Gå til innhold

Faktisk ER langkjøring bedre for fettforbrenning enn intervalltrening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Selv om det er sant at HIIT ( high intensity interval training) forbrenner mer kalorier enn LISS (Low-Intensity Steady State), er det viktig å vite hvor disse kaloriene kommer fra. Spesielt hvis du brenner karbohydrater eller fett. Du skjønner at høyere intensitet bruker flere kalorier fra karbohydrater. Mens trening med lavere intensitet forbrenner mer kalorier fra fett.

Når kalorier per trening er de samme, forbrenner LISS omtrent 50% mer fett enn HIIT.

Fat-vs-Carbs-Burned-During-Exercise.jpg

Men vent, vi er ikke ferdige ennå! Tilhengere av HIIT hevder at du forbrenner flere kalorier etter trening med høy intensitet. Dette skyldes EPOC. Også kalt etterforbrenningseffekten.

I utgangspunktet kan du ikke få nok oksygen til å erstatte det du bruker under intens trening. Og det skaper et oksygenunderskudd.

Med et oksygenmangel øker luftveiene en stund etter trening, noe som forbrenner kalorier. Siden EPOC er større etter HIIT enn LISS, er tanken at du forbrenner mer kalorier mens du kommer deg.

Imidlertid bruker LISS mer oksygen under trening sammenlignet med HIIT. Så det døgnåpne oksygenforbruket er stort sett det samme for HIIT vs LISS.

Anonymkode: 2fc07...c3e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvis man er opptatt av å bli i bedre form er det ingenting som slår intervaller med høy intensitet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den mest effektive treningen er den du faktisk gjennomfører. Om en form for trening forbrenner litt mer eller litt mindre enn en annen, blir egentlig flisespikkeri.

Anonymkode: 2e906...261

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For mange av oss som trener regelmessig kardio så er ikke fettforbrenning et tema. I det hele tatt. Jeg løper regelmessig og vet bare at:

- Langkjøring øker utholdenheten

- HIIT øker kondisjonsn

- Jeg må huske på å fuele godt sånn at jeg har nok energi til å prestere. Spesielt på langturer. 

Anonymkode: 6a012...ab7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beste for fettforbrenning er å spise mindre. 

Anonymkode: 240cc...607

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det driter jeg i. Hater å jogge. Det er så forbanna kjedelig, at det gidder jeg aldri igjen. Hiit gidder jeg i hvert fall å utføre.

Anonymkode: 63d15...569

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er jeg totalt ute å kjøre hvis jeg forbinder langkjøring med bilkjøring?

Anonymkode: a759b...c44

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HIIT er iallefall mye bedre hvis du har lyst til å beholde muskelmasse. Alle menn jeg kjenner som bare driver med langkjøring er tynne fliser på 60+ kg.

Med mer muskelmasse svir en også av mer kalorier, så for min del er det vinn-vinn med korte økter.

Anonymkode: 54ce7...b5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg at du har 100 gram feitt og 100 gram karbo i kroppen.

Ved ei LISS-økt forbrenn du 30 gram feitt og 20 gram karbo. Då har du 70 gram feitt og 80 gram karbo igjen. Karbo blir omdanna til 40 gram feitt, og du sit att med 110 gram feitt.

Ved ei HIIT-økt forbrenn du 10 gram feitt og 60 gram karbo. Då har du 90 gram feitt og 40 gram karbo igjen. Karbo blir omdanna til 20 gram feitt, og du sit att med 110 gram feitt.

Heilt oppdikta tal, og forenkla til at feitt har dobbelt kaloriinnhold som karbo. Poenget er likevel like gyldig. Om du forbrenn mykje feitt er det ikkje slik at karbohydrata i kroppen på magisk vis forsvinn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er viktigst er at man finner en treningsform som funker for en selv, altså noe man trives med og som en kan drive med i mange år! Fordi en trener i all hovedsak for å få bedre psykisk og fysisk helse, og ikke for at man brenner kalorier, fordi vi vet jo at om man trener mer, spiser man mer også, så trening er generelt ikke så veldig effektivt uansett som slankemetode. 

Og så er det jo også en gang sånn at mye løping gir risiko for atrieflimmer, så det er lurt å holde løpinga til inntil 3 ganger i uken :)https://tidsskriftet.no/2012/02/oversiktsartikkel/atrieflimmer-fysisk-aktivitet-og-utholdenhetstrening

Anonymkode: 458a0...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

hvis man vil gå ned i vekt bør man kjøre rolige langturer, da det tar litt tid før kroppen begynner å forbrenne fett, den brenner først karbohydrater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 22.29):

Imidlertid bruker LISS mer oksygen under trening sammenlignet med HIIT

Spørs da vitterlig hvordan man definerer dette. HIIT forbrenner mye mer oksygen per minutt enn LISS. Skal du forbrenne like mye oksygen gjennom LISS som HIIT må du holde på mye lenger også.

Er forøvrig enig i påstanden over om at man må trene det man liker, slik at man får det inn som en vane og fortsetter med det 😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.7.2021 den 22.35):

For mange av oss som trener regelmessig kardio så er ikke fettforbrenning et tema. I det hele tatt. Jeg løper regelmessig og vet bare at:

- Langkjøring øker utholdenheten

- HIIT øker kondisjonsn

- Jeg må huske på å fuele godt sånn at jeg har nok energi til å prestere. Spesielt på langturer. 

Anonymkode: 6a012...ab7

Hva er forskjellen på utholdenhet og kondisjon da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill3My skrev (12 timer siden):

Hva er forskjellen på utholdenhet og kondisjon da? 

Jeg har aldri sett eller hørt det definert noe spesielt nøyaktig selv. Synes det er interessant hvordan begrepene også brukes om hverandre. Men jeg kan tenke meg at de som bruker begrepene kanskje tenker på kondisjon som det maksimale oksygenopptaket, og utholdenhet som utnyttelsesgraden, muligens?

Under min praksis på arbeidsfysiologisk testlaboratorium hadde jeg ikke så dårlig oksygenopptak hverken per kilo kroppsvekt eller som mengde absolutt oksygenopptak per minutt. Likevel er jeg dårlig løpstrent, og føler meg ikke i god løpsform. Testen gav svaret på dette - jeg har dårlig utnyttelsesgrad (teknikk, merkesyreterskel, noe annet?) som gjør at jeg får melkesyre lenge før en bedre løpstrent person med samme oksygenopptak.

Så det er muligens denne forskjellen man tenker på? At HIIT er den absolutte løsning på det ene og langkjøring den absolutte løsning på det andre har jeg ingen tro på fra eller til, men uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...