Gå til innhold

Grei menge mat iforhold til aktivitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Middag: 1.5 ostepanet med kalkun, 5 tsk mais, litt bernaise saus, litt ris

En dyrepark is

Funlight saft, kaffe med usøtet mandelmelk og en 0.5 L boks sukkerfri energidrikk

Kvelds:3 poteter med ketchup, litt bernaise saus og krydder. En kopp fin light saft. Agurk, et kakestykke og to brødskiver med ost 

Anonymkode: a9623...06d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Grei menge mat iforhold til aktivitet?

Middag: 1.5 ostepanet med kalkun, 5 tsk mais, litt bernaise saus, litt ris

En dyrepark is

Funlight saft, kaffe med usøtet mandelmelk og en 0.5 L boks sukkerfri energidrikk

Kvelds:3 poteter med ketchup, litt bernaise saus og krydder. En kopp fin light saft. Agurk, et kakestykke og to brødskiver med ost 

Umulig å svare på når man ikke vet din vekt, høyde, alder, aktivitetsnivå, og hvor mange kalorier du inntar pr dag. Men det høres ut som svært lite mat.

Prøv Melk sin kalkulator: https://www.melk.no/bmi

Anonymkode: e1701...71a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Umulig å svare på når man ikke vet din vekt, høyde, alder, aktivitetsnivå, og hvor mange kalorier du inntar pr dag. Men det høres ut som svært lite mat.

17, 172.  77.5 kg.  Teller ikke kalorier grunnet et ganske anstrengt forhold til mat/sf

Skrevet

Enig. Pluss at det en mener er «litt» kan en annen mene er et lass. 

• Liker 6
Skrevet

For meg virker det som for lite og feil type mat. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
PM75 skrev (Akkurat nå):

For meg virker det som for lite og feil type mat. 

Kan ikke styre middagen når jeg bor hjemme... Og kan ikke gjøre det til høsten heller når jeg skal gå på internatskole..

Skrevet

Kan ikke styre middagen når jeg bor hjemme... Og kan ikke gjøre det til høsten heller når jeg skal gå på internatskole..

Men du kan kanskje spise mer grønnsaker, frukt og fiber? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

17, 172.  77.5 kg.  Teller ikke kalorier grunnet et ganske anstrengt forhold til mat/sf

Jeg forstår. Hvordan er ditt aktivitetsnivå? (stillesittende arbeid eller fysisk arbeid? Hvor mye trening i løpet av en uke?)

Du burde kanskje få i deg mer proteiner?

AnonymBruker
Skrevet
PM75 skrev (2 minutter siden):

Men du kan kanskje spise mer grønnsaker, frukt og fiber? 

Problemet her er jo at dersom jeg spiser så er det et problem og når jeg ikke spiser så er det et problem det også

AnonymBruker
Skrevet

5 stk maiskorn? 

Potet med ketsjup og bearnaise?

Jo, det er rart.

Jeg savner mer grønnsaker.

Ellers synes jeg vel det høres ut som en ok mengde mat?

Er du sulten?

Anonymkode: b76b6...d0d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår. Hvordan er ditt aktivitetsnivå? (stillesittende arbeid eller fysisk arbeid? Hvor mye trening i løpet av en uke?)

Du burde kanskje få i deg mer proteiner?

Går skole men, er vell fysisk arbeid (anleggsgartner linje til høsten)…  trener rundt 3/4 ganger i uka

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

5 stk maiskorn? 

Jo, det er rart.

Er du sulten?

5tsk…  er litt sulten da men, har lært at så lenge jeg bor hjemme så skal jeg ikke spise når jeg er sulten 

AnonymBruker
Skrevet

5tsk…  er litt sulten da men, har lært at så lenge jeg bor hjemme så skal jeg ikke spise når jeg er sulten 

Dine foreldre høres rare ut. Hvorfor skal du ikke spise når du er sulten? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er sulten så spiser du for lite, med mindre du ønsker å gå ned i vekt.

På internatskole får du nok helt sikkert fire godt sammensatte måltider daglig (to eller tre brødmåltider). Hvis du er sulten utenom det tipper jeg det vil være anledning til å spise frukt og annet snacks som du får lyst på. Du er et barn, og det er viktig at du får gode matvaner og lærer deg at mat ikke er "farlig", men noe som maten din trenger og har godt av 😊 nyt livet og nyt maten! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

5 stk maiskorn? 

Jo, det er rart.

Er du sulten?

Tror hun mener 5 teskjeer med maiskorn?

Anonymkode: 929d9...10c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du er sulten så spiser du for lite, med mindre du ønsker å gå ned i vekt.

På internatskole får du nok helt sikkert fire godt sammensatte måltider daglig (to eller tre brødmåltider). Hvis du er sulten utenom det tipper jeg det vil være anledning til å spise frukt og annet snacks som du får lyst på. Du er et barn, og det er viktig at du får gode matvaner og lærer deg at mat ikke er "farlig", men noe som maten din trenger og har godt av 😊 nyt livet og nyt maten! 

Får kun to måltider og det er frokost og middag resten må vi fikse selv etter klokka 15 for da har vi tilgang på elevkjækken fram til kvart på 10 så..  er kun et fast brødmåltid

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dine foreldre høres rare ut. Hvorfor skal du ikke spise når du er sulten? 

For greia er at foreldrene mine kommenter på når jeg spiser og når jeg ikke spiser og når jeg prøver å spise mer normalt så får jeg kommetarer som: skal du spise så mye, spiste ikke du nettopp osv. Så glad jeg kun trenger å forholde meg til de 2/3 dager i uken fra 16 august til høstferien

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For greia er at foreldrene mine kommenter på når jeg spiser og når jeg ikke spiser og når jeg prøver å spise mer normalt så får jeg kommetarer som: skal du spise så mye, spiste ikke du nettopp osv. Så glad jeg kun trenger å forholde meg til de 2/3 dager i uken fra 16 august til høstferien

Kan du snakke med legen din om hvordan dine foreldre driver på? Det er skadelig for deg at de holder på slik når du har et anstrengt forhold til mat/spiseforstyrrelse. Har dine foreldre alltid vært slik mot deg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du snakke med legen din om hvordan dine foreldre driver på? Det er skadelig for deg at de holder på slik når du har et anstrengt forhold til mat/spiseforstyrrelse. Har dine foreldre alltid vært slik mot deg?

De har alltid vært litt sånn men, det er blitt verre etter jeg begynte på vgs i høst.  Og så kommenter de på når jeg skal ut å gå tur i 2 timer og trene med rockering 1-2 timer men, det er jo kun da jeg kan klare å fokusere for ellers så er jeg redd for at foreldrene mine og evt brødrene mine skal kommentere på maten jeg spiser..  itilegg så driver bup å sier at spiseforstyrrelsen min ikke er seriøs når det er de som har gitt meg diagnosen så aner ikke hva jeg skal gjøre for psykologen min sa liksom: det er ikke fare for liv og helse ( greit nok), du prøver ikke hardt nok (hun har tidligere uttalt seg om ting hun ikke har kompetanse på og det har hun sagt selv) og at jeg ikke er underernært når hun bare så på meg ( hun kunne  ha bedt om at jeg skulle ta blodprøver så hadde det vært greit at hun sa i etterkant  men, når hun ikke har noe å vise til så blir det for svakt grunnlag

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De har alltid vært litt sånn men, det er blitt verre etter jeg begynte på vgs i høst.  Og så kommenter de på når jeg skal ut å gå tur i 2 timer og trene med rockering 1-2 timer men, det er jo kun da jeg kan klare å fokusere for ellers så er jeg redd for at foreldrene mine og evt brødrene mine skal kommentere på maten jeg spiser..  itilegg så driver bup å sier at spiseforstyrrelsen min ikke er seriøs når det er de som har gitt meg diagnosen så aner ikke hva jeg skal gjøre for psykologen min sa liksom: det er ikke fare for liv og helse ( greit nok), du prøver ikke hardt nok (hun har tidligere uttalt seg om ting hun ikke har kompetanse på og det har hun sagt selv) og at jeg ikke er underernært når hun bare så på meg ( hun kunne  ha bedt om at jeg skulle ta blodprøver så hadde det vært greit at hun sa i etterkant  men, når hun ikke har noe å vise til så blir det for svakt grunnlag

Det er trist at det er slik. Kan du bestille timer hos fastlegen og få han/hun til å hjelpe deg? 
Jeg mener at det dine foreldre (og brødrene dine hvis de også kommer med lignende kommentarer som dine foreldre) gjør mot deg er psykisk mishandling.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...