Gå til innhold

Mannen vil ha tre barn, men at siste skal være attpåklatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn på 5 og 8 år. Har lenge diskutert en nr tre, men etterhvert synes jeg det ble litt sent for det, når eldste nå er 5. Snakket med mannen (igjen) om det og sa at nå synes jeg det er for sent. Han var overraskende nok gira på en attpåklatt om noen år i stede.. 

Dere med attpåklatt, hvordan har det vært? 

Jeg er 29, så sånn sett ikke noe i veien for et siste barn litt senere. Men nå er vi jo endelig der at vi kan gå på fisketur eller andre ting uten at minste må passes på konstant, uten at bleier må skiftes, etc..

Anonymkode: 16462...0f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke attpåklatt, men ER attpåklatt. Både positive og negative sider ved det. Ulempen er gamle foreldre og utenforskapsfølelse ifht søsken og venner. Har alltid ønsket at jeg vokste opp med mine eldre søsken.

Anonymkode: 58658...6a1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også attpåklatt og ønsket også at jeg var mer jevngammel med søsknene. Jeg har alltid følt meg utenfor når de to andre er på samme sted i livet, men aldri samme sted som meg. Gamle foreldre kjenner jeg meg dog ikke igjen i. De var akkurat like engasjerte og deltagende med meg som med de to andre, man blir ikke akkurat sliten og satt når man er 35 i forhold til 25. 

Anonymkode: a85ad...b3b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er attpåklatt selv. Har hele livet følt meg veldig utenfor i søskenflokken. Og foreldrene mine har alltid vært eldre enn jevnaldrende. Men hallo, det finnes større problemer i verden. Har hatt en grei oppvekst og fått det jeg trenger, selv om disse punktene ikke er optimale.

Selv ville jeg ikke orket å fått en til etter at minste endelig er stor nok til at jeg kan få litt frihet. Vi har tre barn og skal ha en til, men jeg har sagt at om jeg nikker 30 da er det for sent. Minste er ett år nå.

Men dette er jo slikt en må føle på selv... Mennesker og familier er forskjellige og det som fungerer for oss fungerer ikke nødvendigvis likedan hos dere.

Anonymkode: 9a1e3...35f

• Liker 10
Skrevet

Det er 9år mellom eldste og yngste her. Fire barn. Disse to har dessverre aldri fått et godt søskenforhold da aldersforskjellen er for stor. Så jeg ville unngått så stor aldersforskjell hvis det er mulig. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er appåklatt. Søsknene mine er 8 og 12 år eldre enn meg. Hadde en fin oppvekst og søsknene mine passet mye på meg 😊👍

Anonymkode: 3e72b...927

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det!!!  Jeg er attpåklatt og kjenner ikke mine 2 eldre søsken. Har ingen kontakt med de heller.  De var flyttet ut før jeg var 10 år. Sier ikke det er sånn for alle men for meg var det ikke positivt. 

Anonymkode: 8ac35...afb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lillebroren min er attpåklatt :) jeg er 31, han ble nylig 18. Eldste lillebroren min er 29. 

Han har trivdes godt med det. Vi har et veldig godt og nært forhold til hverandre uansett, og han er fadder for min yngste datter. Å få en attpåklatt kan nok ha både fordeler og ulemper; fordelene er jo at barseltiden ikke blir fullt så hektisk som den ville blitt hvis du hadde hatt tette barn, og de eldste er såpass selvgående at du kan fokusere mer på baby enn du ellers kunne gjort. 

Ulempen er jo at attpåklatten kanskje ikke vil få det samme nære forholdet som dine to eldste kanskje får. Men dette er jo ting du ikke kan vite på forhånd, så hvis det er viktig for deg at dine barn skal få et nært og fint søskenforhold, ville jeg nok droppet det. I min søskenflokk har det som sagt gått veldig bra, vi har et nært forhold til hverandre uansett. Jeg er egentlig nesten nærmere han enn min eldste lillebror, men jeg tror vel egentlig det er et unntak og ikke det som er vanlig. 

Anonymkode: b9bcc...0f9

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode svar! 

Dere som ikke har sagt det men sier dere har dårlig forhold til søsknene, hvor mange år er det mellom? Jeg ser jo attpåklatt kan være så mangt, her er det tenkt maks 8 år mellom nr 2 og 3 i så fall. 

Ellers kan jeg jo si jeg er litt farget av min egen oppvekst, tre år mellom søsteren min og meg - og vi har alltid vært i tottene på hverandre og har i dag et omtrent ikke-eksisterende forhold, så ulike er vi..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er attpåklatt, søster og bror er 10 og 11 år eldre enn ham. Han har er kjempegodt forhold til sine eldre søsken. Det er 5 år mellom våre 2 yngste barn. Våre barn er 23, 22, 15 og 10. Ingen problemer med alderen der, og de har et veldig godt søskenforhold. Her tror jeg alt kommer an på foreldre, og hva de gjør oppveksten til :)

Anonymkode: 5dace...b99

AnonymBruker
Skrevet

Det var ingen attpåklatt i min familie, da vi kun var to søsken, men det var stor aldersforskjell da. Jeg er 8 år eldre enn broren min. Vi har et helt fantastisk forhold, og har hatt det siden han ble født. I dag er han 19 og jeg 27😊

Anonymkode: 8a988...3bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke forhold mellom søsken handler om alder og kjønn, men om kjemi.

Jeg er 36, og min lillebror er 23. Vi har et tett og godt forhold. Han er fadder for mine barn og vi er sammen 1 - 2 ganger i uka. Vi har begge snakket om at det hadde vært hyggelig å vokse opp sammen, men sånn ble det ikke og det er helt greit.

Min mann har 4 brødre. Alle ganske tett i alder (ikke alle er helsøsken). 2 av de har han ingen kontakt med som voksen. Ingen dramatikk, bare ikke noe kjemi...

Anonymkode: b53de...e43

• Liker 2
Skrevet

Min mann har en attpåklatt-lillebror, og begge sier at de har mer et far-sønn-forhold enn brødreforhold. Mannen min var riktignok tenåring da broren ble født, så kanskje det går bedre med kortere avstand. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for mange gode svar! 

Dere som ikke har sagt det men sier dere har dårlig forhold til søsknene, hvor mange år er det mellom? Jeg ser jo attpåklatt kan være så mangt, her er det tenkt maks 8 år mellom nr 2 og 3 i så fall. 

Ellers kan jeg jo si jeg er litt farget av min egen oppvekst, tre år mellom søsteren min og meg - og vi har alltid vært i tottene på hverandre og har i dag et omtrent ikke-eksisterende forhold, så ulike er vi..

Søsteren over meg er 10 år eldre,eldste bror 17 år eldre. Ikke dårlig forhold,men en distanse ifht hvor man er i livet, og savnet av felles oppvekst.  Søsken mellom de to også. Moren min var 40 når hun fikk meg,pappa 45,,,så de var jo ganske gamle. Syntes ofte det var flaut på barneskolen. Du vet hvordan barn kan være. Uproblematisk i ungdomstida. 

Anonymkode: 58658...6a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt søsken er attpåklatt. Vi har et distansert forhold i dag. 

Min ektefelle er også atpåklatt, og veldig tett med sine søsken. 

Anonymkode: 48f6c...69a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er attpåklatt, vokste opp som alenebarn. Har et godt forhold til søsknene mine, men de er så mye eldre at vi neppe kommer til å få noe til felles før vi er gamle. Jeg er tydelig den yngste og får minst goder pga det. Reise på ferie alene med foreldrene mine var gørr og å være alene hjemme med dem hele tiden var også gørr. Ville helst at de 1.droppet å få meg eller 2. fikk meg et år eller to etter de fikk nr.2

Anonymkode: e9d5f...852

AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (1 time siden):

Det er 9år mellom eldste og yngste her. Fire barn. Disse to har dessverre aldri fått et godt søskenforhold da aldersforskjellen er for stor. Så jeg ville unngått så stor aldersforskjell hvis det er mulig. 

Og jeg har et kjempegodt forhold til min 9 år yngre søster.😉 Det er tøys at aldersforskjell skal ha noe å si for søskenforholdet. Personlighet har nok mer å si. Jeg er veldig tett i alder med ett av søsknene mine, og vi gikk svært dårlig overens i barndommen. Vi er ikke samme kjønn og totalt forskjellige. 

Anonymkode: e3ec5...664

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke gjør det!!!  Jeg er attpåklatt og kjenner ikke mine 2 eldre søsken. Har ingen kontakt med de heller.  De var flyttet ut før jeg var 10 år. Sier ikke det er sånn for alle men for meg var det ikke positivt. 

Anonymkode: 8ac35...afb

Så du skulle ønske at du selv ikke var født…?

Anonymkode: 1014a...420

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynne på nytt med småbarn når du endelig kan dra på turer og store-barn aktiviteter? 

De store vil jo forvente det og det er ikke så moro å ha med baby. 

Tro meg. Jeg syntes ikke det var moro å bra på sommerland med 10 åringen når jeg hadde en 3mnd baby. Det var for meg bare styr, og for eldste kjedelig at jeg ikke kunne være med på noe. Og sånn var det med mange ting. 

Anonymkode: d7567...208

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er atpåklatt. Det er ikke koselig å føle seg utenfor hele tiden. Som barn og nå som voksen. De har ett kjempe bra forhold, jeg og de har igrunn ikke noe forhold. Det er sårt og jeg tenker det er lettere å være enebarn enn å være attpåklatt. Tror det er noe i det at man føler seg mer ensom med andre enn uten. 

Anonymkode: f8bd7...138

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...