AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #1 Skrevet 14. juli 2021 Håper noen har nok erfaring til å svare meg 😊 Eier en leilighet jeg har et resterende lån på 3,1 mill. Skal flytte inn til kjæresten min, og ønsker å leie ut leiligheten jeg har. Betaler ca 9000 kr i lån, så kommer forsikring og kommunale avgifter i tillegg. Hvordan er skattereglene for meg, dersom jeg leier den ut for tilsvarende sum jeg betaler i lån og renter, altså ca 9000 kr? Betaler 39% skatt i dag. Dersom jeg får utgifter på vedlikehold og oppussing på innsiden og utsiden av leiligheten under leieforholdet, kan dette på noen måte trekkes fra på skatten? Har aldri leid ut før, og ønsker ikke å gå på noen smell. Skal selvsagt lese meg opp, men synes det er fint å begynne med andre sine erfaringer. Alle tips mottas med stor takk. Anonymkode: ac2ee...525
Gjest Føsleguri Skrevet 14. juli 2021 #2 Skrevet 14. juli 2021 https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/hele-egen-bolig/
stan Skrevet 14. juli 2021 #3 Skrevet 14. juli 2021 Du kan trekke fra utgifter, men ikke kostnadene knyttet til lånet. Så om utleie skal betale lånet må husleie minus skatt være lik det du betaler på lånet. Med dine tall må leien være ca 14700 kr, da sitter du igjen med 9000 kr.
Håkon 1970 Skrevet 14. juli 2021 #4 Skrevet 14. juli 2021 1 hour ago, stan said: Du kan trekke fra utgifter, men ikke kostnadene knyttet til lånet. Så om utleie skal betale lånet må husleie minus skatt være lik det du betaler på lånet. Med dine tall må leien være ca 14700 kr, da sitter du igjen med 9000 kr. Det er 22% skatt på overskudd av utleie av en boligenhet…. 2
stan Skrevet 14. juli 2021 #5 Skrevet 14. juli 2021 Håkon 1970 skrev (11 minutter siden): Det er 22% skatt på overskudd av utleie av en boligenhet…. Flott. Takk skal du ha. Da blir regnestykket: 9000 / 0,78 = 11 538 Litt lettere å få leid ut 😀 Ta 12 000 så blir det litt overs til. Min erfaring er at i snitt får man leid ut 10 måneder i året. Så det må man ta høyde for. 2
Håkon 1970 Skrevet 14. juli 2021 #6 Skrevet 14. juli 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Håper noen har nok erfaring til å svare meg 😊 Eier en leilighet jeg har et resterende lån på 3,1 mill. Skal flytte inn til kjæresten min, og ønsker å leie ut leiligheten jeg har. Betaler ca 9000 kr i lån, så kommer forsikring og kommunale avgifter i tillegg. Hvordan er skattereglene for meg, dersom jeg leier den ut for tilsvarende sum jeg betaler i lån og renter, altså ca 9000 kr? Betaler 39% skatt i dag. Dersom jeg får utgifter på vedlikehold og oppussing på innsiden og utsiden av leiligheten under leieforholdet, kan dette på noen måte trekkes fra på skatten? Har aldri leid ut før, og ønsker ikke å gå på noen smell. Skal selvsagt lese meg opp, men synes det er fint å begynne med andre sine erfaringer. Alle tips mottas med stor takk. Anonymkode: ac2ee...525 Du betaler 22% skatt på overskuddet. Overskuddet er brutto utleieinntekter, minus kostnader som kommunale avgifter, forsikring, vedlikehold osv. Renter får du uansett fradrag for, uavhengig av om du leier ut. Den største fellen du kan gå i her er følgende: selger du leligheten i dag, vil gevinsten være skattefri (forutsatt at du har bodd der selv i mer en ett år de siste to årene). Leier du ut i mer en ett år, for så å selge, blir gevinsten skattepliktig med 22%. Mao: dramatisk dersom du har stor urealisert gevinst knyttet til leiligheten. Da bør du heller selge mens du enda kan gjøre det skattefritt. Har du urealisert tap på leiligheten bør du selvsagt leie ut i mer en 12 måneder, for deretter å kunne selge med tap som du får skattemessig fradrag for. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #7 Skrevet 16. juli 2021 stan skrev (På 14.7.2021 den 13.25): Flott. Takk skal du ha. Da blir regnestykket: 9000 / 0,78 = 11 538 Litt lettere å få leid ut 😀 Ta 12 000 så blir det litt overs til. Min erfaring er at i snitt får man leid ut 10 måneder i året. Så det må man ta høyde for. Takk 😊 jeg er ikke avhengig av å ha noen boende der hele året. Men da betaler jeg altså 22% skatt av all inntekt jeg "tjener" på å leie ut? Anonymkode: ac2ee...525
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #8 Skrevet 16. juli 2021 Håkon 1970 skrev (På 14.7.2021 den 13.56): Du betaler 22% skatt på overskuddet. Overskuddet er brutto utleieinntekter, minus kostnader som kommunale avgifter, forsikring, vedlikehold osv. Renter får du uansett fradrag for, uavhengig av om du leier ut. Den største fellen du kan gå i her er følgende: selger du leligheten i dag, vil gevinsten være skattefri (forutsatt at du har bodd der selv i mer en ett år de siste to årene). Leier du ut i mer en ett år, for så å selge, blir gevinsten skattepliktig med 22%. Mao: dramatisk dersom du har stor urealisert gevinst knyttet til leiligheten. Da bør du heller selge mens du enda kan gjøre det skattefritt. Har du urealisert tap på leiligheten bør du selvsagt leie ut i mer en 12 måneder, for deretter å kunne selge med tap som du får skattemessig fradrag for. Dersom jeg leier ut i 5 år, og så har et opphold på utleien i feks 1 år før jeg selger.. Må jeg fremdeles betale 22% av salgsgevinst? Gjelder den regelen uansett så lenge jeg har leid ut en gang i tiden? Eller gjelder det dersom jeg selger direkte etter at det har vært utleiebolig? Anonymkode: ac2ee...525
