AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #1 Skrevet 14. juli 2021 Jeg jobber 100% turnus i hjemmesykepleien , men stadig får jeg spørsmål om å jobbe ekstra utover det. Jeg kjenner på dårlig samvittighet hver gang, men jeg føler ikke at jeg har mer å gi. Det er tøft nok med 5 og av og til 6 dagers uke. Jeg får jo aldri tid å hente meg inn igjen om jeg skal ha flere dager . Det vil jo til slutt ende med at jeg og blir utbrent, og må ha en sykemelding. Så tenker det på en måte må være vinn/vinn at jeg sier nei og. Jeg er aleneforsørger på en gutt på 11 også. Hva tenker dere? Anonymkode: 629db...86d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #2 Skrevet 14. juli 2021 Nei, kontrakten avgjør hvor mye du skal jobbe. Om du av og til stiller opp ekstra, da er det hyggelig av deg, men det er ikke noe arbeidsgiver kan kreve. Hvis arbeidsgiver stadig mangler folk, må det ansettes flere. Anonymkode: f581c...907
Barix Skrevet 14. juli 2021 #3 Skrevet 14. juli 2021 https://www.simployer.no/artikler/det-er-lov-a-palegge-overtid/ Arbeidsgiver kan pålegge overtid, men da skal det være et «særlig og tidsavgrenset behov». Det vil typisk være en uforutsett hendelse som gjør det helt nødvendig med ekstraarbeid i et kort tidsrom for å berge driften. Slik du beskriver det høres det mest ut som at det over lengre tid generelt er for lite arbeidskraft til å dekke behovet. Da kan arbeidsgiver ikke pålegge overtid, men skal i stedet ansette flere. Planlagt, rutinemessig bruk av overtid er ikke lov. Du kan anse henvendelsene fra arbeidsgiver som forespørsler om frivillig overtid, og kan med god samvittighet si nei hvis det ikke passer deg. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #4 Skrevet 14. juli 2021 Ser jeg har skrevet under feil kategori 🤭 jaja. Tusen takk for gode svar dere! Ja, det er kronisk mangel på folk , og det har det vært lenge. Folk er slitne, og melder seg syk/får sykemelding rett som det er. Og det er ingen å ta av. Ekstra ille nå som mange er på ferie selvfølgelig . Jeg kjenner at jeg er ikke 20 lenger, og at jeg vil brenne lyset i begge ender om jeg sier ja til å jobbe ekstra pga dårlig samvittighet. Jeg er som sagt alene mor, og har et stort hus jeg må ta meg av alene både ute og inne. Hvis jeg jobber ekstra vil det si at jeg kun har en dag fri (eller ingen) fridager i uken .. Jeg makter det ikke, om jeg så gjerne ville. Anonymkode: 629db...86d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #5 Skrevet 14. juli 2021 Ikke ha dårlig samvittighet. Dette er arbeidsgivers problem, ikke ditt. Du jobber allerede 100%, arbeidsgiver får heller ansette flere. Det at du blir utbrent er det ingen som vinner på, minst av alt deg selv med et barn å ta vare på. Vær forsiktig, ikke havn der, da er det fort et år eller mer før du er på plass igjen. Anonymkode: ad0e1...8a2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #6 Skrevet 14. juli 2021 Sier du nei, blir du uansett bare pålagt overtid elle beordret, så det spiller i realiteten liten rolle hav som står i kontrakten. Så svaret er; ja, arbeidsgiver kan i praksis kreve det. Anonymkode: 60e92...f47
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #7 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sier du nei, blir du uansett bare pålagt overtid elle beordret, så det spiller i realiteten liten rolle hav som står i kontrakten. Så svaret er; ja, arbeidsgiver kan i praksis kreve det. Anonymkode: 60e92...f47 Pluss at du blir stemplet som vanskelig og etterhvert mister goder... Anonymkode: 579fa...e52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå