Gå til innhold

Erfaringer med speideren for 7/8 åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør de når de blir speidere? Føler det er så lite info på nett. Hvordan ser en typisk samling ut liksom? Hva lærer og opplever de når de er så små? 

Anonymkode: 4aea9...278

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det en gruppetur i halvåret, en helg, der alle kan være med, begge nettene eller bare en, og man kan ha med foreldre.

Så er det møter en gang i uka, for de minste (1. og 2. klasse) handler møtene gjerne om dette:

blomster, planter, trær, dyr og kunne kjennetegne dem, kunne navn osv. 

Dyrespor, gjenkjenne spor, finne ut hvem som har gått der og vite hva søags dyr det er. 

Førstehjelp, lære seg helt basic førstehjelp (rense sår, sjekke om en person et bevisstløs) og kunne ringe 113 og vite hva man skal si. Lære seg å legge en person i stabilt sideleie.

Flagg, vite hvordan norske og samiske flagg ser ut, lære deg flaggregler (ikke ta det i bakken feks). 

Fulger, kunne navn, høre dem og sånne ting.

Det jeg har ramset opp nå er noen av merkene som gjerne tas, i tillegg pleier de her å dra på bålturer en del ganger, ski, ake, skøyter, padle kano, spikke med speiderkniv og leke leker. 

Anonymkode: 7e2da...741

Skrevet

Våre har vært speidere i mange år. For beverne (1. og 2. klasse) er det ett møte annenhver uke. Og så er det tur til speiderhytta en gang i halvåret. (Flokken og Troppen har møte hver uke og hyppigere hytteturer, Troppen har hver måned.) I tillegg er det sommerleir hvert år. Beverne gjør mye forskjellig på samlingene. De øver på førstehjelp, knuter, tenne bål og lage primitiv mat på bål, kart/kompass, de leker leker (sosialt, inkludering), plukker sopp om høsten, spikking, lærer hvordan de skal pakke sekk for tur og mye annet. Veldig fin fritidsaktivitet, og vi liker spesielt godt at man i speideren, i motsetning til idrett, blander alder og kjønn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var speider fra jeg var seks til 13 år. Var på møter en gang i uka, og da lærte vi førstehjelp, om planter, dyr og forskjellige insekter, vi hadde også litt om forskjellige kulturer og land, i tillegg til kunnskap om naturen og hvordan overleve ute i naturen. 
Var på teltturer jevnlig gjennom hele året, kanskje en gang annenhver måned, og ellers på leir/samling med flere grupper en gang i året (som regel på våren). Hvert fjerde år er det landsleir, og det er kjempegøy! Det er som en helt egen by, jeg var på landsleir i 2001 og den var i Fredriksstad. Vi bygger egen camp, og i fellesområdene fant vi både internettkafé, bibliotek og kiosk. 

Hvert år er det kretsmesterskap og NM, og her viser man frem hva man som gruppe kan om det de lærer på møtene. Vinner av kretsmesterskapene går videre til NM. 

Speideren er faktisk veldig lærerikt og ikke minst gøy. Det er også veldig sosialt og inkluderende. Anbefales :) 

Anonymkode: 654d2...776

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...