aline Skrevet 15. september 2005 #21 Skrevet 15. september 2005 ok, er forsåvidt enig i at det blir vel mye "ta deg sammen" eller "du må ville da", og det kommer nok mye av den typen ting fra mennesker som faktisk ikke vet hva det er å slite psykisk. (tipper jeg) man bør helt klart tenke seg om før man svarer på innlegg som dreier seg om helse, både fysisk og psykisk. også er det forskjell på tråder, for selvsagt skal man kunne diskutere psykisk helse. også de som ikke forstår det og som mener masse som oppfattes som "dumt" og lite gjennomtenkt fra de av oss som vet og har en viss forståelse for problemene, skal da kunne diskutere det dersom tråden faktisk startes som en diskusjon om akkurat dette. men endel tråder startes som utblåsninger fra personer som enten sliter eller utgir seg for å slite, og uansett så er det vel da ikke nødvendig å lage en diskusjon utav hva man tror på eller ikke, og at man ikke forstår og mener det bør gå an å ta seg sammen er greit nok. jeg kan på en måte forstå at mange synes det bør være så enkelt, men man må ikke alltid si det om man ikke faktisk føler at det vil bidra til noe konstruktivt.
Gjest Ingrid78 Skrevet 15. september 2005 #22 Skrevet 15. september 2005 Jeg tror egentlig de fleste av oss her inne som leker hobbypsykologer faktisk ikke mener annet enn å gi råd. Det kan være utifra erfaringer i vårt eget liv, eller rett og slett bare et ønske om at alle skal ha det bra. Noen ganger kan råd og veiledning fungere bedre hvis de ikke kommer fra profesjonelle, men faktisk fra noen som vet av erfaring hva du mener.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #23 Skrevet 15. september 2005 Jeg tror egentlig de fleste av oss her inne som leker hobbypsykologer faktisk ikke mener annet enn å gi råd. Det kan være utifra erfaringer i vårt eget liv, eller rett og slett bare et ønske om at alle skal ha det bra. Noen ganger kan råd og veiledning fungere bedre hvis de ikke kommer fra profesjonelle, men faktisk fra noen som vet av erfaring hva du mener. ← Såklart de fleste mener rådene godt. Men i noen tilfelle kan "bekreftende" støtte (trøst og medlidenhet i ulike varianter, f eks) faktisk bidra til å forsterke personens problemer, oppfatning av seg selv og "feile atferdsmønster" - bare hør med noen som har jobbet med eller kjenner godt noen som er psykisk syke. Selvsagt sier det seg selv at drittslenging ikke er bedre, men man kan gjøre skade selv om man mener det godt. Derfor mener jeg at det finnes emner man kanskje bør la være å diskutere i et forum som dette, ikke bare at man hver for seg avgjør om et emne skal diskuteres eller ikke, men at tråder stenges. For eksempel. (kanskje særlig når moderatorene er så "strenge" på andre emner og oppførsel som etter min mening er mer bagatellmessig enn det som diskuteres her) Ellers mener jeg også at psykisk sykdom skal kunne diskuteres her inne, men ikke "for en hver pris".
Dru Skrevet 15. september 2005 #24 Skrevet 15. september 2005 Såklart de fleste mener rådene godt. Men i noen tilfelle kan "bekreftende" støtte (trøst og medlidenhet i ulike varianter, f eks) faktisk bidra til å forsterke personens problemer, oppfatning av seg selv og "feile atferdsmønster" - bare hør med noen som har jobbet med eller kjenner godt noen som er psykisk syke. ← Dette tror jeg du har veldig rett i. Erfaringsmessig sier jeg meg enig, men det er likevel store individuelle forskjeller. Min erfaring er at sympati bidro til å grave seg lengre ned, mens tilbakemeldinger som gikk på at jeg måtte ta meg sammen egentlig var det som fikk ting litt i gang. Det som var rett for meg er ikke nødvendigvis rett for andre, så det er som å tråkke ut i et minefelt når man skal komme med velmenende råd til folk på nett. Vi vet ikke hva som ligger bak, og det har vi ingen forutsetninger for å vite heller. På samme måte som man ikke kan vite hva som kan hjelpe en venn/venninne i det virkelige liv.
aline Skrevet 15. september 2005 #25 Skrevet 15. september 2005 som du sier så er nok dette fryktelig individuellt. for meg var det nedgravende og demotiverende å høre ting som "du pleier det negative" og "bare fokuser på det positive",
Nellie Cortado Skrevet 15. september 2005 #26 Skrevet 15. september 2005 Jeg pleier ikke å delta på de nevnte trådene. Føler ikke at jeg har noe å bidra med der. Men jeg syns at de som er med på de trådene bør tenke seg om før de poster innleggene sine. Ord kan fort bli mektige! Men på den andre siden må også de som ber om hjelp tenke på at dette er et generelt forum. Det er ingen garanti for hvem som svarer, hva de svarer og hvilken kompetanse de har. Legger man seg ut i et åpent forum må man være åpen for diverse svar, ta noen av rådene med en klype salt. Trenger man proffesjonell hjelp må man oppsøke det andre plasser.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #27 Skrevet 15. september 2005 Dette tror jeg du har veldig rett i. Erfaringsmessig sier jeg meg enig, men det er likevel store individuelle forskjeller. Min erfaring er at sympati bidro til å grave seg lengre ned, mens tilbakemeldinger som gikk på at jeg måtte ta meg sammen egentlig var det som fikk ting litt i gang. Det som var rett for meg er ikke nødvendigvis rett for andre, så det er som å tråkke ut i et minefelt når man skal komme med velmenende råd til folk på nett. Vi vet ikke hva som ligger bak, og det har vi ingen forutsetninger for å vite heller. På samme måte som man ikke kan vite hva som kan hjelpe en venn/venninne i det virkelige liv. ← Det er jeg veldig enig i. Jeg har og ligget veldig langt nede, og det som fikk meg igang igjen var et realt spark i ræva. Men det som fungerer for meg fungerer ikke nødvendigvis for andre. Så lenge man ikke kjenner personen i den andre enden så vet man ikke hvordan ting vil oppfattes og om den personen kanskje allerede balanserer på en syltynn egg så skal man være forsiktig med å gi "gode råd" både i den ene og den andre retningen.
Superlammet Skrevet 16. september 2005 #28 Skrevet 16. september 2005 Vi kan prate oss grønne i fjeset om hva vi burde gjøre, hva andre brukere burde gjøre og håpe at alle er så snille og flinke og følger dette. Realistisk sett kommer ikke dette til å skje. Det jeg lurer på, som den andre tråden handlet om, er hva ledelsen, altså admin og moderatorer, skal gjøre med slike "problemer"?
Hannemor Skrevet 16. september 2005 #29 Skrevet 16. september 2005 Har ikke lest i gjennom denne tråden, men leste Melk sin. Jeg må si meg enige med endel av dere som er kritiske til disse trådene. Og de som har lest noen av dem har sikkert sett at jeg har stilt brukerne saklige spørsmål og heller henvist dem til å skrive om depresjonene sine i dagboken. Jeg har nå blokkert noen brukere som bare er negative og skriver om det samme igjen og igjen og igjen.... Synes det er slitsomt og ser ikke helt poenget i å gjenta seg selv gang på gang. Skjønner heller ikke hvorfor moderatorne ikke gjør noe med dette. Det går ut over kvaliteten på KG (synes nå jeg, men meg om det). Når en person skriver om sine problemer på et åpent forum bør man være såpass oppegående at man er klar over at kritikk og kommentarer vil bli postert. Både sakelige og usakelige. Thats life. Det er ikke alle som orker eller vil sy puter under armene på folk. Depressive innlegg har jeg med vilje ungått i lang tid. Men nok er nok. Når de samme brukerne skriver opp og ned i mente om hvor forferdelig livet er, at de bare vil dø og sier unnskylf for alt og ingenting blir man lei I hvertfall jeg. Derfor rådet om å skrive om sine problemer i en dagbok. Da kan spesielt interesserte følge opp disse brukerne. Hadde det bare vært forskjellige problemer og temaer som ble tatt opp i de ulike trådene hadde det vært greit for meg. Men nå det er set samme hver eneste gang tipper det over for selv de mest konstuktive brukerne. Takk for at jeg fikk lettet mitt hjerte mtp dette temaet. God helg!
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #30 Skrevet 16. september 2005 jeg synes det er skummelt jeg med innlegg som går på psyken - og det mest skumle er at de som er syke får degge og dulle så mye de orker med psyken sin og jeg har ingen tro på at dette hjelper noen. Har du problemer med psyken din så gå for guds skyld å få hjelp! Vi har så god legestand her i dette landet og mange bra psykologer og psykiatrikere at det er her de syke må henvende seg. Og nå snakker jeg om de som mener at de har psykiske problemer og ikke bare de som har en bedriten dag idag og trenger litt oppmuntring - FOR DET ER NOE HELT ANNET.
Gjest Ninakanin Skrevet 16. september 2005 #31 Skrevet 16. september 2005 Jeg nøyer meg ofte med en klem i slike tråder, hvis jeg i det hele tatt sier noe. Hvis jeg merker noen virkelig sliter (eller iallefall fremstår slik (bare for å ikke glemme at dette er internet og man strengt tatt ikke *vet* noe som helst om noen). ) så holder jeg meg som regel borte. Dette fordi jeg vet hvor utrolig stor effekt bare ett lite ord kan ha, og på grunn av at folk er så ubeskrivelig forskjellige vet man aldri hvilken retning effekten går. Men råd slik man ville gitt en venninne hiver jeg meg ofte på, selv om de fleste råd sikkert er et skudd i blinde Medisinering og diskusjoner om medisindoser synes jeg egentlig ikke noe om. (som i at jeg ikke liker at det forekommer).
Gjest Melk Skrevet 16. september 2005 #32 Skrevet 16. september 2005 Man leser fort utifra innleggene om noen virkelig sliter. Å be dem om å ta seg sammen fordi man blir "irritert av sytinga" er totalt unødvendig, da får man heller la innleggene stå ubesvarte.... Prøv å gi støtte. Kan du ikke det, så la være å svare. Mennesker med psykiske lidelser trenger ikke realitetsorientering fra et internettforum. Det er i alle fall min mening. ← Men nå er det en gang slik at dette er et forum som har en del realitetsorienterte brukere. Ikke et eget behandlingsforum for folk med diverse problemer. Dvs. man kan gjerne diskutere problemer her, men man risikerer også å få seg en på trynet.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #33 Skrevet 16. september 2005 Mennesker med psykiske lidelser trenger ikke realitetsorientering fra et internettforum. Det er i alle fall min mening. ← Mennesker med psykiske lidelser trenger ikke et internettforum punktum. De trenger behandlinger fra fagfolk som vet hva de snakker om og som møter vedkommende ansikt til ansikt og ikke en gjeng hobbypsykologer som sitter på hver sin kant av landet og klaprer på et tastatur.
Lillesøster Skrevet 16. september 2005 #34 Skrevet 16. september 2005 Hvis alle tenkte på at man ikke burde gi råd, (siden du tross alt ikke kjenner personen eller er en psykolog) men heller fortelle litt om sine erfaringer og hva som har hjulpet deg, så tror jeg man holder seg innen for et område som er etisk forsvarlig.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #35 Skrevet 16. september 2005 Trenger det nødvendigvis å være negativt om man er litt hobbypsykolog da?? Vi er vel det ubevisst hver eneste dag til venner,barn,familie osv. De som skriver inn her vet jo at her inne er det ikke fagpersoner som skriver,her er det den vanlige Ola Dunk med sine erfaringer. Den som ber om råd får folkelige råd og erfaringer i retur. hadde vedkommende virkelig trengt profesjonell råd/veiledning så hadde ikke personen skrevet inn her. Er det ikke livets lære vi alle lever på da??
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #36 Skrevet 16. september 2005 Det er forskjell på å blåse ut litt fordi man har en bedriten dag og å ha seriøse psykiske problemer. Det kan være farlig å leke doktor over internett nettopp fordi man ikke vet hvordan den i den andre enden vil reagere.
Superlammet Skrevet 16. september 2005 #37 Skrevet 16. september 2005 Igjen, hvorfor prate om hvordan vi brukere burde oppføre oss i slike tråder, når det til syvende og sist er moderatorerne sitt ansvar å vedlikeholde forumet? Det jeg som sagt lurer på er hva som vil bli tillat av slike tråder i fremtiden.
Gjest Hege Skrevet 16. september 2005 #38 Skrevet 16. september 2005 Det jeg som sagt lurer på er hva som vil bli tillat av slike tråder i fremtiden. Som jeg har nevnt noen ganger nå er slike tråder vanskelige å forholde seg til. Derfor er det heller ingen enkel sak å sette regler på dette. Hver tråd må vurderes for seg.
Superlammet Skrevet 16. september 2005 #39 Skrevet 16. september 2005 Og hvordan vil de da bli vurdert? Hvor går grensen for hva man kan skrive? Går grensen ved nicket bak innlegget, eller går det på noe mer generelt?
Gjest synseren Skrevet 16. september 2005 #40 Skrevet 16. september 2005 Synes du bør være lov å diskutere psykiske problemer på lik linje med fysiske problemer. Medisin og doserings spørsmål bør absolutt ikke bli tatt opp her i forumet. Det er ingen av oss kvalifisert til å mene noe om.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå