Gå til innhold

Datter begynner i 1. klasse med 70-80% innvandrere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror dere dette går bra? Er bekymret for om hun kommer til å få noen venner, når så mange ikke er norske.

Anonymkode: 025ab...be0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn var det her også, liten by på Sørlandet. Var to andre norske jenter i klassen og tre gutter, resten fra Polen, Bosnia, Somalia, Thailand, Syria og Litauen. 

Anonymkode: 3d819...fe8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde byttet skole.

Anonymkode: 4f546...4cd

Jeg og. 

Anonymkode: 90085...183

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

De barna som ikke har norske foreldre ønsker seg venner de også.. Mitt barn har mange venner som har utenlandske foreldre. Vi merker ikke noe forskjell, annet enn at jeg ikke skjønner hva de sier når de snakker med foreldrene på telefon. 

Anonymkode: ad42b...1cd

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde byttet skole.

Anonymkode: 4f546...4cd

TS her. Nå er ikke det så enkelt pga øknomi. Alle nærskolene her er har ontrent samme fordeling. Evt. må vi flytte ganske langt vekk fra Oslo.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sånn var det her også, liten by på Sørlandet. Var to andre norske jenter i klassen og tre gutter, resten fra Polen, Bosnia, Somalia, Thailand, Syria og Litauen. 

Anonymkode: 3d819...fe8

Men hvordan det gikk, fikk vi aldri vite...

Anonymkode: bf731...3c4

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Hadde byttet skole.

Anonymkode: 89be4...32f

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. Nå er ikke det så enkelt pga øknomi. Alle nærskolene her er har ontrent samme fordeling. Evt. må vi flytte ganske langt vekk fra Oslo.

Hva med privatskoler?

Anonymkode: 89be4...32f

• Liker 3
Gjest Passpartou
Skrevet

Det går stort sett ganske greit, helt til barna begynner på ungdomsskolen. Da sorteres det i vennegjengene etter etnisitet. Somalierne for seg, Pakistanerne for seg, Afghanerne for seg, og så videre. Dine etnisk norske barn blir fort stående venneløse.

AnonymBruker
Skrevet

Og hva om de er ikke etnisk norske? Hva har det å si? Stiller du krav til dattera di at hun må ha kun norske venner? 

Dere som ville byttet skole, tenker dere om hvordan barna i klassen måtta føle om de får vite at de er ikke gode nok til å være venner med nordmenn? 

Anonymkode: f43f2...028

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Det kan gå bra, og det kan by på utfordringer - dette er i stor grad avhengig av skoleledelsen såvel som elevene. Jeg ville undersøkt hvordan selve miljøet ved den aktuelle skolen er, om det er velfungerende og fredelig eller om de har noen problemer, og i så fall hva slags problemer og hvordan de blir håndtert.

Anonymkode: 4b50d...69e

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Passpartou skrev (2 minutter siden):

Det går stort sett ganske greit, helt til barna begynner på ungdomsskolen. Da sorteres det i vennegjengene etter etnisitet. Somalierne for seg, Pakistanerne for seg, Afghanerne for seg, og så videre. Dine etnisk norske barn blir fort stående venneløse.

Bullshit! 

Anonymkode: 4863f...c40

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, vil tro det mer mange fordeler ved  å gå på en multikulturell skole.

Barn tenker ikke sånn, det er det voksne som gjør. De blir venner på tvers av språk og annen bakgrunn.

Anonymkode: 3c640...3c6

En sannhet med modifikasjoner. Det ER flere utfordringer på skoler med så høyt antall innvandrere. Og hvertfall der endel kommer fra samme sted. Da blir de lite inkluderende. 

Anonymkode: 3292d...8e8

• Liker 31
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tror dere dette går bra? Er bekymret for om hun kommer til å få noen venner, når så mange ikke er norske.

Må hun ha bare norske venner, tenker du? Og alle disse barna med foreldre fra et annet land, er sannsynligvis født og oppvokst i Norge, så da er de også nordmenn. Problem solved.

Min yngste sønn gikk i en klasse med veldig mange med innvandrerbakgrunn for sånn 20 år siden, og det gikk helt fint, altså. Han er fortsatt venn med veldig mange av dem.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Har noen i familien som sogner til en slik skole. Barna deres begynte på privatskole. 

Anonymkode: 5906a...1ec

• Liker 11
Gjest Passpartou
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hva om de er ikke etnisk norske? Hva har det å si? Stiller du krav til dattera di at hun må ha kun norske venner? 

Dere som ville byttet skole, tenker dere om hvordan barna i klassen måtta føle om de får vite at de er ikke gode nok til å være venner med nordmenn? 

Anonymkode: f43f2...028

Problemet med barndomsvenner av en annen kultur, er at dette i liten grad blir livslange venner. De forsvinner inn i egne etniske nettverk når de blir tenåringer og eldre. Dette er mine døtres erfarning, og erfaringen til andre norske jeg kjenner som er oppvokst i svært multikulturelle strøk i Oslo.

Endret av Passpartou

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...