Gå til innhold

Datter begynner i 1. klasse med 70-80% innvandrere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

vennskap blir nok ikke problem. jeg hadde vært mer Obs på å følge med læring. 

noen har nok godt språk, men flere som kanskje strever mer språklig. det er fordel for alle at det arbeides med språk i klasserommet, men vær obs på om det brukes for lang tid i eks leseinnlæring og basismatematikk, på sikt kan hun henge etter andre fra andre skoler. 

Anonymkode: ee535...40b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Tror dere dette går bra? Er bekymret for om hun kommer til å få noen venner, når så mange ikke er norske.

Anonymkode: 025ab...be0

Raisistisk innlegg 

Anonymkode: 77d26...c0a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det handler ikke om fremmedfrykt når det gjelder muslimer. Alt de står for er blitt kjent og nært etter hvert. Noe er greit, noe er absolutt ikke greit. Kommer veldig an på personene. 

Anonymkode: 5906a...1ec

Sier folk som ikke kjenner noen muslimer. 

Anonymkode: d4fbf...676

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Passpartou skrev (30 minutter siden):

Problemet med barndomsvenner av en annen kultur, er at dette i liten grad blir livslange venner. De forsvinner inn i egne etniske nettverk når de blir tenåringer og eldre. Dette er mine døtres erfarning, og erfaringen til andre norske jeg kjenner som er oppvokst i svært multikulturelle strøk i Oslo.

Ja da gjelder det selvsagt for alle :ironi:

Anonymkode: 4863f...c40

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Raisistisk innlegg 

Er det vel ikke 

Anonymkode: 21779...2ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tja utfra hva jeg har hørt fra bekjente som har hatt barn på skoler med mye utenlandske så har det ikke gått bra og de har valgt skolebytte 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det vel ikke 

Er det vel da hun vil ta ut barnet fra en mangfoldig klasse.

Tenk hva ungen lærer fra dette. At andre fargede mennesker er annerledes enn hvite. 

Det kaller jeg oppfordring til fremtidig rasisme

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det vel da hun vil ta ut barnet fra en mangfoldig klasse.

Tenk hva ungen lærer fra dette. At andre fargede mennesker er annerledes enn hvite. 

Det kaller jeg oppfordring til fremtidig rasisme

Nei, hun sier hu er skeptisk og spør om ting 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi er jo ganske mange som har vokst opp i klasser med omtrent bare etnisk norske eller bare etnisk norske barn som har null kontakt med barndomsvennene våre etter at vi gjorde unna grunnskolen.. 

Mine venner fikk jeg som voksen i ulike jobber og etter at jeg fikk barn. 

Anonymkode: ad42b...1cd

Ja. Jeg har ingen gode venner fra ungdomsskolen. Jeg har valgt venner på andre grunnlag som voksen.

Har aldri forstått romantiseringen av å ha kjent hverandre hele livet. Jeg har utviklet meg underveis..

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er sannheten, da? At innvandrere er ikke gode nok? 

Anonymkode: f43f2...028

Alltid litt artig å lese sanne kommentarer når vi alle vet de fleste som ikke er gode nok er oss norske når det kommer til sannheten.   Bare å høre hvordan etnisk norsk barn er behandlet på steder som har over gjennomsnitt av invandrere - helst uten deres white social justice warrior briller. 

Anonymkode: 2c262...356

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til Ulsrud Videregående med norges fremtidige generasjoner på nav:

Dag 1. Vi er i gang her. R kom sju minutter for sent. B kom 08.30. K er borte. P har ikke bok. M har ikke bok. R og M jobber ikke, sitter på telefon. Nå krangler R og S høyt. D synger. S kaller R for tulling og jævla inder. B lager prompelyd. B og R diskuterer om B skal jobbe. S roper at han har jobbet, og at han nå skal begynne. Nå må jeg avslutte timen.

https://www.nrk.no/osloogviken/elever-foler-seg-stigmatisert-av-laerer-etter-dagsnytt-18-debatt-1.13998359

Anonymkode: 37c5e...289

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer, og underviser i en klasse med ca 50/50 norske barn/ utenlandske barn. Det er ikke mer utfordringer sosialt med de utenlandske enn de norske. De det er mest trøbbel med i klassen min, er norske jenter. Det eneste som er litt slitsomt, er at klassen i snitt er på et lavt faglig nivå, fordi det jo er mye i det norske språket og samfunnet de utenlandske ikke kan. Så jeg må bruke mye mer tid på språk og begreper enn jeg har gjort i klasser der det er flere nordmenn. 

