Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en Europrisbutikk. Skulle likt og visst hvor mye tid vi ansatte bruker tilsammen på å rydde opp etter kunder. Jeg blir så frustrert over hva folk gjør, de bare tar seg til rette. Mulig det er verre hos oss enn hos andre butikker, fordi folk tenker at vi bare er en sånn "billigkjede" som ikke tar ting så nøye. Ett eksempel:

Vi selger tykke gensere som jeg i dag har brettet pent og lagt utover et bord, sortert etter farge og størrelse. Har også hengt opp to eksemplarer på kleshengere, på veggen bak bordet for at produktet skal synes bedre. Etter at jeg hadde gjort dette måtte jeg hjelpe til i kassa, og ble glad da en dame kjøpte en genser. Hun kjøpte også en regndress, og siden jeg visste at den skulle ned i pris hvert øyeblikk så lot jeg henne få den billigere. (sparte henne for 80 kr). Når jeg så like etter kom tilbake til genserne, var det et eneste kaos. De lå slengt utover, og begge de som hadde hengt på veggen var tatt ned. Det var tydelig at det var denne kunden som hadde gjort det.

Da blir jeg så sur! Så i stedet for å fortsette å sette ut nye varer så må jeg brette og rydde. Også jeg som hadde vært så snill og gitt henne rabatt.

I går hadde vi en mann på telefon som slang på røret da vi sa vi dessverre ikke hadde tid eller plass til å bygge opp en bordsag sånn at han kunne se hvordan den ser ut.

Rett som det er finner vi pakninger som har blitt åpnet, fordi kunden måtte se på innholdet i en kjekspakke, eller ikke forstod hvor stor duken var selvom størrelsen var skrevet på pakningen. Folk skjønner ikke at dette er som tyveri å regne, fordi vi da enten må sette ned prisen på varen, eller ikke får solgt den i det hele tatt. HØRER DERE DET, DERE SOM ÅPNER EMBALLASJE I BUTIKKER??? DERE STJELER!

Og så har du de som ombestemmer seg når de har plukket med seg en haug med ting, og så bare dropper de det der de står fordi de ikke vil ha det likevel. Jeg synes det er respektløst. Når jeg handler i en butikk setter jeg på plass igjen de varene jeg ikke vil ha likevel. Noen kunder er flinke og gjør dette, men de fleste bare gir blaffen.

En annen ting er respekt for andre kunder. Vi har av og til tilbud som er begrensede, det vil si at folk ikke kan handle ubegrenset antall. Dette er jo fordi vi vil gi alle sjansen til å benytte seg av tilbudet. Da ser vi at folk tar meg seg hele familien og går inn en etter en. De tenker liksom bare på seg selv, at de skal utnytte systemet og spare penger.

Og de som klager på at bæreposen koster 50 øre selvom det er reklame på den, har de ikke tenkt på at alt de kjøper har et produktmerke? Hvor mange går ikke rundt som levende reklamer for f.eks. Adidas, og betaler flere hundre kroner bare fordi det er en diger logo på brystet?

Nå høres jeg sikkert veldig negativ ut, det er klart at det er veldig mange folk som viser respekt og medmenneskelighet også. Det kom en meget hyggelig mann bort til meg i dag og sa fra om at han trodde en vare var priset for LAVT. Det viste seg at varen skulle koste 499, mens den var priset til 49. Jeg takket ærbødig og sa han kunne få kjøpe den for 49, men han sa at det ikke var nødvendig. Tror det er disse menneskene som gjør at jeg tross alt liker å jobbe der, men dette innlegget var bare et lite hjertesukk angående disse "roterne".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det må være lov å be om å se en vare som f.eks. en bordsag før man kjøper den. Jeg ville aldri kjøpt en slik vare uten å se den satt sammen først, fordi det kan gi et inntrykk av kvaliteten.

Og mtp å åpne pakker med f.eks. duker (jeg tenker da på bordduker), det er da ikke bare størrelsen man ser på. Det er farge og mønster også...

Skrevet

Jeg har faktisk tenkt på det der selv. Helt enig med deg!

Jeg jobber ikke selv i butikk, men setter pris på å komme i en butikk med litt orden hvertfall.

Og jeg har forståelse for at de ansatte ikke kan fotfølge kundene og rydde opp etter

Skrevet

Jeg blir også ofte oppgitt over kunder i klesbutikken hvor jeg jobber, det er svært mange kunder som roter ekstremt mye, og driter i å rydde opp etter seg. Greit at det kan være vanskelig å huske hvor plaggene skal henges etter prøving, men det er unødvendig å legge en haug med klær på gulvet i prøverommet og omtrent trø på dem på veien ut.

Skrevet

I mange butikker har de egne stativer der man kan henge klær man har prøvd. Synes det er en god idè.

Gjest Trådstarter...
Skrevet
Jeg synes det må være lov å be om å se en vare som f.eks. en bordsag før man kjøper den. Jeg ville aldri kjøpt en slik vare uten å se den satt sammen først, fordi det kan gi et inntrykk av kvaliteten.

Og mtp å åpne pakker med f.eks. duker (jeg tenker da på bordduker), det er da ikke bare størrelsen man ser på. Det er farge og mønster også...

Hvis vi skulle montere alle de tingene vi har til salgs måtte vi hatt en person på heltid til å gjøre dette, pluss at vi måtte hatt ett ekstra lokale. Folk skjønner ikke at en av grunnene til at vi kan selge varer så billig er at vi har lavere driftskostnader enn spesialiserte forretninger, og da kan man ikke vente samme service. (men vi er jo behjelpelige med spørsmål kundene måtte ha selvfølgelig)

Dukpakningene er gjennomsiktige. Det går fint an å se mønster og farge uten å rive opp emballasjen :)

Skrevet

Vel, jeg er jo av den oppfatning at en butikk er en servicestasjon, og de som jobber der er i et serviceyrke.

Man vil gjerne se produktet før man kjøper det, og dersom en duk fore eksempel har dårlig fremstilling av varen på embalasjen så er det ikke så merkelig at man åpner den før man kjøper.

Samme med den saga - har man ikke anledning til å ha en utstilt i lokalet så bør man kanskje la være å ta inn akkurat det produktet?

Jeg hadde sikkert vært dødsirritert jeg også på kunder som roter, men det er vel en del av jobben til de ansatte og rydde opp etter kundene også, selv om noen sikkert er helt ekstreme. Det er jo kundene dere lever av...

Jeg åpner forøvrig ikke emballasje selv dersom ikke pakningen viser godt nok bilde av det som ligger inni, jeg bare går fra den uten å kjøpe. Samme med produkter jeg ikke finner pris på - er ikke varen priset, kjøper jeg den ikke.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Mysan, hvis alle krever like stor service i lavprisbutikker, blir det ingen billigbutikker. Dersom du ikke er fornøyd med service i f.eks Europris er det jo bare å gå til et dyrere sted med muligens bedre service.

Skrevet

Neida, jeg skjønner det. Men jeg tror ikke man skal regne med at kunder rydder etter seg... selv gjør jeg det selvfølgelig alltid. Ikke så mye fordi jeg er så innmari snill, men fordi jeg liker å rydde etter meg hos andre - hjemme er det ikke fullt så nøye hele tiden.

Jeg gjør det når jeg er på kaffebesøk også, tar med kaffekoppen ut på kjøkkenet etter meg. For ikke å være til brydderi... jaja, men alle er ikke sånn, og jeg mener bare at når man jobber i en butikk så må man liksom bare regne med det

Skrevet

Forstår deg godt.. Jobber ikke i butikk selv, men ser stadig at folk bare legger fra seg varer de plutselig ikke skulle ha mer. På bunnpris på Blindern ser jeg stadig vekk kjøleprodukter som små melkepakker og liknende ligge i sjokoladehyllene :murvegg:

Tviler ikke på at kunders ødelegging av varer gjør at varene koster mer.

Skrevet
Jeg jobber i en Europrisbutikk. Skulle likt og visst hvor mye tid vi ansatte bruker tilsammen på å rydde opp etter kunder. Jeg blir så frustrert over hva folk gjør, de bare tar seg til rette. Mulig det er verre hos oss enn hos andre butikker, fordi folk tenker at vi bare er en sånn "billigkjede" som ikke tar ting så nøye. Ett eksempel:

Vi selger tykke gensere som jeg i dag har brettet pent og lagt utover et bord, sortert etter farge og størrelse. Har også hengt opp to eksemplarer på kleshengere, på veggen bak bordet for at produktet skal synes bedre. Etter at jeg hadde gjort dette måtte jeg hjelpe til i kassa, og ble glad da en dame kjøpte en genser. Hun kjøpte også en regndress, og siden jeg visste at den skulle ned i pris hvert øyeblikk så lot jeg henne få den billigere. (sparte henne for 80 kr). Når jeg så like etter kom tilbake til genserne, var det et eneste kaos. De lå slengt utover, og begge de som hadde hengt på veggen var tatt ned. Det var tydelig at det var denne kunden som hadde gjort det.

Da blir jeg så sur! Så i stedet for å fortsette å sette ut nye varer så må jeg brette og rydde. Også jeg som hadde vært så snill og gitt henne rabatt.

I går hadde vi en mann på telefon som slang på røret da vi sa vi dessverre ikke hadde tid eller plass til å bygge opp en bordsag sånn at han kunne se hvordan den ser ut.

Rett som det er finner vi pakninger som har blitt åpnet, fordi kunden måtte se på innholdet i en kjekspakke, eller ikke forstod hvor stor duken var selvom størrelsen var skrevet på pakningen. Folk skjønner ikke at dette er som tyveri å regne, fordi vi da enten må sette ned prisen på varen, eller ikke får solgt den i det hele tatt. HØRER DERE DET, DERE SOM ÅPNER EMBALLASJE I BUTIKKER??? DERE STJELER!

Og så har du de som ombestemmer seg når de har plukket med seg en haug med ting, og så bare dropper de det der de står fordi de ikke vil ha det likevel. Jeg synes det er respektløst. Når jeg handler i en butikk setter jeg på plass igjen de varene jeg ikke vil ha likevel. Noen kunder er flinke og gjør dette, men de fleste bare gir blaffen.

En annen ting er respekt for andre kunder. Vi har av og til tilbud som er begrensede, det vil si at folk ikke kan handle ubegrenset antall. Dette er jo fordi vi vil gi alle sjansen til å benytte seg av tilbudet. Da ser vi at folk tar meg seg hele familien og går inn en etter en. De tenker liksom bare på seg selv, at de skal utnytte systemet og spare penger.

Og de som klager på at bæreposen koster 50 øre selvom det er reklame på den, har de ikke tenkt på at alt de kjøper har et produktmerke? Hvor mange går ikke rundt som levende reklamer for f.eks. Adidas, og betaler flere hundre kroner bare fordi det er en diger logo på brystet?

Nå høres jeg sikkert veldig negativ ut, det er klart at det er veldig mange folk som viser respekt og medmenneskelighet også. Det kom en meget hyggelig mann bort til meg i dag og sa fra om at han trodde en vare var priset for LAVT. Det viste seg at varen skulle koste 499, mens den var priset til 49. Jeg takket ærbødig og sa han kunne få kjøpe den for 49, men han sa at det ikke var nødvendig. Tror det er disse menneskene som gjør at jeg tross alt liker å jobbe der, men dette innlegget var bare et lite hjertesukk angående disse "roterne".

Pfft. Et godt eksempel på noen som ikke har noe i et service yrke å gjøre.

Skrevet
På bunnpris på Blindern ser jeg stadig vekk kjøleprodukter som små melkepakker og liknende ligge i sjokoladehyllene  :murvegg:

Ja, eller så er folk flinke til å legge ting i fryser'n. Har funnet mye rart der, men verste er når folk legger brusflasker nedi. Om vi ikke oppdager dem i tide (om de fx legges nedi rett etter påfyll/rydd, da tar det lang tid før vi er der neste gang) så kan det gå ille. Brusen fryser, kullsyra vil ut, også sier det poff. Det er mange pizza'er vi ikke ikke får solgt, det. Ikke fordi de er ødelagte, men emballasjen er det.

Altså. Det er helt greit at folk legger fra seg varer histen og pisten for meg. Tannkrem ved brødet og paprika ved saften. Tar meg svært lite tid å rydde på plass. Men det hadde vært fint om folk brukte hodet litt. Å legge fiskepinner ved pastaen er ikke så smart. Ikke youghurt blandt sjokoladen heller.

Men jeg tror at folk i dag er så travle at de rett og slett ikke tenker over hva de driver med. Det har aldri falt dem inn at de ansatte får mer å gjøre om de selv gjør sånn og slik.

Skrevet

Jeg skjønner poenget ditt. Jeg ble selv mye mer bevisst på dette etter at jeg jobbet i en butikk. Men jeg skal ærlig innrømme at hvis jeg føler at jeg ikke får service, gidder jeg heller ikke anstrenge meg nevneverdig..

Skrevet (endret)

Jobber i butikk selv, og er selvfølgelig innstilt på å rydde etter kundene, er en del av jobben det.

MEN det er helt utrolig hva en kunde kan gjøre!

-Frossen pizza?! Nei, den vil eg ikke ha allikevel, så den slenger eg bare fra meg i sjokoladehyllen! Heeeeelt normalt det!

Er verre å jobbe i en butikk som Europris, jobbet i en tilsvarende butikk som det før, og det var mye verre med tanke på at kundene rotet.

Kunne stå en hel dag å rydde, sortere, legge fint i sammen alle dukene... og hvordan tror du det så ut dagen etter?

