Gå til innhold

Spontanferie og huseier som vil inn i leiligheten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hoppet på en roadtrip ferie med noen venninner som ble bestemt spontant. Nettopp begynt ferien min og hadde planlagt å rydde å vaske leiligheten min noe jeg ikke fikk gjort pga denne roadtrippen. 

Igår fikk jeg tlf fra huseier som ville innom  leiligheten min imorgen for å oppdatere noe med røykvarslerene noe som skulle gjøres i alle leiligheter i blokka. 

Problemet er at min leilighet ser ikke ut nå! Etter nesten tre hektiske uker med mye jobb har jeg kun vært hjemme for å sove og spise og så fort opp på jobb igjen og det ligger mye oppvask på kjøkkenet, klær strødd overalt, badet er bomba også. Jeg hadde ikke tatt i mot besøk hvis jet var hjemme nå for å si det sånn pga rotet!

Hva skal jeg si til han?? Jeg sa jeg ikke var hjemme men han har universal nøkkel til alle dører i blokka og ville låse seg inn kjapt i morgen for å få dette gjort. 

Jeg er hjemme igjen først om 4 dager. Må jeg bare bite i det sure eple og la han låse seg inn i rotet mitt eller kan jeg si at han må vente til jeg er hjemme? 

Anonymkode: 4ddf4...411

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan be han vente. 

Men, hvor ille er det egentlig? 

Anonymkode: 350a1...e83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare si det som det er, du dro på spontanferie og rakk ikke å rydde? Jeg ville absolutt ikke nektet huseier å komme inn for å oppdatere noe så viktig som røykvarsler. Han bryr seg sikkert ikke om rotet, men blir kanskje irritert over å måtte komme tiøbake igjen for å fikse det. 

Anonymkode: b0251...f0f

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Derfor jeg alltid prøver å holde det noenlunde ryddig. vet aldri hva som kan skje.

Si at han må vente til du kommer hjem

Anonymkode: 868ba...e62

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo utrolig ufint av deg å dra fra en leid leilighet med mengder oppvask, mulig også matrester? Det er jo direkte kontraktsbrudd med tanke på skadedyr, med mer. 

Anonymkode: d1925...fc8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke skjønne at det skal være mulig å rote så sinnsykt hvis man kun er hjemme for å spise og sove...

Anonymkode: 40e1f...a6e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er jo han som eier. 

Anonymkode: f1edb...192

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo utrolig ufint av deg å dra fra en leid leilighet med mengder oppvask, mulig også matrester? Det er jo direkte kontraktsbrudd med tanke på skadedyr, med mer. 

Neimen kjære vene, oppvask som blir stående en ukes tid er ikke kontraktsbrudd, verken direkte eller indirekte.

Anonymkode: a7281...51b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du skal i utgangspunktet ha en ukes varsel dersom huseier skal inn i boligen din. Jeg ville avtalt en dato som gjør at du rekker å rydde.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neimen kjære vene, oppvask som blir stående en ukes tid er ikke kontraktsbrudd, verken direkte eller indirekte.

3 uker uten oppvask, og så drar man direkte på ferie. Og hvem vet hva av matrester.. 

Det er en invitasjon til skadedyr. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du skal i utgangspunktet ha en ukes varsel dersom huseier skal inn i boligen din. Jeg ville avtalt en dato som gjør at du rekker å rydde.

Vet det er regler på dette, men han sa i tlf at det var litt kort varsel pga han hadde fått det i hendene på kort varsel også og derfor spurt beboerne om der passet. Jeg vil ikke være den eneste som er vrang og sier nei, men føler jeg må 😐

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet det er regler på dette, men han sa i tlf at det var litt kort varsel pga han hadde fått det i hendene på kort varsel også og derfor spurt beboerne om der passet. Jeg vil ikke være den eneste som er vrang og sier nei, men føler jeg må 😐

Kan du ikke bare si det som det er da? Si ja, men at du beklager (du trenger ikke å beklage, men du kan) hvordan det ser ut fordi du hadde tre veldig hektiske uker før du plutselig fikk muligheten til å reise bort. Med mindre rotet er av en karakter som gjør skade på leiligheten, så har en som leier ut sikkert sett både det ene og det andre før.. Hvis dette er en oppgradering som skal gjøres i en hel blokk, så er det absolutt mest praktisk å få gjort det på en gang. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Morsomt. Vis meg den kontrakten du. Det er helt greit å ha det så rotete man bare ønsker i egen bolig, uansett om den er leid eller selveiende. Er styreleder i borettslag, og rotete leilighet er ikke i strid med noe som helst. (feks. andelseiers vedlikeholdsplikt). 

Du bare måtte slenge litt usaklig drit? 

Anonymkode: 4a424...25a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

3 uker uten oppvask, og så drar man direkte på ferie. Og hvem vet hva av matrester.. 

Det er en invitasjon til skadedyr. 

Det er fortsatt ikke kontraktsbrudd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Morsomt. Vis meg den kontrakten du. Det er helt greit å ha det så rotete man bare ønsker i egen bolig, uansett om den er leid eller selveiende. Er styreleder i borettslag, og rotete leilighet er ikke i strid med noe som helst. (feks. andelseiers vedlikeholdsplikt). 

Du bare måtte slenge litt usaklig drit? 

Anonymkode: 4a424...25a

Det var dette med stein i glasshus da... Jeg holder i alle fall ikke på med personangrep, som er ulovlig etter forumreglene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er fortsatt ikke kontraktsbrudd.

Oppvask og matrester på kjøkkenbenken over 4 uker. Jeg vil si at det er et klart brudd på standardformuleringen som går på "behandle husrommet med tilbørlig aktsomhet..". 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Oppvask og matrester på kjøkkenbenken over 4 uker. Jeg vil si at det er et klart brudd på standardformuleringen som går på "behandle husrommet med tilbørlig aktsomhet..". 

Du kan si det så mye som du vil, det hadde ikke holdt i retten med mindre vi snakker om faktiske og ikke teoretiske skadedyr.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan si det så mye som du vil, det hadde ikke holdt i retten med mindre vi snakker om faktiske og ikke teoretiske skadedyr.

TS kan få en advarsel basert på dette. Ikke behagelig. Og ved flere advarsler er det utkastelsesgrunn likevel. 

Er jo en grunn til at hun ikke vil slippe huseier inn i leiligheten, utover noen klær og et uvasket bad... 

• Liker 2
Skrevet

La han få låse seg inn men opplys samtidig om at det er litt rotete der inne pga hektisk periode. 

Så bruker du denne ubehagelige opplevelsen som motivasjon for å holde det hyggelig. Man vet aldri, plutselig blir du skadd og havner på sykehus sånn at venner eller familie må inn i leiligheten for å hente klær og toiletartikler til deg eller annet. 

Sørg for å rydd opp skikkelig. Ta en helg hvor du rydder og vasker godt. Åpne vinduene, vask skap vegger og tak sånn at det er ordentlig rent. Kjøp inn bokser og lag systemer. Jobber du mye og er sliten så må du likevel opprettholde en viss standard hjemme. Ta med deg asjetten fra bordet før du går å legger deg og putt i oppvaskmaskinen. Er det ekstra ork en periode så i det minste ha en boks stående her og der som du kan kaste ting oppi. F.eks ved siden av sofaen. 

Vedlikehold og smårydd hver dag, og hold av en dag i uka hvor du vasker. Viktig å holde kjøkkenbenkene og badet rene. Så lukter det godt og ikke dritt når folk kommer inn i den leiligheten. 

Så slipper du ting som dette her. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan ikke skjønne at det skal være mulig å rote så sinnsykt hvis man kun er hjemme for å spise og sove...

Anonymkode: 40e1f...a6e

Det er fullt mulig. Jeg er ikke TS, men under en hektisk periode for noen år siden jobbet jeg 140%, sto midt i et samlivsbrudd og forsøkte å få orden på det oppussingsobjektet jeg hadde kjøpt.

Etter den perioden dømmer jeg ingen. Livet skjer.

Men ja, TS kan nekte huseier inngang på så kort varsel.

Anonymkode: b7b58...3f8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...