AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #1 Skrevet 14. juli 2021 Kan noen forklare enkelt hva som får folk til å dele ut arv i før Stortingsvalget i år? Hvor mye er arveavgiften de snakker om? Anonymkode: 28ace...e58
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #2 Skrevet 14. juli 2021 Før var det vel 15%. Om det gjeninnføres kan det jo bli til hvilken sats eller løsning som helst. Heldigvis ser det nå ut til at det ikke blir noe av. Alle med mye har jo posisjonert seg, så det ville bare gått ut over alle som eier og tjener ganske gjennomsnittlig. Anonymkode: ea8cc...98d 1
Gjest laPistola Skrevet 14. juli 2021 #4 Skrevet 14. juli 2021 Det nærmeste jeg har hørt et konkret tall er avgift for de som arver fra 5 mill og oppover. Altså ikke de fleste som arver. Har merket økonomer maser om dette.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #5 Skrevet 14. juli 2021 Anonyminist skrev (7 timer siden): Det nærmeste jeg har hørt et konkret tall er avgift for de som arver fra 5 mill og oppover. Altså ikke de fleste som arver. Har merket økonomer maser om dette. Er du enebarn og arver boligen til foreldrene dine er sannsynligheten meget stor for at du arver slike verdier eller mer. Anonymkode: fd607...50e 5
CAPS LOCK Skrevet 14. juli 2021 #6 Skrevet 14. juli 2021 Jeg håper arveavgiften blir gjeninnført. Så kan man bruke de ekstra pengene til å fjerne f.eks. dokumentavgiften 2
Gjest laPistola Skrevet 14. juli 2021 #7 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du enebarn og arver boligen til foreldrene dine er sannsynligheten meget stor for at du arver slike verdier eller mer. Anonymkode: fd607...50e Ja, få takst på huset og be foreldrene overføre noe nå om det er over 5. jeg er selvfølgelig klar over at noen arver mye mer. Tror ikke de fleste gjør det. Usikker hvor jeg havner selv, blir vel rundt den summen , har ikke hatt takst på alt. Stresser ikke med det. Når den tid kommer har vi evt råd til og betale de % over 5
A-hunter Skrevet 14. juli 2021 #8 Skrevet 14. juli 2021 CAPS LOCK skrev (1 time siden): Jeg håper arveavgiften blir gjeninnført. Så kan man bruke de ekstra pengene til å fjerne f.eks. dokumentavgiften Du må være fryktelig naiv hvis du tror noe fjernes i et land som går dundrende 250 milliarder (250.000.000.000) i underskudd hvert eneste år (tredoblet under covid-19). Arveavgift, altså skatt av allerede skattede penger, er et overgrep. Intet mindre. 3
CAPS LOCK Skrevet 14. juli 2021 #9 Skrevet 14. juli 2021 A-hunter skrev (5 minutter siden): Arveavgift, altså skatt av allerede skattede penger, er et overgrep. Alle penger er allerede skattet av. Vi betaler først inntektsskatt, og så når vi begynner å bruke pengene, så må vi betale avgifter, f.eks. merverdiavgift, bensinavgift, sukkeravgift, alkoholavgift, dokumentavgift og så videre. Hvordan skal staten finansieres hvis vi ikke skal kunne ha skatter på "allerede skattede penger"? 1
A-hunter Skrevet 14. juli 2021 #10 Skrevet 14. juli 2021 CAPS LOCK skrev (16 minutter siden): Alle penger er allerede skattet av. Vi betaler først inntektsskatt, og så når vi begynner å bruke pengene, så må vi betale avgifter, f.eks. merverdiavgift, bensinavgift, sukkeravgift, alkoholavgift, dokumentavgift og så videre. Hvordan skal staten finansieres hvis vi ikke skal kunne ha skatter på "allerede skattede penger"? Det gjør det ikke til et mindre overgrep at det skjer i andre sammenhenger også. All dobbeltbeskatning er et overgrep mot individet Finansiering skjer ved at tæring settes etter næring. Dvs av Staten bare skal drive med primæroppgaver og ikke all verdens tant og fjas vi skattebetalere verken trenger eller vil ha. Ikke behøver vi redde hele verden heller. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #11 Skrevet 14. juli 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Er du enebarn og arver boligen til foreldrene dine er sannsynligheten meget stor for at du arver slike verdier eller mer. Anonymkode: fd607...50e Nettopp. Og hvis man så tvinges til å selge bolig, gård eller bedrift for å ha råd til arveavgiften, når man egentlig kunne tenkt seg å bo der eller drive videre, så vil jo det kunne være tungt å bære. Anonymkode: e8b5f...3de 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #12 Skrevet 14. juli 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Før var det vel 15%. Om det gjeninnføres kan det jo bli til hvilken sats eller løsning som helst. Anonymkode: ea8cc...98d Ja, og det er jo ofte slik med nye skatter at de starter forsiktig og spiser større jafs etterhvert fordi politikerne gjerne "glemmer" å justere knekkpuntene etter inflasjonen. Ta feks toppskatten, som i propagandaen ble kalt direktørskatten bare for å lure flest mulig til å tro at dette aldri ville ramme dem. Men nå er det vel slik at halvparten av oss som jobber betaler dette. Jeg vet at tittelen direktør også har hatt inflasjon og at mange flere er direktører nå, men halvparten av oss er det ikke ennå. Anonymkode: e8b5f...3de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå