AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #1 Skrevet 14. juli 2021 Jeg skal sette en mikrobølgeovn over kjøleskapet. Der oppe er det 2 kontakter som er opptatt av ovnen og kjøleskapet. Jeg skulle derfor hatt 1 kontakt til. Tenkte derfor å sette på en grenkontakt så det blir 3 kontakter. Den kontakten som er der fra før ser eldre ut. Er det trygt ? Dette er hva jeg mener med grenkontakt: Anonymkode: c0084...e21
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #2 Skrevet 14. juli 2021 Ja, der er brannfarlig. Anonymkode: c3af6...0db
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #4 Skrevet 14. juli 2021 Så da må jeg få elektriker til å komme å koble på en ny kontakt med 3 stk da? - ts Anonymkode: c0084...e21
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #5 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så da må jeg få elektriker til å komme å koble på en ny kontakt med 3 stk da? - ts Anonymkode: c0084...e21 Ja. Anonymkode: 02bdd...829
skrue Skrevet 15. juli 2021 #6 Skrevet 15. juli 2021 En grenkontakt er greit om det ikke er en varig løsning. Jeg hadde greit brukt det i perioden til man får en fast løsning på plass såfremt man ikke utsetter å bestille elektriker. Jeg ville forresten ikke ha brukt en slik som settes rett i stikkontakten, det blir fort for vaklete synes jeg. Heller en slik https://www.clasohlson.com/no/Grenuttak-3-veis,-3-m-kabel/p/36-8901
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #7 Skrevet 15. juli 2021 skrue skrev (1 time siden): En grenkontakt er greit om det ikke er en varig løsning. Jeg hadde greit brukt det i perioden til man får en fast løsning på plass såfremt man ikke utsetter å bestille elektriker. Jeg ville forresten ikke ha brukt en slik som settes rett i stikkontakten, det blir fort for vaklete synes jeg. Heller en slik https://www.clasohlson.com/no/Grenuttak-3-veis,-3-m-kabel/p/36-8901 Jeg har hørt at det er mer brannfarlig pga ledningen kan gå varm.. -ts Anonymkode: c0084...e21
skrue Skrevet 15. juli 2021 #8 Skrevet 15. juli 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har hørt at det er mer brannfarlig pga ledningen kan gå varm.. -ts Anonymkode: c0084...e21 Det skal mye til før ledningen går varm. Nesten all varmgang i skjer i kontakten/støpselet fordi det ikke sitter godt nok sammen eller er slitt (liten kontaktflate medfører økt temperatur i overgangen). Når det er sagt skal man tenke på at om man bøyer en ledning mange ganger og eller veldig mye kan det svekkes så slikt utstyr bør ligge i ro. Om det skjer noe med ledningen er det gjerne rett ved støpselet fordi ledningen der ofte bøyes vel mye og mange ganger.
Gjest loveli Skrevet 15. juli 2021 #9 Skrevet 15. juli 2021 Det spørs jo helt på hva du kobler sammen av hvitevarer og om du bruker de samtidig osv. Men på generelt grunnlag hadde jeg aldri brukt dette over tid.
prt90 Skrevet 15. juli 2021 #10 Skrevet 15. juli 2021 Kjøleskap trekker ikke mye strøm, og mikrobølgeovn blir ikke brukt over lang tid Grenkontakten du lenker til tåler 3680 W. Dette er helt ufarlig. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #11 Skrevet 15. juli 2021 prt90 skrev (7 minutter siden): Kjøleskap trekker ikke mye strøm, og mikrobølgeovn blir ikke brukt over lang tid Grenkontakten du lenker til tåler 3680 W. Dette er helt ufarlig. Dette har du ingen garanti for å kunne si. Det kan komme slitasje på kontaktflater spesielt ved om støpsler tynger grenkontakten ned. Eltilsynet ville gitt bemerkning på at den måtte fjernes om du får tilsyn på huset. Få elektriker til å bytte til en fireveis stikk, er ikke noe dyr sak å få fikse. Anonymkode: b83df...a30 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #12 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 14.7.2021 den 22.11): Jeg skal sette en mikrobølgeovn over kjøleskapet. Der oppe er det 2 kontakter som er opptatt av ovnen og kjøleskapet. Jeg skulle derfor hatt 1 kontakt til. Tenkte derfor å sette på en grenkontakt så det blir 3 kontakter. Den kontakten som er der fra før ser eldre ut. Er det trygt ? Dette er hva jeg mener med grenkontakt: Anonymkode: c0084...e21 Av alle svadasvar her så gjør du klokt i å sette opp et stikk så du har direkte kontakt, og IKKE via det ene eller det andre div grenkontakter. Når det er snakk om permanent bruk, skal ikke slik brukes. Anonymkode: 97991...44f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå