Gå til innhold

Dere som har blitt gravide med IVF (ICSI)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi skal i gang med en ny stimulering nå i August, forhåpentligvis får vi innsett da. Legen vår er veldig «for» blasto, og aller helst fryst blasto - da dette har høyest suksessrate ifølge sykehuset.

Jeg vil veldig gjerne prøve et ferskforsøk, men kjenner at jeg (om mulig) helst vil sette inn en 5-dagers.. Men, jeg har få egg - så sannsynligheten for å faktisk få et innsett er større dersom vi går for 2-dagers / 3-dagers. 

Dere som har blitt gravide via Prøverør, hvor mange dager var «egget»? 🌟

Anonymkode: 6e70b...736

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ble gravid med 5 dagers denne gang på søskenforsøk. Satt inn to blastoer (siste forsøk). Sist ble jeg gravid på dag 3 :)

Anonymkode: 04770...4f1

Skrevet

3 graviditeter via IVF (ICSI), to med fryst blasto og en fersk 2-dagers. Bare den siste blastoen førte til barn. Har og satt inn en blasto på et negativt forsøk. 

Det er mange faktorer som spiller inn her, hvordan kroppen din reagerer på stimulering feks. Jeg reagerer veldig på stimulering, så fersk gjør bare alt verre.

Få gode egg er bedre enn mange dårlige. Hvordan gikk det ved forrige stimulering? Har dere noen antagelser om hvordan eggene hadde det sist? 

Hvis det forrige runde ikke funka til blasto, er det jo kanskje ikke så sannsynlig at det skjer denne gangen heller, men på ingen måte umulig. Andre medisiner kan gi annet resultat, og kroppen din er jo heller ikke den samme nå som sist. Hvis dere ikke fikk noen blastoer sist ville jeg hvertfall tatt det opp med legen, at det kanskje ikke er lurt å satse alt på det. Noen mener jo at de som ikke klarer seg til blasto ikke hadde klart seg i livmoren heller, mens andre mener at forholdene i livmor er så mye bedre enn utenfor... 

AnonymBruker
Skrevet

Første ferskforsøk med 2-dagers ❤️

Anonymkode: 7ecd0...5c0

AnonymBruker
Skrevet

Første 6 forsøk - 2 dagers. Antydninger til dårlig kvalitet. Ingen graviditet

Neste 3 forsøk - 5 dagers. Elendig kvalitet ved innsett. Ingen graviditet. 

Fordelen ved å vente er at du ser utviklingen og kvaliteten bedre, og dermed lettere kan velge gullegget. Mot det veier det at embryoet alltid vil ha det best i livmoren. Har du bare 1-2 som er levedyktig er det bare å få det inn i utgangspunktet. Har du flere vil å vente til blastocyststadiet øke mulighetene. 

Anonymkode: 6e6b8...951

AnonymBruker
Skrevet

Har blitt gravid to ganger, med fersk todagers (icsi) 🥰

Anonymkode: db08f...e20

AnonymBruker
Skrevet

Gravid på 1. ferskforsøk (ICSI) med 3-dagers.

Anonymkode: ef40b...7ea

AnonymBruker
Skrevet

Her var egget to dager, ferskforsøk. Vi hadde aldri mer enn 1-2 egg igjen på dag to, og da mente "vår" lege at det var bedre å sette inn enn å dyrke videre pga. en teoretisk sjanse for at et egget kunne klare seg bedre i livmoren enn på lab'en. 

Anonymkode: b754e...376

Skrevet

Diskusjon mellom hva som er best kan være farget av mange erfaringer. Spesielt viktig å ta høyde for at den største offentlige klinikken i Norge (riksen) har inntyl nylig bare dyrket 2-3 dagers, og pdd bare dyrker til blasto dersom det er mange nok egg ut. 

Det jeg ønsker å legge vekt på, er at du må huske på at offentlig så telles det ikke som et forsøk dersom det ikke er embryo til innsett. Jeg har alltid ansett å sette inn på dag 2 ved få egg ut er litt som å snyte pasienten for et forsøk 😛 bare fordi det er få egg ut så setter de inn raskt? Men om det er mange egg ut så dyrker de frem til høyest statistisk sjanse ved innsett (blasto)? Det virker ikke helt rettferdig ut for mine ører. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Neutral90 skrev (3 minutter siden):

Diskusjon mellom hva som er best kan være farget av mange erfaringer. Spesielt viktig å ta høyde for at den største offentlige klinikken i Norge (riksen) har inntyl nylig bare dyrket 2-3 dagers, og pdd bare dyrker til blasto dersom det er mange nok egg ut. 

Det jeg ønsker å legge vekt på, er at du må huske på at offentlig så telles det ikke som et forsøk dersom det ikke er embryo til innsett. Jeg har alltid ansett å sette inn på dag 2 ved få egg ut er litt som å snyte pasienten for et forsøk 😛 bare fordi det er få egg ut så setter de inn raskt? Men om det er mange egg ut så dyrker de frem til høyest statistisk sjanse ved innsett (blasto)? Det virker ikke helt rettferdig ut for mine ører. 

Har tenkt akkurat det samme!! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har tenkt akkurat det samme!! 

Selv offentlig så er ivf behandling  nokså kynisk 😏

AnonymBruker
Skrevet
Neutral90 skrev (37 minutter siden):

Tja, jeg har fått valget om å sette inn todagers på fredag eller å vente til mandag og sette inn blasto, valgte å sette inn todagers :) Så vi tenker nok forskjellig der.. Noen egg overlevde til mandag og ble frosset ned, så hadde ikke todagers-egget gått så har jeg blasto på frys. Jeg har egentlig ikke noe god erfaring med verken å vente eller å fryse, så for meg var det kjempegodt å få velge innsett :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tja, jeg har fått valget om å sette inn todagers på fredag eller å vente til mandag og sette inn blasto, valgte å sette inn todagers :) Så vi tenker nok forskjellig der.. Noen egg overlevde til mandag og ble frosset ned, så hadde ikke todagers-egget gått så har jeg blasto på frys. Jeg har egentlig ikke noe god erfaring med verken å vente eller å fryse, så for meg var det kjempegodt å få velge innsett :) 

Men hvorfor velge innsett dag 2 når statistisk sett større sjanse for graviditet ved innsett dag 5? 🤔

Skrevet
Neutral90 skrev (8 timer siden):

Men hvorfor velge innsett dag 2 når statistisk sett større sjanse for graviditet ved innsett dag 5? 🤔

Jeg har også lurt på dette og har lest det jeg har kommet over. Var nysgjerrig siden jeg selv fikk satt inn 3-dagers.

Noen forskere mener at det kan være en sjanse for at noen 2/3-dagers egg som ikke ville overlevd til blasto utenfor livmoren muligens kunne overlevd inni livmoren, da det (ofte) er gunstigere levevilkår. Derfor dyrker de bare til blasto om det er mange egg, slik jeg har forstått det, fordi de kan risikerer at alle faller fra før blastostadiet, men kanskje kunne en av den overlevd i livmor. Er det bare 2 egg, dør kanskje begge før blasto, men kunne kanskje overlevd i livmor. Har man 6 egg kan man liksom «ta seg råd» til å dyrke til blasto, og antakelig ha noen å sette inn (og evt fryse ned) uansett.

Når det er sagt, forstår jeg godt dem som mye heller vil ha 1 innsett med blasto enn f.eks. 3 forsøk med 2/3-dagers. Totalt sett er sannsynligheten for graviditet like stor, men det er jo klart at for noen er det ekstra belastende å måtte ha flere innsett (og negative tester) enn å gjøre selekteringen utenfor kroppen og øke sjansen på det ene innsett. 

Skrevet

3 dagers med ICSI, gravid i uke 24 nå. 
Jeg har hørt om bedre suksessrate med blasto og ønsket det selv men fikk det ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
Neutral90 skrev (10 timer siden):

Vi fikk også valget selv. De anbefalte å sette inn på dag to. De sa at det kan tenkes embryoet klarer seg bedre i livmoren enn utenfor, men var åpne på at dette ikke er noe man vet med sikkerhet. Meningene er delte. Nå hadde vi svært få embryoer da, så vi fikk satt inn det/de som var igjen på dag to. Dermed falt poenget med å dyrke videre for å se hvilket som hadde best sjanse for å bli barn helt bort. For oss kjentes det absolutt best å få dem satt inn, i tilfelle det hjalp. Selv om jeg ser poenget med at man bruker et forsøk også. 

Datteren vår er et resultat av et helt ok, men ikke topp, todagersegg. Sannsynligvis ville det egget utviklet seg videre til blastocyst på lab'en også, men vi kan ikke være hundre prosent sikre på det. 

Anonymkode: b754e...376

Skrevet

Jeg har hatt tre innsett der det klaffet på 3. (i dag 5+0 så fremdeles tidlig 🙂) Først innsett av fersk tredagers, så fryst blasto  (kvalitet 2AA) som begge endte negativt. Klaffet på tredagers fersk i runde to 🤩 jeg har litt troen på at embryo trives bedre i livmoren, men blasto gir jo bedre mulighet for å selektere ut de beste. 

AnonymBruker
Skrevet

Har kun hatt fryseforsøk av blastocyster. Blitt gravid på 3 av 5 forsøk, 2 barn. Lykke til!

Anonymkode: d7243...e3f

AnonymBruker
Skrevet

Et ferskforsøk, satt inn blasto. Gravid 9+4 😊

Anonymkode: 1fbb0...524

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...