"Vi bare drar ut en duk, og trykker den på plass i hyllen igjen, og selvfølgelig ikke i den riktige hyllen!" :ler:

Men bare stå på dere! Vi må jo ha NOE å gjøre når vi er på jobb! :)

Endret av Malie
Skrevet

Har full forståelse med ditt hjertesukk :) Jobber i bokhandel og hos oss er det ikke så ille. Bortsett fra det med ødelagt emaballasje. Det er fryktelig irriterende at folk bryter opp pakninger for å se hvordan det er inni. Dette gjelder f.eks brettspill (hvor en del av innholdet fort blilr borte og vi må som resultat av det kaste spillet) og en del barnebøker med tilførende brikker etc.

Men hvis kunden absolutt MÅ bryte forpakninger uten å be om lov først, kan de ikke gjøre det på en pen måte da?! Nei, her er det å rive og slite opp posene, istedenfor å åpne de i liminga sånn at vi faktisk kan putte varene inn igjen etterpå. Sånt er fryktelig irriterende...

Skrevet (endret)
Har full forståelse med ditt hjertesukk :) Jobber i bokhandel og hos oss er det ikke så ille. Bortsett fra det med ødelagt emaballasje. Det er fryktelig irriterende at folk bryter opp pakninger for å se hvordan det er inni. Dette gjelder f.eks brettspill (hvor en del av innholdet fort blilr borte og vi må som resultat av det kaste spillet) og en del barnebøker med tilførende brikker etc.

Men hvis kunden absolutt MÅ bryte forpakninger uten å be om lov først, kan de ikke gjøre det på en pen måte da?! Nei, her er det å rive og slite opp posene, istedenfor å åpne de i liminga sånn at vi faktisk kan putte varene inn igjen etterpå. Sånt er fryktelig irriterende...

(Det var jeg som startet tråden men hadde glemt passordet mitt da...)

Nemlig! For mange ting går det an å åpne pent og så lukke igjen etter seg, sånn at det ikke synes at pakningen har vært åpnet. Det er helt tydelig at folk bare tenker på seg selv og sine behov.

Og til dere som mener at vi som jobber i butikk skal rydde etter dere, ja det skal vi jo men det handler mest om å ha respekt for ANDRE KUNDER! Tenk på at den personen som går inn etter deg kanskje hadde lyst til å se på varen som ligger der du nettopp har laget kaos. F.eks. er det nemlig komplett umulig å holde det 100 prosent ryddig hele tiden, når man for det meste er bare 2 personer på jobb i et 1000 kvm stor lokale. Sånn er det hos oss. Og å sette inn flere folk på jobb? Ja det kan vi gjøre, men som noen helt riktig påpekte - da går prisene opp!

Til deg som siterte HELE innlegget mitt men bare svarte med "Pfff..." Vedder på at du er en av dem jeg nevner i innlegget. Det jeg skriver har jo ingenting med å ikke yte service å gjøre! Vi yter service nemlig! Men vi får enda bedre mulighet til bedre service hvis vi ikke trenger å fly og rydde eller tape igjen brutte forpakninger hele tiden. Ting henger sammen vettu.

Har forresten stor sympati med de som er alene på jobb. Har hatt en sånn jobb engang, og det er ikke alltid like greit f.eks. når det står fem kunder og venter, telefonen ringer, og den ene kassa du har plutselig henger seg opp. Sender herved en tanke til dere som jobber i butikk alene :)

S.

Endret av Meaty
Skrevet

VEl man bør uansett ikke ta seg til rette å åpne ting som e pakket inn. Da får man heller spørre om hjelp.

Skrevet

Jeg synes veldig mange oppfører seg fryktelig dårlig jeg - også i butikker. Det har blitt en slapp holdning etterhvert. "Det er'kke så farlig".

Vanlig folkeskikk og oppførsel er en selvfølge mener jeg! :fy_fy:¨

Og som trådstarter påpeker - det dreier seg like mye om respekt for andre kunder, som som respekt for de ansatte.

Skrevet

Jeg rydder ikke alltid etter meg i butikker, men jeg legger ikke klær i en haug på gulvet, jeg leverer dem til de som jobber der. Jeg ødelegger heller ikke varer, som for eksempel pizza i sjokoladehyllen.

PS. Det å åpne embalasje er ikke tyveri, i verste fall kan du si at det er herværk, hvis dette medfører at varen ødelegges, men tyveri er det ikke.

Skrevet

Kundeservice er en ting, men det verste er når kundene faktisk ødelegger varer. Og det er det mange som tror er en del av servicen...fytti! føler med deg trådstarter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...