Gå til innhold

Fukt og sopp i utleie leilighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

eier leilighet i ett hus og her er antagelig fukt og sopp... ( + annet “småtteri) Er verst i boden, men ikke bra i gangen heller. Kan ikke ha klær det, blir lukt i de. Har snakket med utleier, (har kjøpt huset for noen måneder siden og bor ikke her, leier ut hoved etasje også) De har kjøpt en maskin som skal trekke ut fukt og det gjør den.  beholder skal tømmes annenhver dag. Hjelper litt men er fortsatt lukt og må sørge for at alle dører er lukket så det ikke kommer lukt på andre rom. 

Utleier skal leie ut noen år også total renovere hele huset. Er nok ikke interessert i å gjøre så mye som koster før den tid. 

Er ikke så lenge siden jeg flyttet hit og de har sagt at jeg kan bare flytte hvis jeg vil det. Blir ganske frustrert og får ikke sove pga dette. Har ikke god råd og det er ikke gratis å flytte. Leie stor bil eller henger (og sjåfør). Trenger flytte hjelp også. Også må alt pakkes ned igjen.. Tar mye tid og krefter det også. 

Lurer på hva jeg skal gjøre nå?? Har jeg noen slags rettigheter  eller?? 

Anonymkode: 1b5af...9f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hørtes ut som utleier er grei med deg som både lar deg velge og ser bort fra oppsigelsestid? Det er ikke sikkert det tilbudet står om du blir boende og ombestemmer deg. 

Anonymkode: 861da...810

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hørtes ut som utleier er grei med deg som både lar deg velge og ser bort fra oppsigelsestid? Det er ikke sikkert det tilbudet står om du blir boende og ombestemmer deg. 

Han er jo ikke grei når han lar folk leie i mugg og sopp. Jeg hadde tatt kontakt med advokat TS, kanskje du har rett til fri rettshjelp?

Alvorlige feil og mangler, som mugg og sopp er, er utleier pliktig til å utbedre med det samme! Hvis ikke han gjør det har du rett på lavere leieutgidter frem til det blir fikset. Du har også rett på at det blir fikset.

Anonymkode: afd48...b2e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du vet jo ikke at det er mugg og sopp der, det er bare noe du tror. Hvis det lukter så ille so du hevder så burde du jo kjent det på visning. Du får pakke ned og flytte igjen om du ikke er fornøyd, skal utleier renovere hele leiligheten fordi du syns det lukter vondt kan du jo uansett ikke bo der. 

Anonymkode: d4576...a83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Luktet ikke noe da jeg var på visning, alle vinduer var åpne men tenkte ikke over det da... Har hatt en venn (og fagmann) her med måler så det er ikke bare noe jeg tror. Han sa at han er helt  sikker på at hvis man river veggplater så er det sopp. Han sa også at når det er så langt inne, vil det ta tid å utbedre det. Mente at det er helseskadelig å bli boende lenge...

Forstår at jeg må flytte igjen... og som nevnt vil det bli en ekstra kostnad og ikke minst tid og krefter som jeg ikke har.

Har jeg noen rettigheter, f.eks få tilbake betalt noe husleie??

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel heller jeg som er grei som ikke har laget mer "bråk" og ikke kontaktet advokat.

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Lurer på hva jeg skal gjøre nå?? Har jeg noen slags rettigheter  eller?? 

Fikk du opplyst av utleier om feil og mangler for kontrakt ble signert? Er leiligheten godkjent for utleie? Dette kan du lett finne ut av ved og ringe kommunen du bor I. Det er ulovlig det er også ulovlig for utleier og sette Andres liv I fare og ved utleie av leilighet med fuktskader og mugg osv er helseskadelig for leietager. Det beste er og flytte. Har du betalt depositum? I såfall på depositums konto? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Carinio skrev (10 minutter siden):

Fikk du opplyst av utleier om feil og mangler for kontrakt ble signert? Er leiligheten godkjent for utleie? Dette kan du lett finne ut av ved og ringe kommunen du bor I. Det er ulovlig det er også ulovlig for utleier og sette Andres liv I fare og ved utleie av leilighet med fuktskader og mugg osv er helseskadelig for leietager. Det beste er og flytte. Har du betalt depositum? I såfall på depositums konto? 

nei fikk ikke opplyst om noe. Tror ikke utleier visste om det. Fikk opplyst om at de nylig har kjøpt huset og skal leie ut kjeller og hovedetasjen i noen år.  Tror heller ikke den er godkjent for utleie..

