AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #1 Skrevet 13. juli 2021 Har leid ut en helt ny leilighet i ca ett halvt år. Jeg forventer vanlig bruksslitasje som feks riper, små hakk etc på parketten, men ikke tre stk store, dype hull(?) i parketten. Begge er ca 6x6 store og går noen mm ned i parketten. Det kan se ut til at noen feks har hoppet på møbelet slik at møbelet har laget de store merkene/hullene i parketten. Det har ikke vært brukt møbelknotter. Dette er på en plass hvor merkene er svært synlige, ikke feks under en sofa eller at man kan skjule det med et teppe. Det går ikke an å «fylle» de igjen med noe, da vises de nesten ennå bedre. Tekker de til seg veske, så blåses vel parketten opp, så noe MÅ gjøres. Jeg mener jo at dette ikke er vanlig bruksslitasje, men heller uansvarlig bruk av et eller annet som har gjort at det ble sånn og at det bør erstattes. Hva tenker dere er rimelig å kreve? Jeg har sagt at de kan prøve å finne en løsning selv og komme med et forslag til meg.. setter pris på innspill. Anonymkode: 60325...1d6 4
indigob Skrevet 13. juli 2021 #2 Skrevet 13. juli 2021 (endret) Jeg ville først spurt leietager hvordan det har skjedd, uhell kan jo skje alle. Kanskje de har en god forklaring. Det er jo normalt at når man leier en leilighet så er man ansvarlig for skader som blir påført leiligheten og dette skal da leietager dekke med depositum eller garanti. Endret 13. juli 2021 av indigob 10
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #3 Skrevet 13. juli 2021 indigob skrev (Akkurat nå): Jeg ville først spurt leietager hvordan det har skjedd, uhell kan jo skje alle. Kanskje de har en god forklaring. Det er jo normalt at når man leier en leilighet så er man ansvarlig for skader som blir påført leiligheten oh dette skal da leietager dekke med depositum eller garanti. Har spurt, men jeg får ingen forklaring på hva som har skjedd. Jeg syes det er vanskelig å be om det, men innerst inne mener jeg at de må rett og slett betale for ny parkett. Det er ikke den dyreste jeg har, men heller en av de billigste, sikkert sånn ca 300kr pr kvm.. Og leiligheten er listefri, så hvis litt må byttes, så må jo alt byttes, dersom jeg ikke finner akkurat den samme parketten..TS Anonymkode: 60325...1d6 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #4 Skrevet 13. juli 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg syes det er vanskelig å be om det, men innerst inne mener jeg at de må rett og slett betale for ny parkett Som utleier må du klart legge vekk følelsen om at det er vanskelig å spørre/be om det. Hvis de ikke gir noen som helst forklaring (svarer de ikke overhodet?!), er du nødt til å fremme krav, eller ta det på egen kappe. Anonymkode: 1d025...266 11
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #5 Skrevet 13. juli 2021 Shit happens, du har vel forsikring eller noe. Uansett veldig dumt med parkett for det blir raskt hakkete og stygt, man trenger ikke å løpe rundt med øks for å få hakk i gulvet med parkett. Anonymkode: fe013...e4d 13
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #6 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som utleier må du klart legge vekk følelsen om at det er vanskelig å spørre/be om det. Hvis de ikke gir noen som helst forklaring (svarer de ikke overhodet?!), er du nødt til å fremme krav, eller ta det på egen kappe. Anonymkode: 1d025...266 Ja, det er helt sant! Vil nok bare ha en bekreftelse på at de merkene ikke er vanlig bruksslitasje, men heller en skade som må dekkes av leieboerne. TS Anonymkode: 60325...1d6 5
indigob Skrevet 13. juli 2021 #7 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har spurt, men jeg får ingen forklaring på hva som har skjedd. Jeg syes det er vanskelig å be om det, men innerst inne mener jeg at de må rett og slett betale for ny parkett. Det er ikke den dyreste jeg har, men heller en av de billigste, sikkert sånn ca 300kr pr kvm.. Og leiligheten er listefri, så hvis litt må byttes, så må jo alt byttes, dersom jeg ikke finner akkurat den samme parketten..TS Anonymkode: 60325...1d6 Men har du ikke et depositum du kan ta ? Jeg hadde faktisk det samme problemet for noen mnd siden. Sønnen min på 4 år ødela gulvet på kjøkkenet i leiligheten jeg leide. jeg hadde betalt 30.000 i depositum og jeg og utleier ble enige om han han fikk halvparten til å legge ny parkett. jeg er enig med deg, man må betale for noe man ødelegger, så lenge det tilhører andre. 15
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #8 Skrevet 13. juli 2021 Du er for snill, og det har de gjennomskuet siden de "ikke har noen forklaring". Selvfølgelig vet de hvordan gulvet har blitt ødelagt, med mindre de var rusa når de herpet det. Si klart og tydelig at de får forberede seg på å erstatte dette gulvet. Det skjønner nok de også, de neste som flytter inn der kan ikke bo med digre groper i gulvet. Anonymkode: cf701...7e0 11
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #9 Skrevet 13. juli 2021 indigob skrev (Akkurat nå): Men har du ikke et depositum du kan ta ? Jeg hadde faktisk det samme problemet for noen mnd siden. Sønnen min på 4 år ødela gulvet på kjøkkenet i leiligheten jeg leide. jeg hadde betalt 30.000 i depositum og jeg og utleier ble enige om han han fikk halvparten til å legge ny parkett. jeg er enig med deg, man må betale for noe man ødelegger, så lenge det tilhører andre. Jo, har depositum. MEN det er andre skader i og utenfor leiligheten som må dekkes av depositumet, og det er usikkert om depositumet dekker alt.. venter på en endelig taksering av skadene som «mannen i gata» ikke klarer å reparere selv. har vært litt uheldig med leietakere, men veldig glad for å bli kvitt de! TS Anonymkode: 60325...1d6 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #10 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er for snill, og det har de gjennomskuet siden de "ikke har noen forklaring". Selvfølgelig vet de hvordan gulvet har blitt ødelagt, med mindre de var rusa når de herpet det. Si klart og tydelig at de får forberede seg på å erstatte dette gulvet. Det skjønner nok de også, de neste som flytter inn der kan ikke bo med digre groper i gulvet. Anonymkode: cf701...7e0 Helt sant! Takker for god motivasjon av dere her inne! Er bare redd jeg er for pirkete eller for kravstor feks! TS Anonymkode: 60325...1d6 3
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 13. juli 2021 #11 Skrevet 13. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har leid ut en helt ny leilighet i ca ett halvt år. Jeg forventer vanlig bruksslitasje som feks riper, små hakk etc på parketten, men ikke tre stk store, dype hull(?) i parketten. Begge er ca 6x6 store og går noen mm ned i parketten. Det kan se ut til at noen feks har hoppet på møbelet slik at møbelet har laget de store merkene/hullene i parketten. Det har ikke vært brukt møbelknotter. Dette er på en plass hvor merkene er svært synlige, ikke feks under en sofa eller at man kan skjule det med et teppe. Det går ikke an å «fylle» de igjen med noe, da vises de nesten ennå bedre. Tekker de til seg veske, så blåses vel parketten opp, så noe MÅ gjøres. Jeg mener jo at dette ikke er vanlig bruksslitasje, men heller uansvarlig bruk av et eller annet som har gjort at det ble sånn og at det bør erstattes. Hva tenker dere er rimelig å kreve? Jeg har sagt at de kan prøve å finne en løsning selv og komme med et forslag til meg.. setter pris på innspill. Anonymkode: 60325...1d6 Er det cm eller mm ? Hvordan fant du dette ut? - i forbindelse med at leieboer flytter ut? Du har vel depositum og da blir det leieboer som betaler for skaden. Finn ut om hva det vil koste for et firma å fikse skaden. Du har neppe grunnlag for å kreve kostnader dekket for å legge et helt nytt gulv. Har de ødelagt andre ting som de skal erstatte og depositumet ikke er nok til alt, så er det vanlig å gå med tap for deg som utleier. Slike mennesker har vanligvis ikke resurser og det er ikke penger å hente. Du får bare store utgifter med å forfølge dem rettslig. Større depositum neste gang? Endret 13. juli 2021 av DEN NAKNE GARTNER
indigob Skrevet 13. juli 2021 #12 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jo, har depositum. MEN det er andre skader i og utenfor leiligheten som må dekkes av depositumet, og det er usikkert om depositumet dekker alt.. venter på en endelig taksering av skadene som «mannen i gata» ikke klarer å reparere selv. har vært litt uheldig med leietakere, men veldig glad for å bli kvitt de! TS Anonymkode: 60325...1d6 Du kan fremme et krav om erstatning og det mener jeg er rett og rimelig. Det er ikke greit å ikke respektere andre sine eiendommer. faktisk så tror jeg dette kan gå under kategorien Hærverk eller skade på eiendom og det er ifølge norsk lov ulovlig så du kommer til å nå frem og få pengene du har krav på. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #13 Skrevet 13. juli 2021 DEN NAKNE GARTNER skrev (15 minutter siden): Er det cm eller mm ? Hvordan fant du dette ut? - i forbindelse med at leieboer flytter ut? Du har vel depositum og da blir det leieboer som betaler for skaden. Finn ut om hva det vil koste for et firma å fikse skaden. Du har neppe grunnlag for å kreve kostnader dekket for å legge et helt nytt gulv. Har de ødelagt andre ting som de skal erstatte og depositumet ikke er nok til alt, så er det vanlig å gå med tap for deg som utleier. Slike mennesker har vanligvis ikke resurser og det er ikke penger å hente. Du får bare store utgifter med å forfølge dem rettslig. Større depositum neste gang? Ja, leieboer ga beskjed når vi hadde gjennomgang av leiligheten for å se på utbedringer etc før de flytter ut. De er ca 6x6cm store, og går noen mm ned i parketten. Ja, har dep, men ser det ikke dekker alt.. De har dårlig råd fra før av, så tviler på at jeg får utbetalt noe annet enn dep. TS Anonymkode: 60325...1d6 1
Arx Skrevet 13. juli 2021 #14 Skrevet 13. juli 2021 Ikke normal slitasje. Leide i 5 år, med hund, og fikk aldri skader som det på gulvet. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #15 Skrevet 13. juli 2021 Hvis gulvet fremdeles er å få kjøpt, eller dere har litt rester, trenger dere kun å bytte ut de skadede områdene. En snekker fikser dette, og det blir mye billigere enn å bytte alt. Så er det forhåpentligvis nok depositum igjen til å fikse resten av skadene etter dem. Anonymkode: c8c21...3a2 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #16 Skrevet 13. juli 2021 Arx skrev (7 minutter siden): Ikke normal slitasje. Leide i 5 år, med hund, og fikk aldri skader som det på gulvet. Enig i denne! Har rimelig billig laminat i hele vårt hus (lagt av forrige eier før vi kjøpte boligen), har bodd her i 10 år med 2 barn, 4 katter og 2 hunder, og vi har ikke klart å ødelegge gulvet. Så i ts sitt tilfelle er dette faktisk hærverk. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis gulvet fremdeles er å få kjøpt, eller dere har litt rester, trenger dere kun å bytte ut de skadede områdene. En snekker fikser dette, og det blir mye billigere enn å bytte alt. Så er det forhåpentligvis nok depositum igjen til å fikse resten av skadene etter dem. Anonymkode: c8c21...3a2 Dette er det slett ingen garanti for at går an. Gulvet er allerede slitt og kan være lysnet eller gulnet i fargen, som vil vises om en bare erstatter deler av gulvet. Dette kunne funket om det var gulvlister mellom rommene, slik at det ikke ble merkbart at stue eller kjøkken bestod av en nyere «batch» av samme gulv. Men å bytte ut enkelte gulvbord midt i et listefritt gulv vil ikke bli pent, og ts kan forlange at hele gulvet byttes, for leietakers regning. Anonymkode: aacec...272 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #17 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er det slett ingen garanti for at går an. Gulvet er allerede slitt og kan være lysnet eller gulnet i fargen, som vil vises om en bare erstatter deler av gulvet. Dette kunne funket om det var gulvlister mellom rommene, slik at det ikke ble merkbart at stue eller kjøkken bestod av en nyere «batch» av samme gulv. Men å bytte ut enkelte gulvbord midt i et listefritt gulv vil ikke bli pent, og ts kan forlange at hele gulvet byttes, for leietakers regning. Slike ulikheter vil utjevne seg, og gulvet var dessutten bare 6 mnd gammelt. Men selvfølgelig kan TS kreve hele gulvet skiftet. Jeg bare kom med et rimeligere forslag siden det er flere skader ute og inne som vil spise opp depositummet. Selv om TS i ettertid sikkert kan kreve mer fra leieboerene ut over depositumet, er det vanskelig så lurt å ikke gjøre ting dyrere enn en må. Anonymkode: c8c21...3a2 9
Gjest Passpartou Skrevet 14. juli 2021 #18 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har leid ut en helt ny leilighet i ca ett halvt år. Jeg forventer vanlig bruksslitasje som feks riper, små hakk etc på parketten, men ikke tre stk store, dype hull(?) i parketten. Begge er ca 6x6 store og går noen mm ned i parketten. Det kan se ut til at noen feks har hoppet på møbelet slik at møbelet har laget de store merkene/hullene i parketten. Det har ikke vært brukt møbelknotter. Dette er på en plass hvor merkene er svært synlige, ikke feks under en sofa eller at man kan skjule det med et teppe. Det går ikke an å «fylle» de igjen med noe, da vises de nesten ennå bedre. Tekker de til seg veske, så blåses vel parketten opp, så noe MÅ gjøres. Jeg mener jo at dette ikke er vanlig bruksslitasje, men heller uansvarlig bruk av et eller annet som har gjort at det ble sånn og at det bør erstattes. Hva tenker dere er rimelig å kreve? Jeg har sagt at de kan prøve å finne en løsning selv og komme med et forslag til meg.. setter pris på innspill. Anonymkode: 60325...1d6 Hadde krevet 20 tusen per sprekk.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #19 Skrevet 14. juli 2021 Det er vanskelig, men du må tørre å bli upopulær og forsøke å få dekket skadene med et krav. Hvis det da ikke er snakk om at hullene er oppstått pga forsyvning i bygningsmassen som kan skje i nye boliger. Sørg for at alle krav og tilsvar skjer skriftlig så du har noe å vise til i tillegg til taksmannens rapport. Anonymkode: b2418...311 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #20 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Enig i denne! Har rimelig billig laminat i hele vårt hus (lagt av forrige eier før vi kjøpte boligen), har bodd her i 10 år med 2 barn, 4 katter og 2 hunder, og vi har ikke klart å ødelegge gulvet. Så i ts sitt tilfelle er dette faktisk hærverk. Anonymkode: aacec...272 Laminat og parkett er to helt ulike materialer. Parkett er bedre å gå på, men tåler som regel mye mindre, med mindre man snakker 1200 kr kvm og opp. Billig parkett er ett mareritt. Men jeg er enig i at disse skadene ikke er bruksslitasje. Anonymkode: 6ae8e...455 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå