AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #1 Del Skrevet 14. juli 2021 Vi vurderer å flytte til en annen del av landet. Vi har fleksible jobber som kan gjøres hvor som helst. Men, vi har lyst til å prøve et år først, før vi evt kjøper noe. Har ikke lyst til å binde oss helt til et sted vi ikke kjenner så godt. Vi lurer da litt på å leie ut rekkehuset vårt, for så å leie noe i byen vi ønsker å flytte til. Er det noen her som har gjort noe lignende? Kan du si noe om fordelene/ulempene? Boligmarkedet er bra der vi bor nå (sentrale østlandet), men ikke så bra der vi ønsker å prøve å bo. Slik jeg forstår det, så må vi skatte 22% av leieinntekten. Hva kan man få fradrag for? En annen ulempe er vel at hvis vi bestemmer oss for å selge så må vi skatte av salget hvis vi ikke har bodd der siste året? Blir veldig glad for alle innspill her 😄 Anonymkode: 0a1bb...67c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyskraper Skrevet 14. juli 2021 #2 Del Skrevet 14. juli 2021 Dere må sannsynligvis leie ut veldig lenge for at boligprisveksten skal overgå tapet av skattefri gevinst på salg. Å leie selv kan være en god løsning på kort sikt for å bli trygg på den nye byen og finne et trivelig hjem å kjøpe der, men om penger betyr noe ville jeg solgt før det var gått et år. Skateetaten har en kjekk oversikt over fradrag ved utleie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkon 1970 Skrevet 14. juli 2021 #3 Del Skrevet 14. juli 2021 Merk at i dette tilfellet er det mulig å få ikke-botid til å regnes som botid i forhold til den skattemessige vurderingen. Fra skatteetaten.no: Ikke-bruk kan likestilles med egen bruk i følgende situasjoner: du har brukt boligen som fast bolig og må flytte fra den grunnet årsaker som nevnt over, eller du kan godtgjøre å ha planlagt å bruke boligen som fast bolig, men er forhindret fra å flytte inn grunnet årsaker som er nevnt over. Du får godskrevet botid selv om boligen leies ut. Som botid regnes likevel ikke tidsrom der du bor i en annen bolig som du eller ektefellen eier. Regelen om ikke-bruk gjelder tilsvarende for pendlerbolig, men ikke for fritidseiendom. En forutsetning for å få godskrevet botid selv om du ikke har bodd i boligen, er at du ikke var kjent med eller burde kjent til brukshindringen da du anskaffet boligen. Eksempel på brukshindring er: frivillig eller beordret skifte av arbeide boplikt i tjenestebolig utdannelse ved skole eller universitet som ligger et annet sted enn boligen innleggelse på institusjon på grunn av sykdom eller alderdom. Derimot regnes det ikke som brukshindring at boligen må leies ut fordi du ikke har råd til å bo der selv eller at du flytter til et annet sted fordi du ønsker å skifte miljø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #4 Del Skrevet 14. juli 2021 Du betaler kun skatt av evt gevinst. Anonymkode: f5af4...31b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #5 Del Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du betaler kun skatt av evt gevinst. Anonymkode: f5af4...31b Gevinst av hva? Anonymkode: 6b0d0...228 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #6 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Gevinst av hva? Anonymkode: 6b0d0...228 Av salgs-summen. Kjøpte dere boligen for 3 millioner og selger den for 5, skatter dere av gevinsten på 2 mill. Altså det dere har tjent på salget ifht hva dere selv ga for den. Anonymkode: e6869...289 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #7 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi vurderer å flytte til en annen del av landet. Vi har fleksible jobber som kan gjøres hvor som helst. Men, vi har lyst til å prøve et år først, før vi evt kjøper noe. Har ikke lyst til å binde oss helt til et sted vi ikke kjenner så godt. Vi lurer da litt på å leie ut rekkehuset vårt, for så å leie noe i byen vi ønsker å flytte til. Er det noen her som har gjort noe lignende? Kan du si noe om fordelene/ulempene? Boligmarkedet er bra der vi bor nå (sentrale østlandet), men ikke så bra der vi ønsker å prøve å bo. Slik jeg forstår det, så må vi skatte 22% av leieinntekten. Hva kan man få fradrag for? En annen ulempe er vel at hvis vi bestemmer oss for å selge så må vi skatte av salget hvis vi ikke har bodd der siste året? Blir veldig glad for alle innspill her 😄 Anonymkode: 0a1bb...67c Jeg leide ut 11 mnd. Ganske høy standard på hus, så gikk inn en utleieforsikring. Som dekte alt fra uhell til hærverk. Brukte tid på å velge ut leieboere. Siden standarden var spesielt høy for området, kunne jeg velge og vrake. Lagde en egen konto for alt med utleien. I tillegg en sparekonto der jeg satte inn 22% hver mnd, i det leien kom inn. Fradrag på kommunale avgifter, strøm, renovasjon og forsikringer. Også fradrag om du leier ut møblert. (Detre står veldig godt forklart på skatteetaten). Veldig behagelig å leie et år. Null forpliktelser. Ellers har vi alltid hatt ulike prosjekter. Anonymkode: ef033...02a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkon 1970 Skrevet 15. juli 2021 #8 Del Skrevet 15. juli 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Av salgs-summen. Kjøpte dere boligen for 3 millioner og selger den for 5, skatter dere av gevinsten på 2 mill. Altså det dere har tjent på salget ifht hva dere selv ga for den. Anonymkode: e6869...289 Men som nevnt over: flytter de pga arbeid/jobb blir det ingen skattepliktig gevinst…. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #9 Del Skrevet 15. juli 2021 Tusen takk for gode svar og linker 👍 Tror ikke det blir noe problem å leie ut her til en ganske høy pris, så da tror jeg vi får det til å gå rundt siden det er billigere å leie i den andre byen 😊 Kanskje jeg søker meg inn på en privatskole der og tar et fag 🤔 nå fikk jeg mange ideer! Tusen takk 😄 Anonymkode: 0a1bb...67c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå