Gå til innhold

Zalando - Har denne nettbutikken rast i staver, eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har i mange år handlet klær fra Zalando. Både sporadisk og i skippertak med større ordrer. Har aldri vært noe særlig problem med det. Og i juni kjørte jeg en god handlerunde til ettersom behovet og lysten meldte seg. 

Mye var dessverre utsolgt blant varene jeg ønsket. Det skal uansett ikke stå på utvalget. Men å lete etter klær i en jungel av utsolgte varer og klær av ikke-ønsket kvalitet, merke og/eller pris ble tilslutt brysomt. For søkesystemet deres fungerte bare såder.

Etterhvert fikk jeg inn en ordren med mye rart i alt fra sko til jeans til skjorter, både billig og dyrt. Totalt sett til 5.000,-. Tidligere har jeg handlet på faktura. Det har aldri vært et problem, og et tilbud jeg alltid har hatt når jeg handlet. Men det fikk jeg ikke denne gangen, så jeg måtte ganske så motvillig forhåndsbetale ordren. Irriterende, noe som skulle vise seg å bli enda mer irriterende etterhvert. 

Og når ordren kom (hurra, julestemning i stua!) raste stemningen i gulvet etterhvert som jeg prøvde klærne. Jeg er spot on størrelsen M, og har stort sett passet alt innenfor medium uansett hvor og hva jeg har bestilt. Bare ikke denne gang... Rystende ble jeg vitne til at klærne var enten for små, for stor, hadde helt merkelig passform, ymse kvalitet og/eller et materiale som ikke engang passet til bildet på siden eller mine forventninger med tanke på merket på klærne. Stort sett alt gikk i retur bortsett fra en skjorte og en t-skjorte. Klær for 4.500,- ble returnert med første transport tilbake. Jeg har aldri vært så skuffet i hele mitt liv av klærne jeg har prøvd før. 

Jaja, tenkte jeg, Zalando er jo grei å ha med å gjøre og alt fikser seg. Etter et par dager kom meldingen om at returen var registrert, og alt var OK. Pengene skulle refunderes. Men dagene gikk. Og gikk. Det ble tilslutt uker. Jeg er i dag på dag 18 etter returen ble registrert, og har ikke sett snurten av kronasjene jeg motvillig måtte bruke for å få prøve klærne. 4.500,- for klær jeg ikke kunne ha og ikke ønsket å ha har vært ute av min konto i 5 uker. For all del, ingen krise, men jeg synes det er i overkant kritikkverdig at pengene mine "konfiskeres" på denne måten! Eller har dem sendt pengene med flaskepost? Bør jeg sette meg å vente i fjæra på at pengene plutselig ankommer? 

Det måtte jeg konfrontere Zalando med, tenkte jeg. Joda, jeg tuslet inn på nettsiden, men fant hverken e-post til kundeservice eller kontaktskjemaer. Mulig jeg var frustrert i leteøyblikket, men jeg fant kun et omfattende "hjelpesenter" som hadde en drøss med irrelevante spørsmål og svar i seg. Henvendelser til kundeservice ser ut til å være helt bortgjemt (noe jeg for øvrig har merket at flere aktører har gjort i det siste, sikkert for å unngå henvendelser, mas og "støy"). 

Uansett. Denne ordren tikker jeg inn i boka under "fryktelig dårlig handleopplevelse". Er det slik det har blitt hos dem, eller er jeg et unntak? Har dere også like dårlig erfaring som meg? Og hvor lang tid tok det for at du fikk pengene dine tilbake? 

Endret av Ctrl
  • Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med Zalando, tror det kan ta opptil 3 uker å få pengene tilbake.

Og det er jo ikke Zalando sin feil at klærne ikke passet deg?

Anonymkode: 4dc51...79b

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Det har vært en eksplosiv vekst i netthandel de siste årene - spesielt i corona. Det kan være utslagsgivende. Når det er sagt så mener jeg ikke å forsvare zalando - over 3 uker blir for lenge må jeg si. Håper du får pengene snart.

Anonymkode: 40448...9ad

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er veldig fornøyd med Zalando, tror det kan ta opptil 3 uker å få pengene tilbake.

Og det er jo ikke Zalando sin feil at klærne ikke passet deg?

Anonymkode: 4dc51...79b

3 uker er altfor mye å holde på pengene til folk. Man skulle tro at pengene var kun et tasttrykk unna. Det er jo ikke pga bankoverførselen at det tar tid. Det er Zalando.

Det jeg reagerte på er at stort sett ingenting passet meg. Enten for små, for stor eller hadde helt rare passformer som verken kunne betegnes som slim fit eller noe. I en stor eske med klær så er det rart at man ikke finner noe som ser ut til å være et godt alternativ, om ikke annet. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har vært en eksplosiv vekst i netthandel de siste årene - spesielt i corona. Det kan være utslagsgivende. Når det er sagt så mener jeg ikke å forsvare zalando - over 3 uker blir for lenge må jeg si. Håper du får pengene snart.

Jo, det har nok det. Likevel en skuffende handel. Ja, det håper jeg også :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når du registrerer retur på Zalando står det at utbetaling kan ta opptil 3 uker etter registrert retur. Enige i at dette er for dårlig, men det blir informert om... 

Anonymkode: c6c22...f73

• Liker 10
Skrevet

Når du registrerer retur på Zalando står det at utbetaling kan ta opptil 3 uker etter registrert retur. Enige i at dette er for dårlig, men det blir informert om... 

Anonymkode: c6c22...f73

Det har gått meg hus forbi, og det stod ikke i "ditt returbeløp" som jeg fikk. 

Men i "retur på bestilling" står det: "Det kan ta opptil fem virkedager (mandag til fredag) fra vi refunderer beløpet til du ser det på din konto."

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du tidligere har passet klær i medium og at det ikke har vært et problem før, men det er alltid greit å sjekke str.tabellen. Jeg ønsket meg en kjole der, og måtte ha str. 40 ut i fra tabellen, selv om jeg i utgangspunktet er en S/36. Det er også lurt å sjekke under "materiale" for å få en idé om hva slags stoff det er på plagget. 

Anonymkode: 4ff4e...9fd

• Liker 17
Skrevet

Skjønner at du tidligere har passet klær i medium og at det ikke har vært et problem før, men det er alltid greit å sjekke str.tabellen. Jeg ønsket meg en kjole der, og måtte ha str. 40 ut i fra tabellen, selv om jeg i utgangspunktet er en S/36. Det er også lurt å sjekke under "materiale" for å få en idé om hva slags stoff det er på plagget. 

Sjekker størrelsestabellen. Iallefall når det kommer til bukser, som for øvrig heller ikke hadde forventet passform. 

Problemet med "materiale" er at 100% bomull kan leveres i mange arter og kvaliteter. Noe er mykt, andre er hardt, noe er stivt og noe er glatt. Så det er ikke helt lett å skjønne hva 100% bomull egentlig er. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette, samt alltid lese kundeomtaler. Det har ofte spart meg for bryet med å bytte, fordi folk har kommentert at noe er smått/stort i størrelsen.

Anonymkode: c3958...4a4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde noe lignende. Et mindre beløp, men det tok 6 uker å få det refundert. Prøver å unngå Zalando så godt det går, om de ikke har halv pris på noe jeg har ønsket meg av designmerker. Men alltid faktura! Om det ikke går, så handles det ikke der.

Anonymkode: d7d5b...6f6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette, samt alltid lese kundeomtaler. Det har ofte spart meg for bryet med å bytte, fordi folk har kommentert at noe er smått/stort i størrelsen.

Anonymkode: c3958...4a4

Skjønner. Så Zalando har et "størrelsesproblem" på klærne sine altså? Det er jo litt rart at du bestiller din størrelse i ønsket passform at du får et plagg som ikke tilsvarer den størrelsen og passformen som er satt på produktet.
Men jeg skjønner at jeg må altså gå svært grundig til verks og legge inn en solid jobb når det kommer til å bestille klær hos Zalando. Det har jeg kanskje ikke gjort grundig nok. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Opplevde noe lignende. Et mindre beløp, men det tok 6 uker å få det refundert. Prøver å unngå Zalando så godt det går, om de ikke har halv pris på noe jeg har ønsket meg av designmerker. Men alltid faktura! Om det ikke går, så handles det ikke der.

Anonymkode: d7d5b...6f6

Akkurat. Ja, jeg er vel der jeg også at jeg aldri kommer til å forhåndsbetale noe som helst der inne igjen. 

Hva er det forresten som avgjør om man må forhåndsbetale eller får det via faktura hos Zalando?

Endret av Ctrl
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men, er varene produsert av Zalando da? De selger jo forskjellige merker, og str bestemmer ikke de?

fikk akkurat en kjole derifra, stor som et telt. Men jeg tenker da at det er Only som har produsert kjolen som har bommet.

Får alltid bet m faktura, jeg ser de kredittsjekker meg ca 1 gang i året

Anonymkode: 1cfc5...d80

• Liker 14
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Jeg bestilte noen joggebukser i L da jeg er M til vanlig, men trengte noe avslappende med elastisk liv. Fikk noen som tydeligvis var laget for å gå med oppå navlen, med knøttlite liv uten strikk omtrent. Ble forbanna, følte meg feit og sendte dem alle rett tilbake igjen. Ikke avslappende kosebukser i det hele tatt! Mannen fikk 7 plagg, alle satt som et skudd. Så det er enten eller med de der. Fikk en gang en altfor stor my little pony tskjorte som så ut som en sekk, men armene var pinetrange. Blir så irritert, for det er jo fine klær som jeg vil bruke, men ikke alt funker dessverre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men, er varene produsert av Zalando da? De selger jo forskjellige merker, og str bestemmer ikke de?

fikk akkurat en kjole derifra, stor som et telt. Men jeg tenker da at det er Only som har produsert kjolen som har bommet.

Får alltid bet m faktura, jeg ser de kredittsjekker meg ca 1 gang i året

Anonymkode: 1cfc5...d80

Hehe, "stor som et telt" 😄 Nei, det er det selvfølgelig ikke. Det er jo forskjellige merker. 
Har alltid betalt med faktura, og dette er første (og siste) gangen jeg forhåndsbetaler der inne. 

skruttveig skrev (2 minutter siden):

Jeg bestilte noen joggebukser i L da jeg er M til vanlig, men trengte noe avslappende med elastisk liv. Fikk noen som tydeligvis var laget for å gå med oppå navlen, med knøttlite liv uten strikk omtrent. Ble forbanna, følte meg feit og sendte dem alle rett tilbake igjen. Ikke avslappende kosebukser i det hele tatt! Mannen fikk 7 plagg, alle satt som et skudd. Så det er enten eller med de der. Fikk en gang en altfor stor my little pony tskjorte som så ut som en sekk, men armene var pinetrange. Blir så irritert, for det er jo fine klær som jeg vil bruke, men ikke alt funker dessverre.

Ja, ikke sant! Der treffer du problemstillingen min godt. Passformen er jo tidvis helt på bærtur. Kanskje dette problemet gjelder generelt sett, men jeg ble bare så inni hampen frustrert over at jeg måtte returnere nesten hele bestillingen min fra samme plass. En bestilling som jeg opprinnelig ville ha i sin helhet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er årsaken til at jeg alltid betaler med faktura... 

Anonymkode: cc45b...764

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er årsaken til at jeg alltid betaler med faktura... 

Ja, TS gjør også vanligvis det. Men nå fikk hn ikke muligheten. Har sett det i flere tråder her inne at flere kunder av zalando har mistet retten til å betale med faktura. Kan være at man har returnert mye eller at man er tilfeldig «trukket ut», er mange spekulasjoner.

Finner ikke igjen tråden akkurat nå men det var noen uker siden jeg leste der inne. Dvs, forskjellsbehandling av kunder. Jeg kan for eksempel betale med faktura men det kan ikke søstra mi. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, TS gjør også vanligvis det. Men nå fikk hn ikke muligheten. Har sett det i flere tråder her inne at flere kunder av zalando har mistet retten til å betale med faktura. Kan være at man har returnert mye eller at man er tilfeldig «trukket ut», er mange spekulasjoner.

Finner ikke igjen tråden akkurat nå men det var noen uker siden jeg leste der inne. Dvs, forskjellsbehandling av kunder. Jeg kan for eksempel betale med faktura men det kan ikke søstra mi. 

Handler lite på zalando nettopp på grunn av at jeg har hørt dette av mange, handler heller på boozt, miinto, etc.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har gjort siste Zalando-handel  ikke hatt trøbbel med betaling/faktura  men.. synes stoffene ofte er skuffende, og passform ikke alltif innertier heller. Spikeren i kista var en reportasje i svensk avis. Altså, tror de på lageret må plukke ca 90 plagg i minuttet, de får knapt lov å gå på do. Mange fra 2015 flyktningebølgen som jobber der. De får visst noen goder i Sverige etter å ha jobbet to år eller noe.. så da er de utslitt etter å ha jobbet vettet av seg, og sliter med videre arbeidsliv (sto i den kjente avisen Expressen). Så fra nå blir det heller litt færre klær, med god service, stoff jeg kan ta på og kjrnne passformen - og ikke minst støtte lokalt næringsliv og sørge for at vi fortsatt kan ga butikkansatte på normale lønninger. Synes dessverre vilkårene for ansatte i store firma som dette er ødeleggende på mange måter. Jeg bruker forbrukermakten min fra nå av.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nå handler jeg mye på Zalando, men handler alltid med faktura. Og både jeg og sønnen min har våre favoritter merker, og dermed stemmer stort sett størrelsen. Men har selvfølgelig fått noen med rar passform og, så jeg må sende tilbake. Men det er ikke Zalando sin feil.

Sendte nylig inn retur, og det tok 3 uker før de registrerte den, så vet ikke om de har mye å gjøre.

Anonymkode: 900d8...277

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...