AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #1 Skrevet 13. juli 2021 Jeg går til psykolog på grunn av vanskelig barndom med flere traumer. Som så klart preger meg den dag i dag. Jeg husker mamma fikk en bekymringsmelding til barnevernet fra en nabo og en fra barnehagen. Husker ingen detaljer, ingenting om hva det gjaldt. Vet bare at den var om meg og at saken ble henlagt etter en samtale med mamma. Jeg forsøkte å spørre mamma hva det var for noe (for et par dager siden) og hun sa bare "det trenger du ikke å blande deg inn i". Så slang jeg ut at da får jeg spørre barnevernet om å sende meg papirene. Mamma mener jeg ikke har noen rett til det og at hun vil kontakte BV og be de om å ikke sende meg papirene. Hun sa de har taushetsplikt ovenfor henne, så da kan de ikke gi meg papirene. Har hun lov å nekte dem? Anonymkode: b1cd0...3c4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #2 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg går til psykolog på grunn av vanskelig barndom med flere traumer. Som så klart preger meg den dag i dag. Jeg husker mamma fikk en bekymringsmelding til barnevernet fra en nabo og en fra barnehagen. Husker ingen detaljer, ingenting om hva det gjaldt. Vet bare at den var om meg og at saken ble henlagt etter en samtale med mamma. Jeg forsøkte å spørre mamma hva det var for noe (for et par dager siden) og hun sa bare "det trenger du ikke å blande deg inn i". Så slang jeg ut at da får jeg spørre barnevernet om å sende meg papirene. Mamma mener jeg ikke har noen rett til det og at hun vil kontakte BV og be de om å ikke sende meg papirene. Hun sa de har taushetsplikt ovenfor henne, så da kan de ikke gi meg papirene. Har hun lov å nekte dem? Anonymkode: b1cd0...3c4 Du er jo også omtalt i saken så du har vel samme rettighet som henne å bli informert? Eventuelt kan du spørre om de kan sende den til din psykolog om så var.. Anonymkode: f3ff7...375
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #3 Skrevet 13. juli 2021 Saken i barnevernet gjelder deg, så du skal ha innsyn i saker du er involvert i. Anonymkode: f5d9f...52a 5
Ulven Skrevet 13. juli 2021 #4 Skrevet 13. juli 2021 Du har rett til å se det som omhandler deg, mens det som står om moren din/evnt far vil bli sladdet. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #5 Skrevet 13. juli 2021 Du har rett til innsyn, men om saken er veldig gammel kan det hende saken er arkivert på din mors navn og ikke ditt, og da har fu ikke krav på innsyn. jeg søkte om innsyn i min sak, og jeg fikk kun innsyn i papirene fra etter 1993. Alt før dette var registrert på min mor, og selv om saken omhandler meg fikk jeg ikke innsyn. loven er endret, så alt skal være registrert på barnet etter 1993, tror jeg. Anonymkode: ecf77...cfc
Gjest WhisperingWind Skrevet 13. juli 2021 #6 Skrevet 13. juli 2021 Null problem. Du har rett på full innsyn. https://www.ung.no/oss/barnevern/369581.html Har ingenting med moren din å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå