Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Min partner i førtiårene og har alltid vært slank. Han er ikke så opptatt av trening, og er nok også godt vant til å kunne spise det han vil. Nå ser jeg at han begynner å få en antydning til ølmage. Bør man, eller kan man, si fra om sånt? 

Faren hans har stor mage - er jeg kanskje litt redd for at det skal ende opp slik? Muligens...

Beklager på forhånd - tipper jeg før en bøtte med sinte kommentarer her..

Anonymkode: c846a...2a7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, må være innafor å si ifra til samboer/ektefelle hvis de begynner å bli feite. For begge kjønn.

Anonymkode: b42c8...5d1

• Liker 15
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

Hva er det som er problemet med "ølmage" ? Hvorfor er det redd for det? - du skriver ikke noe om det i hovedinnlegget.

AnonymBruker
Skrevet

TS her - han er normalvektig. Det er bare at han er slank og da vises det kanskje fortere?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du synes det er greit at han påpeker at du begynner å få rynker, hengepupper, deigræv, lovehandles osv. så kan du kjøre på. Dersom du selv ikke vil tåle tilbakemeldinger på utseende holder du munn. 

Anonymkode: 801ef...be1

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du tror ikke vedkommende ser seg i speilet, eller tar en titt nedover fra tid til annen?

De aller fleste er pinlig klar over at magen vokser. Man trenger ikke noen for å påpeke det.

Anonymkode: 055f3...999

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
DEN NAKNE GARTNER skrev (Akkurat nå):

Hva er det som er problemet med "ølmage" ? Hvorfor er det redd for det? - du skriver ikke noe om det i hovedinnlegget.

Fordi det ikke er særlig sunt. Eller spesielt attraktivt, om jeg skal være dønn ærlig. Men altså- jeg kan ikke forvente at han skal se ut på samme vis hele livet. Men kanskje jeg ønsker at han skal bli mer bevisst og forsøke å forebygge at det går "for langt"

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du synes det er greit at han påpeker at du begynner å få rynker, hengepupper, deigræv, lovehandles osv. så kan du kjøre på. Dersom du selv ikke vil tåle tilbakemeldinger på utseende holder du munn. 

Nja, hengepupper er annerledes enn ølmage. Rynker også. Det skjer uansett når man blir eldre. Ølmage trenger ikke skje.

Men også TS, man merker vel ølmage selv? Han vet det nok, er vel ikke nødvendig å nevne det? 
Kanskje foreslå at dere begge kan trene sammen? Å bli i bedre form er bedre for dere begge 🙂

Anonymkode: 102ab...b6b

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rynker og hengepupper er det ikke så mye å gjøre med. Vekta kommenterer han ikke, men jeg ser det jo selv. Jeg tar selv grep. Når det er snakk om livsstil som potensielt er helseskadelig, så er det noe annet enn gråe hår og rynker, tenker jeg..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nja, hengepupper er annerledes enn ølmage. Rynker også. Det skjer uansett når man blir eldre. Ølmage trenger ikke skje.

Men også TS, man merker vel ølmage selv? Han vet det nok, er vel ikke nødvendig å nevne det? 
Kanskje foreslå at dere begge kan trene sammen? Å bli i bedre form er bedre for dere begge 🙂

Anonymkode: 102ab...b6b

Jeg trener daglig, men han er ikke så ivrig på å delta, selv om jeg spør ham. Jeg er generelt mye gladere i å trene enn ham da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Rynker og hengepupper er det ikke så mye å gjøre med. Vekta kommenterer han ikke, men jeg ser det jo selv. Jeg tar selv grep. Når det er snakk om livsstil som potensielt er helseskadelig, så er det noe annet enn gråe hår og rynker, tenker jeg..

Kommenterer du hengepuppene, uavhengig om du mener det er noe å gjøre med eller ikke?

Selvsagt vet han godt at magen vokser. Hva tror du egentlig om ham, at han er tilbakestående?

Anonymkode: 055f3...999

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være greit å ta en prat om det uten å være dømmende eller ufin. Man kan fort bli litt blind på egen vekt etter å ha vent seg til å være rundere. Jeg skulle ønske noen sa i fra til meg. Jeg la på meg 30 kg på et år, uten å egentlig legge merke til det fordi jeg var litt overvektig fra før. Det gikk ikke opp for meg hvor mye jeg hadde lagt på meg før jeg kjøpte meg ny vekt. Vekten ga meg sjokk, hadde en følelse på at jeg hadde lagt på meg litt, Men 30 kg var ikke i tankene mine en gang. Satt i gang livsstilsendring med en gang, og det var bra for to mnd etterpå fant de tilfeldig på sykehuset ut ar jeg hadde fettlever. Etter jeg fikk det påvist ble jeg skremt og fått et helt annet syn på overvekt. Nå tenker jeg på vekt i sammenheng med helse, og ikke utseende som før.  
Om han fortsatt er normalvektig er det nok ingen fare med livsstilssykdommer. Men kiloene baller fort på seg, og det blir vanskeligere å snu jo lengre det går. Hjemme har vi heldigvis fått en veldig god dialog om vekten til hverandre, og påpeker til hverandre om det sklir ut, og støtter den andre med endringer i matveien eller trening. Så godt å kunne snakke åpent med hverandre om det enn å bli fornærma. Nå tar jeg det bare som en kjærlighetserklæring om samboeren min påpeker at jeg tar større porsjoner feks, fordi jeg vet han bare er redd jeg skal få fettlever eller andre vektrelaterte lidelser igjen. 

Anonymkode: f2521...8c3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min sa fra, på en fin måte, at jeg var begynt å bli tjukk rundt magen. Jeg visste det jo selv, var flere bukser jeg ikke fikk på, og følte meg blubbete foran speilet, men det er noe anna å få høre det. Det var tungt der og da med Corona-restriksjoner, faktisk var treningssentrene stengt også- men jeg gikk til et sånt sted som peptalka lavkarbo og hadde strømmassasje og tok målinger. Spiste knapt karbohydrater på en måned. Gikk ikke ned så mye i kilo, men mye i livvidde. Og så fortsatte jeg med mer moderat lavkarbo og fikk trene igjen. Kjæresten er veldig fornøyd :) Og jeg enda mer fornøyd. 

Anonymkode: f2932...595

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt fair å være åpen med hverandre om slikt. Og at man i et forhold skylder hverandre og være en god utgave av seg selv. 

Jeg og mannen har hatt lignende samtaler. Som du sier blir man ofte som sine foreldre når man blir eldre, og det ønsker ingen av oss verken for oss selv eller den andre. Vi er derfor begge enige om at fysisk aktivitet og annen egenpleie er en viktig del av vårt liv. 

Anonymkode: bba87...5fd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvorfor. Om det er fordi du ikke liker magen hans, eller om du er oppriktig bekymret for helsen hans. En slik mage, trenger heller ikke være ølmage. Menn som får en slik mage, kan ofte ha det, fordi leveren begynner å slite. I så fall syns jeg han bør gjøre noe. 

Anonymkode: add46...c2d

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å ta vare på hverandre, kiloene kommer krypende. Du bør nevne det, ekstra mage er verken sunt eller pent.

Anonymkode: aaca7...e52

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ok - takk for svar. Jeg sier "ølmage" fordi jeg tror det er øl som er hovedsynderen. Nå om sommeren går det fort ned to daglig. Det utgjør jo faktisk en del. Jeg tror jeg venter til etter sommeren med å evt nevne noe - da går man jo tilbake til hverdagsvaner også. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg sier ikke sånt til kjæresten for jeg liker ikke om han kommenterer kroppen min,!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Herregud. Mannnen til TS får selvsagt også rynker, hengehud og alt det der. Det får ALLE. Ekstra flesk, derimot, styrer man selv.

Anonymkode: 4db22...79e

• Liker 5
Gjest Passpartou
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei!

Min partner i førtiårene og har alltid vært slank. Han er ikke så opptatt av trening, og er nok også godt vant til å kunne spise det han vil. Nå ser jeg at han begynner å få en antydning til ølmage. Bør man, eller kan man, si fra om sånt? 

Faren hans har stor mage - er jeg kanskje litt redd for at det skal ende opp slik? Muligens...

Beklager på forhånd - tipper jeg før en bøtte med sinte kommentarer her..

I 40-åra må man rett og slett forvente å legge på seg en del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...