Gå til innhold

Er det jeg eller arbeidsgiver som overreagerer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg er en 24 år gammel mann, som fikk sommerjobb i en butikk for en liten måned siden. Jeg har daglig møtt opp på jobb, jeg har kom for sent en gang, da sa jeg i fra om at jeg ble 10 minutter sen før jeg i det hele tatt ble sen (endte opp med å komme 8 minutter over tid). 

På Mandag hadde jeg fri og ble i løpet av dagen akutt dårlig, var derfor nødt til å ringe legevakt, da hadde jeg kastet opp halve dagen, kaldsvettet, hadde feber og var så vidt i stand til å røre meg. Jeg ble fra legevakta sendt til sykehuset, og det ble konkludert at jeg hadde fått matforgiftning, så jeg sender en melding om dette til min arbeidsgiver før vakta som jeg egentlig skulle ha på Tirsdagen startet.

Jeg får "ok" som svar etterfulgt av "si fra om du kommer i morgen". Så ble jeg skrevet ut, med beskjed om å slappe av en dag og prøve å få igang "systemet" igjen, dette forteller jeg til arbeidsgiver og da klikker han.

Han mener at jeg bør prioritere arbeid, nå som jeg ikke kom har andre fått mere jobb, han kan ikke gå rundt daglig og lure på om jeg kommer eller ikke - merk da at jeg har kommet til hver eneste vakt utenom denne. 

Han sa at jeg får bli på jobb som tillkallingsvakt, men at han ikke gidder å ha meg som sommervikar fordi jeg tydeligvis har prioritert feil.

Jeg er fremdeles satt opp på alle vaktene jeg skulle ha hadd, jeg spurte om dette i dag og fikk beskjed at "vaktene forsvinner etter hvert". 

Har jeg lov til å si meg opp?

Jeg er helt ærlig litt sjokkert, da jeg har lagt 100% i arbeidet, kommet hver dag, og når jeg blir akutt innlagt på grunn av noe jeg ikke selv har valgt å få, så lager han altså et stort problem av dette.

Jeg er ikke økonomisk avhengig av denne jobben, jeg søkte kun fordi jeg har så mye tid nå i sommer og ingenting annet å gjøre. Til høsten starter jeg på videreutdanningen min, og selv om jeg helt klart kunne ha vært tillkallingsvakt når jeg har tid, frister det veldig lite etter denne opplevelsen.

Overreagerer jeg om jeg sier meg opp? 

Anonymkode: 97d4c...6d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres useriøst ut. Men du fikk vel sykmelding fra sykehuset? Da burde jo arbeidsgiver skjønne det. 

Anonymkode: f3c8c...698

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du overreagerer ikke 😳

En slik oppførsel fra arbeidsgiver hadde ikke jeg tolerert. 

Anonymkode: 5d1d1...472

• Liker 12
Gjest Rååååsa
Skrevet

Nei, du overreagerer ikke. Du trenger ikke på noen måte å finne deg i hets. 

Skrevet

Jeg hadde gått på dagen hvis jeg ikke var avhengig av de pengene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han kan velge å ikke gi deg flere vakter, men han kan ikke ta fra deg vaktene du allerede har fått. Da må han likevel betale deg for dem. 

Jeg hadde ikke giddet å jobbe for han etter sommer, virker useriøst.

Anonymkode: 7c155...eb5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I alle dager 😳 arbeidsgiver er jo helt på jordet! Sånne ting skal du ikke finne deg i. Har du kontrakt på antall timer du skal jobbe? Å vakter du er satt opp på skal du så klart ha, han kan ikke bare fjerne deg fra de, å da skal du uansett ha betalt for det. Det går under «avtalerettslig utgangspunkt», en avtale er en avtale. 

Anonymkode: 6444b...820

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tilkall LO's sommerpatrulje, sikkert flere som sliter med samme dusten.

Anonymkode: 89455...3ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For en idiot

Anonymkode: 4ec79...4cd

AnonymBruker
Skrevet

LOs sommerpatrulje ja. 

Vi har endel studenter og sommervikarer nå, noen ganger skjer det ting som gjør at de blir syke, har kommet inn på studier og må ha en flyttedag eller noe annet. Vi har to faste som skulle jobbe sommeren som fra dag til dag sier ifra om at de fortsatt er syke. Sånn er det å være arbeidsgiver, det er jo drit for meg som må sjonglere og "tyne" de andre, men sånn er det bare og det går fint.

Anonymkode: 3ab4e...191

AnonymBruker
Skrevet

Han overreagerer voldsomt. Og han kan ikke ta deg vekk fra vakter du er satt opp på, med mindre du er langvarig sykmeldt. Du nevner videre at du er vikar, dersom du har en fast stillingsprosent, så kan han ikke bare bestemme seg for å "ikke gidde" å ikke ha deg som vikar lenger og kun tilkallingshjelp. Her det kontrakten som gjelder, så du kan gjerne minne han på den om den faktisk inneholder en stillingsprosent. 

Anonymkode: 6f884...4eb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...