Gå til innhold

En av oss er ikke biologisk i slekt med far - Blir det problematisk med eventuelle dødsfall?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en gruppe med søsken som alltid har vært like i våre foreldres øyne. Jeg var lenge (i over 20 år) ikke klar over at en av oss ikke var vår fars biologiske barn. Da jeg fant det ut var det et sjokk, men jeg tenkte at foreldrene mine hadde ordnet det seg i mellom. Vi har alle samme etternavn, vi har de samme foreldrene som vi kaller "mamma og pappa", og selv om en av oss er "halvsøsken" så er alt i orden. I I går fortalte min far meg at han aldri "ordnet opp" i denne saken. Det vil si at han ikke adopterte den av mine søsken som biologisk ikke er hans. Det er ingen andre fedre i bildet, det er bare han som er "pappa", men teknisk sett så er han ikke det. 

Vi er fult klar over alle sammen at vi er alle barna til våre foreldre, og vi vet at min far vil at hans arv skal deles likt, men kan ikke dette bli problematisk i fremtiden? Er det mulig å ordne nå når vi alle er voksne? Jeg ønsker at hvis noe skulle skje med mine foreldre, så vil jeg at det skal gå knirkefritt. 

Anonymkode: 61edf...9bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han må lage testamentere, eller adoptere

Anonymkode: f99aa...045

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han må lage testamentere, eller adoptere

Anonymkode: f99aa...045

Kan man adoptere en voksen person?

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan man adoptere en voksen person?

Ja, men trenger ikke gjøre det. Bare skrive det i testamentet. To vitner må til. Helst til advokat

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bør passe på at det blir skrevet et testamente da. 🤔  Det er jo egentlig ikke mitt ansvar, men ettersom det ikke har blitt gjort, og ettersom det går utover meg hvis noe skjærer seg, så må jeg nesten ta det opp. Det er så rotete at det ikke har blitt gjort noe før.

• Liker 1
Skrevet
frøkenkoz skrev (4 timer siden):

Ja, men trenger ikke gjøre det. Bare skrive det i testamentet. To vitner må til. Helst til advokat

Men hjelper dette i fht pliktarven? Kan arven da fordeles likt på alle barna, eller kan kun det som overstiger pliktdelen tilfalle barnet som ikke er biologisk? Det kan i så fall jevnes ut om det er mye penger, men ikke om midlene er avgrenset. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En slik situasjon har ødelagt relasjonene i min familie. Ingen trudde det skulle bli et problem, ingen tenkte over at det var en annen far inne i bildet, før arveoppgjøret skulle skje. 

Etabler testament hos advokat, uansett hvor godt forholdet mellom dere søsken er i dag. Man vet aldri hvem som låser seg fullstendig når det er snakk om oppgjør i penger og fordeling av gjenstander... 

Jeg hadde i alle fall aldri trodd vi skulle være i denne situasjonen, etter tiår som sammensveiset familie er det nå bare bitterhet, og null kontakt. 

Anonymkode: 6ec86...44e

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
Bokdamen skrev (28 minutter siden):

Men hjelper dette i fht pliktarven? Kan arven da fordeles likt på alle barna, eller kan kun det som overstiger pliktdelen tilfalle barnet som ikke er biologisk? Det kan i så fall jevnes ut om det er mye penger, men ikke om midlene er avgrenset. 

Ts skriver at de er»en gruppe med søsken». Da må de være minst tre, og den frie tredjedelen kan gå til den som ikke er biologisk barn. Er de flere blir problemet enda mindre.

Anonymkode: da9ac...cf6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts skriver at de er»en gruppe med søsken». Da må de være minst tre, og den frie tredjedelen kan gå til den som ikke er biologisk barn. Er de flere blir problemet enda mindre.

Blir vel motsatt.

Pliktelsarven er vel 1,6 million. Så jo flere søsken, jo større sannsynlighet for at det ikke kan gjøres rettferdig? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Den frie tredjedelen eksisterer så vidt jeg har skjønt bare om beløpet er større enn 15G per arving. Og det skal være 15G per foreldre?

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Gifte foreldre

Dersom foreldrene er gift med hverandre, regnes automatisk den mannen mor er gift med ved fødselen som barnets far, den såkalte pater est-regelen. Verken foreldrene eller det offentlige må da foreta seg noe. Gifte foreldre får automatisk også felles foreldreansvar for barnet.

rent arvemessig gjør det ingen forskjell så sant ikke dere "legitime" barn ønsker gjøre barnet arveløs via retten.. 

Anonymkode: 87766...f75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Bokdamen said:

Den frie tredjedelen eksisterer så vidt jeg har skjønt bare om beløpet er større enn 15G per arving. Og det skal være 15G per foreldre?

Nei, det er omvendt. Den frie tredjedelen eksisterer uansett, men alt over 15G per arving kan testamenteres fritt selv om det utgjør mer enn en tredjedel.

Anonymkode: 8729c...bb8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg bør passe på at det blir skrevet et testamente da. 🤔  Det er jo egentlig ikke mitt ansvar, men ettersom det ikke har blitt gjort, og ettersom det går utover meg hvis noe skjærer seg, så må jeg nesten ta det opp. Det er så rotete at det ikke har blitt gjort noe før.

Hvordan går det ut over deg når du ikke er vedkommende?

Anonymkode: b0d80...cee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan går det ut over deg når du ikke er vedkommende?

Anonymkode: b0d80...cee

Fordi man ikke ønsker familiekonflikt.

I situasjonen jeg skildrer er jeg i den delen som "vant" på det økonomisk. Men jeg skulle likevel ønske det var et testamente der som sikret lik og forhåndsbestemt fordeling mellom søsken. 

• Liker 6
Gjest Alterego666
Skrevet

Vil barnet som ikke er fars biologiske barn arve sin biologiske far?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet er født innen ekteskapet (noe jeg antar iom at hen har samme etternavn som dere andre) blir din far i juridisk forstand regnet som far uansett, samme om det er kjent at biologisk far er en annen. 
Dette er Pater Est-prinsippet. I tidligere tider, der kvinner i enkelte steder og situasjoner kunne være «fritt vilt» var dette prinsippet en sikkerhet for et barn. 
Jeg har mistanke om at min egen oldefar hadde en annen far enn den som står i kirkeboken.

Anonymkode: cb7d0...c5d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mi nevø ble adoptert av stefaren sin da han var voksen. Biologiske far ville aldri ha noe med han å gjøre. Så blir arv og slikt likt mellom han og søsken

Anonymkode: b683a...066

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Arver man ikke den som står oppført som far uansett da? Hvis ingen andre vet om at det ene søskenet har en annen far, så skjer det jo ikke noe. 

Anonymkode: 00610...78f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...