Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nå fått melding av veilederen min at saken min er ferdig avklart og jeg kan søke om ufør 😱 Og med det så har jeg en del spørsmål! 

- Jeg trodde det var min veileder som søkte for meg? Jeg har fått tilsendt en link hvor jeg søker selv

- Jeg trodde også jeg absolutt ikke var ferdig avklart. Jeg er ferdig avklart medisinsk, men ikke gjennom arbeidsrettet tiltak. Har kun fullført arbeidstrening i et kort program på 1-2 mnd. Har heldigvis både lege og psykolog på min side som anbefaler 100 % uføretrygd til meg, men jeg føler søknaden min kommer til å bli avslått pga lite arbeidsrettet tiltak for å finne ut av resterende arbeidsevne. Selv om det egentlig ikke er noe 🤔 Men man må vell igjennom det uansett? 

Jeg blir stresset, for jeg føler at det er en lang og tung prosess å få ufør. Selvfølgelig har jeg hatt humper og tryna langflat et par ganger på veien hit, innblandet advokat også. Men jeg føler det nå er litt for lett...? At jeg bare kan søke nå??

Hva er det nav gjør for at de finner ut av at nå kan jeg søke selv? Hvorfor nå? 

Åh jeg er så stressa og redd.... redd for å gjøre noe feil som fører til avslag. 

Jeg er på min siste tid av AAP og får kun AAP til oktober. Egentlig så var jo planen til veileder og meg å søke om forlenget AAP grunnet jeg ikke har klart å gjennomføre arbeidsrettet tiltak samtidig med medisinsk behandling.

Noen som har noen råd til meg?? Skal jeg søke om forlenget AAP og prøve å få gjennomført mer arbeidsrettet tiltak, eller skal jeg hoppe på toget og søke ufør nå?

Jeg skal selvfølgelig spørre min veileder om alt dette her også, men jeg setter pris på råd også fra folk utenfor nav, for jeg har tidligere blitt veiledet feil av nav og er derfor litt på vakt...

Anonymkode: 8cf66...f14

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og hva skjer med min AAP om jeg søker ufør nå? Blir AAP stanset med en gang? Lever jeg på sosial penger imens?

ts

• Liker 2
Skrevet

Du får aap imens du søker uføre 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
lokmeister2016 skrev (3 minutter siden):

Du får aap imens du søker uføre 

Åja okei! Det er bra hvertfall 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg og melde deg inn i AAP-aksjonen gruppen på facebook. Der kan du få mye råd og veiledning ang søknaden. Mener at jeg har lest at mange også skriver en egenerklæring som de legger ved søknaden. Det er viktig å få med alt av dokumentasjon, for mangler Nav noe, så blir det avslag. 

Anonymkode: d8f50...984

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk beskjed av min veileder at hun må hente legeerklæring av mine behandlere før jeg skulle søke. Når disse er mottatt, må jeg søke på nett. Du mottar AAP inntil du får innvilget ufør :)

Det stemmer at du må søke selv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For å få avklart arbeidsevnen så ser man på rapporten fra de arbeidsrettede tiltakene, den medisinske dokumentasjonen og dine tanker og meninger. Noen ganger drøfter man også saken med ROL (rådgivende overlege som jobber i Nav) og hører om ROL anser personen som ferdig avklart. På bakgrunn av det så finner man ut om du har nok nedsatt arbeidsevne til å endre arbeidsevnevurderingen til "varig nedsatt". Når du er det, så kan du søke om uføretrygd, det er du som må sende inn søknaden. Det er ikke mange spørsmålene, all informasjon ligger allerede i journalen din. 

Når du har søkt så får du et nytt vedtak på AAP i påvente av at uføresøknaden din behandles, det er maks 8 mnd med et slikt vedtak.  Normal behandlingstid nå er på ca 4 mnd.

Anonymkode: 16260...c1a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Anbefaler deg og melde deg inn i AAP-aksjonen gruppen på facebook. Der kan du få mye råd og veiledning ang søknaden. Mener at jeg har lest at mange også skriver en egenerklæring som de legger ved søknaden. Det er viktig å få med alt av dokumentasjon, for mangler Nav noe, så blir det avslag. 

Jeg har hørt mye om den siden, men jeg tørr ikke gå inn på Facebook pga angst 😩 Er noe med at folk ser jeg er pålogget og sender meg melding... Også blir folk sure for at jeg aldri svarer, men de ser jeg er pålogget 🙈 

De er ikke på en annen plattform også da?

En egenerklæring har jeg glemt, det må jeg jo ha med! 😮 

Men jeg forstår ikke helt hvilken informasjon jeg kan sende med, utenom brevet? For de har jo nettopp hentet inn erklæring fra både fastlege og psykolog. Eller skal jeg sende dette også? Har virkelig ikke råd til å betale for 2 erklæringer nå 😩

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sheik skrev (52 minutter siden):

Jeg fikk beskjed av min veileder at hun må hente legeerklæring av mine behandlere før jeg skulle søke. Når disse er mottatt, må jeg søke på nett. Du mottar AAP inntil du får innvilget ufør :)

Det stemmer at du må søke selv. 

Takk 😅 Lege erklæringer er nylig hentet inn av nav 😊 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

For å få avklart arbeidsevnen så ser man på rapporten fra de arbeidsrettede tiltakene, den medisinske dokumentasjonen og dine tanker og meninger. Noen ganger drøfter man også saken med ROL (rådgivende overlege som jobber i Nav) og hører om ROL anser personen som ferdig avklart. På bakgrunn av det så finner man ut om du har nok nedsatt arbeidsevne til å endre arbeidsevnevurderingen til "varig nedsatt". Når du er det, så kan du søke om uføretrygd, det er du som må sende inn søknaden. Det er ikke mange spørsmålene, all informasjon ligger allerede i journalen din. 

Når du har søkt så får du et nytt vedtak på AAP i påvente av at uføresøknaden din behandles, det er maks 8 mnd med et slikt vedtak.  Normal behandlingstid nå er på ca 4 mnd.

Anonymkode: 16260...c1a

Takk for et godt svar 😊

Jeg føler på en måte at nav ikke anser meg som ferdig avklart, så er derfor jeg syntes det er så rart at de nå sier jeg kan søke... de har hele tiden og lenge mast på at jeg MÅ gjennomføre mer arbeidsrettet tiltak for å finne ut av arbeidsevne. Og nå, helt ut av ingen steder, så skal jeg søke ufør? 😳

Fint å vite at man får AAP i Max 8 mnd i søke perioden 😊

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har hørt mye om den siden, men jeg tørr ikke gå inn på Facebook pga angst 😩 Er noe med at folk ser jeg er pålogget og sender meg melding... Også blir folk sure for at jeg aldri svarer, men de ser jeg er pålogget 🙈 

De er ikke på en annen plattform også da?

En egenerklæring har jeg glemt, det må jeg jo ha med! 😮 

Men jeg forstår ikke helt hvilken informasjon jeg kan sende med, utenom brevet? For de har jo nettopp hentet inn erklæring fra både fastlege og psykolog. Eller skal jeg sende dette også? Har virkelig ikke råd til å betale for 2 erklæringer nå 😩

ts

Du kan stille spørsmål anonymt på den siden. Når det gjelder facebook og at du ikke vil vise at du er pålogget, går det ikke an å være pålogget uten at det synes? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du kan stille spørsmål anonymt på den siden. Når det gjelder facebook og at du ikke vil vise at du er pålogget, går det ikke an å være pålogget uten at det synes? 

Ikke på Messenger, og selv om jeg slettet Messenger så har jeg fått vite av venner at de ser jeg er pålogget der 😕 skikkelig slitsomt! For hadde for veldig stor nytte av Facebook...

Men fint man kan spørre anonymt der! Holdt meg så lenge unna Facebook nå at jeg ikke har fått med meg den nye funksjonen 😅

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke på Messenger, og selv om jeg slettet Messenger så har jeg fått vite av venner at de ser jeg er pålogget der 😕 skikkelig slitsomt! For hadde for veldig stor nytte av Facebook...

Men fint man kan spørre anonymt der! Holdt meg så lenge unna Facebook nå at jeg ikke har fått med meg den nye funksjonen 😅

ts

Det stemmer ikke, du kan fint gjøre deg inkognito på messenger også :)

Anonymkode: b9f54...730

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg skulle egentlig også gått til psykomotorisk fysioterapeut, men jeg fikk avslag for å være på venteliste pga stor pågang. De sier det er helt sykt stor pågang av unge, tenåringer og eldre, for situasjonen har forverret seg for mange pga korona. De prioriterer også flere suicidale, for det er flere av dem også. 

Siden jeg er i 30 åra, så forstår jeg godt at det er andre aldersgrupper som blir prioritert ovenfor meg. Og slik skal det også være, jeg gir bort plassen min på et sekund for unge som sliter psykisk og er alvorlig deprimerte. 

Men det gir jo også et bilde på at det går dårligere med folk pga korona, så det er kanskje også derfor flere har blitt uføre nå de siste åra. På den andre siden, så blir også flere i min situasjon også ufør, fordi det rett og slett ikke er helsetilbud til oss/meg. 

Så istedenfor å klage på at folk blir ufør, så burde man heller se på hvorfor det skjer og hva som ligger bak. Nå er det korona situasjonen og dårlig tilbud om helsetilbud. Så kanskje vi heller burde klage på det, og se på løsninger som gir et bredere tilbud om hjelp til alle? Alle har ikke mulighet til å dra til behandling privat

Nå vet ikke jeg med deg, men jeg føler det er mange som ønsker Erna videre, men også fortsatt klager på at det er flere uføre. Men regjeringen som er nå er for de rike, og de som ikke har det så lett blir presset ut i f eks ufør. Blir for dumt å klage på de fattige som stjeler skattepenger og samtidig stemmer på Erna, når det fører til flere uføre og ja, skattepenger går til det. Er bedre med en regjering som ikke privatiserer, bedre med et mer inkluderende samfunn hvor det er lettere for folk å få helsetilbud og holde på en jobb.

Jeg er et godt eksempel på det. Jeg jobbet som vikar på lager. Så ble det regjeringsskifte og det gjorde at firmaer kunne bruke og kaste vikarer som de ville og sykt lang tid å jobbe før man får tilbudt fast jobb. Konkurransen ble knallhard og jeg møtte veggen. Jeg jobbet 12 timer hver dag i flere år, og en uke før jeg hadde rett på fast jobb, så fikk jeg ikke vakter. Og med det måtte jeg starte på nytt, som vikar på dag 1. Det er et smutthull som nå blir hyppig brukt av firmaer (med denne regjeringen), og er helt for jævlig. 

Men uansett. Mener du det er greit at suicidale ungdommer nå er på ventelister og får ikke behandling på lang tid? Jeg fikk beskjed fra 2 forskjellige psykomotoriske fysioer at ventetiden nå er 1,5 år. Det er helt villt!!!

ts

Det var et utfattelig langt svar på en sleivete kommentar. 
Prøv overse slike folk, og heller fokusere din energi på det som er viktig. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer ikke, du kan fint gjøre deg inkognito på messenger også :)

Oj! Det skulle jeg gjerne ha klart å gjøre! Skal søke litt på det nå 🙈

ts

Skrevet

Ryddet for avsporinger og svar til dette.

Edie, adm.

Skrevet

Dersom du har fått beskjed av NAV om at du kan søke om uføretrygd så har de laget en arbeidsevnevurdering. denne skal du få tilsendt, enten elektronisk på din side eller i posten, sammen med et nytt 14-A vedtak.
Arbeidsevnevurderingen er på en måte din veileders innstilling som NAV Arbeid og ytelse tar utgangspunkt i når de mottar søknaden din. Denne arbeidsevnevurderingen skal derfor være en sammenfatting av den dokumentasjonen NAV har brukt når de har vurdert din arbeidsevne, både medisinsk og gjennom eventuelle tiltak. 
Anbefaler at du leser denne nøye og ser om de har fått med alt det du mener er vesentlig. Husk at de som skal gjøre vedtak har tilgang på alle dokumenter i saken din, så du skal ikke behøve å sende med noe ekstra. Dette gjelder også egenerklæring, dette er ikke nødvendig så lenge du mener det vesentligste er med i arbeidsevnevurderingen. 

Selve søknaden er veldig enkel å fylle ut. Det er neste kun bekreftelse av personalia og et spørsmål om du skal fortsette i jobb. Du får ikke gjort noe galt i verken søknaden eller ved i det hele tatt å søke så lenge NAV har sagt at det er klart. 
Når du har sendt inn søknaden får du et nytt AAP-vedtak som gir deg rett på AAP under behandling av søknad, eller maks 8 mnd. 
Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

ts

Det kan du skru av i innstillingene på facebook.

Det samme kan du gjøre på messenger-appen.

Anonymkode: 35eb0...c7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan du skru av i innstillingene på facebook.

Det samme kan du gjøre på messenger-appen.

Beklager, ser du allerede har fått info.

• Liker 2
Gjest Rååååsa
Skrevet (endret)

Dette er jo et perspektiv som sjelden kommer frem i disse uføredebattene: NAV har gitt deg opp. Så søk du. Uføretrygd behøver ikke å være evig. 

Jeg ble avklart på litt over et år, og søknaden ble innvilget på under 2 uker. 

Det blir forkomplisert å holde meg i stand, så jeg ble uføretrygdet. 

Med tiden kan det være at jeg kan jobbe igjen. Men det er ikke sikkert. For som ufør blir jeg ikke prioritert i helsevesenet. 

Avslag og utsettelser. Det er mitt liv. Staten vil ha effektive arbeidere, ikke de av oss som ikke er i tipptopp stand. 

Men jeg er heldig da. Jeg hadde forsikring og har god økonomi. Derfor kan jeg jobbe gratis i et frivillig verv. Det er ganske fint, for da kjenner jeg ikke på den helsikes diskrimeringa jeg ble utsatt for i arbeidslivet. 

Mine diagnoser: MS, angst, depresjoner, borderline og skal utredes for ADD. 

Endret av Rååååsa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...