Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor tøft er det egentlig å ta en master? Må man lese/ skrive i 7 timer hver eneste dag? Bør man ha over gjennomsnittet i IQ? Må man holde mange presentasjoner? 

Anonymkode: aa04a...d27

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva du skal ta en master i. 

Anonymkode: 9cf87...950

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an påbfagfeltet, og kvaliteten på masteroppgaven som skrives.

Generelt er min oppfatning at man ikke trenger være spesielt intelligent for å ta en mastergrad, men du kommer til å slite med å tilegne deg den nødvendige kunnskapen om du er langt under gjennomsnittlig intelligent også. Ikke minst kommer du til å slite med å komme på helt nye problemstillinger som skal redegjøres for og reflekteres over, og sammenfatte resultatet på en forståelig måte.

På mitt studie var det i alle fall et par sjeler som fremsto som noe «enklere», mens andre igjen var lynende skarpe og intelligente. De fleste var nok noe midt i mellom, altså ganske normale mennesker, rett over gjennomsnittlig intelligente (om jeg tør gjette).

Anonymkode: 98b2f...cdb

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kommer helt an påbfagfeltet, og kvaliteten på masteroppgaven som skrives.

Generelt er min oppfatning at man ikke trenger være spesielt intelligent for å ta en mastergrad, men du kommer til å slite med å tilegne deg den nødvendige kunnskapen om du er langt under gjennomsnittlig intelligent også. Ikke minst kommer du til å slite med å komme på helt nye problemstillinger som skal redegjøres for og reflekteres over, og sammenfatte resultatet på en forståelig måte.

På mitt studie var det i alle fall et par sjeler som fremsto som noe «enklere», mens andre igjen var lynende skarpe og intelligente. De fleste var nok noe midt i mellom, altså ganske normale mennesker, rett over gjennomsnittlig intelligente (om jeg tør gjette).

Anonymkode: 98b2f...cdb

Takk for svar!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du trenger ikke være over gjennomsnittlig intelligent på de fleste fag, men det kan være en stor fordel hvis du f. eks. skal ta krevende realfaglige studier på høyt (type matematikk på høyt nivå, fysikk, kjemi, biokjemi osv.) nivå eller andre komplekse fagfelt som de fleste ikke studerer. Men for de fleste går det greit med normal intelligens, motivasjon og innsats. Skriver det igjen, motivasjon er viktig, hvis ikke vil man slite med å komme seg gjennom, og man bør helst være motivert for selve fagfeltet. 

Anonymkode: 4a5a9...496

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvor tøft er det egentlig å ta en master? Må man lese/ skrive i 7 timer hver eneste dag? Bør man ha over gjennomsnittet i IQ? Må man holde mange presentasjoner? 

Har selv en master fra samfunnsvitenskapelige fakultet og en bachelor fra utdanningsvitenskapelig fakultet. Anser meg definitivt ikke som spesielt intelligent, men jeg er disiplinert, fokusert og arbeidsom. 

Er andre fakultet hvor det kreves atskillig mer intelligens enn i disse fagene. 

Stå opp tidlig, og jobb normale dager på 8 timer 5 dager i uka hele semesteret så er det gjennomførbart for de aller aller fleste. 

Anonymkode: 61dff...a17

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det ikke nødvendigvis finnes noen universell målestokk for intelligens. Mange flinke studenter hadde sikkert fremstått som mindre intelligente hvis de skulle studert noe langt utenfor sitt interessefelt. En rådyktig journalistikkstudent hadde ikke nødvendigvis briljert på masterstudiet i nanoteknologi og vice versa, samtidig som begge kan beskrives som intelligente og flinke innefor sine respektive fagfelt. 

Hvis man velger et studie man oppriktig liker, skaper litt struktur rundt seg og jobber konsekvent, burde det være overkommelig for de fleste "vanlige dødelige" å ta master i et eller annet.

Anonymkode: 0c6db...9ce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var en allment akseptert konsenus at intelligens ikke henger sammen med utdannelse? :vetikke:

Anonymkode: 0a380...72e

• Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det kommer jo litt an på både faget og ambisjonene. Skal man få toppkarakter, spesielt i krevende fag, må man nok være forholdsvis intelligent, men ikke nødvendigvis noe geni. Normal intelligens og motivasjon/disiplin holder for å få gjennomført med et OK resultat i de fleste fag.

Har man derimot intelligens et stykke under gjennomsnittet blir det nok vanskelig å skrive en masteroppgave, uavhengig av fag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror man kan trene hukommelsen og andre ting. Man kan trene hjernen. Kroppen tilpasser seg hele tiden etter hva du bruker den til. Tror ikke det er slik at det er så stor forskjell i intelligens, men man bruker seg forskjellig. 

Anonymkode: 24412...719

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet alltid med fag på VGS og har dysleksi. Ser ikke på meg selv som så veldig smart, mer "vanlig". Jeg ble overasket over hvor "enkelt" det var å ta en bachelor, og tok en master etterhvert. Min erfaring er at du utdanner deg i noe du bestemmer selv og interesserer deg for (forhåpentligvis), og da blir alt mye enklere. Du lærer jo sakte men sikkert hvordan masteren skrives, og får en veileder som du kan spørre om råd.

Anonymkode: 3e8c0...b22

• Liker 4
Gjest DramaTheLama
Skrevet

Man trenger ikke være spesielt intelligent, men man bør ha interesse, være strukturert og ha pågangsmot. Da blir alt mye kjekkere, hvertfall. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på faget også, jeg tror ikke du får master i diverse realfag uten å ha noe mellom ørene, men generelt tror jeg det går mer på selvdisiplin og vilje til å gjennomføre. 

Det går inflasjon i 25-åringer med mastergrad, og alle de er ikke små genier altså.. 

Anonymkode: 2b52d...aff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...