Gå til innhold

Henging av scoliosepasienter

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hang hvertfall på begynnelsen av 70-tallet - så det er hvertfall etter det.

Skrevet (endret)

nå trodde jeg du mente at de ble hengt.. som i en galge.. :roll:

stussa litt når Lillebille skrev at hun ble hengt...

Endret av Gitte
Gjest Splitter Pine
Skrevet
nå trodde jeg du mente at de ble hengt.. som i en galge..  :roll:

stussa litt når Lillebille skrev at hun ble hengt...

Trodde jeg også :ler:

Skrevet

Det er sant - Vi ble faktisk hengt - om ikke akkurat i en sånn galge som de brukte i cowboyfilmer og sånn.

Men vi hang faktisk etter hodet i kortere eller lengre perioder. Måtte kunne henge lenge nok til at det ble tatt avstøpning med korsett - mener det var opp mot 45 min/1 time vi skulle henge - men korriger meg gjerne - om det er noen som husker bedre (minuttene ble lange når man hang der og dinglet).

Det var ikke tau i galgen, men vi hadde en form for remsysten/støtte rundt hodet - som ble festet i en form for heianordning - og så ble vi heist opp.. :sjenert:

.. så vi kan faktisk si at vi er hengt - og så har vi englevinger - og for oss har utrykket henge sammen og henge i stroppen - en litt annen betydning enn for andre.. :ler:

Dette har vært oppe tidligere i en Scoliosetråd

Skrevet
Er scoliose det samme som skjev ryggrad?

Ja - det kalles jo gjerne skjev rygg - som en samlebetegnelse,

Skjevheten kan ha mange forskjellige grunner - f.eks.pga. sykdom som polio - stor benforskjell eller idiopatisk scoliose (ingen sikker kjent årsak)

Skrevet

Heisann! Denne har jeg ikke sett engang :overrasket: Vi er nok mange som er hengt,ja. Det som er gøy var at de som jobbet på verkstedet sa at gutta svimte av når de ble hengt, men ikke vi :sjarmor: Og er du hengt så er du hengt......

Men, vi hadde jo beina på gulvet altså :sjenert: I det LilleBille skrev høres det ut som om vi hang og dinglet i løse lufta!!! Da hadde vi vel ikke vært her nå tenker jeg.......

Skrevet
Ja - det kalles jo gjerne skjev rygg - som en samlebetegnelse,

Skjevheten kan ha mange forskjellige grunner - f.eks.pga. sykdom som polio - stor benforskjell eller idiopatisk scoliose (ingen sikker kjent årsak)

Så rart. Når jeg var sånn 14-15 var jeg på sykehuset og tok røntgen. Fikk høre at jeg har skev ryggrad, at jeg skulle brukt korsett om det hadde blitt oppdaget før, men det var for sent.

Kanskje dette er grunnen til at jeg alltid har hengt litt etter i aktiviteter som innebærer løping?

Ante ikke at det het noen annet enn skjev ryggrad jeg...

Skrevet

Kan godt være det. Mange av oss får også astma pga at lungene har mindre plass.

Skrevet
Kan godt være det.  Mange av oss får også astma pga at lungene har mindre plass.

Men jeg vet ikke grad eller noe sånt. Vet ikke om det viser en gang, det har ikke blitt kommentert.

Skrevet
Heisann!  Denne har jeg ikke sett engang  :overrasket:  Vi er nok mange som er hengt,ja.  Det som er gøy var at de som jobbet på verkstedet sa at gutta svimte av når de ble hengt, men ikke vi  :sjarmor:  Og er du hengt så er du hengt......

Men, vi hadde jo beina på gulvet altså  :sjenert: I det LilleBille skrev høres det ut som om vi hang og dinglet i løse lufta!!!  Da hadde vi vel ikke vært her nå tenker jeg.......

.. jada jada -.. måtte du ødelegge bildet mitt da :ler:

- helt i løse luften var det jo ikke - skal være enig i det - men det kjentes nesten sånn ut - for vi var jo strukket til max

Skrevet

Hei vil bare si at da jeg startet med korsett i i 1985 var det boston modellen som gjaldt. Ingen henging på meg, :) men jeg husker at noen fremdeles måtte gipsstøpes til full body jacket, men tror ikke det var scolliose. Om jeg ikke husker helt feil så var det polio...

Hadde alltid vært veldig aktiv og legen sa at det bare var å fortsette trening. Så lenge ting ikke gjorde vondt var det greit. Samt en liten terping av styrke rygg og magemusklatur da...

Skrevet

Hei gjest! Vi har en liste hvor scoliosepasientene har kontakt med hverandre, hvor vi kommer med info, gir hverandre støtte, arrangerer treff osv. Har du lyst til å være med der?

Jeg kan ikke sette inn mailadressen min her, men du finner den under Ryggforeningen, under scoliosekontakt.

Hvis du ser på tråden "Er det noen med socliose her inne?" kan det hende du kjenner igjen enkelte episoder?

:klem: ta kontakt,da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...