Gå til innhold

Inne og uteplanter på ferie, ha de på badet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke mulighet for gjennomtrekk i leiligheten og verandaen kan bli varm selv med innglassering og solgardiner (innvendige). Kan jeg slå av varmekablene på badet, ha på lyset og ha plantene der? Tror stua også kan bli varm selv med verandadøra igjen. Og kan jeg bruke fuktet papp i stedet for avispapir når jeg har de i badekaret? Blir borte en uke. Det er meldt opp mot 30 grader. 

Anonymkode: 64f15...5c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ingen planter bør jo stekes så om det er greiest temp på badet er jo det et alternativ. Jeg har noen ganger satt planter på et tykt lag med tepper som mettes med vann. Det gjør at plantene har tilgang på vann en god stund. Jeg har brukt slike fleece-tepper til slikt med godt resultat. Kalles ofte flytteteppe eller speiderteppe. De skylles etter bruk og er like fine til neste gang. https://jysk.no/interior/pledd/diverse/flytteteppe-hestehov-150x200

Endret av skrue
  • Liker 2
Skrevet
skrue skrev (14 timer siden):

Ingen planter bør jo stekes så om det er greiest temp på badet er jo det et alternativ. Jeg har noen ganger satt planter på et tykt lag med tepper som mettes med vann. Det gjør at plantene har tilgang på vann en god stund. Jeg har brukt slike fleese-tepper til slikt med godt resultat. Kalles ofte flytteteppe eller speiderteppe. De skylles etter bruk og er like fine til neste gang. https://jysk.no/interior/pledd/diverse/flytteteppe-hestehov-150x200

Det var jammen smart!

Jeg er ikke TS, men skal huske dette til neste gang jeg reiser bort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sette planter ned på golvet nedenfor vinduskarmen, så de ikke står å steiker.

Du kan også ta halvlitersflasker eller mindre flasker og fylle dem med vann og sette dem opp ned i jorda -da vil planten få vann etter behov. 

Det finnes også krukker med vanningssystem å få kjøot for større planter, og jeg tror jammen meg fu får kjøpt slike vanningsrør løse også. Ta den en tur på Plantasjen eller lignende så får du nok tak i smarte løsninger, eller andre gode råd. :) 

Anonymkode: 9634f...d52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager skrivefeil, nå begynner mobilen å rope etter strøm, vil ikke skrive ordentlig!

Anonymkode: 9634f...d52

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

Hvor lenge skal være på ferie?

Skrevet

Smart å fjerne de fra direkte sollys, men alle plantene klarer seg fint en uke uten vann.  Vann normalt før du drar. Mange planter trenger ikke vannes hver uke engang.

Skrevet
DEN NAKNE GARTNER skrev (2 timer siden):

Hvor lenge skal være på ferie?

TS skriver at hun blir borte 1 uke i hovedinnlegget.

AnonymBruker
Skrevet

Siden du skriver at du skal ha på lyset, tolker jeg det sånn at du ikke har vindu på badet? Det er veldig dumt å la plantene gå en uke uten sollys, vanlig lampelys kan ikke kompensere for det. Da ville jeg heller hatt de i stua, men satt de lengst inn i rommet bort fra vinduet for å unngå solsteika, og hatt en form for selvvanning.

Anonymkode: 15c66...1b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Siden du skriver at du skal ha på lyset, tolker jeg det sånn at du ikke har vindu på badet? Det er veldig dumt å la plantene gå en uke uten sollys, vanlig lampelys kan ikke kompensere for det. Da ville jeg heller hatt de i stua, men satt de lengst inn i rommet bort fra vinduet for å unngå solsteika, og hatt en form for selvvanning.

Anonymkode: 15c66...1b6

Trenger ikke selvvanning til "vanlige" stueplanter når man bare skal være vekke en uke.

Skrevet (endret)

Til ei uke trenger du ikke gjøre noe spesielt.

Gjennomvann før reise, sett de bort fra vinduer. 

Det er alt. 

Jeg gjorde det en helt sykt varm sommer i 3 uker, måtte faktisk bare kaste ei allerede skjør plante. Resten overlevde. 

Kjøpte tuter til flaske, men de var helt ubrukelige. 

Endret av Fløff
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var borte en gang i to uker med 30 grader hele perioden. Jeg gjorde følgende: satt plantene bort fra vinduet, på gulvet lenger inne i stuen. Gav de godt med vann og dekket jorden med plastfolie. Da holder jorden seg fuktig lenger. Funket fint, alle levde når jeg kom tilbake. Det er mulig at tildekking av jorden ikke er bra for platene på sikt, men tok ikke skade av det på så kort tid i alle fall. 

Anonymkode: 5908c...7a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...