Gå til innhold

barnet mitt vil at jeg skal bruke uvanlige pronomen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en unge på 11 som identifiserer som ikke-binær, vet ikke om det er 100% seriøst mtp. alderen, men vi respekterer jo sånt som nytt navn og standard kjønnsnøytrale pronomen.

Må si at det var vanskelig å først ta inn det med ikke-binær, for å så måtte ta inn det med navn og så pronomen. Ikke minst å måtte fortelle det til hele slekta som ikke hører etter. Nå har derimot ungen min bestemt seg for nye pronomen som visstnok skal være kit/kitself. Ungen sier at vi skal fortelle det til hele familien igjen, men så lenge slekta såvidt klarer å respektere hen pronomen blir det et mareritt med sånne uvanlige pronomen.

Mannen er dårligere enn meg på det nye navnet og kjønnsnøytrale ord. Vi har ikke sett slekta på måneder fordi vi ikke kan ta med ungen fordi det er så vanskelig for de å huske navn og pronomen.

Litt frustrert. Har lyst til å vær en støtte til ungen min, men samtidig føler jeg det begynner å gå over streken? Mannen er enig med at det begynner å gå litt for langt.

Anonymkode: 8d6df...8be

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette «problemet» har dere skapt selv.

Anonymkode: 6595a...6f1

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har ikke sett slekta på måneder fordi vi ikke kan ta med ungen fordi det er så vanskelig for de å huske navn og pronomen.

Det går da ikke an å la dette gå ut over det sosiale samværet med slekta?! Forklar ungen at de i slekta har vanskeligheter med å huske disse pronomenene og nytt navn, og treff slektningene slik som dere gjorde før.

Anonymkode: bad9c...a7d

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke bare omtale personen med navnet sitt? 

I stedenfor "hun" "henne", "hennes", så sier dere konsekvent navn? 

"Skal Anne være med"?

"Jeg spurte Anne, men Anne var ikke sikker".

"Den er Anne sin". 

Da kan ikke "Anne" bli sur. 

Anonymkode: 20682...d78

• Liker 31
Skrevet
visp skrev (10 minutter siden):

Han, hen, hun må også lære seg å fungere i det harde samfunn. Man kan ikke forvente at alle rundt skal pakke personen inn i bomull. Selvfølgelig har det gått for langt. Hvor i alle dager tar en elleveåring dette fra?

Internett, og da særlig TikTok tenker jeg. Det er så mye snakk om akkurat dette nå for tiden virker det som.

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (6 minutter siden):

Han, hen, hun må også lære seg å fungere i det harde samfunn. Man kan ikke forvente at alle rundt skal pakke personen inn i bomull. Selvfølgelig har det gått for langt. Hvor i alle dager tar en elleveåring dette fra?

har hørt om venner av ungen som identifiserer som akkurat det samme, mulig det blomstret derifra... så har vel ungen sikkert søkt etter noe på internett eller ett eller annet... angrer litt i etterkant på at vi ikke følgte mer med på hva som skjedde på telefonene...

• Liker 5
Skrevet
Sprinkle skrev (Akkurat nå):

Internett, og da særlig TikTok tenker jeg. Det er så mye snakk om akkurat dette nå for tiden virker det som.

Ja, ok. Ikke lett å vokse opp i dette mylderet av info tenker jeg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slik går det når man ikke regulerer internettbruken. 

Men tror dere at dere gjør datteren deres (det er jo nødt til å være ei jente) en tjeneste ved å spille med på dette tullet? 

Anonymkode: 0cd2e...91e

• Liker 12
Gjest BittenTei
Skrevet

Garantert noe som er IN og hot i vokabulæret (hos ganske mange) om dagen, spesielt i lys av PRIDE måneden juni. Regner med at dette er en fase, som sikkert vil ebbe ut 🤪 

However - hvis ungen fremdeles forlanger spesielle pronomen om ett år eller to, så bør man kanskje ta en dypere prat om dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Kit/kitself? 

Identifiserer ungen som en katt? Eller er dette et pronomen som er helt nytt i verden? 

(Oppriktig spørsmål)

Anonymkode: a850b...23d

• Liker 48
Skrevet
visp skrev (2 minutter siden):

Ja, ok. Ikke lett å vokse opp i dette mylderet av info tenker jeg.

Nei, det er det nok ikke. Det er stor forskjell fra da jeg var på samme alder.. 

Tenker at dette er en fase - og at det går over. Men dog, jeg har full respekt. 

• Liker 2
Skrevet

Dere kan omtale barnet deres som hen eller de (som kan brukes om enkeltpersoner). 

Forskning viser at transbarn/ungdom som har støttende foreldre har bedre psykisk helse enn de som ikke har støttende foreldre. Om det er en fase så lærer barnet deres at de kan snakke med dere om det de tenker på, og om det ikke er en fase så har de i hvertfall støttende foreldre. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Greit å ta slikt på alvor, uansett om det er en fase eller ikke. Tror jeg ville satt meg ned med barnet og spurt om en forklaring med egne ord på hvorfor barnet ønsker å omtales med slike pronomen. Om barnet ikke klarer å forklare grunnen, ville jeg tenkt mer at det var et innfall. Jeg ville også forklart at dere skal snakke med besteforeldre og de skal gjøre sitt beste, men at barnet ikke må bli lei seg eller sint om familien ikke klarer å bruke riktig pronomen. Alle må gi og ta, og vise respekt. 

Anonymkode: b9098...344

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

For noe tull. Hadde kalt barnet døpenavn til det skiftet kjønn. Man kan ikke skifte identitet i ett kjør. 

Anonymkode: 37ca0...114

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare å godta sitt barn som kit er. Men det er også viktig å lære kit at det ikke er verdens undergang om slekta ikke henger med. Sånn er det jo bare i denne verden. Og det kan ta tid. Kit må også være tålmodig. 

Anonymkode: 00c82...9a5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Doge skrev (2 minutter siden):

Dere kan omtale barnet deres som hen eller de (som kan brukes om enkeltpersoner). 

Forskning viser at transbarn/ungdom som har støttende foreldre har bedre psykisk helse enn de som ikke har støttende foreldre. Om det er en fase så lærer barnet deres at de kan snakke med dere om det de tenker på, og om det ikke er en fase så har de i hvertfall støttende foreldre. 

Vi har jo lest litt på internett om psykisk helse og å være transperson og slikt, vi vil jo barnets beste og at de har det bra, som er en av grunnene til at vi har litt slakke tøyler.

TS

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har jo lest litt på internett om psykisk helse og å være transperson og slikt, vi vil jo barnets beste og at de har det bra, som er en av grunnene til at vi har litt slakke tøyler.

TS

Du høres ut som en veldig god forelder. 

Samtidig kan du ikke kutte kontakten med familie og slekt over dette. 

Anonymkode: a850b...23d

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For noe tull. Hadde kalt barnet døpenavn til det skiftet kjønn. Man kan ikke skifte identitet i ett kjør. 

Anonymkode: 37ca0...114

På starten når vi glemte oss fikk vi dører slengt i trynet og surt barn 24/7. vil heller bli vant til nye pronomen enn å såre barnet mitt hele tiden og potensielt ødelegge den mentale helsa deres. Uansett kan man ikke skifte til et tredje juridisk kjønn i norge. så da blir det en lang periode med såring av følelser.

TS

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hen er 11 år og kan endre seg mye. 

Jeg synes det blir feil at dere ikke kan besøke slemt pga dette. Det er fint dere tar hen på alvor, samtidig kan ikke dette være styrende. Er hen så reflektert rundt seg selv så tror jeg også hen vil vise forståelse for at det for andre er uvant. Det blir noe anderledes og dere må få hen til å forstå det som kan føles anderledes for andre kan ta tid å forstå. Hen kan jo da begynne å øve seg med å presentere seg selv og forklare slekt hvordan det er og hva hen ønsker. Ikke påføre hen skam med å holde dere unna andre fordi hen føler det som hen gjør. 

Anonymkode: 252c8...69c

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...