AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #1 Skrevet 14. juli 2021 Står på siden til nav at tiltakspenger skal holde til livsopphold og husleie, men så får man bare 411 kr dagen? Det holder jo ikke til husleien en gang. Anonymkode: df75c...ef6 1
powerpuffen Skrevet 14. juli 2021 #2 Skrevet 14. juli 2021 Da må du finne deg et billigere sted å bo. Med planlegging går 411 kr dagen veldig fint. Jeg klarer meg på 8200 kr mnd som student. 7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #3 Skrevet 14. juli 2021 Sprinkle skrev (2 timer siden): Da må du finne deg et billigere sted å bo. Med planlegging går 411 kr dagen veldig fint. Jeg klarer meg på 8200 kr mnd som student. Nå har man litt mindre ansvar som student enn som voksen (som jeg antar TS er). Man har kanskje bil, forsikringer, husdyr, barn, etc. Er man student så er det for en begrenset periode, du kan også ha en deltidsjobb, og man VET man er fattig den tiden. Man kan planlegge for det. Er man voksen kan man bli akutt syk eller miste jobb, og være veldig uheldig. Da er det ikke like lett. Det er heller ikke bare å finne et nytt sted å bo, hva om TS nylig har skrevet kontrakt? Eller må bo i et område pga nærhet til barna? Det er mye som spiller inn her. TS, har du sjekket om du kan få dekket f.eks strøm eller lignende? Ta kontakt med NAV og hør om det finnes flere muligheter. Ellers ville jeg ha begynt å spise en del vegetarisk (rimeligere så lenge du erstatter kjøtt med linser, bønner, kikerter), se om du kan selge unna småting som klær og pyntesaker, og kutte ut strømme-abonnementer og andre ting som koster noe hver måned. Livsopphold er ingen luksus, og du må kutte der du kan, start med ting som trekker penger hver måned og mat, og se hvor mer du kan redusere. Anonymkode: 8e83d...b56 15
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #4 Skrevet 14. juli 2021 Hvis du ikke har penger på konto, kan du søke om supplerende sosialhjelp. Du kan også søke om bostøtte fra husbanken. Anonymkode: 5bafd...4f5 7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #5 Skrevet 14. juli 2021 Sprinkle skrev (2 timer siden): Da må du finne deg et billigere sted å bo. Med planlegging går 411 kr dagen veldig fint. Jeg klarer meg på 8200 kr mnd som student. Du kan ikke sammenligne studielån med tiltakspenger/livsopphold stønad fra nav. Så dette var naivt sagt av deg. Anonymkode: db54d...89b 13
Cordelia Skrevet 14. juli 2021 #6 Skrevet 14. juli 2021 Støtter over. Du må søke om supplerende sosialstønad og bostøtte. 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #7 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du kan ikke sammenligne studielån med tiltakspenger/livsopphold stønad fra nav. Så dette var naivt sagt av deg. Anonymkode: db54d...89b Fordi? Anonymkode: 0e095...b39 9
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #8 Skrevet 14. juli 2021 Jeg får også tiltakspenger. Klarer fint å leve på 8220 kr i mnd. Handler om prioritering. Har aldri søkt om sosialstønad. Anonymkode: 1f37d...f20 2
Cordelia Skrevet 14. juli 2021 #9 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg får også tiltakspenger. Klarer fint å leve på 8220 kr i mnd. Handler om prioritering. Har aldri søkt om sosialstønad. Anonymkode: 1f37d...f20 Kommer jo helt an på utgiftene det, folk har forskjellig økonomi. En har rett på bostøtte og sosialstønad, og da er det ikke noen grunn til ikke å gjøre det for å få utgiftene til å gå ihop. 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #10 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå har man litt mindre ansvar som student enn som voksen (som jeg antar TS er). Man har kanskje bil, forsikringer, husdyr, barn, etc. Er man student så er det for en begrenset periode, du kan også ha en deltidsjobb, og man VET man er fattig den tiden. Man kan planlegge for det. Er man voksen kan man bli akutt syk eller miste jobb, og være veldig uheldig. Da er det ikke like lett. Det er heller ikke bare å finne et nytt sted å bo, hva om TS nylig har skrevet kontrakt? Eller må bo i et område pga nærhet til barna? Det er mye som spiller inn her. TS, har du sjekket om du kan få dekket f.eks strøm eller lignende? Ta kontakt med NAV og hør om det finnes flere muligheter. Ellers ville jeg ha begynt å spise en del vegetarisk (rimeligere så lenge du erstatter kjøtt med linser, bønner, kikerter), se om du kan selge unna småting som klær og pyntesaker, og kutte ut strømme-abonnementer og andre ting som koster noe hver måned. Livsopphold er ingen luksus, og du må kutte der du kan, start med ting som trekker penger hver måned og mat, og se hvor mer du kan redusere. Anonymkode: 8e83d...b56 Så lenge folk lever i den tro at de ikke kan bli akutt syk, må de kvitte seg med det overflødige den dagen de blir det. Staten kan ikke ta ansvar for at folk ikke tar ansvar for seg selv. Anonymkode: 5a225...160 10
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #11 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg får også tiltakspenger. Klarer fint å leve på 8220 kr i mnd. Handler om prioritering. Har aldri søkt om sosialstønad. Anonymkode: 1f37d...f20 Å hvordan ser ditt budsjett ut? Hvor gammel er du? Har du barn/ bil/ husdyr/ samboer/ ektefelle? Anonymkode: 97d80...670 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #12 Skrevet 14. juli 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Nå har man litt mindre ansvar som student enn som voksen (som jeg antar TS er). Man har kanskje bil, forsikringer, husdyr, barn, etc. Er man student så er det for en begrenset periode, du kan også ha en deltidsjobb, og man VET man er fattig den tiden. Man kan planlegge for det. Er man voksen kan man bli akutt syk eller miste jobb, og være veldig uheldig. Da er det ikke like lett. Det er heller ikke bare å finne et nytt sted å bo, hva om TS nylig har skrevet kontrakt? Eller må bo i et område pga nærhet til barna? Det er mye som spiller inn her. TS, har du sjekket om du kan få dekket f.eks strøm eller lignende? Ta kontakt med NAV og hør om det finnes flere muligheter. Ellers ville jeg ha begynt å spise en del vegetarisk (rimeligere så lenge du erstatter kjøtt med linser, bønner, kikerter), se om du kan selge unna småting som klær og pyntesaker, og kutte ut strømme-abonnementer og andre ting som koster noe hver måned. Livsopphold er ingen luksus, og du må kutte der du kan, start med ting som trekker penger hver måned og mat, og se hvor mer du kan redusere. Anonymkode: 8e83d...b56 Reality check - studenter er også mennesker. Noen har til og med barn og familie og forpliktelser. Har man barn, får man jo uansett ekstra stønad. Anonymkode: 9285d...e9a 17
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #13 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Så lenge folk lever i den tro at de ikke kan bli akutt syk, må de kvitte seg med det overflødige den dagen de blir det. Staten kan ikke ta ansvar for at folk ikke tar ansvar for seg selv. Anonymkode: 5a225...160 Nå er endel av de som går på tiltakspenger personer som er i Karens etter makstid på AAP, og enda ikke ferdig avklart. Det er altså snakk om mennesker som egentlig er for syke til å jobbe. Anonymkode: 97d80...670 4
powerpuffen Skrevet 14. juli 2021 #14 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du kan ikke sammenligne studielån med tiltakspenger/livsopphold stønad fra nav. Så dette var naivt sagt av deg. Anonymkode: db54d...89b Hvorfor ikke? Jeg har da både bil, forsikringer, telefonregninger osv. Tallenes tale er relativt lik. Å si at jeg har mindre ansvar som student er det som er naivt - for det kan bare sies om TS har barn og ikke jeg. 10
Cordelia Skrevet 14. juli 2021 #15 Skrevet 14. juli 2021 Studenter har flere måter å få ned utgiftene på. Bo i kollektivt er ikke noen ønskelig livsstil for de fleste over 30. Studenter har også rabatter flere steder, samt mulighet til ekstrajobb. To forskjellige livssituasjoner. Ferdig med å krangle om hvem som har det verst nå? La oss ikke blande studenter inn. 9
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #16 Skrevet 14. juli 2021 Cordelia skrev (2 minutter siden): Studenter har flere måter å få ned utgiftene på. Bo i kollektivt er ikke noen ønskelig livsstil for de fleste over 30. Studenter har også rabatter flere steder, samt mulighet til ekstrajobb. To forskjellige livssituasjoner. Ferdig med å krangle om hvem som har det verst nå? La oss ikke blande studenter inn. Jeg hadde barn da jeg var student. Så bo i kollektiv utgikk, hvilke rabatter? Jeg hadde ikke råd til å delta på det man kunne få rabatter på. ekstrajobb utgikk også pga barna. Det er ikke krangling om hvem som har det verst. Det var en som sa at hun fikk det til, ikke verre enn det. Begge situasjonene er midlertidige, så jeg synes absolutt det kan sammenlignes. Anonymkode: 41c4e...652 10
Cordelia Skrevet 14. juli 2021 #17 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde barn da jeg var student. Så bo i kollektiv utgikk, hvilke rabatter? Jeg hadde ikke råd til å delta på det man kunne få rabatter på. ekstrajobb utgikk også pga barna. Det er ikke krangling om hvem som har det verst. Det var en som sa at hun fikk det til, ikke verre enn det. Begge situasjonene er midlertidige, så jeg synes absolutt det kan sammenlignes. Anonymkode: 41c4e...652 Studenter får rabatter, på flere ting. Nei, hva du gjorde eller ikke gjorde som student, er ikke viktig her. Jeg gjentar som jeg sa. To forskjellige livssituasjoner. Tiltakspenger er ikke tidsbegrenset som AAP. Hele poenget her var at ts har rett på mer enn tiltakspenger. 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #18 Skrevet 14. juli 2021 Selge bilen, få et billigere sted å bo. Ikke unormalt å endre livstil når økonomiske situasjonen endrer seg. Kjenner mange som har måttet tilpasse seg økonomien sin. Han hun skal studere,mista jobben, blitt syk og må flytte,selge bilen etc. All ære til de som er åpne og tilpasser seg og ikke klager til staten for at ikke de sponser luksus. Anonymkode: d28d7...174 5
Cordelia Skrevet 14. juli 2021 #19 Skrevet 14. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 14.7.2021 den 22.48): Selge bilen, få et billigere sted å bo. Ikke unormalt å endre livstil når økonomiske situasjonen endrer seg. Kjenner mange som har måttet tilpasse seg økonomien sin. Han hun skal studere,mista jobben, blitt syk og må flytte,selge bilen etc. All ære til de som er åpne og tilpasser seg og ikke klager til staten for at ikke de sponser luksus. Anonymkode: d28d7...174 Nå vet ikke du en damn shit om ts sin situasjon. Men mål ved tiltak er å vurdere personens muligheter i arbeidslivet, samt skaffe muligheter for jobb eller utdanning der det er mulig, Ergo få flest mulig ut i arbeidslivet som aktive skatteytere. Da må de ta de mulighetene de har for å bruke energien på det. Endret 17. juli 2021 av Cordelia 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #20 Skrevet 15. juli 2021 7 hours ago, Cordelia said: Studenter har flere måter å få ned utgiftene på. Bo i kollektivt er ikke noen ønskelig livsstil for de fleste over 30. Studenter har også rabatter flere steder, samt mulighet til ekstrajobb. To forskjellige livssituasjoner. Ferdig med å krangle om hvem som har det verst nå? La oss ikke blande studenter inn. Kollektiv er vel ikke ønskelig for noen, men må man så må man (med mindre man har barn, som kan gjelde både studenter og andre). Studenter har vanligvis ikke rabatt på annet enn luksusvarer (ikke mat f.eks), så det teller ikke. Studenter med krevende studie eller barn kan heller ikke ha deltidsjobb. Og (!) studenter har ikke hatt mulighet til å forsikre seg for inntektstap - noe enhver burde gjøre dersom man ikke vil tåle en slik situasjon. Poenget er - studenter er ikke en egen rase med en livsstil som ikke kan overføres til andre livssituasjoner. Ta de rådene du får. Anonymkode: 9285d...e9a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå