄 Og så skal det jo mye til å miste en hel koffert, med mindre det er flyselskapet som gjør det? Og da er vel de ansvarlig. Anonymkode: 16464...b40 Flyselskapet er ansvarlig vis de roter bort kofferten, men du får begrenset "akutthjelp" - litt avhengig av hvor du er. Jeg har opplevd at kofferten ikke kom da jeg og mannen min dro på juleferie og landet sent lillejulaften i en liten by i Nord-Norge. Julaften formiddag var kofferten lokalisert på flyplassen der vi byttet fly og beskjeden var: den kommer med neste fly, men det var ikke før tredje juledag. Ingen annen hjelp siden kofferten var funnet og siden vi var på familiebesøk mente flyselskapet at vi kunne låne klær av familien mens vi ventet på kofferten. (Hadde fått dekket et minimum av nødvendige innkjøp dersom vi f.eks. hadde vært på hotellferie i Syden.) Ringte forsikringsselskapet og fortalte hva som hadde skjedd. Beskjeden var: "løp og kjøp det dere trenger av klær for julehelga før butikkene stenger, de stenger jo tidlig på julaften. Send kvitteringene på e-post." Vi hadde nok ikke gått konkurs uten forsikringen, men når vi hadde spinket og spart til de flybillettene, ville det gått hardt ut over økonomien å kjøpe nye klær for to personer til flere juleselskaper, så reiseforsikringen var gull verdt. AnonymBruker skrev (På 17.7.2021 den 15.55): Minner om at de fleste innboforsikringer også gjelder på reise innad i Norge, så det er ofte unødvendig å ha en ekstra reiseforsikring dersom man kun oppholder seg i Norge. Anonymkode: 9561e...268 Innboforsikringen hadde ikke dekket hendelsen jeg har beskrevet. Den kan dekke tyveri av ting man har hjemme, men ikke alle andre ting som kan skje på reise - også innenlands Anonymkode: 919e3...27f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå