Gå til innhold

«Kollega» jeg holder på med med fortalte at sjefen likte ham bedre enn oss andre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er tre som har praksis i denne bedriften (så det er bare midlertidig ansettelse for oss alle). Den ene har jeg veldig gode samtaler med og vi treffes en del på fritiden uten at det har vært noe kyssing eller sex enda selvom han har hintet og tatt initiativ. Dessverre har han en annen side som jeg tror bunner i mindreverdighetskomplekser. Han fortalte idag at sjefen hadde fortalt ham at han liker ham bedre enn oss andre i praksis. Jeg spurte hva som var grunnen men dette ville han ikke si for han «er ingen sladrehank» og «sjefen sa det under fire øyne». Så han forteller ikke årsaken men fortalte uoppfordret at sjefen likte ham bedre enn oss. 

Jeg jobber i et svært mannsdominert miljø og alle unntatt meg er menn. Dessuten har han litt bedre fagkombinasjon enn meg fra universitetet som passer bedre med oppgavene her. Han har også fått tilbud om å bli værende lengre enn oss andre så det er faktisk sant at sjefen liker han bedre. Men jeg synes det er ekkelt at han har et behov for å trykke meg ned. Altså hva er poenget med å fortelle meg noe sånt uten å si alt?  Er han truet av at en kvinne også tar ingeniørfag? Han har også sagt han ikke tror jeg vil få en så bra attest og andre lignende ting. Jeg har bare skrytt av ham og sagt at han er flink og vil komme langt og likevel behandler han meg slik tilbake. Det er så trist for alt annet med ham er så bra. Er det mulig å endre dette eller bør jeg kutte kontakten med fyren?

Anonymkode: af71c...078

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har tips til hvordan jeg skal håndtere dette eller som vil gjette på hvorfor han oppfører seg slik?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en usikker dust spør du meg, hadde ikke giddet å bruke så mye energi på ham. De sosiale antennene hans er det også noe galt med. 

Anonymkode: 57d42...88d

• Liker 15
Skrevet

Spiller det noen rolle hvorfor han trykker deg ned? Poenget er jo at så lenge han faktisk gjør det, så er det ikke noen bra relasjon, og du burde enten ta et oppgjør med ham (hvis relasjonen er så viktig for deg at det er verd det) eller ta et steg tilbake. 

• Liker 14
Gjest 10.54
Skrevet

Dette hadde jeg ikke orket å bruke tid på, og hadde enten konfrontert eller ignorert han. Ikke tenkt at dette er noe du kan endre, det et flere fisk i havet.

AnonymBruker
Skrevet

Å si dette har ingen som helst funksjon utover å få deg til å føle deg dårlig. Hva sier det om han som person?

Jeg hadde nok ikke giddet å bruke mer tid på denne fyren, og hadde nok vurdert å gå til sjefen med dette. Det sier noe om en ansatt når han gjør dette (både røpe hva som ble sagt fortrolig, og å trykke ned kolleger), som kan være nyttig for arbeidsplassen å vite. Be om en samtale med sjefen.

Anonymkode: fdf48...8f7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke skrevet om han her før? Hadde jeg vært det hadde jeg styrt unna. Enten mener han å med vilje trykke deg ned for å føle seg bedre selv, eller så er han sosialt uintelligent og kommer til å såre deg enda mer. 

Anonymkode: 7b873...9ce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som en usikker dust spør du meg, hadde ikke giddet å bruke så mye energi på ham. De sosiale antennene hans er det også noe galt med. 

Hva tenker du tyder på usikkerhet? 

AnonymBruker
Skrevet

Herregud for et drama.

Hold privatlivet ditt UTENFOR jobben!!

At ikke folk kan lære dette.

Anonymkode: 67941...1b8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fra en kvinne i mannsdominert ingeniørbransje til en annen, skal du bli tatt på alvor så slutt å involver deg romantisk med kollegene dine :) 

Anonymkode: 3662f...c8d

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det lyser narsissist lang vei. Her bør du innse at det ikke blir bedre men verre. Kutt han ut om du ikke vil ha livet ditt ødelagt.

Anonymkode: 8ea83...275

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han sier det for å heve seg selv på din bekostning. Altså ingen du gidder å henge med. Hvorfor han gjør det er ikke ditt problem. Hadde det hjulpet å vite hvorfor? Poenget er at han gjør det. 

Anonymkode: 91690...993

• Liker 2
Skrevet (endret)

Virker som han sier dette kun for å inponere deg, for å få deg interesert. Er han mer interesert i deg enn du er i ham ?

Endret av avent
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo verdt å ta en prat med ham kanskje, men han skal ha høy refleksjonsevne for å klare å jobbe med seg selv. Han er ikke en sånn type du ønsker som far til dine potensielle barn. 

Hvis du liker ham godt, så kan du ta en prat med ham. Altså, at du forteller ham hvordan du tolker ham og se hva han sier. Forsvarer han seg, legger det på deg (at du har misforstått eller er for sart for eksempel) eller reflekterer han rundt måten han ordlegger seg på og hva han sier? 

Hvis han har et snev av snert i stemmen og legger det på deg så ville jeg takket for meg på en real måte. Bare å si seg enig, til og med..

Litt sånn: "Ja, du har muligens rett. Jeg er kanskje for nærtagende når det gjelder akkurat deg. Du er jo en fin fyr, men jeg tar tydeligvis en del av det du sier opp feil. Kanskje vi ikke skal gå videre med dette, vi er vel enige begge to om at vi ikke ønsker et forhold bygget på dramatikk, du er liksom for kul til det". 

Og vipps, så er problemet ute av verden og egoet hans er fremdeles boostet, så du slipper å forholde deg til drittsnakk fra hans side mot det felles miljøet dere kanskje skal jobbe i senere. For hvis du skal avvise eller dumpe ham, så må du for all del IKKE begrunne det med negative sider ved ham, for han er sannsynligvis ikke der at han klarer å ta det til seg og dermed vil hevne seg. Bare som en advarsel. 

Anonymkode: cbe25...cb4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hippogriff skrev (2 timer siden):

Spiller det noen rolle hvorfor han trykker deg ned? Poenget er jo at så lenge han faktisk gjør det, så er det ikke noen bra relasjon, og du burde enten ta et oppgjør med ham (hvis relasjonen er så viktig for deg at det er verd det) eller ta et steg tilbake. 

Hadde bare vært interessant å vite hvorfor han gjør dette. Bare for å kunne lære litt av det på en måte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Han fortalte idag at sjefen hadde fortalt ham at han liker ham bedre enn oss andre i praksis. Jeg spurte hva som var grunnen men dette ville han ikke si for han «er ingen sladrehank» og «sjefen sa det under fire øyne». Så han forteller ikke årsaken men fortalte uoppfordret at sjefen likte ham bedre enn oss. 

Jeg jobber i et svært mannsdominert miljø og alle unntatt meg er menn. Dessuten har han litt bedre fagkombinasjon enn meg fra universitetet som passer bedre med oppgavene her. Han har også fått tilbud om å bli værende lengre enn oss andre så det er faktisk sant at sjefen liker han bedre.

Han kommer med halvkvedede viser, og når du prøver å finne ut mer er han plutselig "ingen sladrehank."  Altså bare for å gjøre deg usikker og fremheve seg selv.  Og husk:  ikke sikkert det er sant en gang at ordene falt slik.  OK, han har fått tilbud om å bli lenger, men ikke dermed sagt at sjefen "liker ham bedre".  Han passer vel bedre til arbeidsplassen, punktum.

Ikke skryt av ham.  du mater trollet.  Han sier han ikke tror du får noen bra attest.  Jeg vil tro din reaksjon på det er å spørre videre om hvorfor ikke og hva han mener. Du blir kanskje usikker og søker kanskje bekreftelse fra ham.  I så fall gir du ham makt over deg.

For all del, ikke involver ham i ditt personlige liv.  Hold privatlivet ditt unna ham, og ikke la ham bli mer kjent med deg som person.  Ikke bli fysisk.  Som nevnt tidligere i tråden:  ikke bland romantisk liv og jobb.  For min egen del vil jeg tilføye at du til og med bør være forsiktig med å være hyggelig mot folk i enkelte tilfeller.  Og dette kan se ut som et slikt tilfelle. 

Du skriver du har vært hyggelig mot ham, og ikke får det samme tilbake.  Ikke tenk så mye på hvorfor.  Bare konstater for deg selv at slik er det, og trekk deg unna.  Skulle ikke forundre meg om han blir sur/snurt/fornærmet / prøver å gi deg dårlig samvittighet.  Kommer han med fler ufine kommentarer om deg , bare svar "åja / sier du det/ så det er din oppfatning." etc som ikke røper noen reaksjon.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å si dette har ingen som helst funksjon utover å få deg til å føle deg dårlig. Hva sier det om han som person?

Jeg hadde nok ikke giddet å bruke mer tid på denne fyren, og hadde nok vurdert å gå til sjefen med dette. Det sier noe om en ansatt når han gjør dette (både røpe hva som ble sagt fortrolig, og å trykke ned kolleger), som kan være nyttig for arbeidsplassen å vite. Be om en samtale med sjefen.

Anonymkode: fdf48...8f7

Nettopp det, at han ikke forteller begrunnelsen slik at jeg kunne lært av det og forbedret meg. Så han skal være lojal mot sjefen ved å ikke fortelle det men han fortalte jo at sjefen likte ham bedre enn meg. Henger ikke på greip med mindre målet er å såre og gjøre meg usikker på meg selv. Har du noen tanker om hvorfor han ønsker å såre meg samtidig som han tydelig har vist interesse for meg i lengre tid?

Er litt redd for å snakke med sjefen om dette da han tydeligvis liker denne kollegaen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hva tenker du tyder på usikkerhet? 

Du skriver det jo selv i innlegget ditt - du tror det bunner i mindreverdighetskomplekser. En person som har behov for å fremheve seg selv over andre, er en usikker person. Både det at han sier til deg at sjefen liker ham bedre, og at du ikke kommer til å få en god attest, vitner om usikkerhet OG minimale sosiale antenner. 

Er du veldig ung, TS? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du noen tanker om hvorfor han ønsker å såre meg samtidig som han tydelig har vist interesse for meg i lengre tid?

Interessen er ikke så edel som du tror. Interessen handler om han selv og at han vil "eie" deg. Les deg opp på narsissisme og psykopati. De er meget flinke til å skaffe seg partner. Sjarmerer andre i senk. Men så fort vedkommende har havnet i klørne er det ingen vei ut.

Denne fyren er ikke blant de beste. Han tabbet seg ut ved å avsløre et hint av hva som er bak fasaden. Vanligvis får man ikke se slike sider før man er fanget i forholdet. Du fikk en unik sjanse til å se dette før et forhold. Ikke la denne sjansen gå fra deg til å løpe langt vekk fra denne fyren.

Anonymkode: 7cbb0...bdc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
avent skrev (1 time siden):

Virker som han sier dette kun for å inponere deg, for å få deg interesert. Er han mer interesert i deg enn du er i ham ?

Interessant vinkling. Tror du han egentlig ikke gjør det for å være slem men for å fremheve seg selv for å imponere meg? Vise at han er flink og attraktiv osv? 

Ja, han er nok mer interessert, han er den som hinter frempå om sex og at han leter etter kjæreste osv. Prøver å holde hender selvom jeg trekker meg unna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...