Gå til innhold

Datter begynner i 1. klasse med 70-80% innvandrere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge skolen tar dette på alvor, og tilrettelegger på en god måte, anser jeg det som positivt for barna å gå på en skole med stort mangfold. Barna blir venner på tvers av språk, hudfarge og religion, og om det håndteres på en god måte, tror jeg de utvikler stor toleranse ovenfor andre. Det er også veldig positivt for innvandrerfamiliene at de blir kjent med norske familier, og integreres på den måten. 

Anonymkode: c9df2...d6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør som en kollega av meg. Han meldte barnet sitt inn på en skole med flest etnisk norske elever. Dette gå en lengre og farligere vei til og fra skolen, men han skulle uansett kjøre mesteparten av tiden. Denne kollegaen min ville virkelig ikke at barnet skulle gå på skole med så mange innvandrere.

Før dere evt rakker ned på han, så kan jeg opplyse at både han og kons var innvandrer fra Midtøsten begge to.

Jeg hadde ikke sendt barna mine på en slik skole.

• Liker 7
Gjest Passpartou
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Her var det en god blanding av rasistiske kommentarer og romantisering av multikulturelle skoler, gitt. Som leder på en av disse skolene med ca 40% ikke-etnisk-norske-barn,  kan jeg si: Som hovedregel er det mer språkproblematikk og flere vedtak knyttet til språkopplæring (naturligvis) hos barn av innvandrere. Dette KAN påvirke klassen som helhet da man må legge opp undervisningen deretter - og dette er stort sett det eneste jeg ville bekymret meg over som forelder. Det er veldig få timer elevene blir tatt fysisk ut av klassen for særskilt norskopplæring, i dag har man ofte elevene i klasserommet med ekstra ressurs der i stedet. 

Vi opplever ikke mer bråk/uro med innvandrerelever. De er snille og greie barn som leker fint med etnisk norske barn på skolen.  

Vi opplever at det er tendenser til sosial kontroll mellom elevene. Guttene kan kjefte på jentene for ikke å bruke hijab etc. Vi ser også at en del av elevene ikke får komme i bursdager eller gå på organisert idrett (muslimske barn). Vi ser også noen ganger mangelfull oppfølging av leksearbeid etc, men dette ser vi vel så ofte hos etnisk norske foreldre. 

Konklusjon: Jeg ville ikke personlig vært bekymret for å la barnet mitt gå i en klasse med mange ikke-etnisk-norske, opp mot 40-50% helt ok. Over 70% ikke-etnisk-norske ville nok bekymret meg mer med tanke på opplæringens tempo og innhold sett i forhold til andre skoler med flere etnisk-norske. 

Anonymkode: ea5b5...454

At det faktisk er gutter som går rundt å kjefter på jenter for ikke å bruke hijab, viser hvor tragisk situasjonen er i Oslo Øst.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi opplever at det er tendenser til sosial kontroll mellom elevene. Guttene kan kjefte på jentene for ikke å bruke hijab etc. Vi ser også at en del av elevene ikke får komme i bursdager eller gå på organisert idrett (muslimske barn). Vi ser også noen ganger mangelfull oppfølging av leksearbeid etc, men dette ser vi vel så ofte hos etnisk norske foreldre. 

Det er dette mange peker på og som er det største problemet. Et miljø der dette forekommer er ikke et trygt miljø for norske jenter heller. Når guttebarn kontrollerer jenter på den måten er det naivt å tro at ikke norske jenter også blir kontrollert dersom de ikke innordner seg de verdiene disse guttene forfekter. 

Det er ikke rasistisk å påpeke dette. Det er tvert i mot viktig at dette kommer frem. 

Jeg er mer bekymret for de ressurssvake familiene som ikke har råd til å flytte til bedre skoler slik TS strengt tatt kan. De som blir igjen er de som i realiteten betaler for innvandringspolitikken med sitt liv, bokstavelig talt. Det er ikke barna til politikerne eller journalistene som betaler prisen.

Anonymkode: ff37c...085

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi opplever at det er tendenser til sosial kontroll mellom elevene. Guttene kan kjefte på jentene for ikke å bruke hijab etc. Vi ser også at en del av elevene ikke får komme i bursdager eller gå på organisert idrett (muslimske barn).

Det at muslimske jenter ikke før lov til gå på organisert idrett er ikke noe nytt, Men det at de gutene er komfortable med å dømme andre for deres "muslimskhet/renhet" tyder på at det for mange muslimske innvandrer på din skole. Ofte er skolen et fristed, vekk fra kulturpresset hjemme. Andregenerasjon muslimske jenter danner seg en identitet i denne perioden. Der skolen er med å avgjør hvor vestlig de har lyst til å bli som voksen. Det er en kamp for å løsrivelse seg fra foreldrenes kultur og danne seg en mer nyansert bilde. Det sosiale kontrollen blant medelever vill gjøre denne jobben vanskeligere og kan i verstefall lage ekstremisters. En total avkasting av det norske, og omfavnelse av familien religion og kultur. Jeg håper inderlig dere tar den sosiale kontrollen på høyest alvor. 

Anonymkode: 826b8...c52

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS her. Nå er ikke det så enkelt pga øknomi. Alle nærskolene her er har ontrent samme fordeling. Evt. må vi flytte ganske langt vekk fra Oslo.

Anonymkode: 025ab...be0

Ja skal dere flytte må dere gjøre det nå og ikke etter at ungen er godt inn i skolen. Det er nok oslo som er mest internasjonalt i klassene. For så vidt er det jo ikke negativt MEN vi er jo i Norge så det skulle jo være greit om minst 40% av barna i klassen har minst en norsk foreldre...

Anonymkode: a4674...f03

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vi opplever at det er tendenser til sosial kontroll mellom elevene. Guttene kan kjefte på jentene for ikke å bruke hijab etc. 

:hakeslepp: Seriøst!!!!

Anonymkode: 90521...846

• Liker 7
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det kommer an på sammensetninga. Er det elever fra mange ulike land og kulturer, vil jeg ikke tro det blir noe problem. Er derimot "alle" fra samme land/kultur kan det bli noen utfordringer. Men det kommer jo også an på skoleledelsen hvordan de forholder seg til det, og selvfølgelig hvordan de enkelte individene er.

AnonymBruker
Skrevet

Støtter SIAM mange her eller? Hadde ALDRI byttet skole om det var tilfellet med mine barn! Kultur, etnisitet og farge har da ingenting å si!

Anonymkode: 2c994...36c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Støtter SIAM mange her eller? Hadde ALDRI byttet skole om det var tilfellet med mine barn! Kultur, etnisitet og farge har da ingenting å si!

Hva er SIAM?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oi så politisk korrekt vi er da. 

Det kan man jo tillate seg å være når det ikke angår seg selv. 

Anonymkode: 4afe6...34d

• Liker 11
Gjest Smeltemann
Skrevet

Er ikke en annen skole du kan sende barna dine til?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva er SIAM?

😁

Anonymkode: 7dd85...963

Gjest Alexz
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du bor i Norge eller? 

Da vil jeg regne med at du har fått inn en del vestlige verdier. Likestilling og demokrati f.eks. 

Men du er kanskje mot likestilling og demokrati? 

Nei, jeg liker likestilling og demokrati.

Gjest Alexz
Skrevet

. Iforhold til det sosiale og oppfølging ellers opplever jeg at innvandrere familiene ikke er like "på" som de norske er. Dugnadsånden er ikke helt der. De holder seg mest til seg selv og sin egen familie. Det blir ikke noe mas om hvem som skal bake til 17 mai for å si det sånn. Barnebursdager begynner også sent. Så for den late forelder er dette helt gull. 

Anonymkode: b12e0...9e7

Jeg identifiserer meg herved som «innvandrerfamilier»🙋🏻‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

🤗🤗🤗 endelig! Heia mangfold og la fordommene ligge!

Anonymkode: 8f1bb...66d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Oi så politisk korrekt vi er da. 

Det kan man jo tillate seg å være når det ikke angår seg selv. 

Hehe, ja ikke sant😉 Noen av svarene her er helt på tryne, etter min mening da.. Jeg får står ikke hvorfor det er er problem det TS tar opp her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig tema. Barna våre er jo det mest dyrebare vi har. I ene barnets klasse er sikkert 80 prosent blandet eller utenlandsk, men ingen har samme nasjonalitet og nesten alle har norsk som førstespråk. Vi er forøvrig blandet par selv. Vi føler dette er en ressurs for barna, og vi regner med de fleste fortsetter å bo her i årevis framover.

Om dette er områder med overvekt av folk fra samme nasjonalitet eller religion ville jeg fryktet klikk dannelse. Om det er stor andel med dårlig norsk har jeg fryktet det faglige. Jeg hadde heller ikke vært komfortabel om stor andel hadde dårlig økonomi/løs arbeidstilknytning/kriminalitet etc i frykt for at dårlige holdninger går i arv og gir dårlig miljø. 

Jeg hadde i det heletatt vurdert om området er bra nok for barna våre. Man trenger ikke å bo i dyreste områder, men ikke områder med høy andel sosialboliger og tilhørende problemer som man ønsker å skjerme barna for. Så jeg ville vurdert å flytte om område var feil eller annen skole om området er bra nok men det er klassen som er problemet.

Anonymkode: 272c1...17c

Er det INGEN av de som er ifra samme land??😮

Anonymkode: 433ca...75c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

😁

Anonymkode: 7dd85...963

Nei ærlig talt så har jeg aldri hørt om noe som heter siam før. Så hva er det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt barn er voksen nå og ferdig på skolen. Hen gikk heldigvis ikke i en klasse der flesteparten var utlenninger, men flest nordmenn. Men vi bor heller ikke i en storby, men på et tettsted. 

Noe jeg syntes var ille, var når disse muslimene kom i bursdager, og foreldrene krevde svinefri mat. Å selv om de fikk tilbud om brødskive med nugatti, så ville de ha Wiener pølser eller grandis med ost og skinke. Måtte jo bare gi dem det, og tro det eller ei, men de overlevde å spise svin også. De spiste svin i flere enn mitt barns bursdager - men turte ikke å si det hjemme. 

Anonymkode: ef944...86f

Nå er det ikke svin i Grandiosa da, så  den var jo grei 😂

Men ja, viktig å få i seg tarmer fra norske torturerte griser . Må holde på tradisjonene.

Anonymkode: 433ca...75c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...