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #9 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dersom jeg leier ut i 5 år, og så har et opphold på utleien i feks 1 år før jeg selger.. Må jeg fremdeles betale 22% av salgsgevinst? Gjelder den regelen uansett så lenge jeg har leid ut en gang i tiden? Eller gjelder det dersom jeg selger direkte etter at det har vært utleiebolig? Anonymkode: ac2ee...525 Du må ha bodd i leiligheten 1 av de to siste årene for å kunne selge boligen skattefritt. Hvor lenge du har leid ut har ingenting å bety. Anonymkode: f232a...a79
smilo Skrevet 16. juli 2021 #10 Skrevet 16. juli 2021 Men er dette en borettslagsleiligheter må det søkes styret om utleie, og den kan gis max i 3 år.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #11 Skrevet 16. juli 2021 Håkon 1970 skrev (På 14.7.2021 den 13.56): Du betaler 22% skatt på overskuddet. Overskuddet er brutto utleieinntekter, minus kostnader som kommunale avgifter, forsikring, vedlikehold osv. Renter får du uansett fradrag for, uavhengig av om du leier ut. Den største fellen du kan gå i her er følgende: selger du leligheten i dag, vil gevinsten være skattefri (forutsatt at du har bodd der selv i mer en ett år de siste to årene). Leier du ut i mer en ett år, for så å selge, blir gevinsten skattepliktig med 22%. Mao: dramatisk dersom du har stor urealisert gevinst knyttet til leiligheten. Da bør du heller selge mens du enda kan gjøre det skattefritt. Har du urealisert tap på leiligheten bør du selvsagt leie ut i mer en 12 måneder, for deretter å kunne selge med tap som du får skattemessig fradrag for. Spør for egen del her - husleie/felleskostnader på borettslagsleilighet går under kostnad her? Om jeg leier ut min leilighet som er sekundærbolig - så kan jeg ta leieinntekter og trekke fra husleie før jeg beregner skatt? Som et eksempel: 15000/mnd - 5000(husleie/fellesutgifter) = 10 000? - og så blir skatten 22% av det? Kan jeg trekke fra eventuelle forsikringer før det beregnes skatt? Anonymkode: 31d35...0fd
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #12 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Spør for egen del her - husleie/felleskostnader på borettslagsleilighet går under kostnad her? Om jeg leier ut min leilighet som er sekundærbolig - så kan jeg ta leieinntekter og trekke fra husleie før jeg beregner skatt? Som et eksempel: 15000/mnd - 5000(husleie/fellesutgifter) = 10 000? - og så blir skatten 22% av det? Kan jeg trekke fra eventuelle forsikringer før det beregnes skatt? Anonymkode: 31d35...0fd https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/hele-egen-bolig/ Anonymkode: f232a...a79
Håkon 1970 Skrevet 16. juli 2021 #13 Skrevet 16. juli 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Spør for egen del her - husleie/felleskostnader på borettslagsleilighet går under kostnad her? Om jeg leier ut min leilighet som er sekundærbolig - så kan jeg ta leieinntekter og trekke fra husleie før jeg beregner skatt? Som et eksempel: 15000/mnd - 5000(husleie/fellesutgifter) = 10 000? - og så blir skatten 22% av det? Kan jeg trekke fra eventuelle forsikringer før det beregnes skatt? Anonymkode: 31d35...0fd Du får ikke fradrag for nedbetaling av fellesgjeld. Dersom nedbetalingen er med i felleskostnadene, må du trekke disse fra felleskostnadene før du fører fradrag for felleskostnadene i Skattemeldingen. Forsikring får du fradrag for. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #14 Skrevet 16. juli 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/hele-egen-bolig/ Anonymkode: f232a...a79 Jeg har vært usikker på hva som gjelder når jeg har lest dette. Jeg har ikke hatt folkeregistrert adresse der på flere år. Har avklart med borettslaget at jeg kan leie ut i 3 år om jeg ønsker det. Dessverre har jeg erfaring med at å ringe Skatteetaten kan gi feil svar på konkrete spørsmål, avhengig av hvem jeg treffer på telefonen. Anonymkode: 31d35...0fd
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #15 Skrevet 16. juli 2021 Håkon 1970 skrev (3 minutter siden): Du får ikke fradrag for nedbetaling av fellesgjeld. Dersom nedbetalingen er med i felleskostnadene, må du trekke disse fra felleskostnadene før du fører fradrag for felleskostnadene i Skattemeldingen. Forsikring får du fradrag for. Tusen takk! Anonymkode: 31d35...0fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå