Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir svak og svimmel av synet på blod, sår, forråtnelser osv. Kan jeg bli lege? Blir man vant til det?

Anonymkode: 382bf...a4d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kort og godt nei!

Anonymkode: 490ae...2e6

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan du ikke. Synes jeg ser deg som lege, avsvimt fordi Herman på 84 kom inn med avkuttet fot etter uhell under vedhugginng. 

Anonymkode: c3faf...a6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vurderer du å jobbe med noe du ikke liker eller vil trives med?

Anonymkode: 08b51...d0d

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det  sier seg selv at du ikke kan, bli lege når du ikke tåler blod. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte jeg kunne bli en dr. House, og så overlate pasientkontakten til mine disipler.

Anonymkode: 382bf...a4d

AnonymBruker
Skrevet

Da må du såfall jobbe hardt med blodfobien din i forkant. Øve deg masse på å håndtere blod. Kjenner en sykepleier som ikke tålte blod. Hun ble kurert i praksisstudiene. Måtte bare hive seg i det og vendet seg til blod etterhvert. Men høres ut som du sliter mer med blod enn henne.

Sliter du med all type blod? På legestudiene brukes mye døde dyr til å trene seg på i ulike prosedyrer. Kanskje du kan vende deg til menneskeblod gradvis på denne måten.

Anonymkode: 5d10f...9dc

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo bare sette opp et skilt 'kun friske pasienter'. Det går nok fint. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du venne deg til. Studiet må du liksom igjennom, men du kan jo jobbe som psykiater 

Anonymkode: 7c1ed...046

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er vanskelig å bli lege om man ikke kan se blod ja.

• Liker 1
Skrevet

Men man kan sikkert bli vant det til det også.🙂 Hvis du er heldig. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bli lege jo, finnes masse lege yrker som ikke inkluderer synet av blod. 

Anonymkode: df59c...0b9

AnonymBruker
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (3 minutter siden):

Du kan jo bare sette opp et skilt 'kun friske pasienter'. Det går nok fint. 

De færreste syke pasienter trenger legebehandling der blod er særlig involvert. Det skal vanskelig la seg gjøre å komme seg gjennom studiet uten å se blod, men med mindre man velger kirurgi, så er diverse blodprøvetaking foruten blodgass gjort av annet personell. 

Nå er det jo også sånn at de færreste er så glad i å se avføring, men det blir jo noen fecesprøver samt rektaleksplorasjoner likevel. 

Anonymkode: faa85...42f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 
Du får bli psykolog. 

Anonymkode: dddb8...2b9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De færreste syke pasienter trenger legebehandling der blod er særlig involvert. Det skal vanskelig la seg gjøre å komme seg gjennom studiet uten å se blod, men med mindre man velger kirurgi, så er diverse blodprøvetaking foruten blodgass gjort av annet personell. 

Nå er det jo også sånn at de færreste er så glad i å se avføring, men det blir jo noen fecesprøver samt rektaleksplorasjoner likevel. 

Innlegget mitt var ironisk. 

Jeg vet jo at de fleste fastleger f eks, ikke behandler blødende skader hele tiden. Også mange stillinger man kan ha hvor det skal mye til at man ser noe særlig blod. 

Men man kan jo ikke være lege (eller gå gjennom utdannelsen)om man ikke tåler å se blod. Det sier jo seg selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan du det. Det er som med alle fobier. Jo mer eksponert du blir, desto mer kurert blir du. Tipper du vil bli kurert allerede innen første studieår er over. 

Anonymkode: d7112...3e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (25 minutter siden):

Innlegget mitt var ironisk. 

Jeg vet jo at de fleste fastleger f eks, ikke behandler blødende skader hele tiden. Også mange stillinger man kan ha hvor det skal mye til at man ser noe særlig blod. 

Men man kan jo ikke være lege (eller gå gjennom utdannelsen)om man ikke tåler å se blod. Det sier jo seg selv. 

Nei, det gjør jo ikke det. Da mener du at fobier ikke kan behandles, noe som er feil. Kanskje du skulle ha satset på legeutdannelsen og bli psykiater? Da kan man jo lære en ting eller to.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det gjør jo ikke det. Da mener du at fobier ikke kan behandles, noe som er feil. Kanskje du skulle ha satset på legeutdannelsen og bli psykiater? Da kan man jo lære en ting eller to.

Fobier kan selvsagt behandles. Men da bør hun gjøre det først, før hun går igang med utdannelsen. 

Ikke bare 'jeg tåler ikke blod, men vil bli lege'. 

Ordne opp i fobien først, så kan man bli lege. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (3 minutter siden):

Fobier kan selvsagt behandles. Men da bør hun gjøre det først, før hun går igang med utdannelsen. 

Ikke bare 'jeg tåler ikke blod, men vil bli lege'. 

Ordne opp i fobien først, så kan man bli lege. 

Hvorfor det? Man kan jo fint gjøre det samtidig. Det er mange som svimer av første gangen de ser blod eller er med på operasjonssalen, og det går helt bra. Det er ingen grunn til å krisemaksimere. Det går over. Det viktigste er å skape positive opplevelser når sånt skjer. Det er ofte man må ta seg noen minutter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, KG i et nøtteskall... Selvfølgelig kan du bli lege, men du må komme over denne fobien. Det vet du nok selv også. Svaret på neste spørsmål er at JA, det kan du 99,99% sikkert komme over, for du studerer i seks år og venner deg til det utroligste på denne tiden. Det er bare på KG at folk er perfekte og helst ferdig utlærte yrkesutøvere et halvt år før de begynner på studiene sine. 

Anonymkode: 06f59...dae

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...