Victoriaknutsen Skrevet 14. juli 2021 #1 Del Skrevet 14. juli 2021 Hei! Jeg og samboeren min anskaffet oss en hannkatt på 7 mnd i Mai. Den har vært utekatt i 3,5 mnd hos de tidligere eierne. De sa at han trivdes like godt ute som inne. Siden vi bor i en leilighet midt i sentrum av Oslo må vi derfor kun ha han inne. Det virker som han har det bra, han er kosete, men ganske lat når det kommer til leking osv. Etter vi hadde han i en måned ble han kastrert og vi skaffet oss en ny hannkatt på 12 uker slik at de kan ha selskap i hverandre. De leker mye sammen om natten og de vasker hverandre i blant. Den nye kattungen er mye mer kosete og lekete enn den gamle. Vi har skaffet oss masse leker og et tårn de kan klatre og klore på, men den gamle mjauer en del, det er ikke akkurat mjauing, men mer som en due lyd. Han ligger ofte i vinduskarmen og ser ut. Han skraper ikke på døra eller noe slikt og prøver heller ikke å komme seg ut når vi går ut og inn av inngangsdøra. Det var også en gang han lå i vinduskarmen med vinduene på vid gap (fordi vi trodde han var ute av rommet når vi skulle lufte🙄) uten å hoppe ut. Men denne mjauingen bekymrer meg litt, det høres ut som om han klager når han gjør det. Det er ikke en konstant mjauing, men det er ofte når han kommer inn i rommet eller legger seg ned et sted eller går på do. Han mjauer litt når han ser ut av vinduet også. Jeg vet nå at det ikke er lurt å få en katt som har vært ute til å være inne, men han har jo kun vært ute i de 3,5 månedene, han kommer vel ikke til å huske det engang når han er et par år? Vi er blitt utrolig glad i begge kattene og det hadde knust meg om vi måtte sende en av de vekk😔 Dette er mitt første dyr som jeg har etter jeg flyttet hjemme ifra så jeg er veldig overbeskyttende og bekymret for kattene mine hele tiden, det er derfor jeg skriver dette innlegget. Spørsmålet mitt er egentlig hvordan man kan vite om en katt trives eller ikke? Legger ved et bilde av kattene, den svarte er den gamle (nå er han 9 mnd) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #2 Del Skrevet 14. juli 2021 Ville tatt med eldste i bånd, så den får litt snusen av utetid. Kanskje det vil bedre mjauinga. Anonymkode: 14b81...88b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #3 Del Skrevet 14. juli 2021 Et inneliv er ikke et verdig liv for en katt, du bør omplassere begge to så fort som mulig. Anonymkode: 4617d...afd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #4 Del Skrevet 14. juli 2021 Finn ham en ny hjem. Katter trives ikke inne. Anonymkode: ceb90...355 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #5 Del Skrevet 14. juli 2021 Jeg gidder ikke å diskutere hvorvidt katter kan være innedyr eller ikke, for det er ikke det TS spør om (hint hint til dere andre som har svart). For å si det sånn: du hadde merka det hvis det var et rop om at han ville ut Jeg har en kastrert hannkatt på 7 mnd som er ute i bånd hver dag (da han er for liten til å gå ute alene enda) og han hyler rett ved døra når han vil ut. Det er en skjærende mjauing som ikke gir seg før noen henter båndet hans Han kan også spurte alt han kan for å komme ut døra når vi kommer hjem Ingen tvil om at han ønsker å komme ut De lydene du snakker om høres litt ut som de min lager når den ønsker å jakte på noe eller ser et «bytte» (dette kan være fugler ute/i vinduet eller fluer inne). Jeg ville ikke begynt å ha han med ut i bånd hvis jeg var deg! Da kan han fort begynne å mase om å komme ut (sånn som vår). Anonymkode: e6d8c...3a7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #6 Del Skrevet 14. juli 2021 Den due-lyden, er det en slags MRRRR eller BRRRR lyd? (Ikke maling.) Søk på "cat trilling" på youtube, er det en sånn lyd? Det skal i så fall være en slags hilselyd, "hei, her er jeg, fint å seg deg, alt er bra", og er en positiv lyd. (Men katten min lager den også når jeg kommer for brått på og skvetter den, så vet ikke om jeg tror på det alltid). Google Bjarne Braastad og kattelyder, eller se på noen kattelyd-videoer på youtube. Kan også være greit å google "is my cat bored" el.l. for se hva du skal være obs på. (Hvis han sover for mye, spiser for mye/lite, er apatisk, overvasker seg osv. kan han være understimulert.) I mange andre land, USA f.eks., er det mest vanlig med innekatt, der "berger" de utekatter inn og det går fint. Så tror ikke de tre månedene han var ute skal være så viktige. Jeg tror dere hadde merka det hvis katten ville ut. Anonymkode: e4c8e...a48 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Victoriaknutsen Skrevet 15. juli 2021 Forfatter #7 Del Skrevet 15. juli 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: Den due-lyden, er det en slags MRRRR eller BRRRR lyd? (Ikke maling.) Søk på "cat trilling" på youtube, er det en sånn lyd? Det skal i så fall være en slags hilselyd, "hei, her er jeg, fint å seg deg, alt er bra", og er en positiv lyd. (Men katten min lager den også når jeg kommer for brått på og skvetter den, så vet ikke om jeg tror på det alltid). Google Bjarne Braastad og kattelyder, eller se på noen kattelyd-videoer på youtube. Kan også være greit å google "is my cat bored" el.l. for se hva du skal være obs på. (Hvis han sover for mye, spiser for mye/lite, er apatisk, overvasker seg osv. kan han være understimulert.) I mange andre land, USA f.eks., er det mest vanlig med innekatt, der "berger" de utekatter inn og det går fint. Så tror ikke de tre månedene han var ute skal være så viktige. Jeg tror dere hadde merka det hvis katten ville ut. Anonymkode: e4c8e...a48 Den lager helt lik lyd som «cat trilling»😁 Nå ble jeg mindre bekymret haha, for han lager kun den lyden og mjauer bare ordentlig når han er tom for mat eller vann 😅 takk for svar!! 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Victoriaknutsen Skrevet 15. juli 2021 Forfatter #8 Del Skrevet 15. juli 2021 19 hours ago, AnonymBruker said: Jeg gidder ikke å diskutere hvorvidt katter kan være innedyr eller ikke, for det er ikke det TS spør om (hint hint til dere andre som har svart). For å si det sånn: du hadde merka det hvis det var et rop om at han ville ut Jeg har en kastrert hannkatt på 7 mnd som er ute i bånd hver dag (da han er for liten til å gå ute alene enda) og han hyler rett ved døra når han vil ut. Det er en skjærende mjauing som ikke gir seg før noen henter båndet hans Han kan også spurte alt han kan for å komme ut døra når vi kommer hjem Ingen tvil om at han ønsker å komme ut De lydene du snakker om høres litt ut som de min lager når den ønsker å jakte på noe eller ser et «bytte» (dette kan være fugler ute/i vinduet eller fluer inne). Jeg ville ikke begynt å ha han med ut i bånd hvis jeg var deg! Da kan han fort begynne å mase om å komme ut (sånn som vår). Anonymkode: e6d8c...3a7 Oki, har tenkt på å gå tur med han, men var redd for at han da ville begynne ønske mer å gå ut, så da skal jeg ikke det 😅 takk for svar! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 15. juli 2021 #9 Del Skrevet 15. juli 2021 Kattene her lager en slags hakke-mjauing når de ser fugler eller fluer😂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thildamor Skrevet 15. juli 2021 #10 Del Skrevet 15. juli 2021 De lager noen underlige lyder når de ser på fugler. Og ikke alle kattene har helt lik lyd heller, er min erfaring. Det går nok bra om de er to innekatter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 15. juli 2021 #11 Del Skrevet 15. juli 2021 Som ab..3a7 skriver, du hadde merket det dersom han virkelig hadde mistrives med å være inne, og kun vil ut. Frøkna mi lager også samme lyd når hun jakter, og ser andre katter eller mus ute f.eks.😅 Du skriver at han ikke leker, men inviterer dere som eiere katten til lek? Katter, spesielt innekatter har behov for at man aktivt inviterer til lek flere ganger daglig, gjerne 2 ganger daglig f.eks. hvor dere leker med de 10-20 minutter avhengig av hvor lenge de ønsker å leke. Hvis den sorte ikke vil leke i samme rom som den grå, kan dere prøve å leke med de hver for seg på ulike rom, det kan være at det hjelper Bare et lite tips sånn på tampen, selv om det ikke var det du spurte om, men ville legge det inn ettersom du virket litt bekymret i forhold til lek😊 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Victoriaknutsen Skrevet 15. juli 2021 Forfatter #12 Del Skrevet 15. juli 2021 2 hours ago, Matas said: Som ab..3a7 skriver, du hadde merket det dersom han virkelig hadde mistrives med å være inne, og kun vil ut. Frøkna mi lager også samme lyd når hun jakter, og ser andre katter eller mus ute f.eks.😅 Du skriver at han ikke leker, men inviterer dere som eiere katten til lek? Katter, spesielt innekatter har behov for at man aktivt inviterer til lek flere ganger daglig, gjerne 2 ganger daglig f.eks. hvor dere leker med de 10-20 minutter avhengig av hvor lenge de ønsker å leke. Hvis den sorte ikke vil leke i samme rom som den grå, kan dere prøve å leke med de hver for seg på ulike rom, det kan være at det hjelper Bare et lite tips sånn på tampen, selv om det ikke var det du spurte om, men ville legge det inn ettersom du virket litt bekymret i forhold til lek😊 Kattene leker ofte sammen om natten, noe som jeg tror er grunnen til at den gamle er litt mer lat når vi skal leke med han siden han får ut energien med den nye katten 😅 Han prøver å ta lekene når vi gir legger de rett foran han, men om vi går litt lenger unna så gidder han ikke😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 15. juli 2021 #13 Del Skrevet 15. juli 2021 Victoriaknutsen skrev (1 time siden): Kattene leker ofte sammen om natten, noe som jeg tror er grunnen til at den gamle er litt mer lat når vi skal leke med han siden han får ut energien med den nye katten 😅 Han prøver å ta lekene når vi gir legger de rett foran han, men om vi går litt lenger unna så gidder han ikke😂 Katter har mye energi når de er såpass unge, har dere ingen aktiviseringsleker til han slik at dere også kan ta del i leken? Typ fiskestang eller lignende leker? En innekatt får ikke rørt like mye på seg som en utekatt gjør, så det er veldig viktig at man som eier aktiviserer dem selv. Det er sjeldent nok at lek sammen med en annen katt er nok, selv om det hjelper en del😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #14 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 14.7.2021 den 19.43): Finn ham en ny hjem. Katter trives ikke inne. Anonymkode: ceb90...355 Ikke alle katter er like der. Jeg har en katt som jeg kunne ønske ville være ute, men han må løftes ut. Å da sitter han kun på trappa å mjauer om å få inn igjen. Jeg trodde også at ingen katter frivillig kun ville være inne 😅 Anonymkode: 8815b...df2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå