Gå til innhold

Barn som vil hjem fra ferie hos far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2 barn, og de har gledet seg veldig til å være hos pappaen sin delvis av ferien. Pappaen er en omsorgsfull og snill far. 

Nå har de vært borte i 3 dager, og far ringer febrilsk og forklarer hvordan den ene ungen oppfører seg. Senere ringer ungene og sier god natt, og det er hyggelig. 

Så ringer han igjen, og sier at han ikke kan tvinge den ene ungen til å være der. Hvis han vil hjem så må han få det. 

Da synes jeg det blir vanskelig:

Jeg har hovedomsorg. Jeg står i oppturer og" nedturer" v det å være forelder. Jeg skjønner det høres egoistisk ut.. Men må jeg virkelig avlyse de planene jeg har..? Jeg jobber og er forelder 100%! 

Ungene har en kjempefin far, men han blir i beit og vil kaste inn håndkleet. 

Jeg sa at du må gi ungen en sjanse til å få landet og aklimatisert seg. Og stå i det. Det er klart at barnet tester voksne, og i ferietider er det litt ekstra slingringsmonn.. 

Takk for svar. 

Anonymkode: 98899...e54

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har 2 barn, og de har gledet seg veldig til å være hos pappaen sin delvis av ferien. Pappaen er en omsorgsfull og snill far. 

Nå har de vært borte i 3 dager, og far ringer febrilsk og forklarer hvordan den ene ungen oppfører seg. Senere ringer ungene og sier god natt, og det er hyggelig. 

Så ringer han igjen, og sier at han ikke kan tvinge den ene ungen til å være der. Hvis han vil hjem så må han få det. 

Da synes jeg det blir vanskelig:

Jeg har hovedomsorg. Jeg står i oppturer og" nedturer" v det å være forelder. Jeg skjønner det høres egoistisk ut.. Men må jeg virkelig avlyse de planene jeg har..? Jeg jobber og er forelder 100%! 

Ungene har en kjempefin far, men han blir i beit og vil kaste inn håndkleet. 

Jeg sa at du må gi ungen en sjanse til å få landet og aklimatisert seg. Og stå i det. Det er klart at barnet tester voksne, og i ferietider er det litt ekstra slingringsmonn.. 

Takk for svar. 

Dette må far fikse selv. Ny fritiden din med god samvittighet.

• Liker 20
Skrevet

Hvor gamle er ungene? 

Gjest Elder Millennial
Skrevet

Han blir bare nødt til å stå i det. Kanskje ikke det lureste å snakke på tlf rett før leggetid om de lengter hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal de være hos far hvis de ikke vil? 

Anonymkode: a8eb5...901

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal de være hos far hvis de ikke vil? 

Skulle da bare mangle at ikke far også tar en del av jobben.

Anonymkode: 80958...59d

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skulle da bare mangle at ikke far også tar en del av jobben.

Skriver ingenting om det. Skriver at barna ikke vil være der. De blir holdt et sted mot sin vilje.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnas alder er vel ganske avgjørende her. Er de så store at du kan gjennomføre dine planer selv om de er hjemme? Kan de være hjemme alene? Kan de reise til besteforeldre? Trenger de bare å akklimatiseres? Er de mye hos far ellers? 

Det er omtrent tusen faktorer som spiller inn her. Generelt sett vil jeg si at hvis du tar hele hverdagen alene, så skjønner jeg veldig godt at du ønsker litt pause. Men kanskje far bør komme mer på banen i hverdagen da? 

Anonymkode: ee50e...a95

• Liker 2
Skrevet (endret)

Så lenge barna er over småbarnsalderen og far er, som du sier, en god far, så må han stå i det akkurat som alle andre foreldre tenker jeg. 

Endret av moroklompen
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Skriver ingenting om det. Skriver at barna ikke vil være der. De blir holdt et sted mot sin vilje.

Det blir de fleste barn eller "barn" en eller flere ganger i løpet av oppveksten.