Nå er ikke min klasse representativ for resten av landet, da. Men det er absolutt ikke sånn at utenlandske alltid betyr trøbbel. 

Anonymkode: ea796...b7c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Innvandrere uten religøs tilknytning er ikke noe problem som regel. Er det overvekt av muslimer e.l. hadde jeg vært mer skeptisk. Opplever at muslimene som kommer til Norge i dag er langt mer bakstreverske enn de som kom for noen tiår siden, med eksempelvis langt mer bruk av hodeplagg enn før – også blant barn. For 10+ år siden var det større grad av integrering, nå opplever jeg at det er langt mindre av det. Jeg bor utenfor Oslo, men forskjellen her fra tidligere er betydelig. Det er rett og slett kulturkrasj så det holder.

Anonymkode: 25ffc...382

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror dere dette går bra? Er bekymret for om hun kommer til å få noen venner, når så mange ikke er norske.

Anonymkode: 025ab...be0

Jeg hadde valgt en annen skole hadde det vært ungen min. Nå har det dessverre, takket være sosialistene, blitt mer og mer vanskelig å finne en skole som ikke har slik skjevfordeling.

• Liker 5
Skrevet

Her har du en gyllen mulighet til å oppdra et barn til å bli inkluderende og fordomsfri. Barnet vil lære mye mer om mangfold og kulturer enn det ville gjort ellers, dette er jo ikke noe som står på læreplanen. Sannsynligvis vil hun også lære at folk kommer fra forskjellige økonomiske klasser, alt dette er gode erfaringer å ta med seg videre i livet :) Læreren er vel den samme uansett, så undervisningen påvirkes ikke av dette. Om noen snakker dårlig norsk vil de få ekstraundervisning i dette.

• Liker 7
Skrevet

Det første jeg tenker er: For ei heldig jente!!

Det må være helt fantastisk å få bli kjent med flere kulturer allerede fra barneskolen.

Dere som er skeptiske må bare legge bort rasismen deres....

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er lærer, og underviser i en klasse med ca 50/50 norske barn/ utenlandske barn. Det er ikke mer utfordringer sosialt med de utenlandske enn de norske. De det er mest trøbbel med i klassen min, er norske jenter. Det eneste som er litt slitsomt, er at klassen i snitt er på et lavt faglig nivå, fordi det jo er mye i det norske språket og samfunnet de utenlandske ikke kan. Så jeg må bruke mye mer tid på språk og begreper enn jeg har gjort i klasser der det er flere nordmenn. 

Nå er ikke min klasse representativ for resten av landet, da. Men det er absolutt ikke sånn at utenlandske alltid betyr trøbbel. 

Anonymkode: ea796...b7c

De norske elevene du har vil gjennom årenes løp få større og større avstand opp til det faglige nivået man finner i klasser med mindre skjevfordeling. Men det spiller jo ingen rolle :lol:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Blei kjent med min bestevenninne, av pakistansk opphav, på ungdomsskolen. Vi er fremdeles venninner etter snart 25 år. Kjekt å ha venner som har fulgt en gjennom oppveksten.

Det er som oftest ikke sånn at alle rotter seg sammen mot de norske. Polakker, somaliere og marokkanere har like lite til felles med hverandre.

Se det positive i det: Kanskje mindre drikkepress og liggepress etterhvert, og mindre idealisering av rølpete rosabloggere og realitykjendiser. 

Anonymkode: b01b8...e2f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Passpartou skrev (50 minutter siden):

Det går stort sett ganske greit, helt til barna begynner på ungdomsskolen. Da sorteres det i vennegjengene etter etnisitet. Somalierne for seg, Pakistanerne for seg, Afghanerne for seg, og så videre. Dine etnisk norske barn blir fort stående venneløse.

Hvor i all verden tar du dette fra?  Mine barn har gått i barnehage og skole hvor over 50% av barna hadde innvandrerbakgrunn (en del av dem hadde foreldre som var født her i landet).  barna mine er nå blitt unge voksne og har fremdeles gode venner med bakgrunn fra Pakistan, India, Eritrea, Chile og Vietnam (+ Polen og Sverige, men det sikkert ikke utenlandsk nok...), og de har selvfølgelig norske venner også.   Jeg er veldig fornøyd med mine barns oppvekstsvilkår og tenkte aldri på å flytte et annet sted før de skulle begynne på skolen.  De har lært masse om andre lands kultur/ tradisjoner/ religion, og de har lært at mennesker er mer like enn ulike uansett hvor de kommer fra. 

Anonymkode: b7bab...93f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei, hun sier hu er skeptisk og spør om ting 

Raisistisk 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...