Gå til innhold

Hva med bolig når ungene flytter ut

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er singel og nå har ungene flyttet ut. 
Er i tenkeboksen for hva jeg skal gjøre med boligen. 
Har ikke behov for så stor bolig lenger, men det er vemodig hvis jeg skal flytte fra barndomshjemmet til ungene. 
Er kjekt med ekstra soverom og gjesterom om det blir barnebarn en gang, men dette er noen år til. 
Noen andre som har de samme tankene?

Anonymkode: 48e29...c26

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg nedskalerte. Kjøpte meg en mindre (og billigere) leilighet, fikk betalt ut lånet mitt og litt kr igjen på bok... deilig!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har fortsatt små barn, men vi har for lengst bestemt oss for at vi nedskalerer boligen når barna har flyttet ut og skal etablere seg, for å frigjøre kapital til egenkapital til barna.

Noe av det mest tøysete jeg vet er eldre (ofte) enslige som tviholder på en stor enebolig mens barna deres sliter med å etablere seg, i en bolig som er alt for liten for familiene deres. Jeg forstår at det er mange minner knyttet til et hjem, men i mine øyne er det da langt bedre at de nyetablerte familiene får hjelp til å skaffe seg en passende bolig for barna sine, enn at mannen og jeg skal sitte i en alt for stor bolig. Mye renhold, vedlikehold og hagearbeid er det også med enebolig (det beste er vel når både husvask, plenklipping og vedlikehold må gjøres av de voksne barna til de eldre, samtidig som de ikke har råd til nok soverom til egne barn 🤦‍♀️)

Anonymkode: cbcfb...369

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har fortsatt små barn, men vi har for lengst bestemt oss for at vi nedskalerer boligen når barna har flyttet ut og skal etablere seg, for å frigjøre kapital til egenkapital til barna.

Noe av det mest tøysete jeg vet er eldre (ofte) enslige som tviholder på en stor enebolig mens barna deres sliter med å etablere seg, i en bolig som er alt for liten for familiene deres. Jeg forstår at det er mange minner knyttet til et hjem, men i mine øyne er det da langt bedre at de nyetablerte familiene får hjelp til å skaffe seg en passende bolig for barna sine, enn at mannen og jeg skal sitte i en alt for stor bolig. Mye renhold, vedlikehold og hagearbeid er det også med enebolig (det beste er vel når både husvask, plenklipping og vedlikehold må gjøres av de voksne barna til de eldre, samtidig som de ikke har råd til nok soverom til egne barn 🤦‍♀️)

Om jeg skal nedskalere boligen min siden barn har flyttet hjemmefra er for å trygge egen alderdom. Forresten er leiligheter dyrere enn enebolig med tanke på kvadratmeterprisen.

Anonymkode: 84d29...33f

• Liker 10
Skrevet

Foreldrene mine solgte huset og kjøpte seg leilighet🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det en stund til det skjer, men vi tenker å selge huset og gå over til leilighet. 

Anonymkode: f0279...dc9

Skrevet

Vi har en stor, gammel enebolig med 5 soverom, 2 stuer, 2 bad, kontor, full kjeller med vaskerom, treningsrom, snekkerbod, matbod, vanlig bod (og kjøkken såklart), i tillegg stor tomt, og vi kommer til å flytte til noe mindre når yngste flytter hjemmefra. 

Vi har bodd her i 17 år, så det er jo barndomshjemmet til barna, men det blir altfor stort for mannen og meg når vi blir alene. Økonomisk sett så har vi ikke så stort lån igjen, men vi har høy strømregning, kommunale avgifter og eiendomsskatt. Dessuten er 340kvm boareal mye å holde i orden og vedlikeholde. Dette har vi snakket med barna om, så de er innforstått med det. De synes dog det er litt trist da, men vi kan ikke tviholde på dette huset pga barndomsminner. 

Ser for meg et lite rekkehus, helst med 3 soverom sånn at barna har hvert sitt rom i ferier og høytider, med en liten hageflekk. Evt leilighet, men ikke så gira på å bo i et borettslag, mest lyst på selveier. Strømutgiftene vil gå drastisk ned ved å flytte til en mindre og nyere bolig som er bedre isolert, likedan eiendomsskatt. Vil også få mindre låneutgifter pga huset vårt har økt mye i verdi, og vi har nedbetalt mye av lånet. Så har en god slump egenkapital å legge inn i en ny og mindre bolig. 

Jeg kjenner mange som flytter til en mindre bolig når barna flytter ut, tror det er ganske vanlig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne tenke meg å flytte til leilighet og heller kjøpe ei hytte til i nærheten av den vi har, så barna og vi kan være på tur sammen. 

Anonymkode: b354a...af4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil flytte fra enebolig til rekkehus eller leilighet når barna er blitt voksne. Vil helst ha ekstra soverom til overnatting og barnebarn💕 Det er vel rundt 60-års alderen at en bør nedskalere, da er en fortsatt i stand til å finne noe som passer og rydde ut selv😉 

Anonymkode: 42568...ad0

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil flytte fra enebolig til rekkehus eller leilighet når barna er blitt voksne. Vil helst ha ekstra soverom til overnatting og barnebarn💕 Det er vel rundt 60-års alderen at en bør nedskalere, da er en fortsatt i stand til å finne noe som passer og rydde ut selv😉 

50 og 70-åringer klarer dette utmerket. Når man nedskalerer handler mer om når man fikk barn eller er klar enn alder. 
😉

Endret av MapleSirup
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
MapleSirup skrev (8 minutter siden):

50 og 70-åringer klarer dette utmerket. Når man nedskalerer handler mer om når man fikk barn eller er klar enn alder. 
😉

Klart de gjør, jeg sa ikke at de ikke klarer det😉😄

AnonymBruker
Skrevet

Min eldste bor fortsatt hjemme, men for 3 år siden flyttet vi inn i ny leilighet. Føler jeg sparer masse energi og tid ved å ha alt på ett plan, ingen hage å styre med, tak å spyle for mose, yttervegger å male, takrenner å rengjøre osv.

Men som andre skriver, det er ikke billigere å kjøpe leilighet enn hus/rekkehus. Er vel heller omvendt. Så for min del er det mer fordi jeg har råd til det, og det gjør hverdagen min enklere.

Leiligheten har 3 soverom, så det er absolutt plass til barn og barnebarn, hvis de bor utenbys og kommer på besøk.

Anonymkode: 463f7...ae2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg solgte eneboligen min og flyttet inn i leilighet da mine barn flyttet ut. Utrolig deilig å ha frigjort både tid og kapital. Ingen stor hage å holde i orden lenger, husvask tar 1,5 time, og alt er moderne og i orden, alt på en flate :) Har også nesten halvert boutgiftene mine. 

Anonymkode: 679ac...29a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som har bytter ut enebolig med leilighet eller rekkehus, i hvilken alder gjorde dere det? Angrer dere, eller savner hus og hage?

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine bor fremdeles i barndomshjemmet mitt. Vi er to søsken, som hver har to barn, begge bor såpass langt borte at det er best med overnatting. De har god plass til besøk av oss begge samtidig, god plass til at barna kan spre seg ut i hus og hage. Vi kan altså være sammen alle sammen uten at vi får oppå hverandre. Det er gull verdt :)

Anonymkode: 1d27a...718

AnonymBruker
Skrevet

Har to barn, og bor i stor fin enebolig nå. 
Men har allerde bestemt oss for at den dagen ungene flytter ut (når yngste er 18 ish..) så blir det leilighet på oss. 
Vi kommer da til å være 52 og 54 år:-) 

Anonymkode: bd80d...149

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt enebolig som også vil passe oss når ungene flytter ut. Den er romslig for en familie på 5, men likevel ikke urimelig stor for to voksne pga god planløsning. 

Foreldrene til oss begge bor fremdeles i våre barndomshjem. Og det er kjekt for barnebarna å komme på besøk når de har god plass både ute og inne. 

Anonymkode: d52f2...6bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi flytter i leilighet i sentrum når barna flytter ut. Det blir nok nedskalering i kvm. Men neppe i pris. Vi hadde sittet med 4 tomme soverom, hva i all verden skal vi med det!? 

Anonymkode: f9d76...97f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i halvparten av tomannsbolig, og blir nok boende her. Men det er fordi det er så liten prisforskjell å skulle kjøpe noe mindre, så skal det lønne seg økonomisk, må jeg kjøpe en 2 roms, mens nå har jeg 4 soverom. Og jeg vil gjerne ha besøk av barna mine, og eventuelt barnebarn.

Anonymkode: 251c3...010

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2021 den 20.25):

Foreldre selger gjerne huset og flytter inn i leilighet. Men det er ikke gitt alltid at de tjener penger på å selge huset og dermed kan hjelpe barna sine. Avogtil må foreldre ta opp lån når de flytter da  det de får for huset er mindre enn det leilgheten koster.

Anonymkode: 259cd...9af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...