Anonymkode: 0665b...fb5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg hele historien, men tenker at det er bra at de er hos far og at barna er der. Du skriver ikke om hvor gamle de er, og som flere skriver så har det en betydning. Uansett så tenker jeg at om det er småting så er det lett å ringe deg. Jeg er sikker på at du tar rett avgjørelse som mor til disse barna.

Anonymkode: 9d1c4...9b1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Beklager, jeg har ikke forklart nøye nok. Eldste gutten koser seg, den yngste 7 år, gledet seg også, også, hvis jeg forstod det korrekt, så ble det sene kvelder og ungen er uopplagt og vil hjem. For all del, flott at jeg er en trygg havn. Men etter ei uke hjemme, så vil han til pappa igjen. Skal ungene, med en trygg plattform, få bestemme slik, Og burde jeg ha dårlig samvittighet? 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hele historien, men tenker at det er bra at de er hos far og at barna er der. Du skriver ikke om hvor gamle de er, og som flere skriver så har det en betydning. Uansett så tenker jeg at om det er småting så er det lett å ringe deg. Jeg er sikker på at du tar rett avgjørelse som mor til disse barna.

Anonymkode: 9d1c4...9b1

Eldste er 10, og yngste er 7. Begge har et godt forhold til faren sin. Og besteforeldre bor nede attpåtil. Det burde ikke mangle på noenting... Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Beklager, jeg har ikke forklart nøye nok. Eldste gutten koser seg, den yngste 7 år, gledet seg også, også, hvis jeg forstod det korrekt, så ble det sene kvelder og ungen er uopplagt og vil hjem. For all del, flott at jeg er en trygg havn. Men etter ei uke hjemme, så vil han til pappa igjen. Skal ungene, med en trygg plattform, få bestemme slik, Og burde jeg ha dårlig samvittighet? 

Ts

Som barn fikk jeg bestemme hvor jeg skulle være. Da fikk jeg være Far noen ganger i året, og det var nok. Vi har et godt forhold i dag, men det å holde barn borte fra vante omgivelser er jeg helt i mot, og takknemlig for at mine foreldre lot meg bestemme det som liten

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Skillsmissebarn er ofte vant til å få bestemme og forhandle på alt for mye. De må lære å innrette seg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde fått dårlig samvitighet om jeg nektet barnet å komme hjem når han ikke vil være hos far lenger.

Anonymkode: 37bf5...5f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pragmatikeren skrev (28 minutter siden):

Hvor gamle er ungene? 

Eldste er 10, yngste er 7. Begge et godt forhold til pappan sin. Og besteforeldre i 1 etg.. 

Skrevet

Ts

Nei, det er tryggere for ungene å slippe ambivalensen ved å vurdere om de skal hjem til deg eller ikke. Lettere å slå seg til ro når de vet at de skal være hos far, og at eventuelle problemer hos far løses hos far. Dette forutsetter at han er en trygg voksen, og det skriver du han er. 

Kanskje hjelper det om dere ikke har så hyppig kontakt når de er hos far? Tenker også far må øve på å tåle litt turbulens selv, og ikke bruke deg som verken klagemur eller løsningsforslag. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde fått dårlig samvitighet om jeg nektet barnet å komme hjem når han ikke vil være hos far lenger.

Anonymkode: 37bf5...5f1

Signerer denne. Barna vil jo føle set uønsket

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes barnet skal bli der.

Det hender våre felles barn vil hjem fra hytta når vi er der. Men vi bestemmer i all hovedsak.

Det hender de ikke vil være der vi er, sånn generelt. Men det betyr jo ikke at de alltid får viljen sin.

Du sier han er en god far, at barna har det bra der, og at de bare har vært der i noen dager. Far må tåle dette, stå i det. Barnet overlever helt fint noen dager til, det kan til og med hende at han får det fint. Men jeg ville avtalt med far at dere heller snakkes om morgenen enn om kvelden. Kveldene er ofte det som er sårest hos barn som kan komme til å lengte.

Anonymkode: 06a47...597

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...