Ja det beste er nok å flytte. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

nei fikk ikke opplyst om noe. Tror ikke utleier visste om det. Fikk opplyst om at de nylig har kjøpt huset og skal leie ut kjeller og hovedetasjen i noen år.  Tror heller ikke den er godkjent for utleie..

Ja det beste er nok å flytte. 

Da kan du holde tilbake husleien Fordi utleier leier ut leiligheten med feil og mangler og den er helseskadelig og bo I. Dessuten kan du melde I fra til kommunen om at utleier driver ulovlig utleie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Carinio skrev (1 minutt siden):

Da kan du holde tilbake husleien Fordi utleier leier ut leiligheten med feil og mangler og den er helseskadelig og bo I. Dessuten kan du melde I fra til kommunen om at utleier driver ulovlig utleie.

Tenkte ikke på det og har betalt fram til 10.august. Har nok flyttet innen da, håper jeg. Burde selvfølgelig gjort det, tenkte at jeg kan spørre om få tilbake noe... Er vel tvilsomt...

Har ikke lyst å melde i fra til kommunen

AnonymBruker
Skrevet
Carinio skrev (7 minutter siden):

Du vet jo ikke om de driver ulovlig utleie?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tenkte ikke på det og har betalt fram til 10.august. Har nok flyttet innen da, håper jeg. Burde selvfølgelig gjort det, tenkte at jeg kan spørre om få tilbake noe... Er vel tvilsomt...

Har ikke lyst å melde i fra til kommunen

Hvorfor ikke. Det er jo ikke bra om utleier fortsetter og da leier ut til andre de kan jo bli syke.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei men mest sannsynelig det skriver ts også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei er ikke sikker og har heller ikke tenkt å kontakte kommunen

AnonymBruker
Skrevet
Carinio skrev (1 minutt siden):

ts??

AnonymBruker
Skrevet
Carinio skrev (11 minutter siden):

Ts skriver ingenting som tilsier at de driver med ulovlig utleie, så hvorfor mener du hun skal melde fra til kommunen? Blir så utrolig lei sånne som deg som bare antar at noen driver med ulovligheter basert på svært lite informasjon fra en som åpenbart ikke kan mye om lover og regler i en tråd på KG. Du oppfordrer ts til å ta grep uten å ha grunnlag for å gi råd om det du gjør. Hva er det som er "mest sannsynlig" med dette? Kommunen godkjenner utleie basert på romstørrelse, takhøyde, dagslys, rømningsveier ect, hva er det brudd på her mener du?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts skriver ingenting som tilsier at de driver med ulovlig utleie,

Nei men hun tror det og da er det greit og kunne rådføre set med kommunen. 

Her skriver ts at hun ikke tror den er godkjent for utleie. 

Tror heller ikke den er godkjent for utleie..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du oppfordrer ts til å ta grep uten å ha grunnlag for å gi råd om det du gjør. Hva er det som er "mest sannsynlig" med dette? Kommunen godkjenner utleie basert på romstørrelse, takhøyde, dagslys, rømningsveier ect, hva er det brudd på her mener du?

Jo det er grunnlag for det Om det er masse fuktskader mugg og sopp svart sopp osv så kan kommunen si   I fra om at det må utbedres før utleie. Fordi det er meget helseskadelig og bo I leiligheter med fuktskader. Dessuten er det også viktig med store nok vinduer og god rømningsvei osv osv det er greit og fikse slikt før utleie noe utleieren til ts ikke har gjort om den ikke er godkjent for utleie. 

Endret av Carinio
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Alvorlige feil og mangler, som mugg og sopp er, er utleier pliktig til å utbedre med det samme! Hvis ikke han gjør det har du rett på lavere leieutgidter frem til det blir fikset. Du har også rett på at det blir fikset.

Dette stemmer!

• Liker 1
Skrevet

ts??

Ts=Trådstarter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...