Gå til innhold

Datter begynner i 1. klasse med 70-80% innvandrere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk av denne tråden så langt er at det er en del ytringer som er rasistisk begrunnet, men også samtidig mye overromantisering av flerkultur. Heldigvis så er det også mye midt i mellom 

Anonymkode: b47b6...6e7

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kulturforskjeller blir ikke mindre av at man lever adskilt. Og vedr lekser, så er det et stort antall ikke etnisk norske som tar høyere utdanning. Flere jenter med innvandrerbakgrunn tar legeutdannelse enn etnisk norske jenter. Var et innslag om det på radio i vinter. 

Anonymkode: 8cc13...eea

Kun døtre av indiske mødre som den artikkelen om leger omfattet. Muslimer i Norge er fra grupper som kun unntaksvis er ressursterke nok til å utdanne leger.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Annengenerasjons innvandrere får høyere karakterer enn etnisk norske og en større prosentandel av de tar høyere utdanning.

Anonymkode: 3c640...3c6

Har du en kilde på det?

Innvandrere har så høyt frafall fra vgs at jeg ikke kan tenke meg at dette stemmer.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde byttet til en skole mer flere etnisk norske, om det så innebar flytting. Motivet er ikke bare innvandrerene i seg selv, men også at flere av disse mest sannsynlig vil trenge mer oppfølgning i språkfag, det blir unntak for mat under tilstelninger og foreldre som kanskje ikke er vant til den norske dugnadånden, og det den norske skolen skal kunne kreve. Folk får si hva de vil om mine meninger, men det er langt flere språklige, økonomiske og kulturelle utfordringer blant innvandrere. 

Anonymkode: cf4c7...348

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er andregenerasjon innvandrer selv, og jeg ville unngått å ha mine barn i en slik klasse. Det er oftest bedre for klassen og samholdet utenom nå det er mindre enn to eller tre innvandrerbarn i hver klassen. Familien til de barna vill gjøre en større innsats for å passe inn, og ditt barn kan få etnisk norske venner som følger meg inn til voksenlivet. 

Anonymkode: 826b8...c52

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan det gikk, fikk vi aldri vite...

Anonymkode: bf731...3c4

Haha. Jo, de fleste av de utenlandske gikk bare få år i klassen før de flyttet, så kom det nye utenlandske inn. Kulturen på skolen og i klassen ble veldig påvirket, lite grenser hos guttene og jentene fikk ikke lov til noen ting. 

Min datter ble venn med den ene andre norske jenta som ble på skolen. 

Ikke optimalt å gå i en klasse med veldig mange innvandrere, men det kommer jo an på hvordan de er. Sikkert ikke noe bedre med åtti prosent «arbeidere fra bøgda» liksom. 

Anonymkode: 3d819...fe8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn var det her også, liten by på Sørlandet. Var to andre norske jenter i klassen og tre gutter, resten fra Polen, Bosnia, Somalia, Thailand, Syria og Litauen. 

Anonymkode: 3d819...fe8

I hvilken Sørlandsby er det sånn??

Anonymkode: d8066...c42

AnonymBruker
Skrevet

Hva er sannheten, da? At innvandrere er ikke gode nok? 

Anonymkode: f43f2...028

Både læringsmiljøet, kulturen og det sosiale lider.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om fremmedfrykt når det gjelder muslimer. Alt de står for er blitt kjent og nært etter hvert. Noe er greit, noe er absolutt ikke greit. Kommer veldig an på personene. 

Anonymkode: 5906a...1ec

Enig. Det handler om velbegrunnet kjentfrykt. 

• Liker 6
Skrevet

TS her. Nå er ikke det så enkelt pga øknomi. Alle nærskolene her er har ontrent samme fordeling. Evt. må vi flytte ganske langt vekk fra Oslo.

Anonymkode: 025ab...be0

Tja, dere har vel ikke så mye valg?

Har en kollega som bodde på et sted med den fordelingen i Oslo, og de valgte å flytte før skolestart.

Flyttet til grensende kommune med hus og alt. Så kommer skolestart, og barna blir så grovt mobbet at de uansett må pendle til en annen kommune for å gå på privat skole - finnes ingen offentlige alternativer i kommunen deres.

Så.....

Hadde prøvd og sett an. Blir det slik noen men er her på ungdomsskole er det mye letter å pendle på egenhånd internt i Oslo. 

Dessuten får de fleste ny vennekrets på VGS uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror dere dette går bra? Er bekymret for om hun kommer til å få noen venner, når så mange ikke er norske.

Anonymkode: 025ab...be0

Kommer mye an på hvilket område det er snakk om egentlig. At noen ikke er norske er ikke noe problem. Om foreldrene er resurssvake, lite interessert/kapasitet i integrering, mye sosiale problemer osv kan derimot påvirke klassen veldig negativt. Det gjelder både nordmenn og innvandrere (selv om sistnevnte oftere er representert noe som er helt naturlig, herregud mange kommer jo rett fra krig og undertrykkelse).

Litt rart at du begynner å bekymre deg for dette kun en måned før skolestart. De fleste i Oslo er nøye på hvilken skolekrets de flytter til i god tid før skolestart. Noen som likevel ønsker/må bo i de billigste områdene velger privatskole (også innvandrerforeldre), for å komme inn i en mer ressurssterk foreldrekrets. Områdene rundt Oslo er forresten mye mer belastet generelt, så hjelper ikke å flytte til Lørenskog liksom.. 

Anonymkode: 8ee7a...09e

• Liker 2
Gjest Passpartou
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer mye an på hvilket område det er snakk om egentlig. At noen ikke er norske er ikke noe problem. Om foreldrene er resurssvake, lite interessert/kapasitet i integrering, mye sosiale problemer osv kan derimot påvirke klassen veldig negativt. Det gjelder både nordmenn og innvandrere (selv om sistnevnte oftere er representert noe som er helt naturlig, herregud mange kommer jo rett fra krig og undertrykkelse).

Litt rart at du begynner å bekymre deg for dette kun en måned før skolestart. De fleste i Oslo er nøye på hvilken skolekrets de flytter til i god tid før skolestart. Noen som likevel ønsker/må bo i de billigste områdene velger privatskole (også innvandrerforeldre), for å komme inn i en mer ressurssterk foreldrekrets. Områdene rundt Oslo er forresten mye mer belastet generelt, så hjelper ikke å flytte til Lørenskog liksom.. 

Anonymkode: 8ee7a...09e

Vil da si at Lørenskog er betydelig bedre enn Oslo øst.

AnonymBruker
Skrevet
Alexz skrev (36 minutter siden):

Hva slags verdier har du og jeg til felles ? Fortell.

Du bor i Norge eller? 

Da vil jeg regne med at du har fått inn en del vestlige verdier. Likestilling og demokrati f.eks. 

Men du er kanskje mot likestilling og demokrati? 

Anonymkode: 4afe6...34d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i all verden tar du dette fra?  Mine barn har gått i barnehage og skole hvor over 50% av barna hadde innvandrerbakgrunn (en del av dem hadde foreldre som var født her i landet). 

Garantert ikke på Oslo øst slik som TS. 

Anonymkode: 4afe6...34d

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen begynte det elever fra barneskoler med nesten bare innvandrere på skolen i mitt området. De var for å være ærlig helt jævlige. Utrolig miljøskadet. De er de værste minnene mine fra ungdomsskolen. Grusom hard oppførsel, og de var alltid i bråk eller lagde bråk osv. Vet ikke hvordan det er nå. Men den erfaringen ville jeg gjerne vært foruten. Kunne ønske de holdt seg til miljøet de hørte hjemme i. Fullstendig miljøkrasj at de begynte på skolen i mitt området. Kommer aldri til å la mitt barn begynne på en av skolene med nesten bare utlendinger. 

Anonymkode: 68bdc...578

Dette er min erfaring også. Når disse barna kom ble vold, mobbing, sex-trakkasering og tyverier dagligdags. De ødela hele ungdomsskoletiden.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Tonehj said:

slik er det vel med alle? maaange etniske nordmenn også som står for verdier jeg personlig mener er helt på trynet og uakseptabelt, men de fleste er jo greie. slik er det også med muslimer akkurat som med jøder, kristne, hinduer og alle andre folkegrupper. tenker jeg da :)

Nei, det kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 5906a...1ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes "dårlige elever", men det finnes virkelig også en god del lærere som nok burde blitt veiledet over i andre yrker....  I mange år jobbet jeg tett på det som kalles ungdom med problemadferd. Da skulle jeg bl.a. samarbeide med skolene hvor de var elever, og det var mer enn en gang jeg var rystet over holdninger hos noen av lærerne.

Anonymkode: b7bab...93f

Hvilke holdninger?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd begge deler. Altså ett barn som nå er voksen på en skole hvor flesteparten var etnisk norske. Har 2 barn nå hvor en går i flerkulturell bhg og en i skole. Det man ser på slike skoler er at barna kan bli liggende litt etter språklig, men dette tar seg opp etterhvert. Iforhold til det sosiale og oppfølging ellers opplever jeg at innvandrere familiene ikke er like "på" som de norske er. Dugnadsånden er ikke helt der. De holder seg mest til seg selv og sin egen familie. Det blir ikke noe mas om hvem som skal bake til 17 mai for å si det sånn. Barnebursdager begynner også sent. Så for den late forelder er dette helt gull. Selv foretrekker jeg en mellomting. Tror du må se ann miljøet på skolen ts. Noen skoler er helt Texas, og andre fungerer greit. Vi var ikke fornøyde med den "norske" skolen til vår eldste men det var av andre grunner. Hadde vært mer skeptisk hvis det er en stor andel som kommer fra samme kultur /relgion og det er mye bråk på skolen. Det viktigste er at barna trives og får læringsutbytte. 

Anonymkode: b12e0...9e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn begynte også i en klasse med 90% innvandrere. Kommunen hadde nettopp åpnet opp for å ta imot flere innvandrere, og det kom flere fra hans årskull. Sønnen min hadde det ikke bra, store deler av barna sloss og slo hverandre i stor grad (i en alder av 6!!). I 2.klasse ble de norske i klassen mobbet for de spiste svin, jeg ble selv vitne til at et barn sa at mitt barn kom til å brenne i helvete for han spiste salami. 

Det var fire norske i klassen, og alle hadde de samme utfordringene som min sønn. I bursdagene var det kun disse fire barna som møtte opp. Flertallet av foreldrene ønsket jentegym/svømming og guttegym/svømming, og da de fikk nei begynte foreldrene til de utenlandske jentene å være med på svømming. Altså, de var med i garderoben, sto der fult påkledd i niqab/hijab mens lærerne sto der splitter naken. De måtte passe på at barna deres ikke ble sett på av guttene (ja, guttene på 6 år.). Selv om det var gutte og jentegarderobe.

Jeg kunne skrevet mye mer, men etter mye om og men fikk vi byttet klasse. Det ble tilslutt nye klasseinndelinger og innvandrerne er mer spredd. 

Anbefaler deg å bytte klasse, skole. Skjønner godt det kan være vanskelig, men tenk på barnets beste.

Anonymkode: dc387...600

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...