Gå til innhold

Er det vanlig at smoothie blir varm i blender?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns dette er meget rart, har hatt 3 blendere de siste 4 årene og alle blir ødelagte. Nå kjøpte jeg den her som skal være bra:

WILFA BLENDER BLS-1200S 1200WATT - Blender - Jernia.no 

Likevel skjer det samme, når jeg lager smoothie av frosne bær og kald melk så blir innholdet rykende varmt! Hva kan grunnen være? Hun på Jernia visste ikke. 

Anonymkode: a62ef...23e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns dette er meget rart, har hatt 3 blendere de siste 4 årene og alle blir ødelagte. Nå kjøpte jeg den her som skal være bra:

WILFA BLENDER BLS-1200S 1200WATT - Blender - Jernia.no 

Likevel skjer det samme, når jeg lager smoothie av frosne bær og kald melk så blir innholdet rykende varmt! Hva kan grunnen være? Hun på Jernia visste ikke. 

Altså, ryker det, eller blir det faktisk varmt? Har nemlig opplevd frostrøyk når jeg lager smoothie, men innholdet i seg selv har ikke vært varmt. Hvor lenge blender du?

AnonymBruker
Skrevet
Jubatus skrev (Akkurat nå):

Altså, ryker det, eller blir det faktisk varmt? Har nemlig opplevd frostrøyk når jeg lager smoothie, men innholdet i seg selv har ikke vært varmt. Hvor lenge blender du?

Innholdet blir kjempevarmt! Jeg pleier lage meg smoothie etter trening, men nå måtte jeg sette den inn i kjøleskapet fordi den var så glovarm. Og jeg brukte en pakke frosne bær rett fra fryseren sammen med iskald melk. Det står jo at blenderen skal tåle frosne bær etc. 10 minutter var blenderen på. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den modellen! Hverken den eller de minst 2 blenderene jeg har hatt før har laga varm smoothie. Må jo være noe feil med den! 

Men om du har hatt 4 blendere som har laget varm smoothie så tror jeg kanskje det må være brukerfeil!

Anonymkode: 5fc98...d94

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Innholdet blir kjempevarmt! Jeg pleier lage meg smoothie etter trening, men nå måtte jeg sette den inn i kjøleskapet fordi den var så glovarm. Og jeg brukte en pakke frosne bær rett fra fryseren sammen med iskald melk. Det står jo at blenderen skal tåle frosne bær etc. 10 minutter var blenderen på. 

10 minutter er jo kjempelenge, og da skjønner jeg godt at det kan bli varmgang. Har aldri hatt behov for å ha den på mer enn to minutt maks.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Jubatus skrev (Akkurat nå):

10 minutter er jo kjempelenge, og da skjønner jeg godt at det kan bli varmgang. Har aldri hatt behov for å ha den på mer enn to minutt maks.

Samme her, maks 2-3 min 

Anonymkode: 5fc98...d94

• Liker 1
Skrevet

Jepp, det er vanlig (kinetisk energi?). Hvorfor i alle dager blender du bær til smoothie i 10 minutter? 30 sekunder til 1 minutt holder i massevis. 

Men du kan altså lage varm suppe i blenderen nå som du vet at innholdet blir varmt. :)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du kjører jo motoren varm. 10 min er jo voldsomt lenge for en smoothie 😶

Anonymkode: 8592b...b15

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Jubatus skrev (5 minutter siden):

Men har du da brukt frosne bær? For hvis jeg bare lar blenderen gå et par minutter så blir det jo ikke smoothie.. da er det masse frosne klumper oppi. Derfor det må gå rundt 10 min. 

Skrevet

Jeg lager smoothie med frosne bær, frossen spinat, frossen brokkoli og frossen blomkål. Har aldri måttet blende i 10min....

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men har du da brukt frosne bær? For hvis jeg bare lar blenderen gå et par minutter så blir det jo ikke smoothie.. da er det masse frosne klumper oppi. Derfor det må gå rundt 10 min. 

Ja, frosne bær av ulikt slag. Det blenderen sliter mest med er store jordbær, men selv det moses på maks 2 minutter som behøves.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da har du kanskje ikke en veldig bra blender. Jeg blender aldri smoothie i mer enn 1 minutt, og den blir alltid silkemyk. Av frosne bær ja!

Det at smoothien blir varm har ikke så mye å gjøre med at motoren går varm (selv om den gjør det altså), det er friksjonen mellom knivene på blenderen og smoothien som gjør at den blir varm. 

Jeg jobber på restaurantkjøkken og vi varmer mange sauser og supper på denne måten. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er altfor lenge, rett og slett. Hvordan fyller du blenderen?

Selv har jeg slutta med blendere, og bruker kun stavmikser. Det tar kun ett par minutter å lage smoothie. Hele frosne jordbær er alltid med.

Anonymkode: e42f7...5df

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Wow! Har du den på i 10 minutter?? Ikke rart den og innholdet blir varmt! Holder med 1 maks 2 minutter selv med bare frosne bær og litt juice. 

Anonymkode: 8952c...971

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Foreslår at du lar de frosne bærene bli tint litt før du putter dem i blenderen. Da trenger de mest sannsynlig ikke og blendes så lenge. 

Anonymkode: c3d3b...9db

Skrevet

Jeg lar bare blenderen stå på i maks. To minutter ellers blir den varm.

Kanskje du kunne tint bærene litt i mikrobølgeovnen før du putter de i blenderen?

AnonymBruker
Skrevet

ti minutter er alvorlig lenge, jeg teller bare sakte til 30.

Anonymkode: 4d384...fbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...