Gå til innhold

Tannregulering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner at summene varierer fra tannlege til tannlege, fra graden av nødvendighet, hvor mye trygdekontoret refunderer. Men spør likevell:

Har ditt barn hatt tannregulering?

Var ortopeden helt overbevist om dette måtte barnet ha?

Hvor mye kostet det? Pr gang? Totalt?

La du ut alt selv og fikk tilbake fra trygdekontoret?

Eller betalte du direkte egenanndelen til spesialisten og hxn igjen ordnet opp med trygdekontoret?

Hvor nødvendig var det at ditt barn fikk tannregulering?

Var det mye hull når reguleringen ble fjernet?

Hvor lenge stod reguleringen på?

Tilbakebetaling fra trygdekonoret - avhengig av mors og fars inntekt, eller standard?

Kan jeg kreve at by bidrar økonomisk - eller kan by velge om han vil være "grei"?

Hvilke erfaringer har dere?

Har en jente på 11 år som er henvist til ortoped. Hun har overbitt, men ikke slik at det plager henne selv. Hun vil ikke ha streng, men må man så må man, sier jeg. Er en smule skeptisk til dette. Er det nødvendig at alle har perfekte tenner, og ortopeden vil kanskje også ha kunder og tjene penger?

Takknemlig for innspill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mye spørsmål som jeg ikke kan svare på alle sammen.

Jeg har hatt regulering selv og kan svare på vegne av det.

Jeg ble henvist til reguleringstannlege ganske tidlig. Var ikke så overbitt, men det så jo ut som noen hadde kastet tennene inn i munnen på meg.

Fikk på regulering i 5 klasse (6 klasse nå).

Vet ikke hva mamma og de betalte hver gang men de fikk dekket 70 eller 80 % på trygdekontoret. De betalte ikke hver gang heller, men la igjen litt penger hos hun jeg gikk hos dann og vann.

Reguleringstannelen, tannlegen, mamma og pappa mente alle det var påkrevet.

De betalte alt til tannlegen og var på trygdekontoret og fikk igjen penger.

Veldig nødvendig at jeg fikk regulering. Har gipsavstøpningene hjemme nå og ser det selv.

Det de dekket fra trygdekontoret kom ann på grad av behov før ihvertfall. Jeg var et ille eksempel og fikk derfor dekket stort sett alt. De som gjør det bare for små ting betaler større egenandel.

Jeg ville heller ikke ha regulering så klart. Måtte trekke 4 tenner i forkant også og hadde regulering på i 2 år. Jeg brukte aldri bøyle, men det kan det nok hende hun må om hun er overbitt, men mange av de brukes bare på natta nå.

Dessuten lettere å gjøre noe med det nå enn å begynne med når hun blir eldre.

Alle trenger ikke perfekte tenner, men det kan være at hun kommer til å angre senere på at du ikke presset henne litt når hun var yngre om hun velger at hun ikke vil.

Endret av Nella
Skrevet

Tannregulering hander i de fleste tilfeller ikke om å ha perfekte tenner! Selv noen som tilsynelatende har perfekte tenner, kan man ha totalt feil bitt, som skaper feil slitasje, noe som igjen kan skape problemer senere i livet.

Skrevet

Min erfaring fra min oppvekst er at reguleringstannleger litt for ofte anbefaler regulering. Selv ble det anbefalt regulering til meg pga litt overbitt og litt skjevt bitt. Det verste var at han også mente jeg hadde tunga feil plassert i munnen, så dette påvirket bittet foran. Han ville sette inn en eller annen innretning for å regulere tungas plassering i munnen :overrasket: heldigvis hørte ikke mine foreldre på dette. Jeg har helt utmerkede tenner idag. Rettelsene som skulle gjøres var bare småpirk, men som ville kostet mye tid og penger.

Alle mine andre søsken ble også anbefalt regulering av en eller annen sort. Men ingen av dem har spesielt dårlig tannstilling eller bitt. Husker det toppet seg da tannlegen ville regulere bort min søster glipp mellom fortennene (slik Kurt Nilsen har). Dette er tross alt noe arvelig i min familie, og det kom ikke på tale å fjerne et kjennetegn til familien :frustrert:

Vet ikke hvordan tannlegene i dag holder på, men da jeg var ung (en femten år siden jeg var hos reguleringstannlege) var det unormalt mange som fikk regulering. Kan ikke tenke meg at det er nødvendig for dem alle...! Du bør iallefall kunne få et godt nok svar når du spør hvorfor det skal være nødvendig for datteren din. Hvis det ikke er særlig nødvendig og tennene dessuten ser pene ut, er jo ikke dette noe din datter har lyst til å gå igjennom heller. Og dere som foreldre vil nok slippe den økonomiske belastningen. Tror man her tildels er utsatt for et teknokrati, dvs ekspertenes velde. På bakgrunn av ekspertenes uttalelser brukes offentlige midler til å gi tannlegene flere oppdrag.

Skrevet

Har to barn med tannregulering og ett barn som er henvist til kjeveortoped. Alle har tilsynelatende pene tenner, men har dessverre arvet nokså kraftig overbitt. Det er nok slutt på den tiden da fylkestrygdekontoret betalte mesteparten, dessverre. På mine barn er ikke behandlingen ansett som så veldig komplisert, men for eldstemann har jeg betalt ca 12.000 kr. Det er heldigvis søskenmoderasjon, så for de andre to blir det ca 7.500 for hver. Jeg har fått regning direkte fra kjeveortopeden ca en gang i halvåret på ca 3.000 kr. Den delen som dekkes av trygdekassen, gjør kjeveortopeden og trugdekontoret opp seg imellom. Reisene til og fra kjeveortopeden kan føres opp på egenandelskort, sånn at man i alle fall får dekket evt kjøring.

Mine barn har hatt ulike bøyler til å begynne med, og så strenger etter hvert. Etter at strengene er fjernet er det plate i et års tid for å holde tennene på plass. Jeg har ikke et øyeblikk vært i tvil om at ungene skulle ha tannregulering. Eldstemann var svært lite motivert i forkant, og samarbeidet dårlig med den forberedene bøylen. Dette forlenget og fordyret behandlingen. Men nå, når han har fått av strengene og han ser resultatet, er han svært glad for at han har gjort det. Bøyle om natta ca ett år, strenger ca to år og plate om natta ca ett år.

Skrevet

Jeg ble anbefalt tannregulering da jeg var yngre pga dårlig plass i underkjeven. Sa tvert nei pga tidligere "traumatiske" opplevelser vedrørende tanntrekking. I tillegg mente jeg at det ikke var så ille(tannstillingen). Det ble imidlertid MYE verre da visdomstennene kom på besøk, så i dag ser det ut som noen totalt har ommøblert underkjeven min så i dag skulle jeg gjerne ha hatt tannregulering men har ikke sjangs pga utgiftene.

Det er ikke sikkert barnet ditt sine tenner ser så ille ut nå, men husk at det kan forandre seg etterhvert som han/hun blir eldre.

Skrevet (endret)

Jeg har 3 barn og alle går til reguleringstannlegen nå. Eldstemann har feil bitt og noen skjeve tenner og har regulering i overkjeven. Han får dekket 40 % fra trygdekontoret. Vi har betalt egenandel på 8800 pluss en del for bilder, avstøpninger, utredning ol som ikke dekkes av trygdekontoret (ca 1500,-). Yngste har plassmangel og har brukt plate som skrus ut 2 ganger i uka. Vi får dekket 90 % av denne behandlingen og har betalt ca 4000,- til sammen. Det kommer nok på mer etter hvert pga. at det nok trengs mer behandling om noen år (hun er bare 8 år nå). Mellomste hadde sin første time denne uka og må også ha reulering av et eller annet slag, men hva slags og hvor mye det koster vet vi ikke enda. Men denne første timen betalte vi 356,- for og da ble det kun tatt bilder og så vidt sett på tennene.

Du må gjøre regning med å betale kontant de første gangene og dette er penger du ikke får igjen. Når det er bestemt hva slags behandling som trengs så blir det søkt trygdekontoret. Den egenandelen som du selv må betale blir delt opp i flere avdrag (for oss ble det 4 avdrag på eldste og 3 på yngste).

Endret av Hannen
Skrevet

Bare en liten ting til. Sjekk på jobben om dere har noen ordninger for refundering av utgifter til regulering. Ved en tilfeldighet fant mannen min ut at han hadde en slik ordning gjennom jobben. Den dekket gapet mellom det som blir refundert fra trygdekontoret og 50 % av totalkostnaden. Altså: Eldstemann får refundert 40 % fra trygdekontoret og 10 % gjennom ordningen på mannen min sin jobb.

• 9 år senere...
Skrevet

Jeg har hatt regulering i ca 2 år og det kostet omtrent 20 000. Det er jo slik at den prisen bare er 20% av det det egentlig koster, så det er fryktelig dyrt. I tillegg klarte jeg å ødelegge den bøyla jeg brukte i ettertid av regulering, så da måtte 1000 kr ut for å få ny.

Anonymous poster hash: cb05f...e82

Skrevet

Har ikke barn, men jeg har hatt det. Bøyle (på melketennene pga kryssbitt), togskinner (overbitt og åpent bitt), bøyle og plate for å holde bittet når togskinnene skulle av.

Ja

Vet ikke pr gang, totalt 600.000 - men fikk 75% dekket.

Ja

Eller betalte du direkte egenanndelen til spesialisten og hxn igjen ordnet opp med trygdekontoret?
Nei

Nødvendig

18 hull (hadde gått på medisiner som ødelagte emaljen, som ikke ble informert om, så emaljen bare forsvant mer eller mindre). Har nå rundt 40 fyllinger.

Bøyle: 8 mnd ca
Togskinner: 8 mnd ca nede, ca 1 år oppe
Bøyle/plate etterpå: 3 mnd (for kort)

Tilbakebetaling fra trygdekonoret - avhengig av mors og fars inntekt, eller standard?
Vet ikke

Kan jeg kreve at by bidrar økonomisk - eller kan by velge om han vil være "grei"?
Vet ikke

Bortkastet. Kosmetisk ble tannstillingen på fortennene oppe litt finere (til gjengjeld skjevere nede). Bittet mitt er fortsatt åpent, jeg har også overbitt og kryssbitt enda. Må evt. operere og ha togskinner i 4 år hvis det skal hjelpe noe nå, men det kan jeg ikke pga alle hullene jeg fikk.

Anonymous poster hash: e282a...8a0
Skrevet

Tråden er over ni år gammel, men sikkert like aktuell enda ;)

Skrevet

Jeg skjønner at summene varierer fra tannlege til tannlege, fra graden av nødvendighet, hvor mye trygdekontoret refunderer. Men spør likevell:

Har en jente på 11 år som er henvist til ortoped. Hun har overbitt, men ikke slik at det plager henne selv. Hun vil ikke ha streng, men må man så må man, sier jeg. Er en smule skeptisk til dette. Er det nødvendig at alle har perfekte tenner, og ortopeden vil kanskje også ha kunder og tjene penger?

Takknemlig for innspill.

Ortopeden min rører ikke tennene mine. Det kan odontologen få ha for seg selv

Anonymous poster hash: 5f5b9...e04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...