Gå til innhold

Er noen gode på utregning av feriepenger og ferietrekk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger hjelp..

Anonymkode: 05e0b...171

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemstillingen?

Anonymkode: af50d...21e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk feriepenger i juni ut i fra hva jeg tjente i fjor (70 % stilling halve året) 

1 juli går jeg fra 70% stilling til 100% stilling, da blir jeg plutselig trukket 10000 kr ekstra slik at jeg ikke får full mnd lønn i juli. Da kunne jeg like så godt jobbet 70 % i juli også og fått utbetalt det samme. Dette er hva de sier. Jeg forstår det ikke. 

«Da går vi ut ifra at hun ikke har tatt ferie mens hun hadde 70% lønn, hun ble trukket for 5 uker ferie i juni, da hadde hun 70% lønn.

Fra 010721 så gikk hun opp til 100% lønn, siden hun da skal ta ut sine 5 uker ferie mens hun har 100% lønn må også ferietrekket gjøres i 100% lønn. Derfor denne korrigeringen i juli.»

ts

AnonymBruker
Skrevet

Det står jo i svaret du fikk. Du skal ikke ha lønn i ferien. Når du tar ferie i en måned der du får 100% lønn, må du trekkes for 100% lønn.  Du vil nå få full lønn i ferien, i motsetning til hvis du jobbet 70%, da ville du fått 70% lønn. 

Alternativet ville vært full lønn og feriepenger i juni, og ingen lønn i ferien. Totalen ville blitt den samme.

Anonymkode: a681f...2ea

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer det der. Eneste måten å unngå det på hadde vært å ta ferie før 1.juli.

Anonymkode: 9441e...03d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer, du er trukket riktig. 

Anonymkode: 1a78a...782

AnonymBruker
Skrevet

Men om jeg ikke begynner å jobbe 100 % før august i stedet for juli? Da er jeg i 70 % stilling når ferien tas ut. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men om jeg ikke begynner å jobbe 100 % før august i stedet for juli? Da er jeg i 70 % stilling når ferien tas ut. 

ts

Ble du trekt for ferie i juni eller juli?

Hvis du hadde blitt trekt for ferie i juli (med 70% stilling), men skulle ha avviklet ferie senere, så hadde det ikke vært nok lønn i juli til å dekke trekket. Du hadde dermed blitt trekt for resterende i august eller når du skulle avvikle ferie.

Du trekkes i lønn for alle feriedagene dine. Det er flere feriedager som skal trekkes ved 100% stilling enn ved 70% stilling. Det enkleste er å se for seg at arbeidsgiver trekker deg når du avvikler selve ferien. Fordi dette blir for mye styr å følge opp på hver enkelt ansatt gjør de aller fleste arbeidsgivere det slik at de trekker alle ansatte på samme tidspunkt. Vanligvis juni. Dette er bare en periodiseringssak, det har ingen betydning for beløp.

Anonymkode: b8f83...c15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ble du trekt for ferie i juni eller juli?

Hvis du hadde blitt trekt for ferie i juli (med 70% stilling), men skulle ha avviklet ferie senere, så hadde det ikke vært nok lønn i juli til å dekke trekket. Du hadde dermed blitt trekt for resterende i august eller når du skulle avvikle ferie.

Du trekkes i lønn for alle feriedagene dine. Det er flere feriedager som skal trekkes ved 100% stilling enn ved 70% stilling. Det enkleste er å se for seg at arbeidsgiver trekker deg når du avvikler selve ferien. Fordi dette blir for mye styr å følge opp på hver enkelt ansatt gjør de aller fleste arbeidsgivere det slik at de trekker alle ansatte på samme tidspunkt. Vanligvis juni. Dette er bare en periodiseringssak, det har ingen betydning for beløp.

Anonymkode: b8f83...c15

Jeg ble trekt i juni, så trakk de mer i juli. Vanligvis trekkes jeg bare i juni. Det er derfor jeg ble så overrasket da jeg bie trukket i juli også. Hadde jeg visst dette hadde jeg bedt om bare 4 uker ferie. Jeg skjønner hvordan jeg skulle klart å forutse dette.  

ts

AnonymBruker
Skrevet

Det beste her er å snakke med noen på lønningskontoret.

Men jeg vil tro at i juni så trakk de deg for den ferien du har rett på i forhold til en 70% stilling.

Når du 1 juli trer over i en 100% stilling, må de da trekke deg mer for å veie opp for ferien du har ekstra rett på i forhold til en 100% stilling.

For meg så trekkes jeg i juni for 5 uker ferie. Ikke fordi jeg tar ut ferien i juni, men da har de trukket meg for den, og jeg vil få vanlig lønn i ferieperioder tidligere eller senere på året.

Når de trekker meg for 5 uker ferie, utgir dette faktisk litt mer enn mnd lønn jeg får utbetalt. Men siden jeg også i samme junilønn får utbetalt feriepenger, så trekkes de resterende dagene (husker ikke om det er 4 eller 5 dager det er snakk om) av feriepengene.

Anonymkode: 43cbe...59a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det beste her er å snakke med noen på lønningskontoret.

Men jeg vil tro at i juni så trakk de deg for den ferien du har rett på i forhold til en 70% stilling.

Når du 1 juli trer over i en 100% stilling, må de da trekke deg mer for å veie opp for ferien du har ekstra rett på i forhold til en 100% stilling.

For meg så trekkes jeg i juni for 5 uker ferie. Ikke fordi jeg tar ut ferien i juni, men da har de trukket meg for den, og jeg vil få vanlig lønn i ferieperioder tidligere eller senere på året.

Når de trekker meg for 5 uker ferie, utgir dette faktisk litt mer enn mnd lønn jeg får utbetalt. Men siden jeg også i samme junilønn får utbetalt feriepenger, så trekkes de resterende dagene (husker ikke om det er 4 eller 5 dager det er snakk om) av feriepengene.

Anonymkode: 43cbe...59a

Har snakket med lønningskontoret. Forstår ikke noe mer av den grunn. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Vel, det er riktig. Men siden du ikke hadde full feriepengeopptjening i fjor så kunne du også ha motsatt deg å avvikle full ferie. Du kan kreve å kun avvikle den ferien som feriepengene dekker lønnstapet for. Men dersom du alt har avtalt at du skal avvikle 5 uker ferie i år så er du nok litt sent ute. 

Dette burde ikke komme som noen overraskelse for deg. Alt vet da at ferie er ulønnet og at feriepengene opparbeidet året før skal dekke lønnstapet under ferien. 

Anonymkode: 64374...79f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ts

Jeg regner med at det trekkes fra 100% lønn i juli. Dersom du ikke hadde startet i 100% før august ville du nok ikke blitt trukket, men du ville jo også bare fått utbetalt 70% lønn. Altså, hvis hodet mitt fungerer riktig nå ville du da fått mer utbetalt dersom bruttolønna di er under 33000.

Ut fra det du skriver antar jeg forresten at på arbeidsplassen din så får du normalt lønn og feriepenger i juni, men trekkes for all ferie da, og får normal månedslønn alle andre måneder uavhengig av når du tar ferien.

Anonymkode: d794c...e8d

AnonymBruker
Skrevet

Dersom jeg begynner 100 % fra august får jeg likt utbetalt som nå, men kan jobbe mindre i juli. Det er poenget. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom jeg begynner 100 % fra august får jeg likt utbetalt som nå, men kan jobbe mindre i juli. Det er poenget. 

Ts

Skulle du ikke ha ferie i juli?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skulle du ikke ha ferie i juli?

Bare to uker..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare to uker..

De andre to ukene kunne jeg jobbet 70%

ts

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

De andre to ukene kunne jeg jobbet 70%

ts

Ja, dumt av deg å ikke ta ferie når du jobbet 70% da. 

AnonymBruker
Skrevet

Og når tar du resten av ferien?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, dumt av deg å ikke ta ferie når du jobbet 70% da. 

Hadde jo gjort det om jeg hadde fortsatt dette, og derfor jeg ber om å utsette 100% stilling til august. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...