Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #41 Skrevet 16. september 2005 På meg virker det egentlig som det er "rådgiverne" det er mest synd på...De blir jo så eitrande forbanna om man ikke omfavner rådene de gir- stakkars deres selvfølelse er knust.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #42 Skrevet 16. september 2005 På meg virker det egentlig som det er "rådgiverne" det er mest synd på...De blir jo så eitrande forbanna om man ikke omfavner rådene de gir- stakkars deres selvfølelse er knust. ← Du har et poeng der. Blir veldig hylekor om noen er uenige med dem.
Gjest gjest1 Skrevet 16. september 2005 #43 Skrevet 16. september 2005 Hmmm... rådgiverne hyler vel neppe mer enn de som kritiserer dem. kritikerne hyler om at rådgiverne gir råd, og rådgiverne hyler om at kritikerne kritiserer dem... ser ikke noen forskjell jeg
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #44 Skrevet 16. september 2005 Også har du de som hyler om hyling generelt.
lillesky Skrevet 16. september 2005 #45 Skrevet 16. september 2005 Jeg har ikke noen kanaler som sender Dr. Phil! Jeg har hørt så mye fint om han? Trodde det var et bra program jeg! Jeg synes psykiske lidelser skal diskuteres med varsomhet. Det går an å spørre om råd og hjelp her, selv om man i tillegg får faghjelp. Ang. medisinering, så synes jeg ikke det er et overtramp å fortelle at aloe vera fungerer på utslett eller at paracet+ibux er bedre å ta enn 2 av en sort. Satt på spissen. Jeg har selv diskutert sovemedisiner, men da bivirkninger. Da kommer man lett inn på dosering. Men det har ikke vært noen diskusjon om hvor mange piller av et eller annet man kan ta før man dør, f.eks. Jeg synes ikke det er noe negativt med hobbypsykologer jeg heller. Mange har faktisk gode råd å komme med. Det er faktisk et forum for vanlige dødlige mennesker, ikke for fagpersoner, selv om de ikke blir ekskludert. Jeg har fått bedre hjelp her enn av psykologen min f.eks. Å kunne alt om en depresjon via skolebøker er ikke det samme som å ha hatt det selv. Selv om vi ikke skal diskutere person, så vil jeg dra frem aline. Hun har mye godt å komme med når det gjelder psykisk helse. Jeg synes vi kommer helt på sidelinjen nå. Diskusjonene tar helt av. Jeg kan ikke skjønne hvorfor folk som ikke har opplevd å ha psykiske problemer tett inn på kroppen ikke kan la være å svare hvis de ikke har noe fornuftig å komme med! Hvis noen spør på velvære-forumet om en flass-sjampo, så lar jeg faktisk være å svare hvis jeg ikke vet hva man skal bruke. Jeg svarer ikke: "herregud, har du flass?!" Har du problemer med psyken din så gå for guds skyld å få hjelp! Vi har så god legestand her i dette landet og mange bra psykologer og psykiatrikere at det er her de syke må henvende seg. ← Har vi så bra legestand?! Jeg vil ikke bli for personlig her og legge ut om mine problemer, men både jeg og andre har vært bori mye rart. Det er ikke så lett å få hjelp som du tror. Mulig jeg blir litt for subjektiv, men det får heller være. Og pass på nå da, at ikke tråden blir stengt!
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2005 #46 Skrevet 17. september 2005 Hmmm... rådgiverne hyler vel neppe mer enn de som kritiserer dem. kritikerne hyler om at rådgiverne gir råd, og rådgiverne hyler om at kritikerne kritiserer dem... ser ikke noen forskjell jeg ← Men her var det vel snakk om hvilke konsekvenser det kunne få om man ga "gale" råd. Tror rådgiverne kan få det vel så tøft om svarene de gir ikke blir godt mottatt. Man skal være litt tøff for å gi råd også. Man trenger ikke være døden nær fordi om man spør om noe her inne.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2005 #47 Skrevet 17. september 2005 Like lite som man vet hvem som gir råd, like lite vet man om de som spør.
Gjest (Ursula) Skrevet 17. september 2005 #48 Skrevet 17. september 2005 Jeg syns diagnostisering/ råd om medisinbruk er hårreisende. De fleste vet at ulike sykdommer har mye av de samme symptomene, og synsing via internet bør man holde seg for god til, ingen her har forutsetning for å oppføre seg som profesjonelle.
Gjest Hippopotamus Skrevet 17. september 2005 #49 Skrevet 17. september 2005 Har vi så bra legestand?! Jeg vil ikke bli for personlig her og legge ut om mine problemer, men både jeg og andre har vært bori mye rart. Det er ikke så lett å få hjelp som du tror. ← Må si meg enig med lillesky her. Dersom man ikke får profesjonell hjelp samme hvor man snur eller vender seg, er det kanskje ikke så rart om noen prøver seg på å spørre om et lite råd...?
Gjest gjest1 Skrevet 17. september 2005 #50 Skrevet 17. september 2005 Jeg for min del opplever innimellom at fagpersonell, i den ene eller den andre instansen rett og slett ikke vet hva de snakker om, og er det så rart man vil sjekke litt her inne også, og høre hva andre kan mene om ting og tang. Ellers når det gjelder de som sliter psykisk, med f.eks. angst, så kan vel et sånt forum være greit bare å ha som et skravle-og-tømme-hodet-sted. Det er jo ikke dermed sagt at man IKKE får profesjonell hjelp i utgangspunktet. Men medisinering skal man holde seg unna å komme med råd om, det er det kun pasientens lege som har forutsetning for og lov til å gjøre. At man på generell basis gir råd om at ibux+paracet virker bedre sammen en dobbel dose hver for seg, kaller jeg ikke farlig rådgivning om medisinering. Det er bare et godt råd som mange ikke har erfart. hehe, i den forbindelse må jeg bare nevne at på kollektivet der datteren min bor, bedrives ikke slik blanding av preparater. Så selv om Liten ligger og vrir seg i menskramper så kan hun ikke få én av hver, og kun én tablett tre ganger om daglig. De kunne like gjerne gitt henne sukkerbiter med den holdningen der.... men det var nesten en avsporing, men jeg la den ved for å belyse at fagpersonell ikke nødvendigvis vet hva de driver med de heller...
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2005 #51 Skrevet 17. september 2005 Må si meg enig med lillesky her. Dersom man ikke får profesjonell hjelp samme hvor man snur eller vender seg, er det kanskje ikke så rart om noen prøver seg på å spørre om et lite råd...? ← Men når "rådspørreren" sender meldinger a la "nå fikk jeg lyst til å dø pga det du skriver" osv, og kjører på med samme klaginga til krampa tar en, hva gjør man da? Vi har jo og hørt fra flere her de siste dagene som ikke fikk lov til "å spørre om råd" men fikk posten sin stengt i stedet. Hva med dem?
lillesky Skrevet 17. september 2005 #52 Skrevet 17. september 2005 Men når "rådspørreren" sender meldinger a la "nå fikk jeg lyst til å dø pga det du skriver" osv, og kjører på med samme klaginga til krampa tar en, hva gjør man da? Vi har jo og hørt fra flere her de siste dagene som ikke fikk lov til "å spørre om råd" men fikk posten sin stengt i stedet. Hva med dem? ← Aner ikke. Jeg har ikke vært borti det. Men når det går så langt, så burde man kanskje ikke gi flere råd? Og heller henvise til mental helse. For folk som sliter psykisk med helsa vil jeg forøvrig tipse om http://www.isammen.com. Det er et lukket forum med folk som sliter med angst og depresjoner selv, og vet hva de snakker om.
Gjest Trolletrine Skrevet 17. september 2005 #53 Skrevet 17. september 2005 Og så er det også noe som heter å manipulere også...... Jobber til daglig med psykisk syke mennesker,-alle slags diagnoser,fra personlighetsforstyrrelser til depresjon,angst osv.Og vil bare si at flere av de blir MYE dårligere etter å ha vært mye på diskusjonsforum på nettet,-dette fordi de hele tiden får bekreftet sin "negative" atferd gjennom å hele tiden få støtteerklæringer og koseklemmer fra andre brukere som bare vil være snille. Og når de kommer med "trusler" om at de ønsker å dø osv,når de ikke får den tilbakemeldingen de ønsker,er dette faktisk manipulering,slik at de igjen får kun positive tilbakemeldinger. Det som jeg syns er dumt,er jo at folk er empatiske på feil grunnlag-de tror de støtter oppunder en person mens de i realiteten faktisk gjør det motsatte....Dette er en påstand pasienten selv selvfølgelig er helt uenig i,men pasientens psyke viser dessverre altfor ofte det motsatte....
Gjest gjest1 Skrevet 17. september 2005 #54 Skrevet 17. september 2005 Her kom det jo litt nyttig informasjon da - hvem kunne ant at det kanskje kan være sånn? men uansett så må du vel være enig at man bør være veldig forsiktig med hvordan man tråkker i trådene til psykisk syke? Og nå er det jo heller ikke sånn at vi kan ta tak i ditt innlegg og si at sånn er det.
lillesky Skrevet 17. september 2005 #55 Skrevet 17. september 2005 Det som jeg syns er dumt,er jo at folk er empatiske på feil grunnlag-de tror de støtter oppunder en person mens de i realiteten faktisk gjør det motsatte....Dette er en påstand pasienten selv selvfølgelig er helt uenig i,men pasientens psyke viser dessverre altfor ofte det motsatte.... ← Nyttig det du forteller! Greit å ha i bakhodet. Men samtidig, jeg er selv psykisk syk, og for meg hjelper det å høre at jeg er en flott jente, for eksempel. Har jeg en dårlig dag, og noen sier: håper morgendagen blir bedre, så er de med på å si at kjipt dagen din har vært dårlig, men livet går videre. For veldig mange hjelper det å få støtteerklæringer. Men når det kommer til det du snakker om, så tror jeg man skal være veldig varsom, og tenke på hva man svarer slike personer.
Gjest Bellatrix Skrevet 17. september 2005 #56 Skrevet 17. september 2005 Ja, man skal være forsiktige. På samme måte som at man svarer ikke ja når en anorektiker spør om hun er tykk.
Gjest Trolletrine Skrevet 17. september 2005 #57 Skrevet 17. september 2005 Enig med deg,Mysan.Jeg snakker bare utifra mìn erfaring fra et psykiatrisk sykehus,-er mulig andre har andre erfaringer.Men måtte bare få sagt det,fordi jeg faktisk syns enkelte saker her inne(uten å nevne navn eller noe )er direkte uterapeutisk og skadelig.På min jobb har vi flere ganger måttet be pasienten om å ikke bruke diskusjonsforum for å snakke om sin egen sykdom,fordi de er såpass syk og at lidelsen bare forverrer seg ved at de bruker internett.Og selv om det for utenforstående kan virke som om vi bare føler for å være ekle mot pasienten,og ikke unner de "sosial" omgang og støtte via nettet,så er det faktisk motsatt
Gjest Bellatrix Skrevet 17. september 2005 #58 Skrevet 17. september 2005 Jeg er enig med lott00. Når mange med samme lidelse møtes kan det føre til at de går mer inn i sykdommen enn ut av den. Men av og til kan det være godt å møte folk som forstår og vet hvordan du har det. Det kan slå veldig begge veier. Det er derfor jeg er så imot å ha et eget underforum for psykiske lidelser. Det kan rett og sltt bli destruktivt.
lillesky Skrevet 17. september 2005 #59 Skrevet 17. september 2005 Ja, man skal være forsiktige. På samme måte som at man svarer ikke ja når en anorektiker spør om hun er tykk. ← Men måtte bare få sagt det,fordi jeg faktisk syns enkelte saker her inne(uten å nevne navn eller noe )er direkte uterapeutisk og skadelig.På min jobb har vi flere ganger måttet be pasienten om å ikke bruke diskusjonsforum for å snakke om sin egen sykdom,fordi de er såpass syk og at lidelsen bare forverrer seg ved at de bruker internett.Og selv om det for utenforstående kan virke som om vi bare føler for å være ekle mot pasienten,og ikke unner de "sosial" omgang og støtte via nettet,så er det faktisk motsatt ← Mulig det er litt annerledes med å gi råd psyke til psyke, uansett, jeg er ikke fagpersonell, og snakker bare ut i fra mine egne erfaringer. Jeg synes ikke dere er slemme som ber de holde seg unna internett, det viktigste er jo at folk blir friske! Ikke at noe er med på å psyke dem ned.
lillesky Skrevet 17. september 2005 #60 Skrevet 17. september 2005 Det kan slå veldig begge veier. Det er derfor jeg er så imot å ha et eget underforum for psykiske lidelser. Det kan rett og sltt bli destruktivt. ← Jeg er på et forum for psykiske lidelser. Jeg har fått mye støtte der. Fordi det er folk der som VET hva jeg går igjennom.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå