Gå til innhold

Skylder penger til utleier..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet i desember inn i en leilighet, med 3 mnd oppsigelse. Men jeg spurte på forhånd om hvor lenge jeg kunne leie den, om det var sånn at jeg kunne bo der i 1,5 år mens jeg gikk på skole. Utleier sa ja, siden han bodde i andre enden av huset. Han leide hele huset av Thon Eiendom, og fremleide til meg.  Jeg spurte flere ganger, fordi at det kostet meg 5000 kr med flyttefolk og bil, og jeg ville ikke betale så mye om det ikke var snakk om at jeg kunne bo der hele studietiden. 

1 mnd ette at jeg flyttet inn, i januar, fikk jeg oppsigelse av han pga han hadde kjøpt seg en leilighet, og ville flytte. Jeg fikk 3 mnd på å finne et nytt sted å bo. Jeg spurte hvorfor han hadde løyet, og han sa at han trengte noen til å dele på utgiftene siste måendene han bodde der. Det var ikke mye jeg kunne gjøre, og måtte låne penger for å kunne flytte på ny i april.. i juni fikk jeg en meld av han at jeg måtte betale han 1200 kr for Internett og strøm for april. Jeg nektet, jeg sa at han hadde kostet meg mange tusen, for han hadde løyet og lurt meg.  Han skriver truende meldinger nå, og krever pengene. 

Hva er mine valg? Bør jeg bare betale han?

Anonymkode: 7471d...1eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg flyttet i desember inn i en leilighet, med 3 mnd oppsigelse. Men jeg spurte på forhånd om hvor lenge jeg kunne leie den, om det var sånn at jeg kunne bo der i 1,5 år mens jeg gikk på skole. Utleier sa ja, siden han bodde i andre enden av huset. Han leide hele huset av Thon Eiendom, og fremleide til meg.  Jeg spurte flere ganger, fordi at det kostet meg 5000 kr med flyttefolk og bil, og jeg ville ikke betale så mye om det ikke var snakk om at jeg kunne bo der hele studietiden. 

1 mnd ette at jeg flyttet inn, i januar, fikk jeg oppsigelse av han pga han hadde kjøpt seg en leilighet, og ville flytte. Jeg fikk 3 mnd på å finne et nytt sted å bo. Jeg spurte hvorfor han hadde løyet, og han sa at han trengte noen til å dele på utgiftene siste måendene han bodde der. Det var ikke mye jeg kunne gjøre, og måtte låne penger for å kunne flytte på ny i april.. i juni fikk jeg en meld av han at jeg måtte betale han 1200 kr for Internett og strøm for april. Jeg nektet, jeg sa at han hadde kostet meg mange tusen, for han hadde løyet og lurt meg.  Han skriver truende meldinger nå, og krever pengene. 

Med mindre du har det på kontrakten at du kunne bo der så lenge, så er det din egen feil at du ikke krevde det. Du skylder han penger og må betale. Dine 2 valg er enten å betale det nå, eller la han ta det til forliksrådet hvor du må betale ekstra for å sende det inn dit + renter til han, samt summen du faktisk skylder. Dessverre er det drit å leie, du får begynne å spare så fort du kan til eget sted.

Anonymkode: 7a0c2...cf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der høres utrolig kjipt ut, men når det står om 1200 kroner, og det er "muntlig vs. skriftlig" så tenker jeg du gjør best i å bite i det sure eple og betale. Jeg antar at på papiret så har han alt på det tørre, i motsetning til hva han har sagt til deg verbalt?

Veldig kjedelig sak å bli utnyttet på denne måten, men jeg tror det vil koste deg langt mer å kjempe for de pengene, uheldigvis 😕 

Anonymkode: 04bf1...06e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med mindre du har det på kontrakten at du kunne bo der så lenge, så er det din egen feil at du ikke krevde det. Du skylder han penger og må betale. Dine 2 valg er enten å betale det nå, eller la han ta det til forliksrådet hvor du må betale ekstra for å sende det inn dit + renter til han, samt summen du faktisk skylder. Dessverre er det drit å leie, du får begynne å spare så fort du kan til eget sted.

Stod ikke i kontrakten, men han skrev det flere ganger i meldinger på finn.no. Han hadde ingen planer om å flytte før sommer 2022..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stod ikke i kontrakten, men han skrev det flere ganger i meldinger på finn.no. Han hadde ingen planer om å flytte før sommer 2022..

Jeg tror det blir for "løst", men hvis du skulle ha muligheter for gratis advokatbistand bør du selvfølgelig benytte deg av det. Hvis ikke, så vil det nok fort koste langt mer enn 1200 kroner, eller 5000 for den saks skyld, å ta kampen mot utleier. 

Ja, han virker som en drittsekk, men det må du nok dessverre lide for. Det eneste det virker som du kan gjøre, er å lære av det, og forholde deg til det som er skriftlig avtalt/sørge for at alt blir dokumentert i avtaler som ikke er motstridende med annen dokumentasjon.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da anbefaler jeg at du betaler nå, så slipper du større gebyrer senere. Du kan selvfølgelig vente å ta det i forliksrådet og vise meldingene.

Nå innser jeg at jeg glemte helt å spørre, hva står det i kontrakten om internett og strøm? Står det at du må betale, så må du betale. Det at han lyvde å flyttet tidligere er en annen sak.

AnonymBruker
Skrevet

Få det betalt, så har du ditt på det rene. Han kommer aldri til å gi seg. 

Husk fra nå av: Aldri inngå avtale uten skriftlig kontrakt.

Anonymkode: be06e...671

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En muntlig avtale er fortsatt en avtale. Han brøt avtalen deres. Jeg hadde engasjert en advokat og krevd tilbakebetaling for de pengene du måtte ut med til flyttingen, og kun betalt for den måneden du bodde der. Når han har brutt avtalen så kan han ikke kreve at du skal bo der i 3 mnd heller.

Anonymkode: 82261...ca2

AnonymBruker
Skrevet

En muntlig avtale er fortsatt en avtale. Han brøt avtalen deres. Jeg hadde engasjert en advokat og krevd tilbakebetaling for de pengene du måtte ut med til flyttingen, og kun betalt for den måneden du bodde der. Når han har brutt avtalen så kan han ikke kreve at du skal bo der i 3 mnd heller.

Anonymkode: 82261...ca2

Engasjere advokat for 1200,- (og mulig noe mer) kan fort bli veldig lite lønnsomt. Særlig når man har to motstridende avtaler, en skriftlig og en muntlig. Det stemmer at en muntlig avtale er gjeldende, men det blir en vanskelig sak når man har både en muntlig og en skriftlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Flyttet du ut 1.april? Hadde du egen strømmåler og internett eller delte du med han, og hva sto det i kontrakten at du skulle betale? Kan han i såfall komme med fakturaer der det står summen så du ser at de 1200 er halvparten? Du skal ikke betale noe sluttoppgjør på strømmen i hvert fall.

Om du flyttet ut 1.april så skal ikke du betale for strøm eller internett lengre enn til ut mars. 

Anonymkode: dcf6f...510

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Internett og strøm regning står mest sannsynlig i hans navn så jeg hadde bare latt vær å svare. Hvis det hadde vært din regning hadde den jo kommet til deg ikke sant, ikke til han. 

Anonymkode: cd9ee...1fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Flyttet du ut 1.april? Hadde du egen strømmåler og internett eller delte du med han, og hva sto det i kontrakten at du skulle betale? Kan han i såfall komme med fakturaer der det står summen så du ser at de 1200 er halvparten? Du skal ikke betale noe sluttoppgjør på strømmen i hvert fall.

Om du flyttet ut 1.april så skal ikke du betale for strøm eller internett lengre enn til ut mars. 

Anonymkode: dcf6f...510

Nei vi hadde delt strøm,og Internett. Alt stod i hans navn, han ba meg bare vipse halvparten til han. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Internett og strøm regning står mest sannsynlig i hans navn så jeg hadde bare latt vær å svare. Hvis det hadde vært din regning hadde den jo kommet til deg ikke sant, ikke til han. 

Anonymkode: cd9ee...1fa

Kan han ikke lage bråk for det senere? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei vi hadde delt strøm,og Internett. Alt stod i hans navn, han ba meg bare vipse halvparten til han. 

Men står det i kontrakten at du skal betale halvparten av strøm og internett?

Anonymkode: 0aa28...602

AnonymBruker
Skrevet

Du skylder han penger og har med å betale pronto. 

Neida, bare slik halvparten alltid skal svare her inne nesten uansett omstendigheter eller kanskje det er slik halvparten av folket faktisk mener. Men uansett så hadde dere en muntlig avtale og således kan du også true han med å betale det som du ble belastet med ved flytting. Noe som nok blir ord mod ord hvis ikke noe er skriftlig, dog. 

Han kan vel etter retten kreve deg for ting som du brukte mens du bodde der, som internett etc. Hvis det var en del av avtalen og den var skriftlig?

Anonymkode: 7a66c...af2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da anbefaler jeg at du betaler nå, så slipper du større gebyrer senere. Du kan selvfølgelig vente å ta det i forliksrådet og vise meldingene.

Nå innser jeg at jeg glemte helt å spørre, hva står det i kontrakten om internett og strøm? Står det at du må betale, så må du betale. Det at han lyvde å flyttet tidligere er en annen sak.

Hvorfor skal hun betale gebyrer senere? Han har jo ikke dette skriftlig i noen kontrakt og hun kan si mye rart om hva som ble avtalt muntlig til forliksrådet. 

Anonymkode: 7a66c...af2

• Liker 1
Skrevet

Hadde han tillatelse til å framleie deler av boligen? Hvis ikke, så gjorde han noe ulovlig, i tillegg til at han var uetisk. 
Du kan jo kontakte huseier og «spørre om råd» der. 

• Liker 3
Gjest Rååååsa
Skrevet

Jeg hadde blokkert han. Han er en kjeltring og fortjener ikke bedre. Ikke la deg true. 

Skrevet

Sånn går det når du velger stole på fattiglus.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår helt ærlig ikke problemet her. Du er skuffet fordi det ikke ble som antydet med lengden på kontrakten, men situasjonen endret seg for utleier og han så seg nødt til å flytte og si deg opp som leietaker. Han gav deg 3 mnds oppsigelse, noe som høres ut til å være helt etter boka. 3 mnds gjensidig oppsigselstid er for å skape forutsigbarhet for begge parter. Motsatt hadde du kunne valgt å avbryte kontrakten og sagt opp før tiden, og hadde du også hatt 3 mnds oppsigselstid.

Bodde du i leiligheten ut april, så må du nok bare finne deg i å betale for strøm og internett. Om kontrakten ikke ble sagt opp opp før 1.1. så leide du sannsynligvis ut april også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...