Gå til innhold

Kjærsten min sliter meg ut i diskusjoner, mener jeg gråter for å manipulere han til å si unnskyld

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når vi diskuterer så har han en tendens til å komme med sårendes ting. F.eks vi kan diksutere ting vi er uenige i, dette er som regel diskusjoner med følelser som tema. La oss si det er at han sier noe som er litt sårendes for meg å høre. Om jeg sier til han at dette er sårendes får jeg ofte motargumenter istedet for å bare stoppe, som jeg selv ville gjort. 

Igår var jeg lei meg fordi min ste-bestefar gråt og var redd for døden da en skremmende hendelse hadde skjedd han. Da jeg kom hjem igjen derfra så brøt jeg sammen. Synes det var forferdelig vondt, å synes det enda. Da sier kjæresten min "hvorfor er det mer synd i han enn andre som har det slik", jeg blir jo åpenbart litt opprørt over det. I tillegg var jeg jo lei meg fordi jeg synes det er vondt at noen i hans alder ikke kan gjøre noe for å endre livets gang. Han er jo ganske gammel å fikk bare rett og slett vondt av det, er jo glad i han. Kjæresten min sier også "Suicidale har også få dager igjen". Så sier jeg " du kan ikke sammenligne det, da det selvsagt er synd i de også, men de velger jo på en måte sin dato selv" så kom han med "ja det er jo ganske ufølsomt og frekt av deg å si det". I hodet mitt ble jeg skikkelig frustrert fordi jeg sier at dette er skikkelig unødvendig å dra opp. Jeg var åpenbart lei meg av ste-bestafar å trenger ikke høre slikt da. Grunner til hvorfor det ikke er mer synd i han enn andre..

Det skjedde enda flere ting igår med familie som jeg lar være å skrive, men alt ble veldig stressende for meg. Hadde heller ikke sovet mye å slet med å sove, da jeg endelig skulle klare å sovne, så våkner jeg til at han røsker ene puta jeg ligger på ut av meg å hodet mitt smeller ned i senga. Da var jeg allerede så sliten og lei av dagen at jeg ble skikkelig sutrete. Argumentet hans var "men liker ikke de andre putene i senga" .. skikkelig barnslig

Idag igjen så tenkte jeg ny dag ting vil sikkert bli bedre. Vi bestemte oss for å dra på kjøpesenteret, begge to ville se på klær. Han begynner etterhvert å si han kjeder seg å klage på at jeg ikke tenker på hans følelser. Så tenker jeg at han oppfører seg innmari barnslig. Det blir for urimelig for meg å sutre over det når vi begge var enige om å dra på butikken, jeg brukte max 20 min. prøvde noen klær og kjøpte. var fornøyd. Da vi gikk i bilen sa jeg til han jeg ikke setter pris på at han klager når det tar så lite tid. Da fikk jeg høre hvor urimelig jeg var for å bruke tid på butikken ?? ??

Jeg prøver å forklare han at han må stoppe når vi kommer hjem, for denne oppførselen er urimelig. Han nekter å ta det til seg, det blir mer og mer frustrasjon som bygger seg opp da jeg får høre at jeg "var overdramtisk igår og burde sagt unnskyld". Til slutt ender det med at jeg egentlig hadde lyst å sitte alene, fordi dette ble for mye for meg. Når det går så langt begynner jeg å gråte. men får også høre at "det er ikke min feil du gråter" og ting som det.  At jeg gråter fordi jeg prøver å manipulere han. Fordi jeg blir såret for alt uansett å gråter onde tårer for å manipulere han til å si unnskyld. Virker som han ikke anser meg som et vanlig menneske med følelser?  Gråter heller ikke hver dag så det blir bare rart for meg.

Vet ikke helt hva jeg skal få ut av dette, men føler meg ikke forstått. Han nekter å forstå meg. Synes alt i alt dette er rar oppførsel. Blir bare sliten og lei meg. 

Anonymkode: eaa6a...7f7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det på denne måten ofte? Hvordan er forholdet dere i mellom når dere ikke krangler?

Litt avhengig av hvor gamle dere er og i hvor stor grad dette preger hverdagen deres, så vil jeg si det høres ut som dere virkelig må jobbe med kommunikasjonen. Da gjerne med hjelp av en tredjepart.

Anonymkode: 33f17...e53

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er vel hvor ofte du blir rørt av ting, og om du tar lett til tårene om den minste ting. Er det slik at du gråter under en normal diskusjon hvor det diskuteres sak og ikke person? 

Har opplevd kvinner begynner å gråte midt i en diskusjon - det oppfattes manipulativt og som en hersketeknikk. 

Men når det gjelder å gråte for din ste-bestefar så burde typen din vise mer omtanke i den situasjonen. 

Anonymkode: c5e8a...70d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det på denne måten ofte? Hvordan er forholdet dere i mellom når dere ikke krangler?

Litt avhengig av hvor gamle dere er og i hvor stor grad dette preger hverdagen deres, så vil jeg si det høres ut som dere virkelig må jobbe med kommunikasjonen. Da gjerne med hjelp av en tredjepart.

Anonymkode: 33f17...e53

Nei, det som er rart. Ellers er forholdet ganske fint, mye kjærlighet. Vil jeg si hvert fall. Er oftest med en gang jeg er lei meg så turner han om. Som at jeg bare er en byrde for å være lei meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Synes du skal gjøre deg selv en stoooooor tjeneste å bare droppe denne fyren.

Han er uempatisk, frekk og respekterer ikke grenser.

Krangling er normalt innimellom, alle kan ha en sur dag.

Men det med stefaren din var WAY over grensen - og det med putene er jo bare asosialt og fjernt. 

Anonymkode: 5c4c7...bde

Enig. Det er en vanvittig jobb å etablere sunne diskusjonsregler med sånne.

Anonymkode: fa5c4...492

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet er vel hvor ofte du blir rørt av ting, og om du tar lett til tårene om den minste ting. Er det slik at du gråter under en normal diskusjon hvor det diskuteres sak og ikke person? 

Har opplevd kvinner begynner å gråte midt i en diskusjon - det oppfattes manipulativt og som en hersketeknikk. 

Men når det gjelder å gråte for din ste-bestefar så burde typen din vise mer omtanke i den situasjonen. 

De gangene vi har hatt krangler som eksalerer stort, vil jeg si at jeg har blitt ganske rørt av det. Skal også sies at det har vert sånn fra første gang. Første gang dette skjedde. der jeg ble så lei meg at jeg begynte å gråte var da vi hadde en diskusjon over nettet. Der han blokkerte meg. Han har ikke gjort dette siden, men bare for å sette det litt i perspektiv. Ble skikkelig lei meg av å bli blokkert ut av en småuenighet. Da var det også "min feil". Vil jo si han har blitt snillere og bedre etter det. Men har aldri fått noe særlig støtte når jeg blir veldig lei meg

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De gangene vi har hatt krangler som eksalerer stort, vil jeg si at jeg har blitt ganske rørt av det. Skal også sies at det har vert sånn fra første gang. Første gang dette skjedde. der jeg ble så lei meg at jeg begynte å gråte var da vi hadde en diskusjon over nettet. Der han blokkerte meg. Han har ikke gjort dette siden, men bare for å sette det litt i perspektiv. Ble skikkelig lei meg av å bli blokkert ut av en småuenighet. Da var det også "min feil". Vil jo si han har blitt snillere og bedre etter det. Men har aldri fått noe særlig støtte når jeg blir veldig lei meg

ts

vil også påføre at jeg vet hvor fjortis og barnslig dette høres ut. Derfor det blir ekstra sårt. synes ikke det skulle vært nødvendig når vi ikke er "fjortiser" 

ts

Skrevet

Du må nesten spørre deg selv om du virkelig vil tilbringe tiden og livet med en mann som oppfører seg sånn, og er en byrde i stedet for en støtte i vanskelige tider. Han legger jo sten til byrden ved å hakke sånn på deg når du er lei deg og gråter.

Foreslår at du setter et ultimatum for han. Enten begynner han å vise mer forståelse og støtte i vanskelige og vonde tider, eller så må dere gå separate veier. 

Dette høres uansett ikke ut til å være et forhold det er verdt å bli værende i. Ens partner skal jo være den beste vennen man har i tillegg til kjæreste, ikke en som blir en spydig fiende så fort det er vanskelige tider.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Synes du skal gjøre deg selv en stoooooor tjeneste å bare droppe denne fyren.

Han er uempatisk, frekk og respekterer ikke grenser.

Krangling er normalt innimellom, alle kan ha en sur dag.

Men det med stefaren din var WAY over grensen - og det med putene er jo bare asosialt og fjernt. 

Anonymkode: 5c4c7...bde

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Enig. Det er en vanvittig jobb å etablere sunne diskusjonsregler med sånne.

Jeg bare elsker disse korte konkrete svarene. Dropp han, dropp henne. Ikke kommuniser, bare dropp. 

Hvem er det som er bak disse svarene, hvor gamle er de, hvilke forutsetninger har de for å konkludere så fort, har de den erfaringen som skulle tilsi at de kan konkludere så fort, har de en utdannelse som skal tilsi at de kan konkludere så fort?

Så hvem er så disse som dumper og dropper kjærester fortere enn svint? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han høres ut som min som jeg prøver å gå fra. Det tok meg over ti år før jeg så den følelsesmessige manipulasjonen han drev med hele tida. Han har aldri slått eller noe, men han er fader meg ikke snill heller. Jobber iherdig mot å klare å gå nå. Føler jeg har kastet bort mange år! 

Anonymkode: bb3eb...7dd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han høres ut som min som jeg prøver å gå fra. Det tok meg over ti år før jeg så den følelsesmessige manipulasjonen han drev med hele tida. Han har aldri slått eller noe, men han er fader meg ikke snill heller. Jobber iherdig mot å klare å gå nå. Føler jeg har kastet bort mange år! 

Anonymkode: bb3eb...7dd

❤️ lei for å høre det

Setter pris på svar. Føler ofte det er jeg som faktisk er byrden fordi jeg "føler" for mye. Noen gange kanskje jeg gjør, men ofte så er han ikke særlig grei mot meg når jeg trenger det.

AnonymBruker
Skrevet

Han der er jo ikke annet enn egoistisk. Han evner ikke å se at man blir mer berørt av de som er en nære enn de man ikke har noe forhold til.

Også den klagingen, buhu. Spør han hvorfor hans tid er viktigere enn din tid der? Og Hvorfor er det mer synd på han enn de andre som venter timesvis på damene sine mens de prøver klær? 😛

Anonymkode: 7a0d6...de1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg bare elsker disse korte konkrete svarene. Dropp han, dropp henne. Ikke kommuniser, bare dropp. 

Hvem er det som er bak disse svarene, hvor gamle er de, hvilke forutsetninger har de for å konkludere så fort, har de den erfaringen som skulle tilsi at de kan konkludere så fort, har de en utdannelse som skal tilsi at de kan konkludere så fort?

Jeg har ikke svart før nå, men jeg skal også si dropp, dump, hiv han ut.

Er kvinne 40+ som ser altfor mange kvinner som er sammen med unger.

Det finnes friske oppegående empatiske voksne menn der ute, da behøver man virkelig ikke bruke tiden på noen som er så dårlig stilt at selv en 8-åring oppfører seg bedre.

Man behøver ikke utdannelse for å se det nei, man behøver kun å innse at man har det MYE BEDRE som singel enn sammen med et vrak.

Anonymkode: 7378d...58c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjæresten min sier også "Suicidale har også få dager igjen". 

Altså...bare...INGEN NORMALE mennesker ville svart noe sånt. 

Anonymkode: 7378d...58c

• Liker 1
Skrevet

Han høres utrolig manipulerende ut og han går faktisk inn for å såre deg. Dette finnes ikke ok og er muligens på grensen til psykisk vold. Her er noen linker som jeg har lenket til på Kg tidligere, de beskriver veldig godt hvilke teknikker manipulerende mennesker bruker og hva du kan gjøre for å forsvare deg.

Du vil sannsynligvis ikke kjenne deg igjen i alt, men manipulasjon er alltid det samme: nemlig at det som sies skjuler den egentlige agendaen. Det er det motsatte av klar og direkte tale og transparens. En som er god til å kommunisere sier rett ut hva han tenker og føler og reagerer adekvat på andres oppførsel, viser omsorg når den andre er lei seg, lytter og tar hensyn til den andres behov.

Utifra din beskrivelse høres det ihvertfall ut som at kjæresten din bruker forakt, latterliggjøring, hakking, sinne, passiv aggresjon, kverulerer, gir deg skylden (for noe du ikke er skyldig i), setter sine behov fremfor dine, opererer med ulike regler for deg enn for ham, avviser deg emosjonelt og forteller deg at du er frekk, når det er han som er det etc.

Det viktigste er at du tilegner deg kunnskap om manipulasjon, sånn at du forstår hva som skjer og kan klare å gjennomskue all manipuleringen hans.

http://www.dinevibber.no/2009/01/manipulerende-mennesker-del-1-kjennetegn/

https://www.dinevibber.no/2009/01/manipulerende-mennesker-del-2-taktikk-og-metode/

https://www.dinevibber.no/2009/01/manipulerende-mennesker-del-3-hvordan-forsvare-seg/

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor griner du?

Anonymkode: 5604d...46f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan bare svare for meg selv, grunnen til at JEG hadde gitt opp er at jeg har en far som er sånn. Ingenting er hans feil, det er alltid den andre som er urimelig. Uansett hvor saklig og rolig jeg er, eller hvor følelsesmessig berørt jeg er, samme hvordan jeg argumenterer: uansett så blir det snudd til at det er jeg som er teit og det er jeg som må strekke meg og jeg som må be om unnskyldning. Hvorfor i alle dager holde sammen med en sånn mann når man kan velge å gå? Ikke like enkelt å droppe en far (selv om det ofte frister). Så utrolig utmattende å ha en sånn kjæreste! Og så kan vi jo snakke om det med å ville forandre en person som ikke selv ønsker å endre seg.

Så, om jeg var Ts ville jeg gått fordi kommunikasjonsmønstre som dette tærer veldig på i lengden.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Han er svært lite empatisk. Det er ubeleilig for han at du er lei deg eller i dårlig humør, så da blir han sur/irritert istedenfor å være forståelsesfull. Kanskje han også noen ganger snur fokus over på seg selv også? 
Det å si at du forsøker å manipulere han ved å gråte, er i seg selv en måte å manipulere deg på. Han prøver å få deg til å tro at det er noe galt med deg. 

Anonymkode: fae02...d3a

• Liker 4
Skrevet

Har du støtte i han når du trenger det? Eller oppfører han seg som en egoistisk tenåring som ikke får nok oppmerksomhet av deg hver gang? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...