Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å flytte til en annen del av landet. Vi har fleksible jobber som kan gjøres hvor som helst. Men, vi har lyst til å prøve et år først, før vi evt kjøper noe. Har ikke lyst til å binde oss helt til et sted vi ikke kjenner så godt. Vi lurer da litt på å leie ut rekkehuset vårt, for så å leie noe i byen vi ønsker å flytte til.

Er det noen her som har gjort noe lignende? Kan du si noe om fordelene/ulempene?

Boligmarkedet er bra der vi bor nå (sentrale østlandet), men ikke så bra der vi ønsker å prøve å bo. 

Slik jeg forstår det, så må vi skatte 22% av leieinntekten. Hva kan man få fradrag for? 
En annen ulempe er vel at hvis vi bestemmer oss for å selge så må vi skatte av salget hvis vi ikke har bodd der siste året?

Blir veldig glad for alle innspill her 😄

Anonymkode: 0a1bb...67c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må sannsynligvis leie ut veldig lenge for at boligprisveksten skal overgå tapet av skattefri gevinst på salg. Å leie selv kan være en god løsning på kort sikt for å bli trygg på den nye byen og finne et trivelig hjem å kjøpe der, men om penger betyr noe ville jeg solgt før det var gått et år.

Skateetaten har en kjekk oversikt over fradrag ved utleie.

Skrevet

Merk at i dette tilfellet er det mulig å få ikke-botid til å regnes som botid i forhold til den skattemessige vurderingen. Fra skatteetaten.no: 

Ikke-bruk kan likestilles med egen bruk i følgende situasjoner:

• du har brukt boligen som fast bolig og må flytte fra den grunnet årsaker som nevnt over, eller
  • du kan godtgjøre å ha planlagt å bruke boligen som fast bolig, men er forhindret fra å flytte inn grunnet årsaker som er nevnt over.

Du får godskrevet botid selv om boligen leies ut. Som botid regnes likevel ikke tidsrom der du bor i en annen bolig som du eller ektefellen eier. Regelen om ikke-bruk gjelder tilsvarende for pendlerbolig, men ikke for fritidseiendom.

En forutsetning for å få godskrevet botid selv om du ikke har bodd i boligen, er at du ikke var kjent med eller burde kjent til brukshindringen da du anskaffet boligen.

Eksempel på brukshindring er:

• frivillig eller beordret skifte av arbeide
  • boplikt i tjenestebolig
  • utdannelse ved skole eller universitet som ligger et annet sted enn boligen
  • innleggelse på institusjon på grunn av sykdom eller alderdom.

Derimot regnes det ikke som brukshindring at boligen må leies ut fordi du ikke har råd til å bo der selv eller at du flytter til et annet sted fordi du ønsker å skifte miljø.

AnonymBruker
Skrevet

Du betaler kun skatt av evt gevinst. 

Anonymkode: f5af4...31b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du betaler kun skatt av evt gevinst. 

Anonymkode: f5af4...31b

Gevinst av hva?

Anonymkode: 6b0d0...228

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Gevinst av hva?

Anonymkode: 6b0d0...228

Av salgs-summen. Kjøpte dere boligen for 3 millioner og selger den for 5, skatter dere av gevinsten på 2 mill. Altså det dere har tjent på salget ifht hva dere selv ga for den.

Anonymkode: e6869...289

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi vurderer å flytte til en annen del av landet. Vi har fleksible jobber som kan gjøres hvor som helst. Men, vi har lyst til å prøve et år først, før vi evt kjøper noe. Har ikke lyst til å binde oss helt til et sted vi ikke kjenner så godt. Vi lurer da litt på å leie ut rekkehuset vårt, for så å leie noe i byen vi ønsker å flytte til.

Er det noen her som har gjort noe lignende? Kan du si noe om fordelene/ulempene?

Boligmarkedet er bra der vi bor nå (sentrale østlandet), men ikke så bra der vi ønsker å prøve å bo. 

Slik jeg forstår det, så må vi skatte 22% av leieinntekten. Hva kan man få fradrag for? 
En annen ulempe er vel at hvis vi bestemmer oss for å selge så må vi skatte av salget hvis vi ikke har bodd der siste året?

Blir veldig glad for alle innspill her 😄

Jeg leide ut 11 mnd. Ganske høy standard på hus, så gikk inn en utleieforsikring. Som dekte alt fra uhell til hærverk.

Brukte tid på å velge ut leieboere. Siden standarden var spesielt høy for området, kunne jeg velge og vrake.

Lagde en egen konto for alt med utleien. I tillegg en sparekonto  der jeg satte inn 22% hver mnd, i det leien kom inn. Fradrag på kommunale avgifter, strøm, renovasjon og forsikringer. Også fradrag om du leier ut møblert. (Detre står veldig godt forklart på skatteetaten).

Veldig behagelig å leie et år. Null forpliktelser. Ellers har vi alltid hatt ulike prosjekter.

Anonymkode: ef033...02a

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Av salgs-summen. Kjøpte dere boligen for 3 millioner og selger den for 5, skatter dere av gevinsten på 2 mill. Altså det dere har tjent på salget ifht hva dere selv ga for den.

Anonymkode: e6869...289

Men som nevnt over: flytter de pga arbeid/jobb blir det ingen skattepliktig gevinst….

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar og linker 👍 Tror ikke det blir noe problem å leie ut her til en ganske høy pris, så da tror jeg vi får det til å gå rundt siden det er billigere å leie i den andre byen 😊 Kanskje jeg søker meg inn på en privatskole der og tar et fag 🤔 nå fikk jeg mange ideer! Tusen takk 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...