AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #1 Skrevet 14. juli 2021 Barnebarnet mitt på 16 måneder kan ikke si ett eneste ord. Verken mamma, pappa eller noe annet. Vi prøver å prate med han, men han er ikke interessert i å imitere oss som barn flest på hans alder. Jeg har oppdratt to unger selv, begge kunne både over 8-10 ord på den alderen. Jeg har tatt det opp med min atter og hun sier at det ikke er noen grunn til bekymring. Men jeg er virkelig bekymret på hans vegne. Jeg ønsker at han skal utredes slik at han kan få den hjelpen han trenger. Vi passer han veldig ofte og er godt kjent med han. Han er en nydelig gutt og veldig aktiv, men sier som sagt ikke ett eneste ord. Kusinen som er 4 måneder eldre kan sette sammen setninger på 2 ord alt. Hva tenker dere? Anonymkode: b17eb...0bd
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 14. juli 2021 Slutt å sammenligne han med andre barn tenker jeg. Anonymkode: db3ca...799 72
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #3 Skrevet 14. juli 2021 Jeg tenker at du skal roe helt ned og at din datter har rett. Det er ingen grunn til bekymring, barn utvikler seg forskjellig og plutselig en dag popper ordene ut. Anonymkode: cb151...5d2 46
Pysa Skrevet 14. juli 2021 #4 Skrevet 14. juli 2021 (endret) Slapp av. Min sønn pratet heller ikke mye på den alderen. Det tok seg opp litt senere og så pratet han i ett sett i noen år. Nå er han 16 år og det går stort sett i grynting. 🙂 Endret 14. juli 2021 av Pysa 26
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #5 Skrevet 14. juli 2021 Det høres ut som om det ikke er noen grunn til bekymring med barnet. Med deg derimot, bekymringsfullt at du skal oppkonstruere problemer der det ikke er problemer og presse det på andre.. Anonymkode: 669d4...086 31
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #6 Skrevet 14. juli 2021 Det er da helt normalt. Mine sa ikke så mye før de nærmet seg 20mnd. Begynte å prate masse rett før de ble 2 år. De var aldri bekymret på helsestasjonen eller i barnehagen. Anonymkode: c4b91...aff 15
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #7 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Barnebarnet mitt på 16 måneder prater ikke, datter vol ikke utrede ham Barnebarnet mitt på 16 måneder kan ikke si ett eneste ord. Verken mamma, pappa eller noe annet. Vi prøver å prate med han, men han er ikke interessert i å imitere oss som barn flest på hans alder. Jeg har oppdratt to unger selv, begge kunne både over 8-10 ord på den alderen. Jeg har tatt det opp med min atter og hun sier at det ikke er noen grunn til bekymring. Men jeg er virkelig bekymret på hans vegne. Jeg ønsker at han skal utredes slik at han kan få den hjelpen han trenger. Vi passer han veldig ofte og er godt kjent med han. Han er en nydelig gutt og veldig aktiv, men sier som sagt ikke ett eneste ord. Kusinen som er 4 måneder eldre kan sette sammen setninger på 2 ord alt. Hva tenker dere? Anonymkode: b17eb...0bd Hvilken hjelp mener du at barnet trenger, og hva tror du at er årsaken til at barnet ikke snakker? Det trenger ikke å være noe galt. Noen barn venter lenge før de begynner å snakke. Tror du ikke at helsesøster og barnets lege hadde snakket med barnets mor om det dersom det var grunn til å tro at barnet trengte utredning? Det tror jeg. Anonymkode: 0bd61...453 13
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #8 Skrevet 14. juli 2021 Naboens sønn pratet ikke før han ble tre-fire. I fjor fikk han seks i flere fag på videregående i samme klasse som min sønn. Ikke noe galt med hodet likevel. Anonymkode: 33559...d8a 8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #9 Skrevet 14. juli 2021 Noen barn ønsker ikke å prate før de er "trygge" på språket. Plutselig kommer det 2 og 3-ords setninger! Han er bare 16 med, så det er altfor tidlig å utrede med mindre du har spesifikke mistanker om feks. nedsatt hørsel? Har han vært mye syk/forkjølet? Anonymkode: 44bf7...c63 9
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #10 Skrevet 14. juli 2021 Jeg ville definitivt fulgt med videre. Det kan være helt normalt, men det kan også være en indikasjon på forsinket språkutvikling. Dere sier at dere tilbringer mye tid sammen med ham. Har du mulighet til å forsøke å finne ut litt om språkforståelsen hans? Da tenker jeg på det å stille ham enkle spørsmål/gi ham beskjeder og se hva han gjør? Liker han å lese bøker? Følger han med når det synges for ham? Anonymkode: f8523...92e 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #11 Skrevet 14. juli 2021 Slapp helt av. Jobber i barnehage, og barn blir ikke utredet for lite språk før de er nærmere 3 år. Nettopp fordi det er normalt. Han lagrer ordene så kommer de etterhvert. anbefaler deg å lese om barn og språk før du stresser opp datteren din Anonymkode: 79d86...6d4 24
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #12 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slapp helt av. Jobber i barnehage, og barn blir ikke utredet for lite språk før de er nærmere 3 år. Nettopp fordi det er normalt. Han lagrer ordene så kommer de etterhvert. anbefaler deg å lese om barn og språk før du stresser opp datteren din Anonymkode: 79d86...6d4 Og nettopp den holdningen gjorde at mitt barn ikke fikk hjelp før det var gått altfor lang tid. Jeg er selv pedagog og jobber i bhg, og det du sier om at barn ikke utredes for lite språk før de er tre stemmer ikke. Jeg sier ikke at ts skal pushe datteren min videre mtp at barnebarnet skal utredes, men jeg mener som sagt at det bør holdes et øye med utviklingen så han ikke risikerer å falle under radaren. Krysser fingrene for at han bare er av det forsiktige slaget og at ordene snart kommer. Anonymkode: f8523...92e 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #13 Skrevet 14. juli 2021 Eeehhh tror det er ganske normalt altså. Så lenge dere får normal kontakt med hen og øyekontakt ol så er det neppe noen å bekymre seg for. Anonymkode: fcf1d...64a 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #14 Skrevet 14. juli 2021 Ro deg ned du og la datter bestemme selv Anonymkode: 53950...a3d 5
baldrian Skrevet 14. juli 2021 #15 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hva tenker dere? Hvis det virker som om hørselen er normal (snur han seg etter lyder som er interessante, leker han med leker som har "responslyder", virker det som om han kjenner igjen f.eks. foreldrenes stemmer osv.), ville jeg ventet litt med den store bekymringen. Lager han noen lyder, f.eks. hvis han peker på / tar etter noe han vil ha, og virker det som om han forstår noe av hva dere sier? 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #16 Skrevet 14. juli 2021 Stakkars barn som blir sammenlignet sånn av besteforeldre allerede. Ungen er 16. Mnd. Anonymkode: bacdd...635 11
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #17 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Og nettopp den holdningen gjorde at mitt barn ikke fikk hjelp før det var gått altfor lang tid. Jeg er selv pedagog og jobber i bhg, og det du sier om at barn ikke utredes for lite språk før de er tre stemmer ikke. Jeg sier ikke at ts skal pushe datteren min videre mtp at barnebarnet skal utredes, men jeg mener som sagt at det bør holdes et øye med utviklingen så han ikke risikerer å falle under radaren. Krysser fingrene for at han bare er av det forsiktige slaget og at ordene snart kommer. Anonymkode: f8523...92e Jeg er pedagogisk leder i bhg og barna blir ikke utredet før de er 3 år. Vi holder så klart øye med dem og noterer oss hvordan utviklingen går, men utredning blir det ikke før 3 år. Anonymkode: fbf86...8ec 16
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #18 Skrevet 14. juli 2021 Det er få barn som sier mange ord når de er 16 mnd. Det som er viktig er å følge med på språkforståelsen. Kan du hente skoene dine? Hvor er bamsen din? Ordene kommer som regel etterhvert. Stimuler ved å sette ord på ting, lese bøker og treffe andre. Anonymkode: 8e6db...262 5
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. juli 2021 #19 Skrevet 14. juli 2021 Tviler på at noen ville utredet en 16 mnd gammel unge for manglende språk selv om moren skulle kreve det! Det er helt normalt at et så lite barn ikke prater. Unger er forskjellige. Av mine unger snakket den ene i lange setninger fra 1,5 år, mens den andre sa omtrent ingenting før 3 år. Begge deler er normalt.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #20 Skrevet 14. juli 2021 Da min var 16 måneder kunne han tre ord, mamma, pappa, nei, og en lyd for vann. Så plutselig en dag da han var 17 måneder så begynte han å si flere ord. I løpet av 3 dager kom det over 40 nye ord! Nå er han 2 år og snakker i lange, komplekse setninger. Helt utrolig. Men han har venner som er på samme alder, og faktisk eldre, som snakker langt dårligere. Noen har bare et par ord og resten lyder. Men de er bedre motorisk enn han, og både satt, krabbet, og gikk før ham. Poenget er at de utvikler seg i forskjellig tempo. 16 måneder er ingenting språkmessig, gi ungen hvertfall en halvår før du begynner å snakke om utredning. Anonymkode: 53703...364 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå